cdrw's willen niet wissen onder Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit met een vrij irritant probleem. M'n cdbrander (een QSI SBW-241) weigerd om onder Linux cdrw's te wissen. Branden van cd's en cdrw's gaat zonder problemen.
Onder windows werkt het wel allemaal.

Als ik met cdrecord de opdracht tot wissen geef, krijg ik ongeacht de gekozen methode altijd deze fout
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Cdrecord-Clone 2.01.01a06 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2006 Jörg Schilling
scsidev: '/dev/hdc'
devname: '/dev/hdc'
scsibus: -2 target: -2 lun: -2
Warning: Open by 'devname' is unintentional and not supported.
Linux sg driver version: 3.5.27
Using libscg version 'schily-0.8'.
Device type    : Removable CD-ROM
Version        : 0
Response Format: 2
Capabilities   :
Vendor_info    : 'QSI     '
Identifikation : 'CDRW/DVD SBW-241'
Revision       : 'VU02'
Device seems to be: Generic mmc2 DVD-ROM.
Using generic SCSI-3/mmc   CD-R/CD-RW driver (mmc_cdr).
Driver flags   : MMC-2 SWABAUDIO BURNFREE
Supported modes: TAO PACKET SAO SAO/R96P SAO/R96R RAW/R16 RAW/R96P RAW/R96R
Starting to write CD/DVD at speed 10 in real BLANK mode for single session.
Last chance to quit, starting real write    0 seconds. Operation starts.
cdrecord: Success. blank unit: scsi sendcmd: no error
CDB:  A1 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
status: 0x2 (CHECK CONDITION)
Sense Bytes: 70 00 05 00 00 00 00 0A 00 00 00 00 24 00 00 00
Sense Key: 0x5 Illegal Request, Segment 0
Sense Code: 0x24 Qual 0x00 (invalid field in cdb) Fru 0x0
Sense flags: Blk 0 (not valid)
cmd finished after 0.000s timeout 9600s
cdrecord: Cannot blank disk, aborting.

Ik kan de cd op horen spinnen, maar dat is eigenlijk ook wel alles wat er gebeurt. De data op de cdrw blijft onaangetast.

Ik heb zowel ATAPI als SCSI-emulatie geprobeerd, ook dat geeft geen verandering.

Het is vrij irritant om naar windows te moeten opstarten alleen om een cdrw te wissen... En het moet gewoon kunnen onder linux.

En als dit werkt, zou ik misschien zelfs udf eindelijk eens aan de gang kunnen krijgen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik heb hier ook last van, ik gebruik nu Nero om cdrw's en dvdrw's te wissen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Nero voor windows of linux?
Als je de windows versie gebruikt, is dat natuurlijk nog steeds geen oplossing... En zelfs geeneens een lapmiddel als je het mij vraagt.

Ik weet dat cdrecord nogal buggy is... en er komen maar geen update's voor uit... Helaas vertrouwen nogal veel programma's op cdrecord...

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 12-04-2006 19:41 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Probeer het eens met cdrdao, het heeft een 'blank' mode.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-01 14:44

Valium

- rustig maar -

Een vriend van me had exact dit probleem met zijn type brander. Het gebruik van cdrdao lostte het voor hem inderdaad op. Dit kunnen jullie eens proberen. Als het werkt kun je de opdracht aan je menu toevoegen zodat je het snel kunt starten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Is een bug in een van de nieuwere cdrecord versies. Toen ik de nieuwste versie met DVD support gepatcht had op archlinux heb ik het even getest op een DVD+RW, maar blijkbaar werkt het voor CDRWs ook niet meer. Gelukkig leiden er meerdere wegen naar rome :)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Met cdrdao lukt het wel. Ik heb K3B nu zover gekregen om cdrdao te gebruiken voor het wissen, en dat werkt :)
Langzaam maar zeker kan Linux alles overnemen van m'n windows, nu nog UDF ondersteuning en m'n energiebeheer helemaal goed krijgen en dan is eigenlijk alles wel zoals ik het zou willen :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 19:02:
Ik heb hier ook last van, ik gebruik nu Nero om cdrw's en dvdrw's te wissen.
Doet me denken aan die vrouw die in een gesprek tussen twee artsen brak met de opmerking: "Dat heb ik ook gehad". Bleek dat ze het over prostaatvergroting hadden.

[ Voor 33% gewijzigd door Sir Isaac op 13-04-2006 10:25 ]

Verwijderd

Sir Isaac schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:24:
[...]

