Toon posts:

Routering bij uitval lijn, via backup lijn.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zie de JPG screens voor detail:

Omschrijving:
3 sites (locations) met elk 2 Cisco routers, daartussen 3 communicatie lijnen.

Probleem
Met welke oplossing kunnen de routers geconfigureert worden als er een lijn uitvalt en de communicatie via de andere locatie moet gaan lopen.

OSPF is geen optie omdat dit alleen intern gebruikt, extern wordt er geen OSPF informatie uitgewisselt.

Screen 1
Screen 2

Grt William

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Floating static routes als je geen extra routing protocol wilt draaien, anders iets als EIGRP.

Vraagjes aan jou:
Waarom is OSPF geen optie?
Extern? het zijn toch allemaal sites van jouw bedrijf?
Wil je die 3e lijn gebruiken puur als backup of mag hij ook gebruikt worden als er geen storing is?

[ Voor 53% gewijzigd door Leon T op 12-04-2006 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Antwoordjes:
OSPF is geen optie omdat de andere locatie's B & C dit niet willen, hun
regelement zegt : geen dynamische routering enkel statische routering over de lijn.
De 3e lijn wordt al gebruikt voor normale communicatie ook als er geen storing is.

EIGRP = dynamisch toch ?
Floating static routes = statisch (Static)

Cisco 2522 details

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-04 11:28
Zelfs al zorg je voor een oplossing met static routes, dan zal het aan de andere kant ook moeten statisch aangepast worden. (anders geen route terug.) En bij uitval zullen die personen 9 kansen op 10 niet aanwezig zijn en duurt het te lang. Overtuigen om OSPF te gebruiken dus.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ook ik sluit me aan bij OSPF, hierbij kan je dit heel gemakkelijk instellen...

Verwijderd

Is er niet iets te regelen met een tunnel interface (met keepalives configureren) over de vaste lijn, static route over de tunnel. Floating static naar de backup lijn. Dit geeft je de kans om aan beide kanten floating statics te configureren, zodat aan beide kanten de routering over de backup lijn zal gaan lopen. Wel zal je dan beide routers moeten kunnen configureren.

Jos

• Wirehead
Mishmash schreef op woensdag 12 april 2006 @ 19:58:
Ook ik sluit me aan bij OSPF, hierbij kan je dit heel gemakkelijk instellen...
Niet te vergeten in combinatie met aanpassing van je de metric op die lijn. Dan is er geen overbodige trafiek, als het tenminste dat is waar de andere Offices misschien bang voor zijn.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-04 16:06
Je kunt toch gewoon meerdere static routes naar de zelfde bestemming in voeren? Dan gebruikt ie ze gewoon allebij tegelijk. Wil je dat niet dan moet je toch echt aan iets als OSPF of liever EIGRP (als alles cisco is). Kijk die andere vestigingen kunnen willen wat ze willen, maar als ze iets willen dat niet (goed) mogelijk is doordat ze iets anders niet willen dan is dat hun probleem en niet dat van jou. Gewoon een advies neer leggen en dan mogen hun het uitzoeken.

• Wirehead
Tha_Lord schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:06:
Je kunt toch gewoon meerdere static routes naar de zelfde bestemming in voeren? Dan gebruikt ie ze gewoon allebij tegelijk.
Dan zul je problemen krijgen met data die niet aankomt. Deze routes worden niet automatisch gewist als de lijn uitvalt.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-04 16:06
Evil_Homer schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:25:
[...]

Dan zul je problemen krijgen met data die niet aankomt. Deze routes worden niet automatisch gewist als de lijn uitvalt.
Lijkt me niet hoor. Ook routers sturen gewoon tcp/ip pakketjes naar elkaar en zullen op een ack wachten, krijgen ze die niet dan gaat zo'n ding toch eens naar de andere lijn kijken. Buiten dat, ik weet niet om wat voor line het gaat maar in de meeste gevallen gaat gewoon de hele interface down als er een verbinding down gaat dus is dat al helemaal niet aan de orde.
Pagina: 1