Toon posts:

[Excell] Importeren gegevens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil is best complex en na wekenlang nadenken en zoeken is het denk ik tijd voor een topic. Op dit moment is bij mijn werkadres een soort ERP/projectadministratie aanwezig met genoeg informatie. Deze informatie moet er alleen nog leesbaar uitkomen. De projectadministratie werkt op unix en er is al een koppeling aanwezig naar excel/word/internet. Het enige probleem is dat ze de text uit de dbase halen en vertalen naar een textfile. De text in dat textfiletje ziet er net zo uit alsof je het naar de matrixprinter zou sturen.

Dat is dus net het probleem, bij een export naar excel bijvoorbeeld komt alle info in 1 kolom te staan. Hetzelfde geld voor internet explorer waar de text niet in een tabel komt te staan maar door tabs gescheiden wordt en net zo op beeld wordt gezet alsof het naar de printer zou worden gestuurd.

Dit is best handig en best goed leesbaar. Echter ik moet in veel gevallen de data manipuleren en dan wordt het haast onmogelijk om binnen een paar minuten bijvoorbeeld een analyse te maken.

Oplossingen zijn er denk ik wel om dit te verbeteren. Het liefste zou ik bijvoorbeeld een tussenkoppeling maken door echt data uit de dbase te halen en te stoppen in een xml bestand. Ik weet echter niet of dit mogelijk is en hoe. Daarom wil ik vragen hoe jullie hiertegen aankijken. Uiteindelijk moet er ik een opzet maken van een systeem voor voortgangsrapportage e.d. Ik heb plannen zat, maar wat niet realiseerbaar is ga ik ook niet uitvoeren.

Mijn eerste plan is om de diverse datums van een project om te zetten in een voortgangsplanning om te kijken hoever we met een project zijn. Kan dit? Kan je datums uit de dbase halen en gebruiken voor een soort grafiek (staaf), waarbij er eerst een begin en einddatum is en steeds dieper daarop ingegaan wordt per afdeling hoever een project is. Dit is een grove gedachte, maar in mijn ogen moet het mogelijk zijn, wat denken jullie?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 22:11

mulder

ik spuug op het trottoir

Het enige antwoord wat je nu, adhv deze informatie, kunt krijgen is : ja dat kan.

oogjes open, snaveltjes dicht

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 09:45
Op dit moment is bij mijn werkadres een soort ERP/projectadministratie aanwezig met genoeg informatie
Kun je misschien 'iets' specifieker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Onder ERP/projectadministratie kan ik alleen zeggen dat het een maatwerkpakket is dus niet zoals exact of baan of mfg/pro of wat voor een pakket dan ook. Puur maatwerk en alles erom heen, de rapportmanager/server (hoe je het ook wilt noemen), financiele software, voorraadbeheer alles.

Om op een andere manier specifieker te zijn, het doel is om alle informatie leesbaar eruit te krijgen het liefst binnen een excel of webomgeving. Hoe kun je dat het beste doen om de mensen die ermee moeten werken zo min mogelijk handwerk (handmatig manipuleren van informatie) te laten doen.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op wat voor database draait het huidige systeem? Je zou moeten kijken of je daar een koppeling mee kunt maken en de gegevens rechtstreeks kunt uitlezen. In principe is wat jij wilt niet erg ingewikkeld, dit wordt dagelijks overal toegepast.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• TukkerTweaker
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 16:10:
Onder ERP/projectadministratie kan ik alleen zeggen dat het een maatwerkpakket is dus niet zoals exact of baan of mfg/pro of wat voor een pakket dan ook. Puur maatwerk en alles erom heen, de rapportmanager/server (hoe je het ook wilt noemen), financiele software, voorraadbeheer alles.

Om op een andere manier specifieker te zijn, het doel is om alle informatie leesbaar eruit te krijgen het liefst binnen een excel of webomgeving. Hoe kun je dat het beste doen om de mensen die ermee moeten werken zo min mogelijk handwerk (handmatig manipuleren van informatie) te laten doen.
Je zult toch iets meer van de architectuur moeten weten wil je er überhaupt mee aan de slag kunnen. Draait er bijvoorbeeld een onderliggende database waar de software in schrijft? Is er een API beschikbaar voor het pakket? Welke taal/omgeving is het geschreven? Is de broncode beschikbaar?

Je doel is duidelijk, daar hoef je niet specifieker in te zijn. Je vraagt nu echter of het mogelijk is om een aanhanger achter een auto te knopen zonder dat je weet dat er een trekhaak aan zit.

