XP ventilator problemen op MD5400 medion laptop

Pagina: 1
Acties:

• rs-music
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08-2025
Heb al meer dan 3 jaar de MD5400 laptop, en nu viel mij ineens wat op, al de processor langere tijd 100% draaid, dan schakeld de processor terug van 2533Mhz naar bijv 633Mhz of 933Mhz. Waardoor de laptop vrij traag wordt.

Aantal feiten:
- Onder linux gebeurt dit niet
- De ventilatoren draaien nooit maximaal zoals even het geval is tijden starten van het systeem
- Heb windows al opnieuw geinstalleerd, helpt niet
- Heb gezocht naar programma's om ventilator altijd max te laten draaien, tot nu toe niet gevonden, wellicht weet iemand er een?
- Weet zelf niet of dit probleem altijd al zo geweest is

Voor mijn gevoel licht het aan de software, vandaar de plaatsing in dit topic

Vind dit probleem vooral lastig bij afspelen van zware video files, want dan wordt het beeld ineens erg schokkerig

Heeft iemand een idee hoe het komt dat de processor eerder terugschakeld dan dat er maximaal gekoeld wordt met de ventilatoren?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Licht volgens mij aan de bios en/of windows tav de stroombesparende instellingen vooe de laptop.

• rs-music
Heb idd ook al in de bios gekeken, Hierin is helaas weinig nuttigs instelbaar, zeer beperkt dus, het enige wat misschien van invloed kan zijn is een instelling(weet hem hier zo niet uit m'n hoof) die iets is van: "Optimalizeer laptop voor:" en dan kun je kiezen voor dos of Windows XP. Hij staat op windows XP.

Hoe zou windows moeten staan m.b.t. energie beheer dan? stond op "altijd aan".

Verder heeft de laptop dus een ACPI interface, wellicht weet iemand een programma die de ventilators via dit ACPI interface handmatig op max kan zetten? is wel handig dan als ik wel echt wil dat hij zo hard mogelijk blaast?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

hangt ie aan de netstroom of trekt ie zijn stroom uit een accu?
Ik kan mijn laptop namelijk ook zo instellen dat ie als ie op zijn accu leeft minder helder beeld gaat geven en de cpu lager gaat draaien allemaal om extra lang met de accu te kunnen doen.
Dit is een instelling. Maar heeft je laptop er ook last van als hij aan het stopcontact hangt?

• rs-music
Ja hij hangt gewoon aan full power! met of zonder accu maakt niet uit.

Na bijvoorbeeld 2 minuten video converteren, dan zie je dat je snelheid ineens heel erg inzakt, en als je dan bij de eigenschappen gaat kijken van deze computer, dan staat de kloksnelheid ineens op 633Mhz of 933Mhz i.p.v 2.52Ghz. sluit ik dan het processor belastende programma af, dan is hij binnen de kortste keren weer terug op 2.52Ghz.

Processor temperatuur is dan al wel 62 graden ofzo(Speedfan), maar de ventilatoren koelen gewoon nog lang niet maximaal.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Met speedfan kun je de koelers tog op maximaal laten draaien?

http://specs.tweak.to/16567

• rs-music
Ja, maar dan moet hij toch je moederbord herkennen? en die staat dus niet in de lijst?
Kan ik dan toch de ventilatoren max laten draaien?

Kweet ook niet zo goed wat je wel en niet kunt flikken met die handmatige settings?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Tkan geen kwaad van eens te proberen, zet ze gewoon es allemaal op 100 procent en je zult wel horen of ze harder draaien.

http://specs.tweak.to/16567

• rs-music
Ja maar als hij alleen maar 2 temperaturen detecteerd, en verder geen ventilatoren, hoe kan ik ze dan max zetten? Zou ik dan een account moeten nemen om settings te kunnen downloaden?
Pagina: 1