Toon posts:

Receiver vernieuwen of boxen?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein dillema. Ik heb momenteel de volgende ht op mijn kamer:
- JVC Rx 5052-s 5.1 dts receiver
- Jamo E4 Center
- Jamo Compact 500 (oud) fronts
- Zelfbouw rears

Ik ben aan het twijfelen wat ik het beste kan doen. Of nieuwe boxen (Kef iQ serie waarschijnlijk) fronts en dan de huidige fronts naar achteren.
Echter nu vraag ik me af. Waar haal ik meer geluidskwaliteit winst uit. Met een nieuwe receiver? Of met nieuwe front speakers. Wanneer er een nieuwe receiver komt (Denon/Marantz) dan houdt ik de bestaande boxen nog een tijdje, mijn budget is immers niet onneindig. Bij nieuwe boxen houdt ik de reciever nog een tijdje. Die word dan over een kleine 4 maanden vervangen. Beetje bij beetje uitbreiden dus.

Kortom wat is wijsheid in dit geval :)

Verwijderd

Als je zowel reciever als speakers gaat vervangen, dan maakt het weinig uit denk ik in welke volgorde je het gaat doen. Maar persoonlijk zou ik in dat geval eerst de speakers vervangen, aangezien dan kan blijken dat je reciever voorlopig nog niet vervangen hoeft te worden omdat de kwaliteit al voldoende vooruit is gegaan.

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 12:46
Wijsheid is sowieso om eens te gaan luisteren hoe de Kef iQ serie het doet met je receiver, dat is namelijk niet zonder combinatieervaring zomaar te zeggen.

Persoonlijk zou ik voor nieuwe speakers gaan. Je geeft zelf al tussen haakjes aan dat je fronts oud zijn. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar zegt wellicht iets over hoe je zelf over de speakers denkt. Daarnaast hoor ik vaak dat speakers meer uitmaken voor het geluid dan de versterker/receiver.

Mijn pa heeft ooit ook Jamo Compact speakers gehad, echter een lager typenummer. De 70's waren dat geloof ik. Nu weet ik niet of de 500 en de 70 te vergelijken zijn, maar als dit wel het geval is, dan zou ik absoluut je speakers vernieuwen. Echter zou ik dan wel rondkijken naar speakers van jouw smaak, nieuw danwel occasions.

Ik weet niet of je al uitgebreid speakers beluisterd hebt, maar kies in ieder geval niet blind voor de Kef's. Het zijn zeker mooie luidsprekers met een degelijk geluid, maar wellicht helemaal niet jouw smaak.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus de kwaliteitswinst met speakers is dus gewoon groter dan met een nieuwe Reciever. Btw, momenteel zijn de speakers aangesloten met monster cable. Ook de coax kabel van Dvd-speler naar receiver is een monster cable.

Edit:
Was pas toevallig bij de bcc en heb toen even staan luisteren naar de Kef's. Vond er echt een magisch mooi geluid uit komen (daar aangesloten op een Denon receiver). Ze hadden daar ook Quadral's en Jbl's staan. Heb die ook allemaal even beluisterd en vond de Kefs duidelijk het mooiere geluid geven.

Die jamo's die ik nu heb zijn gewoon niet voldoende. Ze gaan absoluut niet laag en de center valt daardoor te veel op. Mja, wanneer ik daar de bass "uit" zou halen heb ik helemaal geen bass meer :P

Dus de fronts worden zowiezo zuilspeakers, omdat mijn ouders geen subwoofer wensen, hetgeen ik begrijpen kan.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 21:50 ]

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32

Tacoos

i am i

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:45:
[...]

Dus de fronts worden zowiezo zuilspeakers, omdat mijn ouders geen subwoofer wensen, hetgeen ik begrijpen kan.
Mocht je toch (ook) voor een andere receiver gaan kijken, let dan even op de mogelijkheden voor de bass instellingen.
Mijn Onkyo TX-SR501 kent alleen de standen wel sub/geen sub (het laag komt via alle speakers, niet handig als alleen de left front en right front full size zijn), maar ik heb Yamaha's gezien waar je ook kon instellen dat alle (sub)laag uitsluitend via de twee frontluidsprekers moet worden weergegeven.

Ik weet niet of andere merken dan Yamaha ook zo'n instelling hebben.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tacoos schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:44:
[...]

Mocht je toch (ook) voor een andere receiver gaan kijken, let dan even op de mogelijkheden voor de bass instellingen.
Mijn Onkyo TX-SR501 kent alleen de standen wel sub/geen sub (het laag komt via alle speakers, niet handig als alleen de left front en right front full size zijn), maar ik heb Yamaha's gezien waar je ook kon instellen dat alle (sub)laag uitsluitend via de twee frontluidsprekers moet worden weergegeven.

Ik weet niet of andere merken dan Yamaha ook zo'n instelling hebben.
Bestaan er nog receivers die geen large/small instelling hebben dan???

de 10 jaar oude JVC van m'n pa heeft dat zelfs...
Pagina: 1