Verwijderd

Topicstarter
Er zullen best API's beschikbaar zijn, er zijn ook programmeurs dagelijks mee bezig om verbeteringen aan te brengen aan het systeem. Het systeem draait op unix, volgens mij true unix van compaq. Verder zal ik vragen op welke dbase de projectadministratie draait. Er is al een koppeling met een asp webprogramma dus ook koppelingen met het web moeten mogelijk zijn.

Dat is dus het probleem niet, ik krijg positieve geluiden van jullie, dus het moet realiseerbaar zijn. Het probleem is dat er grofweg zeker 50 mensen hiermee moeten werken en dat ik een opstel moet maken om betere managementinformatie te genereren. Dit heb ik tot nu toe gedaan door handmatig data te manipuleren om uiteindelijk tot een analyse te komen. Dit moet in de toekomst gewoonweg anders en er moet ook tussentijds gestuurd worden op basis van informatie. Ik moet alleen met een opzet komen de rest laat ik over aan de programmeurs en de rest van de administratie zelf.

• TukkerTweaker
Waarom dan dit topic? Of communiceren jullie binnen het bedrijf altijd via GoT? Lijkt me dat je je informatiebehoefte bij de programmeurs neerlegt en overlegd in welke vorm ze dit jou gaan aanbieden. In welke mate je dit automatisch kunt verwerken ligt natuurlijk aan je eigen capaciteiten.
Wat heb je aan positieve geluiden van ons? Je moet positieve geluiden van de programmeurs krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door TukkerTweaker op 12-04-2006 16:35 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het lijkt me dat die export fixed width is. Excel kan toch ook fixed width formaat importeren?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Ehrm, die geexporteerde file is tab seperated, deze is is zoals janoz zegt in excell ( of andere programmas ) te importen als 'tab seperated cvs'. Vanuit daar zal je verder kunnen of begrijp ik het verkeerd?

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Verwijderd

Topicstarter
Het mag dan wel tab seperated zijn maar dat wil niet zeggen dat in dit geval de tab een scheidingsteken is. Dat is het dus niet. Het is een kale textfile die uit het programma gestuurd wordt. Het ziet er dus NIET uit als een csv bestand. Dan zou er ook helemaal geen probleem zijn. Tab/spatie wordt gebruikt om het bestandje op te maken (de text op de goede plaats te zetten).

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 12 april 2006 @ 17:12:
Het lijkt me dat die export fixed width is. Excel kan toch ook fixed width formaat importeren?
Importeren is ook geen probleem, maar als tab/spatie niet gebruikt wordt als scheidingsteken maar gebruikt wordt voor de opmaak dan komt ten eerste alles in 1 kolom te staan, ten tweede moet ik met "tekst naar kolommen" het text bestand handmatig scheiden, ten derde wordt een deel van de tekst verdeel over 2 kolommen als ze net iets teveel uit elkaar liggen. Voorbeeld:

in excel staat een reeks data in 1 kolom.

Ik doe tekst naar kolommen en dan verdeeld excel het woord staat bijvoorbeeld in sta en at over 2 kolommen. Daar kun je natuurlijk niets mee.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je in de text import wizzard nu eens voor 'fixed width' kiest ipv 'delimited'.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal is kijken!

EDIT: Even een correctie maken, er wordt dus totaal niet gebruik gemaakt van tabs, maar van spaties.

Ten tweede, ik heb fixed width gebruikt maar dan komt juist dat probleem naar voren dat sommige dingen gescheiden worden, namen worden afgekapt en over 2 kolommen verdeeld.

Echter vergis je niet, als kaal overzicht kan het best gebruikt worden om iets op te zoeken, bijvoorbeeld een materiaal dat verbruikt is of wat anders. Wil je de data gebruiken om een analyse te maken, waarbij je dingen wilt gaan muteren, dan wil je dit dus echt niet!

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 10:23 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Even heel simpel gesteld heb je eigenlijk gewoon een paar simpele macro's nodig die je gegevens in 1x goed importeren naar Excel. Dit hoeft niet heel ingewikkeld of kostbaar te zijn...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Doe mij 3 regels uit je bestand en ik importeer het in excel. Gewoon via de standaard wizzard.

In die wizzard kun je in stap 2 aangeven op welke positie je de kolommen wilt scheiden. Als je meerdere gegevens in 1 kolom krijgt of gegevens verdeelt over meerdere kolommen, dan heb je de afscheidingen niet goed staan.

Dit topic heeft trouwens weinig meer met SEA te maken. Het is meer een Excell probleem. Vandaar dat ik je topic verplaats.

edit: Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je data niet helemaal fixed width is. Dat de export geen truncating doet bij velden die te lang zijn. In dat geval zou je de export aan moeten laten passen dat de kolomen breder worden en dat te lange velden worden afgebroken.

[ Voor 24% gewijzigd door Janoz op 13-04-2006 11:12 ]

Pagina: 1