Toon posts:

Combi sata en ide start slecht op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond,

Ik heb een probleem met een combi sata en ide hdd. Heb op de sata XP geïnstalleerd (is nu PM4) en daarna de ide eraan gehangen (PS1) en deze geformatteerd. Nu gaat er bij het opstarten iets fout. Mn pc gaat toch eerst op de ide kijken en pas na 30 sec start XP op van de sata. Ik ben er al dagen mee bezig, maar kom er niet uit. De bootvolgorde in bios staat enkel op de sata ingesteld. Is er iemand die hier een antwoord op heeft?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Boot from other device staat ook op 'disabled' ?

Wat voor moederbord?
Wat voor S-ATA controller? On-board?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb alle boot devices uitgeschakeld, behalve de sata harddisk. Die controlers weet ik niet. Toen ik XP installeerde op deze nieuwe schijf heb ik geen diskette ofzo gebruikt. Las op diverse forums dat dat wel zou moeten, maar bij navraag bij de helpdesk van de leverancier vonden die dat niet vreemd, omdat de harddisk wel herkend wordt en XP er ook op draait.

Verwijderd

Topicstarter
Heb overigens een asus P5V800-MX moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Geen suggesties? Ik kan werkelijk niets vinden op internet over hoe je deze twee naast elkaar goed draaiend krijgt. Heeft iemand ervaring hiermee?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Is het niet gewoon de S-ATA (RAID) controller die de schijf gaat zoeken en initialiseren.Sommige controllers kunnen daar nogal even over doen. Zelf heb ik een moederbord met een Promise Fastrak133 chip waar geen schijven aan hangen het initialiseren en constateren dat er geen schijven aanwezig zijn duurt ook relatief lang. (dit is niet uit te schakelen helaas) De RAIDcore RAID5 S-ATA controller die in mijn systeem hangt met vier 200GB schijven is bijna nog sneller met het initialiseren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die Raid drivers zou kunnen. alleen het vreemde is, dat als ik de IDE harddisk loskoppel, XP wel relatief snel opstart van de SATA-disk. (daar zie ik inderdaad een soort zoektijd die jij waarschijnlijk bedoeld) Als ik de IDE disk echter ook aansluit, duurt het zeker 30 seconden voor de pc alsnog XO opstart van de SATA. Het maakt hierbij geen verschil of de IDE staat ingesteld als PM of SM. Enig idee hoe dat kan? De pc lijkt dus het liefst van de IDE te willen opstarten, terwijl ik die in fr bios uitgeschakeld heb als boot device.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde PM of PS.

Verwijderd

Topicstarter
Met de IDE aangesloten duurt het 30sec langer om van de SATA op te starten dan zonder IDE. Ik zoek me een ongeluk op internet maar kan geen oplossing vinden. Is er werkelijk niemand die dit probleem al een heeft gehad en opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het maar op. Blijkbaar weet ook niemand van GoT een antwoord...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 16:22
Je jumpers staan allemaal goed?

Verwijderd

Topicstarter
Sata heeft sws geen jumpers en instellen ide als primary of als slave maakt geen enkel verschil. Daar ligt het m.i. niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
ide als master of slave bedoelde ik

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
uit mijn persoonlijke ervaring weet ik dat IDE en SATA HDs nogal eens lastig willen dien als je ze wilt laten samenwerken, zeker als het om bootvolgorde gaat. Als je kan, gebruik je IDE alleen voor je optische drives en gebruik alleen SATA HDs. Nogmaals, als het kan natuurlijk. Voor ze te laten samenwerken, tja, BIOS eens goed doorkijken, je primary boot op de HD die je wil zetten en maken dat je andere HDs niette vinden zijn in de bootvolgorde. Anders 'try other bootdevices' ook uitzetten. Maw, hem een beetje forceren :P

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik had die IDE net nieuw en na aanschaf van een nieuw moederbord met Sata-aansluiting heb ik er vervolgens die Sata-disk bijgekocht. Bios heb ik uit en te treure aangepast; zou nu echt alleen sata-disk moeten gebruiken om XP op te starten. Gaat om mb asus P5V800-MX

Na de bios update (ASUS) begon ik later te twijfelen of ik wel de goeie genomen had. Deze was voor DOS, terwijl er normaal zoiets als voor Windows bij staat. Kan dat ook nog een probleem zijn?

