Toon posts:

NSIS error en onregelmatige uitval

Pagina: 1
Acties:
  • 2.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Het probleem dat speelt, speelt op de pc van iemand anders, waar ik pas vanavond weer beschikking over heb. Desalniettemin wil ik nu alvast een topic openen omdat ik denk dat ik er niet alleen uit kom.

Probleem

Ik werd uitgenodigd omdat de pc nogal wat pop-ups gaf. Ik zag dat er drie toolbars waren geinstalleerd (hotbars) (die zaten in IE) en dat er ook sprake was van twee sweet-huppeldepup bars. Deze rotzooi had er al enige weken opgestaan.
Later ondekte ik NSIS errors bij het opstarten van gedownloade bestanden en op een gegeven moment viel de pc uit. De pc herstartte zich dan. Het vertoonde daarbij een blauw scherm die te snel weg was om te lezen, print screen mocht niet baten.

Wat is er inmiddels gebeurd

Ik heb deze bars (hotbars en sweet..) gedeinstalleerd (ze zaten in de softwarelijst), de pc geherstart en het was weg. Hijackthis gaf vervolgens geen nasty-bestanden meer aan (gechecked via hijackthis.de). De pop-ups waren ook weg.

Het probleem leek dus makkelijk opgelost. Ik heb vervolgens zijn virusscanner gedeinstalleerd om de trial-version van NOD32 te proberen, ik wilde namelijk zijn pc controleren op virussen. Echter steeds bij 81 procent van de virusdef.-updates kwam er een foutmelding: file damaged.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat het aan zijn pc lag, want als ik emule, winamp of opera wilde installeren (nadat ik deze gedownload had), dan ging het ook mis (beschadigde installatiebestanden). Bij Emule kwam vervolgens een fatsoenlijke foutmeling: een NSIS error (als NSIS-errors verschillen, dan zal ik vanavond de meer specifieke omschrijving opnemen).

Derhalve heb ik op GoT gezocht naar soortgelijke errors. Ik kwam op het volgende topic:

[rml][ A8N-SLI premium] NSIS error op nvidia LAN poort[/rml]

De pc heeft de volgende specs:

- AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM
- Kingston KVR400X64C3AK2/1G DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB)
- Hitachi Desktstar 7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA/150
- Asus A8N-E

Aangezien ik gebruik maak van de on-board netwerkkaart, en ik geloof dat dit van Nvidia is aangezien er Nvidia network-gebeuren is geinstalleerd, tezamen met een firewall (sry dat ik dit op dit moment niet specifieker kan omschrijven), heb ik net als in het genoemde topic, de Active Armor Firewall uitgezet (dit mocht niet baten) en vervolgens gedeinstalleerd (ook dit hielp niet, als ik installatiebestanden opnieuw downloade, kwam er dezelfde foutmelding). In de softwarelijst vond ik namelijk deze Nvidia-netwerk-software, daar kon je deze modifien en daar heb ik alleen het firewall-onderdeel verwijderd.

Vervolgens dacht ik dat ik misschien de gehele netwerk-software moet updaten (evenals in het genoemde topic), daarom ben ik naar de asus-site gegaan. Klopt het dat ik dan de volgende driver moet gebruiken:

http://support.asus.com/d...anguage=en-us&model=A8N-E

Version V6.66 2005/07/26 update
OS Win2003 64bit
Description nVidia Chipset(CK804) 64 bit driver version V6.66 for Windows 2003 64bit
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver before updating Bios version 1006 or later

En hoe moet ik de chipset drivers vernieuwen, via apparaatbeheer?

Echter, nog voordat hier aan toe zou komen viel de pc plots uit met het blauwe scherm, zoals hierboven beschreven. Dit gebeurde ongeveer vijf keer, vrij onregelmatig. Ik besloot de harde schijf te controleren. Daartoe heb ik een Hitachi Drive Fitness Test gedownload, op diskette gezet, en laten draaien. Daar kwam ik overigens eerst door een keuzescherm dat voor mij algebra was, vervolgens probeerde het program zaken te vinden/installeren (dat lukte niet), maar gelukkig kwam het uiteindelijk aan bij de fitness test. Uiteraard heb ik gekozen voor de advanced test (je kon kiezen dus) en aangezien het al laat was en de test een uur zou duren ben ik weggegaan en heb ik tegen de eigenaar gezegd dat hij de volgende dag (vandaag) moet kijken wat de uitkomst is. Desnoods opschrijven of een screenshot van maken. Hier heb ik dus nog geen uitslag van.

