Volledige RAID sets "Hot swappen" - Kan dit ?

Pagina: 1
Acties:

• 5trife
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Hoi,

Ik heb een vraagje ivm hot pluggable RAID 5 sets. Ik heb verschillende jaren geleden al met interne SCSI RAID 5 systemen gewerkt, maar heb er toen nooit veel mee gedaan, op het vervangen van een defecte schijf na. Ik zit met een idee om goedkoop grote hoeveelheden data weg te kunnen schrijven, maar ik weet niet of het überhaupt mogelijk is. Ik leg mij zelf een aantal voorwaarden op, zoals het online blijven van mijn PC. Ik zet mijn bak eens om de paar weken uit. Een ander punt is dat ik 3 tot 5 TB aan data moet kunnen opslaan en dit zo goedkoop mogelijk.

Op dit ogenblik werk ik met een 5.25" USB/Firewire behuizing met daarin een IDE rack. Zo kan ik HDD's HOT swappen. Slijtage is minimaal daar ze 99 % van de tijd offline zijn. Toch wissel ik om de paar jaar mijn HDD's (verkoop ze en koop nieuwe). Maar ik wil de data op een veiligere manier gaan opslaan, dus RAID.

Om mijn vraag duidelijk te maken wil ik een situatie schetsen met volgende hardware:

- 1 PC uitgerust met een Broadcom BC4852 SATA RAID controller onder Windows XP.
- 1 Externe 5-disk SATA enclosure, de Stardom ST-6600
- 5 Hitachi Deskstar 7K500 (HDS725050KLA360R) 500 Gb SATA II HDD's

Ik heb dus de 5 Hitachi schijven in mijn Stardom ST-6600 zitten in een Raid 5 configuratie. Deze zijn aangesloten op de SATA port-multiplier van de ST-6600. De Port-multiplier is op zijn beurt aangesloten via een eSATA kabel op de Broadcom BC4852 SATA RAID controller van de pc.

Nu mijn vraag:
- Is het mogelijk om de gehele RAID set offline te brengen zonder de PC te rebooten (HOT) en te vervangen door een nieuwe set schijven zoals beschreven in punten 1-8 ?

1. De RAID set offline brengen. (Ejecten net als Hot pluggable USB/Firewire HDD's)
2. De stardom ST-6600 uitzetten.
3. De 5 schijven vervangen met 5 andere (nieuwe) identieke HDD's.
4. De Stardom ST-6600 terug aanzetten en een nieuwe RAID 5 set configureren.
5 Data opslaan op deze 2de RAID set.
6. De RAID set van de Stardom ST-6600 terug offline brengen.
7. De stardom ST-6600 uitzetten.
8. De 5 schijven opnieuw verwisselen met de 5 schijven die ervoor in zaten.
9. De Stardom ST-6600 opnieuw aanzetten en verder werken op de eerste RAID set en verder werken met de data die op de eerste RAID set staat. (zonder een RAID set te configueren.)

Mijn vragen:
- Is dit mogelijk ?
- Zijn er voorwaarden waarmee ik rekening moet houden om dit lopende te houden ? (zoals het OS)

Waarom is dit goedkoper ?
- Je moet maar 1 Stardom ST-6600 kopen. (= 1 externe behuizing, 1 SATA Backplane, 1 SATA Port Multiplier)
- De HDD's gaan langer mee want ze draaien alleen maar als ze echt nodig zijn.
- HDD's die offline zijn vreten geen stroom :) (Als je meer dan 10 schijven van stroom moet voorzien, zal de meter wel wat sneller beginnen te lopen)

Graag jullie commentaar ... :)

Groeten,
Patrick

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Interessant idee en ik zou zo snel niet kunnen bedenken waarom het niet zou kunnen. Waar je wel echter op moet letten volgens mij is dat je de schijven in dezelfde volgorde terug plaatst. Dus als je de array in de volgorde 1-2-3-4-5 heb geinitialiseerd dan moet je de schijven ook in die volgorde terug plaatsen en niet als 3-1-2-5-4 want dan ziet je array er anders uit en wordt ie waarschijnlijk als corrupt gezien ... .

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Chemist schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:01:
Interessant idee en ik zou zo snel niet kunnen bedenken waarom het niet zou kunnen. Waar je wel echter op moet letten volgens mij is dat je de schijven in dezelfde volgorde terug plaatst. Dus als je de array in de volgorde 1-2-3-4-5 heb geinitialiseerd dan moet je de schijven ook in die volgorde terug plaatsen en niet als 3-1-2-5-4 want dan ziet je array er anders uit en wordt ie waarschijnlijk als corrupt gezien ... .
Het kan inderdaad, en de RAID controllers die ik ken maakt het niet uit hoe je de disken terug plaatst. Dus gewoon door elkaar is geen probleem, de controller scanned alle disken en leest de configuratie van de disken incl. het ID van de disk en de daarbij horende volgorde.