Doet me denken aan die vrouw die in een gesprek tussen twee artsen brak met de opmerking: "Dat heb ik ook gehad". Bleek dat ze het over prostaatvergroting hadden.
:9

Ik had het over de linux versie van Nero :) Ik ga het nu ook even met cdrdao proberen

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik loop nu tegen exact dezelfde fout aan met cdrwtool, en daar is helaas geen alternatief voor... Dus udf ondersteuning zit er nog heel even niet in...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Met dank aan Cintra van gentoo forums ben ik een stapje verder.
Het betreft in mijn geval (en aan het aantal vergelijkbare gevallen in gentoo forums en/of internet te oordelen bij vele) een hardware fout. Deze fout is vooral veel voorkomend in laptops waar maar 1 ide apparaat op een kabel zit.

Hier staat in ieder geval wat er mis gaat en wat een oplossing voor cdrecord is. Helaas kent cdrwtool deze optie niet, dus dat wordt proberen de programeurs over te halen een nieuwe feature in te bouwen.

• terabyte

terabyte

Ik had vroeger ook vaak last van zo'n CHECK CONDITION fout. Onder Windows met Nero deed ie het dan wel, maar op den duur kwamen ook daar vage fouten. Uiteindelijk bleek m'n CD brander kapot te zijn/gaan. Nieuwe erin en alles deed het weer perfect.

Dus een hardwarefout moet je inderdaad niet uitsluiten, en dat ie het onder Windows wel goed doet is ook geen garantie voor de toekomst. Blijkbaar is cdrecord toch iets gevoeliger voor dergelijke fouten.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het is geen hardwarefout in de zin van een defect, maar een fout in aansturing.
-immed
Tell cdrecord to set the SCSI IMMED flag in certain commands
(load/eject/blank/close_track/close_session). This can be useful on broken
systems with ATAPI harddisk and CD/DVD writer on the same bus or with SCSI
systems that don't use disconnect/reconnect. These systems will freeze while
blanking or fixating a CD/DVD or while a DVD writer is filling up a session
to the minimum amount (approx. 800 MB). Setting the -immed flag will request
the command to return immediately while the operation proceeds in background,
making the bus usable for the other devices and avoiding the system freeze.
This is an experimental feature which may work or not, depending on the model
of the CD/DVD writer. A correct solution would be to set up a correct cabling
but there seem to be notebooks around that have been set up the wrong way by
the manufacturer. As it is impossible to fix this problem in notebooks, the
-immed option has been added.
Het komt er op neer dat in veel notebooks (waaronder mijn notebook) de ide-bekabeling of implementatie van de ide specs niet goed is, maar ook niet veranderd kan worden. Dat lijkt in iedergeval het punt te zijn met de QSI SBW241 brander in mijn (en in vele andere) laptop.

De -IMMED optie zorgt dat de fout vermeden wordt door een bepaalde (standaard) check niet uit te voeren. Zoals in de omschrijving van de optie te lezen is, zijn de makers van cdrecord er ook niet gelukkig mee, maar het lijkt de enige manier te zijn om dit soort branders te kunnen gebruiken.
Windows negeerd waarschijnlijk standaard deze fout (zoals met wel meer foutmeldingen) en doet het daarom wel.

En cdrecord is niet gevoeliger voor fouten, maar implementeerd de ide-standaard blijkbaar beter dan de Windows tegenhangers/drivers. Ik ben dat inmiddels al vaker tegen gekomen, dat ik op linux zit te vloeken omdat iets niet werkt en in windows wel. Zo heb ik ooit waanzinnig veel last gehad om linux geïnstalleerd te krijgen. Dit bleek uiteindelijk een geheugenfout te zijn waar windows niks van meldde, maar achteraf wel minder stabiel door was. Linux wou helemaal niks doen.

• terabyte

terabyte

In mijn geval was CHECK CONDITION het gevolg van een hardware fout/defect.

Maar je hebt geluk dat er een flag is om deze aansturingsfout te omzeilen. Scheelt weer wat centjes.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
cdrecord was niet echt het probleem, cdrdao en nero kunnen wel een cdrw wissen zonder problemen (deze controleren het blijkbaar ook niet).
cdrwtool controleerd het blijkbaar ook, maar kan de hardware fout niet omzeilen, met als gevolg dat ik dus geen UDF-cdrw's kan maken.
Ik heb overigens ontdekt dat mijn laptop meer van dit soort foutjes bevat. Ook ACPI leverd problemen op. Dat hibernate niet goed werkt neem ik nog even voor lief (de ati-drivers kunnen er niet mee overweg, met als gevolg een restore waarbij m'n beeld onbruikbaar is), maar zelfs stand-by gaat fout, en dat is toch wel een probleem.

Pagina: 1