Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solliciteren: via welk medium? (website, email, brief)

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 00:16
Simpele vraag:

Via welk medium solliciteren jullie?

Als je een beetje rondkijkt op vacature sites kun je als snel zien dat je verschillende manieren hebt om op een vacature te reageren. Vaak heeft een vacature site een functie om via de site te reageren, grotere bedrijven bieden dit op hun eigen site aan. Vaak staat er ook een postadres en email adres bij vermeld.

Wat heeft de voorkeur? Persoonlijk hou ik er niet van om standaard velden in te vullen, ik heb namelijk niet voor niets een mooie brief gemaakt :) Ik zou het liefst mijn brief mailen in .pdf, dat vind ik het mooiste, maar wat vind de recruter?

Verwijderd

volgens mij heeft een recruiter het liefst brief, cv en cijferlijst in 1 doc-bestand...

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
pdf zou ik niet riskeren, omdat het nog steeds niet geinstalleerd is op elke pc. Ik stuurde altijd 1 bestandje. Brief stond in emailbody. In het bestandje stond mijn cv.

Cijferlijst etc heb ik nooit doorgestuurd en ze hebben er nooit achter gevraagd eigenlijk. Ik heb zelfs nog nooit mijn diploma moeten laten zien :-(.

Verwijderd

Dat verschilt volgens mij per sector.

Toen ik stage liep in een IT-detacheringsbureau wou men het liefst per e-mail de C.V. en eventueel brief als bijlage. per post duurt vaak te lang als je snel mensen nodig hebt.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 16:15

mulder

ik spuug op het trottoir

Dat ligt natuurlijk ook aan de sector waarin je solliciteert. In de ICT stuur je soms alleen je CV nog maar op, met een evt kleine motivatie.

oogjes open, snaveltjes dicht

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Alles als één PDF heeft mijn voorkeur.

Maar als een recruiter al gaat selecteren op de manier waarop het binnenkomt zonder de inhoud te bekijken, dan solliciteer je of naar functies waarvoor te veel gegadigden zijn, of is de recruiter een aap. Snap wel dat je het niet als OOo of exe moet versturen om het ze niet bewust (te) moeilijk te maken en dat ook zaken als opmaak een rol kunnen spelen, maar ik mag hopen dat het geen verschil van dag en nacht kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door paknaald op 12-04-2006 13:10 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 00:16
Als ik het mail doe ik het in PDF, elke zakelijke pc heeft acrobat wel geinstalleerd. Het functieprofiel wordt trouwens ook aangeboden in PDF.

om mijn CV een beetje net te krijgen gebruik ik tabellen, dat ziet er in een .doc dus niet uit.

Maar reageren jullie niet via de website zelf? Daar ben ik eigenlijk wel geinterreseerd naar. Overigens is het geen ict bedrijf.

Verwijderd

ik ben niet zo'n fan van die standaard-formulieren...

wat je wellicht ook kunt doen, is voordat je iets opstuurt even bellen... je stelt dan gewoon wat algemene vragen over de vacature bijvoorbeeld -> is 'ie nog vacant? op welke termijn hebben ze iemand nodig etc etc... staat altijd goed.

Je kunt daar dan ook gelijk bij vragen hoe ze je sollicitatie willen ontvangen.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
Uitsluitend Pdf, tenzij men specifiek om Word o.i.d. vraagt.

Verwijderd

Ik stuur altijd:
  • brief.pdf
  • cv.pdf
  • diploma.pdf (scan)
  • cijferlijst.pdf (scan)

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:05
Cijferlijst is tegenwoordig meer een optie dan een must. Zelfs een scan van mijn diploma's doe ik ook niet. Enkel de brief en CV. Als ze de cijferlijst of diploma's willen zien dan vragen ze er wel naar.

[ Voor 57% gewijzigd door DPhoenix op 12-04-2006 14:00 ]

AULXJMHR

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11 08:28

McMiGHtY

- burp -

Meestal benaderen ze mij, blijkt de laatste tijd.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Vroeger (toen drempels nog kuilen waren, serieus....) toen was het een gewoonte een handgeschreven sollicitatie te schrijven EN daarbij een handgeschreven CV, alles wat op de typemachine of met een plotter printer uitgeprint was ging linea recta de vuilnisbak in.

Tegenwoordig is het juist andersom, alles wat met de hand geschreven is gaat de fileshredder in en zelfs bij heel veel bedrijven gaat alles wat schriftelijk gedaan is de shredder in.