@Chemist: Kan jij de controller merk/type hier vermelden die dit niet kan, vindt dat wel interresant om te weten en velen met mij.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is mogelijk en de stappenplan ziet er op zich prima uit :) Maar waarom wil je het uberhaupt doen zonder te rebooten :?

En over de volgorde: dat verschilt wellicht per controller, met alle controllers die ik heb gehad maakte de volgorde niet uit :) De array-gegevens staan gewoon in de schijven opgeslagen en niet in de firmware.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 20:48
Het stappenplan. Ga je schamen in een hoekje 8)

There is no replacement for displacement!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schamen?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Omdat het USB/Firewire is zou het inderdaad eenvoudig offline te brengen zijn, en dus lijkt het me mogelijk om probleemloos te swappen.

De stappen die je maakt in je plan zijn prima, goed over nagedacht. Ik hoop in de praktijk dat je je niet een stap vergist en er een paar disks uittrekt als die RAIDset nog online is...!!

Ik maak uit de handleiding niet op dat het om Firewire/USB gaat, maar om een SATA connectie.

[ Voor 86% gewijzigd door John2B op 12-04-2006 09:24 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• 5trife
John2B,

Op dit moment gebruik ik een USB/Firewire oplossing, maar het is de bedoeling om de RAID set via eSATA te verbinden op een RAID controller. Daar zou USB/Firewire dus niet meer van pas komen.

Groeten,
Patrick

• 5trife
Chemist,

Ik dacht eigenlijk ook dat ik mijn schijven in een bepaalde volgorde zou moeten plaatsen zoals jij uitlegt.

Voor diegene die controllers kennen waarbij dit niet nodig is, kun je ook even posten welke controller je gebruikt ?

Bedankt !

Groeten,
Patrick

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Overigens zie ik in de handleiding van de Stardom het volgende staan:

http://www.raidon.com.tw/ST6600MANUAL.pdf
ATTENTION
The host SATAII Port must have the "Port Multiplier Function", otherwise the 5 Harddisk cannot be detected.

You can take a Mainboard with such a port or a PCI card with SiliconImage Chip 3124 (3132) and a SATAII port.
Met andere woorden, je moet wel een SATA poort aansluiting hebben die een "Port Multiplier" functie heeft, en een standaard SATAI of SATAII heeft die dus niet.
5trife schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:21:
Chemist,

Ik dacht eigenlijk ook dat ik mijn schijven in een bepaalde volgorde zou moeten plaatsen zoals jij uitlegt.

Voor diegene die controllers kennen waarbij dit niet nodig is, kun je ook even posten welke controller je gebruikt ?

Bedankt !

Groeten,
Patrick
Misschien handig om de controllers te vermelden waarbij dit NIET kan, aangezien ik geen enkele controller kan waarbij de volgorde van belang is.

[ Voor 55% gewijzigd door John2B op 12-04-2006 09:30 ]

• 5trife
John2B,

Ivm de RAID controllers die de port multiplier moeten ondersteunen ... Je hebt gelijk. Ik ben bij de selectie van de RAID controller voor mijn voorbeeld deze voorwaarde uit het oog verloren. Ik ben er dus wel van op de hoogte en er zijn ook al een aantal RAID controllers die dit ondersteunen, maar een complete lijst van alle controllers die port multipliers ondersteunen heb ik spijtig genoeg nog niet gevonden. Anders had ik dit ook gepost. Goede opmerking, John2B. Thnx ! :)

Als de controllers die dit niet ondersteunen in de minderheid zijn dan kunnen we inderdaar best die controllers in het oog houden.

• 5trife
BalusC,

ik zou dit zonder te rebooten willen doen omdat ik niet graag wacht en omdat ik geen onderbreking wil van de "taken" die mijn PC voor mij uitvoert.

Onder services versta ik media streamen of afspelen, MSN open houden, ... en nog zoveel meer. En dit niet alleen voor mij, maar ook voor andere gezinsleden. Een pc herstarten betekend al snel 2 minuten wachten eer alle schijven uitgrateld zijn.

Vandaar => Hot Pluggable :)

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Een moederbord met een SiliconImage Chip 3124 (3132) zou dit volgens de handleiding moeten ondersteunen, of die moederbord er al zijn weet ik niet ik heb er niet opgelet of naar gezocht.

De enigste RAID controller die dit officieelondersteund is de LSI Logic 300X 8, en nog een paar onbekende controllers op de Amerikaanse markt.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

5trife: Duidelijk :)

Wil je overigens voortaan de reacties in 1 bericht stoppen ipv om direct achter elkaar te posten? Je kunt gebruik maken van de quote- en edit-functie ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 12-04-2006 09:48 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
John2B schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:18:
[...]@Chemist: Kan jij de controller merk/type hier vermelden die dit niet kan, vindt dat wel interresant om te weten en velen met mij.
Nope, ik zei ook 'volgens mij' :)
Het was iets waarvan ik vermoedde dat het roet in het eten zou kunnen gooien, maar ik heb te weinig ervaring met RAID5 controllers om er een gefundeerde mening over te hebben :P

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1