ATI Vraagje en ATI/ASUS Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Als eerste wat specs.

Systeem: AMD A64 3000+ @ 1900MHz (OC @ 5%)
Memory: 4x512MB DDR3200 CL 2.5
Voeding: Huntkey 250W
MB: MSI 7093 ATI SB400
HD: Maxtor (160GB) en IBM(40GB)
Monitor: 2x17" TFT
Video: ASUS X600PRO OC (alleen als ik spelletjes doe, anders op normale freq.)
BIOS: 3.9
Drivers: ASUS Video + Cat.

Probleem:
Sinds enige tijd geeft mijn GPU 51 graden aan en loopt ie bij gamen op naar 55 graden. Wanneer ik de temperatuur meet (heb zo een meter geleend met een IR of zoiets) is ie maar 33 graden.
ATI Tray tools en Everest geven beide 51 graden aan.

Wanneer ik nu alle ATI drivers deinstalleer, Tray tools er af knikker en register en disk schoon maak en daarna alles weer installeer dan geeft ie netjes 33 graden aan. Dat houdt ie een paar dagen vol en dan lijkt de software na een tijdje de weg weer kwijt. Waar kan dit aan liggen?

Ik heb ook de ASUS enhanced drivers geïnstalleerd.

Vraagje:
Ik heb op mijn mobo een X200 video kaart. Hierop kan ik mijn tweede monitor aansluiten. Op zich werkt dat naar behoren en ondanks UMA heb ik zat geheugen (2GB Dual Channel). Wat is het beste voor de performance. De tweede monitor gebruik ik alleen bij video montage en programmeren. Bij games wordt alleen de eerste monitor gebruikt. Ik heb dus de keuze uit twee setups:

Setup 1: Beide monitoren op de X600 (zoals ik nu heb)
Setup 2: Primaire monitor op de X600 en de secundaire monitor op de X200 intern.

Wat is beter van deze twee setups?

Wim-Bart

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 22:35

HENNEP

Just Someone

Lekker beide monitoren op de X600, die kaart kan het wel met gemak trekken!

Ik heb zelf problemen ervaren met de Asus Enhanced Drivers.. d'r waren ook mensen die dat ervaren... mijn advies, installeer de drivers van Asus vanaf de cd, maar dan custom ZONDER de en Enhanced Drivers.

Probeer dat eens, en laat het ons weten hoe het verder loopt!

[ Voor 17% gewijzigd door HENNEP op 12-04-2006 09:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij wijze van origineel slotje (want alles wat je vraagt is met opzoekwerk te beantwoorden) een paar stukjes uit de nieuwe Integrated / Onboard VGA FAQ ;)
Wat is integrated & onboard VGA?

Bij integrated & onboard VGA kan het beeldscherm rechstreeks op het moederbord aangesloten worden zonder dat een losse videokaart nodig is. Let op dat "onboard videokaart" onmogelijk is. Ofwel zit het onboard, danwel zit het op een losse kaart :z
Wat zijn de voor- en nadelen van integrated VGA, onboard VGA en losse kaart?

Integrated VGA:
+ goedkoop (tegenwoordig vaak per default in chipset)
+ zuinig met ruimte en energie (want geen losse GPU- en geheugenchips)
+- soms makkelijk te upgraden/vervangen door een AGP/PCIe kaart op het moederbord te steken
- zeer slechte prestaties doordat systeemgeheugen trager is en minder bandbreedte biedt dan videogeheugen
- omdat de integrated GPU geheugenbandbreedte gebruikt, is er minder beschikbaar voor de CPU. Dit effect wordt versterkt doordat dergelijke integrated oplossingen doorgaans gebruikt worden op low-end systemen die toch al weinig bandbreedte hebben (geen dual channel en/of snel geheugen). Dit is met name waarom systemen met integrated VGA zo slecht kunnen presteren. Let op dat de *hoeveelheid* afgesnoept systeemgeheugen veel minder relevant is voor prestaties, het gaat echt om de bandbreedte.
Kan ik naast de integrated of onboard VGA een losse videokaart gebruiken?

Antwoord: Ja, maar...

Eén losse PCI of PCIe 1x kaart kan er zolang er OS- en driversupport is altijd, eigenlijk is het in BIOS instellen van Primary Display Adapter (kan anders heten) op PCI het enige wat gedaan hoeft te worden, en bij modernere kaarten (GeForce/Radeon of nieuwer en zowat alle Matrox kaarten) hoeft zelfs dat niet.

Samenwerken met AGP of PCIe 16x gaat meestal niet, aangezien de onboard of integrated VGA juist op die AGP/PCIe 16x poort aangesloten zit. Zodra er een AGP/PCIe kaart in het slot gestoken wordt, wordt de verbinding naar de onboard/integrated VGA verbroken. Als je dus een AGP of PCIe kaart EN nog een aansluiting wilt gebruiken, zul je naast de AGP/PCIe 16x een PCI/PCIe 1x kaart moeten gebruiken. (er zijn uitzonderingen op deze regel, met name onboard chips die op PCI ipv AGP aangesloten zijn, maar op borden van de afgelopen 5 jaar kom je ze niet meer tegen)

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.