Bij ons is het heel simpel : Mail je sollicitatie lekker als Word doc. en dan komt het helemaal goed :)

Wabbawabbawabbawabba

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

zal verschillen. in veel gevallen wordt er wel degelijk een onderbouwing van je solicitatie verlangt (waarom wil jjij nou perse bij ons werken). Dan heb je aan standaardformulieren vaak niet veel. Die zijn wel erg handig om de juiste relevante info van personen te krijgen en ideaal om dit vervolgens te vergelijken. Zal dus van geval tot geval verschillen. Persoonlijk zou ik een brief met je motivatie niet snel weglaten.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik wordt meestal opgebeld of ik geen andere baan wil.. Dus voor de vorige twee banen heb ik niet eens een brief verstuurd. Alleen een CV naar het wervings en selectie bureau :)

Ik zou zelf gewoon de vacature-advertentie na-apen.
Heb je de advertentie uit de krant of ander gedrukt materiaal zal ik een brief sturen met motivatie inc. CV.
Heb je de advertentie van een website, zal ik het geheel via e-mail (brief in body en cv als attachement) versturen. CV dan in zowel .pdf als in .doc just in case, 1 van beide zullen ze vast wel kunnen bekijken.

Wat overigens ook een goede tip is, is de toon van de advertentie overnemen in je brief. Zeer waarschijnlijk dat diegene die de advertentie heeft gemaakt ook jou brief te lezen krijgt. imo scheelt dat weer in je kanspercentage. (misschien minimaal, maar alle kleine beetje helpen).
Il Ljama schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:25:
zal verschillen. in veel gevallen wordt er wel degelijk een onderbouwing van je solicitatie verlangt (waarom wil jjij nou perse bij ons werken). Dan heb je aan standaardformulieren vaak niet veel. Die zijn wel erg handig om de juiste relevante info van personen te krijgen en ideaal om dit vervolgens te vergelijken. Zal dus van geval tot geval verschillen. Persoonlijk zou ik een brief met je motivatie niet snel weglaten.
Ze gebruiken die formulieren voornamenlijk zodat ze snel en makkelijk een schifting maken tussen de niet -en wel geschikten. Motivatie over waarom je solliciteert komt dan wel tijdens het gesprek.
Indien je dan een overcomplete brief incl zeer uitgebreide CV gaat sturen, heb je nogal kans dat je in de prullenbak beland omdat ze geen tijd / zin hebben om het helemaal te lezen.

[ Voor 36% gewijzigd door Standeman op 19-04-2006 14:26 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Goat
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 15:19
Wat het beste werkt, is telefonisch contact zoeken met het bedrijf. Vraag naar de contactpersoon uit de vacature of anders naar de afdeling P&O. Dit heeft een aantal voordelen:
- Je hebt een naam om je sollicitatie aan te sturen
- Je kunt refereren aan het telefoongesprek
- Je kunt direct een aantal vragen stellen en/of je interesse laten blijken
- Je kunt zelf informeren of men voorkeur geeft aan een schriftelijke sollicitatie of een sollicitatie per e-mail.

Mijn ervaring is dat je een sollicitatie per e-mail het beste kan versturen als een bijgevoegd word document. Dit is voor iedereen te openen en kan ook erg netjes zijn. In je begeleidende e-mail refereer je naar het telefoongesprek et voila, je kansen nemen aardig toe.
Handgeschreven sollicitaties worden (hier) over het algemeen niet gewaardeerd.

Succes!

Verwijderd

Wat ook iets leuk is en ik verbaas me dat jullie tweakers daar niet mee bezig zijn. Is een persoonlijke website.. of het gebruik maken van een portfolio en eventueel per video solliciteren.

Intermediar die geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een video boodschoop te solliciteren. Erg leuk in mijn mening en voor de bedrijven ook handig. Die zien namelijk in een oogopslag, wat is het voor type, lekkr vlot of sociaal niet erg makkelijk. http://www.intermediairfw.nl/

De reqruiters van tegenwoordig worden ook steeds jonger en inovatiever. Ze moeten steeds meer uit de kast halen om mensen binnen te krijgen. Ik zou wel altijd naar het type, bedrijf kijken waar je solliciteerd en daarbij vooral opletten op de bedrijfscultuur.

Accenture waar ik op het moment werkzaam ben, heeft een hele vlotte bedrijfscultuur met vooral een hoop jonge mensen. Dan kan je wel een saaie brief gaan sturen, maar dat spreekt niet aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 15:15:Accenture waar ik op het moment werkzaam ben, heeft een hele vlotte bedrijfscultuur met vooral een hoop jonge mensen. Dan kan je wel een saaie brief gaan sturen, maar dat spreekt niet aan.
Zal ik dan maar m'n sollicitatie-rap naar podcast@accenture.nl sturen? 8)

Verwijderd

.com B)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 15:15:
Wat ook iets leuk is en ik verbaas me dat jullie tweakers daar niet mee bezig zijn. Is een persoonlijke website.. of het gebruik maken van een portfolio en eventueel per video solliciteren.