Wat nu

Desalniettemin maak ik dit topic alvast aan, zodat mensen mij eventueel nu al verder op weg kunnen helpen zodat ik daar vanavond mee aan de slag kan.

Zelf denk ik dat ik het geheugen ook maar eens moet controleren met Memtest. Ik vind het overigens vreemd dat het blauwe scherm/de uitval pas gisteren opdook. Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat de firewall was gedeinstalleerd? Dan zou er misschien een virus zijn die op dat moment toegang kreeg?

Indien nodig, zal ik vanavond ook een hijackthis-log plaatsen.

Tot slot merk ik op dat het systeem nog geen jaar oud is en dat het installeren van programma's, waarvan het installatiebestand al bestond geen probleem is. Dus als ik winamp installeer vanaf een istallatiebestand van mijzelf, geen probleem, indien ik een gedownloade versie van winamp (en dus alle programma's) installeer, volgt er een foutmelding.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 13:50:
Klopt het dat ik dan de volgende driver moet gebruiken:

http://support.asus.com/d...anguage=en-us&model=A8N-E

Version V6.66 2005/07/26 update
OS Win2003 64bit
Description nVidia Chipset(CK804) 64 bit driver version V6.66 for Windows 2003 64bit
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver before updating Bios version 1006 or later
Tenzij je een 64-bit versie van Windows XP / 2003 gebruikt, is dit de verkeerde driver. De laatste driver voor nForce4 AMD is 6.70.

Klik -> Platform / nForce Drivers -> nForce4 AMD -> Kies het besturingssysteem.

Het is logisch dat de Athlon64 een 64-bits instructieset heeft, maar als je een 32-bits Windows draait, wordt hier geen gebruik van gemaakt. Je hebt dus een 32-bit drivers nodig, geen 64-bit.

Over het stukje dat het blauwe scherm te 'snel' gaat: dit kun je uitzetten:
Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Instellingen voor opstarten en herstel -> En dan het vinkje weghalen bij "de computer automatisch opnieuw starten"

(Zoiets moet het zijn, ik heb namelijk een Engelse versie van XP) ;)

Als je de volgende keer weer een blauw scherm krijgt, post hier dan even de code/error. Iets van "IRQL_not_less_or_equal" of "0x0000000A".

Willekeurige foutcodes of erros duiden meestal op een hardware probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 12-04-2006 23:18 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor deze nuttige input.

Ik zal voor nu even een update geven van de handelingen/bevindingen.

De Fitness test voor de harde schijf had de volgende uitslag:

(iets in de trant van) The scan was succesfull
(daaronder deze code) 0x00

Ik verwacht dat dit betekent dat de schijf in orde is.

Mijn volgende stap was het toepassen van een online virusscanner. Daartoe ben ik begonnen met de Trend-micro Housecall. De eerste poging mislukte: IE gaf een foutmelding en moest worden afgesloten. De tweede poging leek succesvoller, echter de scan was binnen 5 seconden klaar en de uitslag was dat er niets gevonden was. Ik verwacht dat 5 seconden betekent dat de tweede poging ook was mislukt.
Daarom heb ik (de online scanner van) BitDefender geprobeerd. Helaas stuitte ik hier op hetzelfde probleem als bij de NOD32-trial versie: op het moment dat bitdefender zijn virusdefinities wilde updaten failde dit. Derhalve heeft BitDefender gescand met een verouderde database. Het resultaat was dat er geen virussen waren aangetroffen.

