Toon posts:

Budget: Is het nodig je moederbord processor en videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Idereen zal wel tergen hezelfde probleem aanlopen. Je wil je compu upgraden maar zit krap in de pieken. Ik persoonlijk heb op dit moment dit probleem en zit heel hard te twijfelen wat te doen. Moet ik alles (moederbord, geheugen, processor en videokaart) upgraden of kan ik beter de zwaarste processor op mijn moederbord zetten en het extra (bespaarde geld van het moederbord) in een betere videokaart stoppen? in dit topic komt hier hopelijk een antwoord op.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18
Beetje weinig info hé?

- Wat is jouw huidig systeem? Geef eens alle specs: mobo, cpu, graka, ... Wij kunnen wel zeggen dat je een nieuwe CPU moet kopen maar ik betwijfel of het nog zinvol is om een P200 te upgraden.
- Wat wil je met die PC doen? Gamen? Videobewerking? Dit is vooral belangrijk om te weten welke componenten het knelpunt vormen. En vooral; waarom wil je upgraden, waarmee ondervind je problemen?
- Wat is jouw budget?

[ Voor 20% gewijzigd door D-Three op 11-04-2006 23:56 ]

Verwijderd

Games zijn voornamelijk afhankelijk van de videokaart voor de aantal fps, daarna de cpu waarbij de athlon de betere prijs presentatie verhouding heeft.

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 14:39

lithiumangel

Tuurlijk !

Het zou wel handig geweest zijn als je je huidige systeem specs postte en ook wat je zoal met je computer dagelijkds doet en wilt gaan doen .

De richtlijnen .

Is je taak processor gerelateerd ( Designen - Renderen , Transcoden , encoden etc.) :
Investeer in een dualcore processor
Indien je moederbord dit niet ondersteunt , nieuwe moederbord erbij ook ( as low as 60 voor een S939 asus ) Heb je gelijk een PCI-E poort voor de toekomst , je AGP kaart ( indien je die hebt ) past dan niet meer . Regel dan cheapo een tweedehandse Matrox PCI ofzo in de tussen tijd .

Doe je aan veel multi-tasken , maar neemt het allemaal geen 100 % CPU usage ( Denk aan Photoshopo + Sketchbook Pro + Dreamweaver + Whatever else ) = Ram upgraden .

Indien je wilt gamen : Heb je toch altijd -directere- voordeel aan een snellere GPU dan CPU .
Tenzij je erg CPU bound games speelt ( lees oudere games )

Al met al .
Afhankelijk van wat je NU in je kast hebt , is een VGA upgrade net zo goed de "hele rits"
Want als je AGP hebt , is het toch echt verstandig naar PCI-E te upgraden voor iets waardigs (en future proofer ) en dan verandert de rest verplicht mee .

Beetje algemeen advies , maar de TS was ook algemeen .

Verwijderd

Topicstarter
Gelijk maar even mijn stats er achter aan ik heb een MTI K7T turbo 2 moederbord met 512mb, AMD athlon 1500+ en een ATI Radeon 9600pro videokaart.

Het dilemma is alsvolgd. Ik kan alles vernieuwen en dus de 400 - 500,- e die ik te besteden heb verdelen over allemaal nieuwe dingen of dus het geld dat ik bespaar van een nieuw moederbord en de helft van het geheugen in een betere videokaart stoppen. Hoe zijn jullie meningen hier over??

Oh ja ik moet er een acer AL2051Ws mee kunnen draaien (vooral de FPS/RP games)

Verwijderd

Topicstarter
mensen jullie zijn echt te snel. vond dat mijn persoonlijke specs niet echt in de topic beschrijving thuis hoorde dus ik ze opzoeken staan er alweer 3 posts!! TOP!!

(ik heb me zojuist pas geregistreerd en ben dus nog zo groen als het maar kan achter de oren)

Verwijderd

Een vraag staat nog steeds: wat wil je precies met die computer gaan doen? Je wil FPS gaan spelen van welke generatie? Als je de huidige bedoeld op hoge resolutie, zou ik toch op zoek gaan naar een nieuw systeem. Ik bedoel zet het maar uit je hoofd om in de native resolutie van dat scherm te gamen. Lagere resoluties zou wel kunnen.
Je basis voor een upgrade is gewoon vrij zwak. Je zult gewoon te veel moeten vervangen voor bovenstaande dingen. Maar goed even een korte berekening wat je zou kunnen met dat budget vanuitgaande je ouwe moderbord:
-512 extra RAM (ga ervan uit dat het PC2700 is) *40-50
-Athlon XP 3000+ (als het een socket A processor is) *130
-Geforce 6800GS (voor 30 meer een 7800GS) *240
-eventueel nog een nieuwe voeding vanwege te weinig vermogen: 40-60
Kortom nog wel binnen je budget maar je moederbord en langzaam geheugen zouden je kunnen nekken. Een vriend van mij heeft een vergelijkbaar zij het iets sneller systeem als wat je nu hebt, maar verwacht er geen idioot grote wonderen van. Als je verder gaat met upgraden zie je al dat je net zo goed een nieuwe computer kunt kopen.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het maximale dat op een MSI K7T Turbo 2 past is een Athlon XP 2600+ (idd Socket A). Op het bord zit nog SD-RAM, dus bij een ander mobo moet daar ook DDR voor in de plaats komen. We hadden uitgerekend dat het budgettair niet mogelijk is om het hele systeem in één keer te upgraden. Vandaar de vraag of zijn R9600Pro nog een beetje voldoet voor bijvoorbeeld Path of Neo of een FPS als hij upgrade naar een S939 bord met 1 Gb geheugen, of dat hij beter een duurdere videokaart kan nemen en geld kan besparen op mobo+proc
Bij een nieuw moederbord zat ik te kijken naar een Asrock, omdat die zowel AGP als PCI-e heeft. Dat zou het mogelijk maken het upgraden van de videokaart uit te stellen

btw mods, volgens mij mag deze in 'complete sytemen'?
Modbreak:Communicatie met modjes doe je dmv topicreport, ICQ of email, *NIET* met offtopic-blaat in-topic als dit :o

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 12-04-2006 14:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Antwoord kun je zelf ook vinden....

Gewoon van de verschillende mogelijkheden benchmarks opzoeken in voor jou relevante dingen. Dan zie je vanzelf wat het best presteert.

Kijk verder eens bovenaan de topiclist van dit subforum naar de sticky die daar staat, daar valt deze topic namelijk ook onder :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.