Richtingaanwijzers van auto; welk vermogen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Onlangs ben ik door politie aangehouden met m'n fiets. De reden die ze daarvoor gaven was dat m'n richtingaanwijzers niet goed zichtbaar zijn, ze zag niet dat ik richting aangaf.

Stukje achtergrondinformatie: ik rijd ligfiets, iets nauwkeuriger: een velomobiel, zo'n gestroomlijnde 'sigaar'. Omdat hand uitsteken (om richting aan te geven) geen mogelijkheid is, zitten er richtingaanwijzers op.

De richtingaanwijzers op m'n fiets zijn standaard zijrichtingaanwijzers van auto's, die gevallen die je ergens tussen voorwiel en spiegel aantreft.
Toen die agent de opmerking plaatste, keek ik toch even vreemd op. Het is een standaard auto-onderdeel. Zetten ze dan elke auto aan de kant? Dat moet haast wel gezien het lampje de zéér standaard 5W gloeilamp is die veelvuldig op auto's wordt toegepast.
Toen bedacht ik me dat er mogelijk verschil in vermogen zit tussen de zijknipperlichten en de voor/achterknippers.

Ik heb in ieder geval niet stil gezeten, ik heb de 5W halogeenlampen vervangen. Eerst heb ik gestoeid met 10W halogeenlampen (dat is dubbel vermogen en meer dan dubbel licht), nu heb ik er iets redelijk vergelijkbaars qua hoeveelheid licht in zitten: 3W Luxeons >:) Die geven ongeveer evenveel licht als 10W Halogeen maar gebruiken slechts 4W. Dus nu méér licht met mínder vermogen.

Weet iemand toevallig wat voor lampen er in de voor/achterknipperlichten van auto's zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:55

vanenkelen

uhmmm.....speechless

21 watt....

Rechtstreeks linken naar Conrad lukt niet dus hier een plaatje van Osram knipperlichten van hun site geript.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/8000_8999/8500/8520/8529/852914_ZB_00_FB.EPS.jpg

En de specs:

OSRAM DIADEM KNIPPERLICHT
Bestnr.: 852914 - 89

* Osram Diadem knipperlicht
* Oud: altijd oranje
* Nieuw: alleen oranje als het knippert

Een dubbele levensduur in vergelijking met andere lampen. Set à 2 stuks.

# Technische specificaties:12 V / 21 W
# BAU 15s.

[ Voor 41% gewijzigd door vanenkelen op 12-04-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Okee, that explains a lot.... 21 Watt tegenover 5 Watt is wel even een flink verschil. Aan de lichtbol te zien lijkt het me gewoon gloeilamp. Dat betekent dat je dan met 10W halogeen (of in mijn geval met 3W Luxeon) er niet zo gek ver vanaf zit qua helderheid. Dan moet het nu goed genoeg zichtbaar zijn denk ik.

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06

paQ

vanenkelen schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:53:
21 watt....

Rechtstreeks linken naar Conrad lukt niet dus hier een plaatje van Osram knipperlichten van hun site geript.

[afbeelding]

En de specs:

OSRAM DIADEM KNIPPERLICHT
Bestnr.: 852914 - 89

* Osram Diadem knipperlicht
* Oud: altijd oranje
* Nieuw: alleen oranje als het knippert

Een dubbele levensduur in vergelijking met andere lampen. Set à 2 stuks.

# Technische specificaties:12 V / 21 W
# BAU 15s.
dit zijn toch zeker geen zij-knippers :?

edit:
of moeten het juist GEEN zijknippers zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-04-2006 22:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

de knipperlichten van onze tractor (vandaag nog vervangen) zijn dacht ik 9W. Het zijn iig doodgewone autolampjes die erin zitten.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 12 april 2006 @ 22:43:
[...]

dit zijn toch zeker geen zij-knippers :?

edit:
of moeten het juist GEEN zijknippers zijn?
Hij heeft het goed begrepen. Ik was benieuwd naar het vermogen van de voorste en achterste knippers. Ik ben aangehouden omdat mijn fiets voorzien is van zijknippers aan voor en achterkant. Als bij een auto ook álle knippers 5W zouden zijn, zouden ze elke auto aan de kant mogen zetten, ik ging er dus vanuit dat de voor en achterknippers feller zouden zijn en dat klopt dus ook.
21W tegenover 'mijn' 5W is wel even een bruut verschil in helderheid. Maar nu zit ik er niet meer ver vanaf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ter info: achterlichten hebben 5W, knipperlichten en remlichten hebben 21W.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Achterlichten zijn ook maar 5W Da's apart..... vind ik wel erg weinig. Wellicht dat de kleur nog uitmaakt.

Maar ik heb inmiddels betere richtingaanwijzers (2 stuks achter, aan de voorkant moeten ze nog komen maar de Luxeons zijn nog niet binnen)

Multipla knipperlicht met aangepaste Luxeon ernaast

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/E9NT4V2n.jpg

Hier ingebouwd zonder kapje erop:

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/sNTAhTh1.jpg

Helaas is het verschil in helderheid tussen het linker 5W gloeilampje en de rechter 3W Luxeon niet goed te zien op de foto. In werkelijkheid geeft die Luxeon echt een enorme bak licht in vergelijking met de 5W gloeilamp:

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/x5xXRrJE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik snap dat dit aerodynamisch verantwoord is, maar de knipperlichten zitten wel op een vage plaats. Als ze op een dwarsbalkje gemonteerd zouden zijn (zoals bij motorfietsen) zijn ze veel duidelijker te zien.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, wat verder uitstekend zou inderdaad wat beter zijn maar dat gaat bij mij niet gebeuren.
Iemand heeft wel iets gedaan wat enigszins te vergelijken is met wat jij noemt:

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/54/118237072_8883c711f1.jpg?v=0

(mocht het hotlinken niet lukken, dan maar via deze link: met deze link )

Alleen daarmee ben je direct weer een flink stuk zichtbaarheid van het licht kwijt naar schuinvoor. En wellicht bedoel je dat de verlichting echt een stuk verder van de carosserie af zou moeten zitten. Dat ga ik niet doen; niet alleen zozeer wegens de stroomlijn maar ook wegens kans op beschadigingen. Er lopen genoeg lomperiken rond op de wereld, ik houd m'n fiets graag heel (met lomperik bedoel ik niet per definitie de vandalen maar ook de achterlijke figuren die bijvoorbeeld een winkelwagentje tegen je auto laten aanrollen, die met de tas op de rug spullen uit hun auto pakken die voor jouw auto geparkeerd staat waarbij ze even met de tas goed over je motorkap gaan, de mensen die niet uit hun doppen kijken en de spiegel van je auto omklappen, etc)
Pagina: 1