Nadat dit mislukt was heb ik een aantal mogelijke oplossingen geprobeerd die ik via google had gevonden. De NSIS-error is namelijk niet onbekend. Onder andere het volgende heb ik geprobeerd:
- Alternatief downloadprogramma gebruikt: die van Opera (dit heb ik geinstalleerd vanaf mijn externe harde schijf). Dit mocht niet baten, de NSIS error bij bv Emule hield stand.
- Een vernieuwde windows installer installeren (http://forums.pcworld.co.nz/archive/index.php/t-58547.html ). Op het moment dat dit via microsoft gedownload was (KB893803) kwam er de volgende melding: Er is een probleem met dit bestand.. Wordt geblokkeerd omdat het geen geldige digitale handtekeing bevat. Raar maar waar, het komt van de site van microsoft. Het houdt wellicht verband met het probleem.
- NSIS.2.16 geprobeerd te installeren: http://www.combobulate.com/nsiserror.htm : daar kwam de melding dat de toepassing niet kon worden gestart omdat h'blokje'.dll niet kon worden gevonden. Houdt wellicht verband met het probleem.
- Gekeken naar wat er onder msconfig staat. In vond o.a. defender.exe, onderdeel van Spyspotter3. Deze heb ik uit de opstart-lijst gehaald en vervolgens de hele rotzooi met succes verwijderd. Het mocht niet baten: gedownloade bestanden installeren leverde nog steeds een NSIS-error op.
- Via processkiller gekeken wat er actief was. Daar vond ik onder andere hsvcappflt.exe. Nadat ik gegoogled had kwam ik erachter dat dit onderdeel was van de Nvidia Firewall. Die had ik dus al verwijderd!! Bestand gekilled (uitgeschakeld), mocht niet baten. Sterker nog: na herstart was het bestand er weer. Waarschijnlijk moet ik nog meer van de NVidia network software verwijderen (ik durfde het bestand niet apart te verwijderen ivm ev. ongewenste conflicten)?
- Registry scan gemaakt met Registry Mechanic. Meer dan 100 problemen gevonden en verwijderd, maar zoals verwacht mocht het niet baten.
- Afgesloten met memtest86+. Ik wist niet dat dit meer dan 2 uur zou duren. Tijdens de test ben ik naar huis gegaan en de uitslag hiervan is dus nog niet bekend. Inmiddels waren er 6 tests gepassed zonder dat er een error werd aangegeven. Ik verwacht dat het geheugen in orde is. De definitieve uitslag volgt.

Tijdens de werkzaamheden is de pc 2 x vrij kort achter elkaar uitgevallen. Ik kan niet diagnostiseren wanneer het uitvalt, omdat het te onregelmatig is en niet duidelijk verband houdt met een bepaalde handeling.

Wat nu

De nuttige tips van Prutz gebruiken zodat ten eerste de melding van het blauwe scherm weergegeven kan worden. Vervolgens zou ik, nu via de nvidia site, de waarschijnlijk nieuwe nvidia software van het moederbord (nvidia nForce4) kunnen gebruiken, een driver-update dus.

Zijn er verder op dit moment nog tips?

Afsluitend kan ik zeggen dat ik het volgende van het blauwe scherm heb mee kunnen pikken:
'Er is een probleem gevonden...'(kijk aan :))'
'Driver (...) net.. loss....

Helaas zal een volgende update (met de specifieke informatie van de melding bij uitval) even duren aangezien ik pas later weer bij de computer kan.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

Waarschijnlijk zijn er een aantal bestanden/drivers geinstalleerd, die gedownload zijn via een brakke (nvidia) verbinding.

Het makkelijkste lijkt me om ff in de bios alle firewall-rommel uit te zetten, thuis nieuwste drivers downloaden en de pc opnieuw te instaleren.

Is misschien even werk, maar je bent daarna wel van alle rotzooi en bsod's af.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hele rare vraag, maar al een:
code:
1
CHKDSK C: /f
gedaan?

Het lijkt erop alsof je bestandssysteem een beetje corrupt is waardoor bestanden niet goed geladen worden (dus ook drivers).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op donderdag 13 april 2006 @ 02:22:
Waarschijnlijk zijn er een aantal bestanden/drivers geinstalleerd, die gedownload zijn via een brakke (nvidia) verbinding.

Het makkelijkste lijkt me om ff in de bios alle firewall-rommel uit te zetten, thuis nieuwste drivers downloaden en de pc opnieuw te instaleren.

Is misschien even werk, maar je bent daarna wel van alle rotzooi en bsod's af.
Ik verwacht dat hier idd het probleem ligt. Maar houdt dit ook verband met de uitval?

Deze optie lijkt idd geschikt, zou ik echter niet alleen de moederbord-drivers kunnen vernieuwen, zonder de rest te herinstalleren?
Het uitzetten van de firewalls in de bios is mij niet helemaal bekend, maar daar zal ik wel achter komen (helaas is de eigenaar zijn boekjes en cd's bijbehorend bij het moederbord kwijt).

Thanks
wim-bart schreef op donderdag 13 april 2006 @ 02:46:
Hele rare vraag, maar al een:
code:
1
CHKDSK C: /f
gedaan?

Het lijkt erop alsof je bestandssysteem een beetje corrupt is waardoor bestanden niet goed geladen worden (dus ook drivers).
Nee. Eerlijk gezegd is het ook algebra voor mij :). Ik zal me er in verdiepen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Al eens een frisse windows installatie overwogen?