Kan het ook nog zo zijn dat XP zelf een onderdeel van het probleem is? Zonder IDE start de pc normaal op, maar pas met de IDE gaat de pc proberen om daar vanaf te booten. Ik kan in instellingen XP eigenlijk maar 1 plek vinden waar iets over booten staat (onder opastart- en herstelinstellingen) Zijn er nog meer opties?

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb in mijn pc 2 sata schijven en 1 ide schijf en dan is 1 van de sata schijven de schijf voor windows. Ik moet als ik windows opnieuw moet installeren de ide schijf loskoppelen. Anders word hij als 1e harde schijf gezien. Ik heb de ide schijf op slave staan en de sata in de eerste sata aansluiting en ik heb de sata schijf als 1e schijf in de bios staan. Dan werkt het bij mij prima.

Ik heb verder niks veranderd. Hij ziet alleen in windows de ide schijf wel als de 1e harde schijf maar dat maakt niet zo heel veel uit.

Je kan proberen om de ide schijf als slave in te stellen en dan aan de 2e aansluiting op het moederbord aan te sluiten. Dus de cdroms in de primary aansluiting op je moederbord. Dan kun je de sata schijf als eerste schijf instellen in de bios bij de bootvolgorde. Dan zou het gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ga ik proberen. I'll let you know!

Verwijderd

Lijkt mij logisch, als ie steeds om een IDEschijf zoekt op primairy IDE dan moet je er gewoon voor zorgen dat daar geen HD zit. Drives op de primaire IDE dus en HD op de secundaire...

Verwijderd

Topicstarter
Heb de IDE's als secundairy master en slave ingeplugd en de dvd-spelers als primary, maar dat maakte qua opstarttijd helaas geen positief verschil. (Had zelfs de indruk dat het opstart proces langzamer verliep.) Het blijft voor mij een raadsel.

Verwijderd

je kunt ergens instellen (iig bij award bios) vanaf welke schijf er geboot moet worden. Deze stel je dus in op je SATA schijf.

Tenminste als je SATA controller onder je BIOS valt. Veel moederborden hebben twee SATA controllers, eentje in het BIOS en een aparte.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dat uitleggen? Ik heb een Asus P5V800-MX moederbord, met mogelijkheid voor 4 sata aansluitingen, waarvan ik er 1 gebruik. In de bios heb ik sata (niet raid) mogelijk gemaakt en in de boot-instellingen alleen de sata drive aangewezen, de rest uitgeschakeld. Nu vertel je dat er nog een sata controller is, naast de bios? Hoe werkt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Ik las net bij een andere topic dat ASUS sata controllers 'ruk' zijn.

Ik heb bij het installeren van de sata disk geen enkele driver geïnstalleerd, omdat mn Asus moederbord de disk vanzelf herkende.

In combinatie met de eerder opmerking van Spatje (2 controllers: één in Bios en een aparte) zou dat tot een oplossing kunnen leiden, alleen snap ik dat dus niet. Hoe kan ik een andere bios sata-controller (?) nog installeren zonder XP opnieuw te moeten installeren en wat is die andere aparte controller en hoe krijg ik daar een goeie voor?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je de specificaties van jouw moederbord bij Asus bekijkt dan kun je lezen dat er zo-ie-zo maar één S-ATA RAID controller aanwezig is welke in de VIA chipset is geintergreerd.

Linkje: http://www.asus.com/produ...del=765&l1=3&l2=11&l3=229

Dus je hoeft niet opzoek te gaan naar een andere S-ATA controller op jouw moederbord, want die is er niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1