Toon posts:

[KABELS] Mogelijk signalen op een CAT5/6 kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Bij het intekenen van de verschillende kamers in een nog te bouwen huis, was ik aan het denken over de aansluitingen door het huis heen (audio, video, netwerk, etc). Een aantal dingen lijken me aardig triviaal: netwerkaansluitingen van een archiefruimte naar een kantoorruimte en dergelijke. Waar ik echter ook over zat te denken is om bijvoorbeeld een aansluiting te maken naar een badkamer, zodat ook daar naar muziek kan worden geluisterd. En wie weet, later misschien wel tv.

Wat ik mezelf op dat moment afvroeg was wat er allemaal mogelijk is met een CAT kabel. Netwerk zal natuurlijk sowieso geen probleem zijn, maar stel nu dat ik op een (aantal) van die lijnen in die kabel een audio- of videosignaal zet, vanaf de uitgang van een pc, antenne of versterker? Is dit uberhaupt mogelijk, of is het te storingsgevoelig, ...? Het punt is dus eigenlijk, dat ik één kabel wil hebben, waar meerdere soorten signalen over gestuurd kunnen worden. Is het mogelijk om van een kabel een universele signaaldrager te maken?

Wie kan wat inzichten geven?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Audio zal misschien nog wel gaan,zeker als je afgeschermde CAT kabel gebruikt. Echter video is een andere zaak. Kabel TV gaat absoluut niet lukken, en andere video signael ook niet. Je hebt daar speciale kabel met de juiste impedantie voor nodig, anders is het kansloos.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19

kraats

Ik rol

Hier op het werk proposed CAT7 kabel liggen van Kerpen. Daar zijn wel speciale baluns voor te krijgen om videosignaal over te sturen, maar daarin is dan ook elk aderpaartje apart afgeschermd. Bij gewoon CAT5/6 zou ik het niet proberen.
Maar ik verwacht wel dat je net zo makkelijk een video-extender over utp kunt plaatsen in de toekomst, dus mijn advies is altijd: trek zoveel kabel als je kunt trekken. Komt altijd een keer van pas.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
Over de audio heb ik inderdaad niet de grootste zorgen, dat zal wel goedkomen. Aangezien dat relevant is voor het gros van de overige aansluitingen is het winst genoeg dat dat mogelijk is. TV op de badkamer is op zich leuk natuurlijk, alleen vochtige lucht i.c.m. diverse apperatuur... ik weet het nog niet. Dat ik een keer een boxje moet vervangen omdat de luidspreker krom getrokken is, nou goed, dat zijn de kosten niet.

Maar voor een keuken of zo kan ik me wel voorstellen dat er nog een keer een tv in komt. Ik ben het met je eens dat je zo veel mogelijk kabels moet trekken, maar tegelijkertijd lijkt het me wat onzinnig om nu al én CAT kabels, én coax kabels, én [xxx] kabels te trekken.
Hier op het werk proposed CAT7 kabel liggen van Kerpen. Daar zijn wel speciale baluns voor te krijgen om videosignaal over te sturen, maar daarin is dan ook elk aderpaartje apart afgeschermd. Bij gewoon CAT5/6 zou ik het niet proberen.
Zou je iets meer toelichting willen geven over die kabels? Want als ik het zo lees kan daar alles mee: video, audio, netwerk? Klinkt ideaal...

• kraats

kraats

Ik rol

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:48:
Zou je iets meer toelichting willen geven over die kabels? Want als ik het zo lees kan daar alles mee: video, audio, netwerk? Klinkt ideaal...
Op www.kerpen.com kun je hier meer over vinden. Lees hun catalogus maar eens door. Daarin staat wel het één en ander over de verschillende signalen. Alleen jammer dat het redelijk aan de prijs is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hm... ik proef aan je woorden dat het niet echt rendabel zal zijn. Ik denk dat ik dan gewoon een CAT6 kabel er door heen ga gooien. Netwerk en audio geen probleem, en voor video zal er dan een "[codec name]-to-scart-or-coax" kastje moeten komen ;). Bedankt voor de reacties!

• kraats

kraats

Ik rol

Is voor een kantoorpand zeker rendabel, maar voor een woning waarschijnlijk niet, nee.. Enneh.. het aantal utp of wireless videospelertjes of extenders neemt zo snel toe dat je je daar inderdaad waarschijnlijk prima mee kunt redden..

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 19:07
Ik heb ooit is een FireWire DV signaal over 100 meter UTP Cat 5 kabel weten te persen zonder problemen en ook nog 2 aders voor + en - voor 4 daglicht ledjes zonder problemen.
Er is dus wel veel mogelijk, had het zelf ook niet verwacht dat het zou lukken.
Anders probeer je toch het een en ander uit?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Jag
  • Laatst online: 15:56

Jag

UTP moet je niet voor video gebruiken en eigenlijk ook niet voor audio. Ik zou utp leggen voor ethernet verbindingen en voor al het andere kan je rg59 kabel gebruiken. Dat is 75 Ohm coax kabel, kost weinig, goed op rol verkrijgbaar (ook in multi vorm) en wordt voor alle audio en video verbindingen die je maar kan verzinnen in huis gebruikt. Je kan nooit genoeg lijnen hebben liggen :).

Je kan het gebruiken voor je CAI (1 lijn), composiet video (1 lijn), s-video (2 lijnen), component video (3 lijnen), RGBs (4 lijnen), RGBHV* (5 lijnen), spdif digitale audio (1 lijn) en analoge audio (1 lijn per kanaal).

* = VGA signaal

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Hirschmann heeft spullen om kabeltv over cat5(e) kabel te doen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Jag
  • Laatst online: 15:56

Jag

FatalError schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:37:
Hirschmann heeft spullen om kabeltv over cat5(e) kabel te doen.
Ja er bestaan ook spullen om VGA over cat5 te doen, maar waarom zou je dat doen? Het is duurder en slechter :P.
Pagina: 1