Zelf Bepalen welke pc in het netwerk op internet mag

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rennic
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-04-2018
Op mijn werk hebben we een windows 2000 netwerk met 8 computers, mijn computer is nummer 9 en bevat XP.

Ik zoek een programma dat ik op mijn computer kan instaleren en waarbij ik simpel bij elke van de 8 computers kan bepalen wie er op internet mag en wie niet.
v.b: leerling 1 is klaar met zijn werk en ik geef zijn computer vrij voor internet, terwijl leerling 2 nog bezig is met zijn werk en dus nog niet op internet mag.

Ik heb al net op school op mijn computer staan, maar met dat programma kan ik alleen de computers overnemen. Terwijl ik alleen internet wil kunnen blocken en unblocken.

Iemand enig idee?

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49
Ik heb op mijn router de optie Mac address filtering. Daarmee kan ik handmatig alle mac adressen van de netwerkkaarten toevoegen en dus bepalen of ze op internet kunnen. Echter, dit is thuis in mijn privé omgeving. Ik weet niet precies hoe internet op het werk bij jou is aangelegd. Server, router etc. Misschien kan je nog even wat meer daarover vertellen. That's all I know.

Sowieso schrijf je zo!

• Rennic
Ik heb geen toegang tot de server en router, vandaar dat ik een programma zoek die zoiets kan.
Het probleem is dat elk uur een andere klas komt, daarom moet het iets zijn dat simpel werkt.

Ik vrees dat er niet zo'n programma is :)
Wat al voldoende zou zijn is op elke computer de proxyserver aan en uit kunnen vinken in internet opties, maar om nu elk uur elke computer langs te lopen, schiet niet op.

Ik kan de computers overnemen, maar kan via de accounts van de leerlingen internet opties niet openen vanwege de beveiliging.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
heb je wel admin rechten op het netwerk?

• Rennic
Ik heb op mijn computer adminrechten. De andere computers waar de leerlingen opzitten hebben dat niet wanneer er een leerling op zit.

• JQR
  • Laatst online: 20-03 19:48

JQR

mijn mening is om de leerlingen helemaal niet te laten internetten op schoolcomputers. je loopt namelijk het risico dat ze hun werk gaan afraffelen om zo snel mogelijk te mogen internetten.. maar goed da's mijn 2 cents.

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Dat kan je doen met een proxy server ;)

CC Proxy. Hebben ze op mijn school ook. Stel je 1 keer de 8 computer's in om te internetten via proxy. De mac adressen van die 8 pc's zet je in CC Proxy en dan kun je per computer bepalen wie op Internet mag. (Je kan zelfs specifiek alleen http verkeer toelaten bijv :) )

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Als de leerlingen niet heel technisch onderlegd zijn, kan je een scriptje draaien met PSExec van Sysinternals. Je kan dan vanaf een computer een scriptje draaien op een andere computer met het admin-account.

Dit is niet het script, maar ongeveer deze regels krijg je dan:

1. voer het volgende script uit op computer %1 met gebruikersnaam admin@netwerk.local en wachtwoord PaSsWoRd
2. if [%2]==[uit] route add 0.0.0.0 255.255.255.0 127.0.0.1
3. if [%2]==[aan] route add 0.0.0.0 255.255.255.0 10.0.0.137 (of zo, wat je def gw is dan)

Dan kan heb je een batchscriptje waarmee je met commandline-opties de internettoegang op al je computers apart in kan stellen. Daar kan je dan weer snelkoppelingen naar maken in een mapje, en dat mapje zet je in je taakbalk.

Resultaat: een uitklikbaar mapje met 16 snelkoppelingen, zodat je met twee muisklikken (één om het menu te openen en één om de instelling te wijzigen) een computer internettoegang kan geven of kan ontzeggen.

Succes :)

Bloed, zweet & koffie

• Rennic
Bedankt. Ik zal dat programma eens bekijken. Hoop dat het is wat ik zoek :)

• Rennic
Vorkbaard ook die optie (lijkt me een prima optie) zal ik onderzoeken, alleen ben ik zelf niet technisch :) dus het wordt erg lastig om te doen denk ik.
Bedankt voor de snelle reacties

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Rennic, als je wil, kan ik scrippie wel voor je bakken. Moet niet al te moeilijk zijn. Laat me het maar weten als je er niet uitkomt.

Het is een kwestie van twee commando's begrijpen: ROUTE ADD en PSEXEC.

/edit:

Ok, ik ga het wel maken. Sowieso wel handig om zoiets te hebben :)

[ Voor 18% gewijzigd door CmdrKeen op 12-04-2006 10:46 ]

Bloed, zweet & koffie

• Rennic
Dan kan ik je nu al zeggen dat ik je hulp zeer zal waarderen :) want het is nu al te moeilijk voor mij :)

Bedankt voor de hulp :) ik heb mijn email verandert, de oude klopte al lang niet meer

[ Voor 30% gewijzigd door Rennic op 12-04-2006 12:09 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ok, ik heb het scriptje geschreven en hier een howto neergezet: http://www.huijgen.com/martin/allowinternet/howto.html

Ziet er misschien lang en ingewikkeld uit maar dat komt omdat ik het op een vrij laag niveau geschreven heb, waarschijnlijk te makkelijk voor jou. Maar op die manier kan ik nog eens iemand anders ernaar verwijzen :)

Laat me maar weten of je eruit komt.

/edit: hier een screenie van het resultaat (jaja, freeware :)):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/75bfc033133a3565752d00090d4e242f/full.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door CmdrKeen op 12-04-2006 13:04 . Reden: Plaatje ge-update ]

Bloed, zweet & koffie

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Rennic schreef op woensdag 12 april 2006 @ 10:11:
Ik heb op mijn computer adminrechten. De andere computers waar de leerlingen opzitten hebben dat niet wanneer er een leerling op zit.
werk je met een domein of zijn het allemaal "stand-alone" pc's?

Ps waarom kan je niet in de routers en/of server?

[ Voor 11% gewijzigd door andreict op 12-04-2006 14:13 ]

Verwijderd

andreict schreef op woensdag 12 april 2006 @ 14:12:
[...]

werk je met een domein of zijn het allemaal "stand-alone" pc's?

Ps waarom kan je niet in de routers en/of server?
Omdat de TS misschien een onderwijs-functie heeft en geen beheerdersfunctie?

Trouwens wel slecht dat ze de TS het op laten knappen, dit zou de systeembeheerder moeten regelen voor de TS.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 14:44 ]

Verwijderd

Met NetSupport School kan je heel makkelijk internet blokkeren en nog zoveel meer :)
Speciaal voor scholen.

http://www.netsupport-inc...pport_school_overview.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 14:50 ]

• Rennic
Woooww Vorkbaard daar heb je aardig wat werk aan gehad. Ik zal vanmiddag je verhaal aan de systeembeheerder geven (die eigenlijk geen systeembeheerder is, te weinig kennis), aangezien ik hem nodig heb om het te instaleren. Heb zelf geen rechten.

Ook zal ik het netopschool verhaal eens goed lezen. Versie 2.51 is op mijn computer gezet, maar ze zijn nu al bij versie 8.

Vorkbaard bedankt, lijkt me een hele handige optie :)

BTW: wat betreft de router/switch - alles is verboden terrein voor ons.

[ Voor 9% gewijzigd door Rennic op 13-04-2006 10:10 ]

Pagina: 1