Een screenshot zal nooit lukken als er ge-reboot wordt. Alles wat in het ram geheugens staat is weg.
Wil je de blauwe schermen toch lezen moet je onder:
code:
1
2
3
Deze Computer -> (rechtermuisknop) eigenschappen -> (tab) Geavanceerd ->
  opstart- en herstelinstellingen (klik op instellingen) ->
  (vinkje) De computer automatisch opnieuw opstarten
Het vinkje uitzetten.
Dan kun je het desnoods overschrijven maar geen screenshot maken

Verwijderd

Topicstarter
Update

De pc is bij me thuis langsgebracht met als doel om m opnieuw te installeren, met vernieuwde drivers voor het netwerkgebeuren.
Ik maak gebruik van een usb-adapter voor draadloos internet, die heb ik als eerst geinstalleerd om die verbinding te testen. Met enige verbazing aanschouwde ik dat de NOD32-scanner succesvol update. Ik heb natuurlijk direct een diepte-scan gedaan en er werder 8 threats aangetroffen in de system volume huppeldepup. Het was Hotbar-adaware en nog iets.
Nadat die zaak (ook door mij handmatig) verder verschoond was heb ik de pc even naar beneden verplaatst om te kijken of de ethernet-verbinding nu ook zonder NSIS-error (bij installatie van programma's die hierover zijn gedownload) zou functioneren. Dat bleek het geval te zijn. Het lijkt er dus op dat het een viruskwestie was, en geen brakke nvidia netwerk software (die had ik namelijk nog niet geupdate).

Toch vind ik dit vreemd (dat het een virus zou zijn). Want waarom zou ik dan wel via de usb kunnen downen en installen en niet over de ethernet verbinding?

Afsluitend kan ik opmerken dat de pc geen blauwe schermen heeft vertoond (hier bij mij) en dat de pc voorheen pas uitviel (blauw scherm met herstart-instelling) nadat de melding van de oude virusscanner (symantec) over een oude virus-definitie databasem, die na elke boot verscheen, was weggeklikt.

Natuurlijk moet ik de zaak nog testen bij de gebruiker zelf. Ik durf nog niet 100% te stellen dat t is opgelost, misschien is het zijn utp-kabel, router of kabelmodem? Zou kunnen toch.

Heeft iemand nog wat op te merken qua conclusie? Bedankt voor de hulp alvast :).

Verwijderd

Topicstarter
Volgende update.

Wat ik vreesde bleek waar te zijn. Het probleem blijft gehandhaafd bij de gebruiker zelf.

Op t moment dat ik de internetverbinding (LAN) inschakelde (voor het eerst weer hier), kwam de blauwe foutmelding. Aangezien ik m nu kon lezen, hieronder de foutmelding:

------

Er is een probleem gevonden...

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL

(...) Als de problemen zich blijven voordoen, dient u alle nieuwe hardware en software te verwijderen, of uit te schakelen. Schakel Bios geheugenopties zoals caching of het maken van schduw kopieen uit.

Technische info:
*** stop: 0x000000D1 (0xXE450502F, 0x0000002, 0x00000001, 0xB968B8D4)
*** HTTP.sys - address B968B8D4 base at B967a000, date stamp 41672744

------

Dus ik denk, utp kabel, router of modem. Dus ik heb de router er tussenweg gehaald. Toen ik dat had gedaan en de LAN-verbinding inschakelde kreeg ik de blauwe melding niet meer! (dat gebeurde met router tot twee maal toe direct na het inschakelen van de LAN-verbinding).

Dus ik d8, probleem opgelost, het ligt m bij de router. Om dat verder te testen heb ik emule via IE gedownload en toch kreeg ik de NSIS-error bij installatie! Dat is bij mij thuis, via de LAN, dus niet gebeurd.

Is de conclusie nu dat het aan de kabelmodem ligt?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 14:13 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
het kan nog steeds an je adapter liggen , als ik jou was zou ik met een pci netwerkkaartje ook eens proberen

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
successor schreef op zondag 23 april 2006 @ 18:03:
het kan nog steeds an je adapter liggen , als ik jou was zou ik met een pci netwerkkaartje ook eens proberen
Ok dat kan. Nog voor zo'n stap zou ik de nvidia netwerk drivers kunnen updaten. Maar dat doe ik (nog) niet omdat het in mijn ogen logisch lijkt dat het probleem daar niet ligt. Waarom zou ik anders bij een ander huis, wel via de LAN-verbinding kunnen downloaden/installeren zonder error? Zie ook het stukje over het weghalen van zijn router mbt de foutmelding.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 20:39
Heb je de Windows XP en 2000 BSOD guide.al eens nagelezen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1