Setup met twee routers

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:36
Ik heb hier probleemloos kabelinternet met een kabelmodem, Linksys WRT54G Router (ook wireless) en daarop aangesloten een PC.

Mijn buurman heeft ADSL met de daarbij behorende modem en een Linksys WRT54GC router (ook wireless) en daarop aangesloten een pc (UTP) en een laptop (wireless).

Nu heeft mijn buurman wat problemen met het verkrijgen van een provider dus heb ik van balkon naar balkon een (straight) UTP kabel getrokken (mag deze straight zijn?). De UTP heb ik in de inpoort van zijn router gestopt maar weet niet precies welke instellingen ik in zijn router moet kiezen om zijn PC en laptop via zijn router, via mijn router te laten werken.

Moet ik zijn router op Static IP zetten in plaats van Automatic Configuration DHCP?

if so, dan heb ik hier een pic: Klik

Kan ik het hele deel Internet Setup leeg laten bij hem?
Wat moet het Local IP Address worden?
Wat moet het Starting IP Address worden?
Moet DHCP aan of uit?

Even grafisch:

mijn modem --- mijn router --- mijn PC
.......................................--- buurman's router --- buurman's PC
....................................................................--- buurman's laptop (wireless)

[ Voor 10% gewijzigd door Westerterp op 12-04-2006 19:42 ]

Verwijderd

Volgens mij moet de router van je buurman op router mode staan, met dchp uit (dat regelt jouw router immers) en als static IP-adres:
  • Internet IP adres : het adres van jouw router
  • Subnet mask : 255.255.255.0
  • Gateway : het adres van jouw router
Volgens mij heb ik ooit zo een tweede router op mijn netwerkje aangesloten. Geen garanties overigens! ;)

Succes,

Ganymaedes

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-04 13:27

WeirdEye

Eindbaas

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:45:
Volgens mij moet de router van je buurman op router mode staan, met dchp uit (dat regelt jouw router immers) en als static IP-adres:
  • Internet IP adres : het adres van jouw router
  • Subnet mask : 255.255.255.0
  • Gateway : het adres van jouw router
(knip)
Nee je moet bij ip niet het ip van je router maar een ip in de reeks van de router..dus als de dhcp router adressen uitdeelt in 192.168.1.1xx dan moet het adres van de buurman bv worden 192.168.1.103

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 20:01

wowi

Waar sluit je de boel op aan, bij je buurman op de wan of lan poort?
(dus de kabel die bij jou vandaan komt).

Is het de bedoeling dat je één netwerk krijgt samen met je buurman?
dan zou ik voor de lan poort gaan en jou router de ip;s laten uitdelen.
dan gebruik je van de tweede router alleen de switch poorten.

Anders als je je buurman op een apart subnet wilt hebben via de wan gaan werken
en eventueel bij hem een statisch ip op de wan uitdelen.

Dan kunnen de lan poorten gebruikt worden voor zijn eigen pc's met een ander subnet. Zijn router deelt dan ip nummers uit. Voor zijn eigen netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door wowi op 12-04-2006 21:44 ]

Verwijderd

Nee je moet bij ip niet het ip van je router maar een ip in de reeks van de router..dus als de dhcp router adressen uitdeelt in 192.168.1.1xx dan moet het adres van de buurman bv worden 192.168.1.103
SHIT :( Ik twijfelde al of ik het me goed herinnerde, niet dus...

Verwijderd

Misschien stom van mij hoor maar waarom laat je hem niet op het wireless zitten?

Das veel makkelijker:D

• Westerterp
@dandy86

Er zitten net iets teveel muren tussen ons helaas, en alleen zijn laptop is wireless, zijn pc niet.

@wowi

Het netwerk moet zo zijn dat zijn netwerk in zijn huis voor mijn router gewoon als een pc naast mijn pc word gezien. Dus de UTP van mijn router gaat bij hem in de WAN poort en vandaar gaat er een UTP naar zijn PC en wireless naar zijn laptop.

[ Voor 58% gewijzigd door Westerterp op 13-04-2006 10:20 ]

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 14:30
Je moet dhcp op beide routers aan hebben.
Je moet de kabel in jouw router in een normale netwerk poort doen.
Bij zijn router moet de kabel in de WAN poort, waar je normaal ook de kabel van het adsl/kabel modem in plugt. Dit heb je al gedaan zie ik

Zorg even dat ze niet beide in hetzelfde netwerk zitten, dat kan problemen geven, dus bijvoorbeeld jouw router op 192.168.0.X netwerk, en zijn router op 192.168.1.X netwerk. Ik denk dat dit je probleem is. In de pic zie ik alleen niet of dit kan. Probeer het local IP address van de 2e router eens te veranderen naar een andere range, 192.168.1.1 -> 192.168.0.1. Dan moet de DHCP range wel mee veranderen.

Wat er nu gebeurd is dat zijn router van jouw router een IP adres krijgt voor de WAN poort. De router ziet dit als internet IP. Intern moet hij gewoon IP adressen blijven geven voor de wireless clients, daarom moet dhcp aan blijven staan. Dit kan dus niet gelijk zijn, want dan zijn er 2 DHCP servers die dezelfde IP's uitgeven, plus 2 x 192.168.1.1 wat ook niet werkt

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:11
Ok, heel simpel, ik heb ditzelf tot twee keer heel makkelijk uitgevoerd.

Het is mogelijk om de routers in verschillende IP ranges te gebruiken maar dat is niet echt een ideale setting.
Waarom heb je trouwens niet gewoon de twee routers draadloos met elkaar verbonden?

