Groot kleurverschil RawShooter en Capture One

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje een keuze aan het maken tussen deze 2 programma's.

Nu zijn de foto's uit Capture One veel mooier, de kleuren zijn bonter, geen scherpe randjes etc. Maar de interface van RawShooter vind ik daarnaast weer veel prettiger, het is sneller en maakt per file een naastgelegen parameterfile aan, ideaal. Tevens zijn de foto's van RawShooter weer wat gedetailleerder en gaat soms iets beter met CA om. Moeilijk...

Ik vraag mij af waar het grote kleurverschil vandaag komt, sRGB en aRGB ligt het niet aan, het hele kleurstelling van de foto's is bij RawShooter allemaal wat minder, minder contrast etc.

Kan iemand me hier zinnig advies over geven?

Bij voorbaat dank!

Om e.e.a. te verduidelijken hier een simpele produktfoto. De bovenste uit rawshooter is gewoon helemaal niet de kleur die het hoort te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/7780/gebakjes4hl.th.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 12-04-2006 22:02 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 17:00

qless

...vraag maar...

Die bovenste zien er toch beter uit kwa smaak;)

Wel een erg groot verschil. Wat maakt de camera er van kwa jpg?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De bovenste is veel meer natuurgetrouw. Het verschil is inderdaad behoorlijk groot. Gebruikt de onderste wellicht een soort auto kleurbalans oid?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
al eens aan kleurprofielen gedacht? Even uitzetten in beide programma's.

|>

• Fairy
  • Niet online
Hmm jullie vinden allemaal de bovenste beter en ik dus de onderste ;)

Misschien was dit ook niet helemaal het goede voorbeeld. Bij veel normale shots is de Capture One foto een stuk bonter, meer kleur en dat vind ik wel mooi. Overigens geeft rawshooter net even iets meer details, maar heeft ook iets meer sharpening effect wat ik dan weer minder vindt.

Moeilijk :P

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De onderste is totaal niet natuurgetrouw. Dat is in een oogopslag te zien vind ik. Misschien dat juist die onnatuurlijke kleuring mooi is bij sommige foto's: in dit geval imho niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Als bij Capture One de kleuren bonter zijn, waarom zet je bij Rawshooter de kleurverzadiging dan niet gewoon een tandje hoger.. Et voila, dat verschil ook weer opgelost. :)

Het lijkt er trouwens ook op dat de kleurtemperatuur bij de onderste foto gewoon wat hoger is. Meer rond de 6000 graden, terwijl de ander denk ik 1500 graden eronder ligt. Misschien moet je dat ook nog eens even checken.

[ Voor 40% gewijzigd door guillaumemay op 13-04-2006 00:29 ]

• Fairy
  • Niet online
gium schreef op donderdag 13 april 2006 @ 00:27:
Als bij Capture One de kleuren bonter zijn, waarom zet je bij Rawshooter de kleurverzadiging dan niet gewoon een tandje hoger.. Et voila, dat verschil ook weer opgelost. :)

Het lijkt er trouwens ook op dat de kleurtemperatuur bij de onderste foto gewoon wat hoger is. Meer rond de 6000 graden, terwijl de ander denk ik 1500 graden eronder ligt. Misschien moet je dat ook nog eens even checken.
Kun je die parameter in 1 keer voor het hele programma bijregelen? soort compensation dus?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Dit (ontwikkeling) hoort natuurlijk thuis in FGW :)

*plop*

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De beste manier om kleuren te beoordelen is met behulp van huidskleuren en een witbalanskaart. Maak dus een foto van een gezicht, waarbij je ook een witbalanskaart in beeld houdt. Gebruik die kaart om de witbalans in te stellen. En hierna gewoon met de standaard settings een conversie doen.

Ik weet niet wat het resultaat met een 350D gaat worden, maar ik kan je op een briefje geven dat de huidskleuren van een D70-NEF er in Bibble Pro veel beter uitzien (natuurgetrouwer) dan in RawShooter Premium 2006 zonder ColorEngine. Om de huidskleuren beter te krijgen, moet ik de verzadiging bijna geheel terug draaien en met nog wat andere kleurknopjes spelen......

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1