IPX/SPX versus TCP/IP

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• remulus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 17:08
Wie kan mij vertellen wat nou beter is en wat precies het verschil is..
links naar webpagina's zou ook heel handig zijn,
ik heb zitten zoeken maar kan niet een goede site vinden waar deze
twee worden vergelijkt...

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:06

Snuffel

Vroem!

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
IPX/SPX is oud en komt van Novell (Netware).
Tot voor kort (voor de massa entree van het internet) was IPX/SPX een van de meeste favoriete protocols

TCP/IP is nog ouder en is ontwikkeld voor extreem grote en complexe netwerken. Het protocol is dan ook complex (IP adressen, DNS, gateways etc etc etc) maar werk uitstekend op grote netwerken. Bijvoorbeeld: Internet.

Oh ja, ff wat afkortingen:
IPX/SPX: Inter... Packet Xchange ofzo
TCP/IP: Transport Control Protocol/Internet Protocol

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

TCP/IP worden vaak in een adem genoemd, maar het is misschien wel handig te weten dat het los staat. Je hebt namelijk IP en daarop wordt TCP gebruikt.

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
ipx is te vergelijke met ip, het zorgt ervoor dat pakketjes op de juiste bestemming komen. Lijkt op elkaar.

ipx heeft 12 bytes-adressen, en ip heeft 4 byte-adressen. IPX broadcast, dus het is niet nodig specifiek te zijn als je een game wilt spelen ed.

bovenop ipx kan je ncp, spx of tcp als transportprotocol hebben.

bovenop ip kan je tcp of udp als transportprotocol hebben.

Volgens mij is het mogelijk ipx/spx te gebruiken en dan via een linuxbak je internet te delen, maar met tcp/ip is het iig een stuk makkelijker:-)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ipx heeft 12 bytes-adressen, en ip heeft 4 byte-adressen.
IPX adressen zijn 10 bytes lang. 4 bytes voor het netnummer, en 6 bytes voor het nodenummer.
IPX broadcast, dus het is niet nodig specifiek te zijn als je een game wilt spelen ed.
TCP/IP kan ook broadcasten hoor.
bovenop ipx kan je ncp, spx of tcp als transportprotocol hebben.
NCP is geen transportprotocol. NCP is een applicatieprotocol en kan dus ook gewoon transportprotocollen als UDP en TCP gebruiken... :)

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
TCP/IP kan ook broadcasten hoor.
Ik bedoelde eigenlijk dat IPX om de minuut zijn services broadcast, maar je hebt gelijk met games ed zal dat ook met tcp/ip kunnen.
NCP is geen transportprotocol. NCP is een applicatieprotocol en kan dus ook gewoon transportprotocollen als UDP en TCP gebruiken...
Volgens mij is het dan een sessieprotocol

En ik maar denken dat ik mijn huiswerk had gedaan:)
Pagina: 1