Wat ik thuis heb is het volgende:
Een Asus Wl500g wired verbonden met een SMC modem router. Het enige wat je op de secundaire router moet instellen is dat ie zich als een acces point moet gedragen wanneer je hem wired wil hebben. Als je hem draadloos wil hebben moet je zorgen dat de secundaire router in wireless modus op 'bridged' staat. Werkte bij mij gedurende een maand uitstekend en ik kon gewoon via mijn netwerk internetten via het netwerk van de buren. Maar nu de kabel er toch al ligt hoef je op de primaire router NIKS te veranderen en op de secundaire router alleen maar instellen om als access point te fungeren. Je hoeft je dan ook niet druk te maken om DHCP enz.

[ Voor 3% gewijzigd door three2five op 13-04-2006 10:39 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 12:57

yGiDoRp

Sawasdee

Waarom zo moeilijke doen?

Zet de DHCP van je buurmans router uit. Zet het hele wan/internet gedeelte zoveel mogelijk uit.

Knijp die straight kabel om naar crossed.

Steek de kabel in 1 van de LAN poorten van die router.

Of doe nog simpeler en koop een switch van 15 euro.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

om het even in simpele woorden te zetten dus.

behandel jouw router en internet omgeving zoals je altijd doet

behandel de router van je buurman als SWITCH

dus plug de PATCH(straight)kabel in een LAN poort en niet in de wan

en laat de router voor wat hij is.

Als jij je eigen router op dhcp heb staan is alles gefixt

kan het nog simpeler?

Verwijderd

Bovenstaande zal wel gaan werken maar toch.. Je krijgt 2 aparte netwerken. Het beste is nog de 2e router als switch te laten functioneren. om 1 groot netwerk te creeren zodat je af en toe bestanden kan wisselen met de buurman. Zet alle functioniteiten van dhcp uit op de 2e router waardoor de 1e router de volledige dhcp functie heeft en daarbij nog steeds controle het over de toegewezen ip adressen.

1e router:
- dhcp ingeschakeld
- ip is even willekeurig genomen. 192.168.0.254
- beveiligings meuk voor wireless

2e router
- Dhcp uitgeschakeld

Gebruik als gateway/dns het ip van de 1e router

* heb zelf een netwerk met 3 routers (ook een verbinding naar de buurman dmv wireless (3 appartmenenten verderop). Dit werkt prima, waarbij de router die aangesloten is op de isp de dhcp verzorgd.

Verwijderd

foutje...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 10:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:45:
Bovenstaande zal wel gaan werken maar toch.. Je krijgt 2 aparte netwerken. Het beste is nog de 2e router als switch te laten functioneren. om 1 groot netwerk te creeren zodat je af en toe bestanden kan wisselen met de buurman. Zet alle functioniteiten van dhcp uit op de 2e router waardoor de 1e router de volledige dhcp functie heeft en daarbij nog steeds controle het over de toegewezen ip adressen.

1e router:
- dhcp ingeschakeld
- ip is even willekeurig genomen. 192.168.0.254
- beveiligings meuk voor wireless

2e router
- Dhcp uitgeschakeld

Gebruik als gateway/dns het ip van de 1e router

Nou mijn manier niet dan is het verlenging van het eerste netwerk omdat het gewoon als switch fungeert

maar jouw manier is ook een manier

* heb zelf een netwerk met 3 routers (ook een verbinding naar de buurman dmv wireless (3 appartmenenten verderop). Dit werkt prima, waarbij de router die aangesloten is op de isp de dhcp verzorgd.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 20:01

wowi

Dude schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:18:
@dandy86

Er zitten net iets teveel muren tussen ons helaas, en alleen zijn laptop is wireless, zijn pc niet.

@wowi

Het netwerk moet zo zijn dat zijn netwerk in zijn huis voor mijn router gewoon als een pc naast mijn pc word gezien. Dus de UTP van mijn router gaat bij hem in de WAN poort en vandaar gaat er een UTP naar zijn PC en wireless naar zijn laptop.
Je zegt hier dat je een groot netwerk wilt maar dan moet je niet via de wan gaan werken, want dan is zijn netwerk voor jou niet bereikbaar. Dus dan de switch poorten gebruiken. En zijn dhcp uit zetten
en jou router alle ip;s laten uitdelen. Je wilt dus zijn pc en laptop in je netwerk kunnen zien. als ik je nu goed begrijp.

[ Voor 6% gewijzigd door wowi op 13-04-2006 11:07 ]

• Westerterp
wowi schreef op donderdag 13 april 2006 @ 11:06:
[...]

Je zegt hier dat je een groot netwerk wilt maar dan moet je niet via de wan gaan werken, want dan is zijn netwerk voor jou niet bereikbaar. Dus dan de switch poorten gebruiken. En zijn dhcp uit zetten
en jou router alle ip;s laten uitdelen. Je wilt dus zijn pc en laptop in je netwerk kunnen zien. als ik je nu goed begrijp.
Hmm, dan had ik misschien niet groot netwerk moeten zeggen. Ik heof verder niets mijn zijn netwerkje, als hij maar drie weken van mijn internet verbinding gebruik kan maken. Ik probeer vandaag wel wat dingen en kijk of het lukt.

• Westerterp
Ok, probleem opgelost. Bedankt voor de hulp.

Uiteindelijk heb ik de UTP uit mijn router bij hem in de WAN poort gedaan. Zijn router het IP 192.168.2.1 gegeven, DHCP aan en de IP's op zijn PC en laptop ge-renewed. Zijn netwerk is niet voor mij zichtbaar en vise versa. Draadloos werkt ook prima.
Pagina: 1