Intermediar die geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een video boodschoop te solliciteren. Erg leuk in mijn mening en voor de bedrijven ook handig. Die zien namelijk in een oogopslag, wat is het voor type, lekkr vlot of sociaal niet erg makkelijk. http://www.intermediairfw.nl/
Een persoonlijke website of videosollicitatie zie ik toch niet zitten. Ik vind dat verre van professioneel overkomen. Een brief kun je nog altijd aanpassen op het gevraagde profiel van de baan. Dan ziet het er tenminste uit alsof je moeite gedaan hebt voor een brief dan een standaard verhaal in een website of videoopname.

Mijn ervaring is dat veel bedrijven tegenwoordig alleen een CV vragen die je per email moet opsturen. Dus zorg dat je CV er goed uitziet zonder teveel tierlantijntjes en nutteloze informatie. Dingen als "Burgerlijke staat" is totaal niet interessant om te vermelden. Ook hier geldt de kunst van het weglaten.

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:59:
Dingen als "Burgerlijke staat" is totaal niet interessant om te vermelden. Ook hier geldt de kunst van het weglaten.
Daar ben ik het toch niet mee eens. In een sollicitatieformulier van één van de grote ICT-jongens wordt gevraagd naar burgerlijke staat. Sterker nog, ze vragen zelfs of je kinderen hebt en zo ja, hun geboortedatum. Blijkbaar toch waardevolle informatie voor sommigen.

Verwijderd

@William

Waarom kan een persoonlijke website / videoboodschap er niet professioneel uitzien? Ja kan het zo professioneel maken als je zelf wilt.

Ik zoizo een voorstander van het combineren van verschillende mediums. Zo stuur ik bijvoorbeeld altijd een motivatie, en cv.. Maar dan is mijn motivatie bijvoorbeeld een email en mijn cv bijvoorbeeld een website..

Kijk ik zeg niet dat dit voor ieder bedrijf werkt, maar je profileerd jezelf er wel mee.

Voorbeeld1: Je gaat solliciteren bij KPMG, consultancy.. Zeer groot, internationaal, formele bedrijfscultuur... Dus altijd een motivatie en cv opsturen per mail. Vervolgens kan je in je CV refereren aan je website. Als je dan op basis van je cv de eerste selectie ronde doorkomt, kunnen ze altijd meer informatie vinden over je op de website.

Voorbeeld2: Je gaat solliciteren bij een Klein mkb ict bedrijf. Ik zou zelfs zover gaan om alleen een motivatie en een link naar mijn website te sturen. Het aantal kandidaten dat zich zal aanmelden loopt niet in de duizend zoals bij KPMG. Ze bekijken zoizo iedere sollicitatie die ze binnen krijgen. En je doet wat bijzonders, dat vinden ze leuk...

Ik zal even toelichten waarom iedereen standaard per email zou moeten solliciteren. Ik heb dit niet zelf verzonnen maar gehoord van een recruiters. Altijd per email solliciteren per email als dat mogelijk is. Het is namelijk een stuk handiger voor de bedrijven, ze kunnen je motivatie + cv doorsturen naar betreffende managers die jou moeten aannemen. Als je per post een brief stuurt, moet dat weer intern verder worden verstuurd en grote kans dat die zoek raakt in de dagelijkse rompslomp.

@FraQ

Ik ben het met fraq eens, die informatie kan heel belangrijk zijn. Als een bedrijf op zoek is naar iemand die ze ook voor langere periodes naar het buitenland kunnen sturen, is het toch wat lastiger als je een gezin hebt. Verder zegt het iets over mate van volwassenheid, samenwonen / trouwen is toch een hele andere achtergrond als dat je net uit de eerste de beste studentenhuis bent gekropen.

Dus burgelijke staat doet er wel toe!

http://www.erikvanmarissing.nl/nl/cv.php
http://users.pandora.be/an.marien/
http://www.rendertalgra.nl/
http://stud.hro.nl/0748386/cv.html

Deze vindt ik zelf niet zo mooi, maar iets anders kon ik even niet vinden. Ik heb namelijk zelf een hele mooie site, maar die is A nog niet af en B wil ik mijn gegevens gewoon niet op GOT hebben... haha en probeer er nou ook maar niet naar te zoeken, is niet bekend bij google..
Pagina: 1