kleurverschillen bij verschillende applicaties

Pagina: 1
Acties:

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 18:17
Ik ben nu "even" bezig om ruim 3GB aan foto's te sorteren, ik ben daarvoor maar eens adobe Bridge gaan gebruiken om de 1 of andere reden, en er zitten "opeens" prachtige plaatjes tussen (zal ik wel ooit over het hoofd hebben gezien ;) ). Maar op een gegeven moment opende ik 1 foto met een andere applicatie, en wat zag, kleur verschil!!

Op de linkerhelft zie je de foto met Windows Picture Viewer, en op de rechterkant zie datzelfde vanuit Adobe Bridge. Dit zijn geen screenshots!! en geen foto's dus aan schermcalibratie zal het niet liggen. Waaraan wel??

Afbeeldingslocatie: http://stuff.sierix.nl/strange.png

Het zal wel aan mij liggen maar welke moet ik nu het meest vertrouwen, Adobe Bridge of Microsoft's (standaard meegeleverde) Picture Viewer??

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verschil tussen sRGB en aRGB ?

Aangezien de rechter groeniger is lijkt het daar wel op.

[ Voor 50% gewijzigd door Fairy op 12-04-2006 21:12 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 18:17
De vraag is dan nog, welke is beter?
Edit: Degene die ingesteld staat als kleurruimte op mijn camera??

[ Voor 49% gewijzigd door M@rijn op 12-04-2006 21:23 . Reden: camera ]

Verwijderd

Het ene profiel is niet perse beter dan het andere. Dat is een kwestie van smaak. Als je de kleuren van het profiel uit je camera te zacht vindt, kan je bv adobeRGB gebruiken om de kleuren een beetje te boosten.

Verwijderd

Uitleg over color spaces en Adobe RGB.
Begrijpen wat een 'color space' is kan "hey, mijn kleuren zijn verkeerd!"-problemen verhinderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:43:
Het ene profiel is niet perse beter dan het andere. Dat is een kwestie van smaak. Als je de kleuren van het profiel uit je camera te zacht vindt, kan je bv adobeRGB gebruiken om de kleuren een beetje te boosten.
wow, dit is wel bijzonder kort door de bocht, plus dat het niet zo is.

voor het gebruik op het web moet je altijd sRGB gebruiken, dan komen de kleuren op elk scherm aardig overeen (instellingen van het scherm daargelaten) omdat elk computermonitoren zich in de sRGB space bevinden. De aRGB space is groter dan dat je scherm kan laten zien, dit komt vaak neer op fletserige foto's op je scherm, behalve als je in photoshop in de aRGB ruimte zit.
Doe je aan drukwerk dan kan aRGB een uitkomst (met conversie naar CMYK) zijn of als je printer aRGB ondersteunt.

Over kleurspaces zijn vele boeken geschreven en het is zeer complexe materie. Wil je de minste issues: sRGB.

Verwijderd

Bakman, niet alleen dat, maar 90% van de browsers leest geen kleurprofiele waardoor je platen dus flink vernaggeld worden doordat ze gewoon via srgb worden bekeken. Daarom doe ik eigenlijk alles in srgb, het web werkt ermee en ik durf te wedden dat de kruideniers die ik gebruik om mijn spullen af te drukken, dat ook doen :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

* Floor-is moved dit topic vanuit Fotografie Algemeen naar workflow, want dit is nou typisch iets dat je in je workflow tegenkomt. :)

Bericht hierboven

Pagina: 1