Audio cd's: HTPC vs. CD-speler

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een HTPC met als idee om deze i.c.m. versterker al het muziek- en videowerk op te laten knappen.

Ik heb een Pioneer versterker (VSX 405 RDS MkII) en cd-speler (PD-102) en 2 Mission boxen. Geen high-end spul maar (voorlopig) goed genoeg voor mij. De HTPC heeft een onboard geluidskaart en een Plextor PX-130 DVD-speler.

[audio-n00b uitleg]
Het probleem ligt in het volgende. Wanneer ik een audio-cd afspeel, dan klinkt het in de cd-speler met meer dynamiek (verschil hard-zacht is beter, en iets meer detail) dan wanneer ik het via de HTPC afspeel. Dit geluid lijkt wel iets "afgeplat". Niet veel, maar wanneer ik 2 exact dezelfde cd's in beide tegelijk afspeel en wissel dan hoor ik het wel. Ik heb het getest met de cd van Wibi Soerjadi - Passione.
[/audio-n00b uitleg]

Ik wilde de cd-speler weg doen (minder apparaten), maar niet als ik dan achteruit ga in geluidskwaliteit.

Waar zou het aan kunnen liggen? Zou een geluidskaart (ik heb nog ruimte voor een PCI kaart) schelen, of ligt het ergens anders aan. Er zit ook zo'n audio-uitgang achterop de DVD-speler, kan ik misschien iets met dat signaal doen?

Het kan natuurlijk ook dat de HTPC nooit de geluidskwaliteit van de cd-speler zal halen, dan blijft de cd-speler staan, maar het liefste doe ik een aanpassing aan de HTPC zodat deze kwalitatief op minimaal het niveau is van de cd-speler.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Onboard sound suckt vrijwel altijd op een wat betere set, ook als je hem digitaal aansluit. Je hebt (vrijwel) altijd 44.1 -> 48 Khz conversie. Analoog is het nog erger. Dan zit je met de brakke uitgangstrap van je onboard chipje.

Koop gewoon een degelijke kaart van M-audio ofzo. Dat zal al een wereld van verschil geven (om het maar ff audiofiel te zeggen ; ) ). Of het net zo goed is als je CD speler weet ik natuurlijk niet. Maar beter dan onboard is het wel!

De audio uitgang op de DVD speler kan je helemaal vergeten ;) Vooral niet aanlsuiten!

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 12-04-2006 16:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik heb zelf een m-audio revolution 7.1 waar ik alleen de 2 stereo kanalen van gebruik, als vervanging van mijn on-board realtek AC97 chipje. Zelfs op de mega brakke computerboxjes die ik had toen ik de kaart kocht was het verschil al enorm, en met de versterker en boxen die ik er nu aan heb hangen (Onkyo versterkertje, Mission boxen) klinkt het prima. Nog steeds niet zo goed als m'n cd speler, maar ik moet me heel erg inspannen om het verschil te horen en ik ben er niet eens zeker van of ik ze in een blinde test 100% uit elkaar zou kunnen houden...

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

afgezien daarvan, tenzij je je HTPC continu aan hebt staan, is het niet onhandiger dan een CD speler?

Zelf heb ik sinds kort ook een HTPC staan, gebruik ik niet als CD speler omdat ik al een goede Cambridge heb (met twee uitstekende DAC's aanwezig), wel als music server voor online gekochte muziek welke ik niet op CD heb.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Het ligt dus puur aan de kwaliteit van de geluidskaart, en niet de rest van de (componenten in/van de) HTPC?

[ Voor 33% gewijzigd door EMP op 14-04-2006 10:33 ]

My anime addiction.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

welke media afspeler (in HTPC) gebruik je, heb je ook gekeken naar de equalizer instellingen van die afspeler?

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Er zijn merken (meridian geloof ik) die cd-rom loopwerken gebruiken in hun -erg dure- cdspelers... Dus daar zal hem de kneep niet zitten...

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Abomination schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:41:
welke media afspeler (in HTPC) gebruik je, heb je ook gekeken naar de equalizer instellingen van die afspeler?
Winamp 2.92 EQ staat uit (en flat)

Na de recties gelezen te hebben denk ik dat ik aankomende week een geluidskaart ga kopen :D Ik speel geen 3D-games op de HTPC dus de kaart zal hoofdzakelijk DVD, mp3 (/ogg/flac/ape) en video (in verschillende formaten) gaan afspelen. Gezien mijn gebruik zit ik te denken aan de M-Audio Revolution 5.1 of 7.1...

Heeft 7.1 geluid nog praktisch meerwaarde over 5.1 (of is er een andere reden om de Revolution 7.1 te verkiezen boven de 5.1), of kan ik met een gerust hart de 5.1 kopen?

[ Voor 49% gewijzigd door EMP op 14-04-2006 16:56 ]

My anime addiction.

Pagina: 1