[VB-FAQ renovatie]Input gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Het is weinigen die daadwerkelijk de moeite nemen de FAQ te lezen ontgaan dat eea erin nogal gedateerd is. Bovendien schitteren genoeg zaken door afwezigheid.

Kortom, het is hoog tijd om de boel eens goed onder handen te nemen. Daar zijn we nu ook volop mee bezig - er zijn een paar nieuwe onderdelen geschreven, o.a. over integrated en onboard VGA, en er zijn al een paar oude delen herschreven en uitgebreid (welke kaart moet ik kopen?). Zodra we de opzetjes opgeschoond hebben gaan deze online.

Bovendien spelen we al langer met het idee om (delen van) de topicstarts van "grote" topics in de FAQ op te nemen. Binnenkort gaan we dan ook de schrijvers van een aantal van die topicstarts benaderen om toestemming daarvoor (strict genomen niet vereist, maar wel zo beleefd natuurlijk).

Maar goed, hoewel dat al een hele stap vooruit gaat betekenen, is dat maar de top van het ijsberg. Dus willen we graag horen wat er verder nog allemaal te doen valt - en staan we natuurlijk open voor opzetjes van hoe jullie denken dat bepaalde zaken moeten worden.

We gaan het trouwens in twee rondes doen - eerst gaan we kijken wat allemaal verouderd is en wat ontbreekt, daarna gaan we in ronde twee alle puntjes op de I zetten en zorgen voor goede links e.d. - al die kleine details die het verschil maken tussen een platte, dode artikel en iets waar je echt wat aan hebt :)

Dus barst maar los - hou er wel rekening mee dat we niet alles in een keer kunnen doen, dus dat het de nodige weken zal duren voor alles echt op orde is, maar hoe meer input jullie leveren, des te beter het eindproduct - barst maar los :P

Oslik blyat! Oslik!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grappig dat je dat nu post, ik had het er laatst met Pollewob ook al een keertje over. En liep eigenlijk ook al een beetje met het idee rond om iets te posten erover :)

Anyway, mijn ideeën heb ik verder nog niet echt concreet :) Even kort kan ik wel wat ideetjes of meningen spuien:

• De welkom V&B is op zich een goede basis om te blijven gebruiken, daarin kun je mooi blijven verwijzen naar de topics die op dat moment lopen en een algemene richtlijn wat betreft het format van topics. Het tweede deel wat betreft ervaringen, ik weet ongeveer hoe je daar zelf tegenover staat, ik weet niet of er een algeheel "verbod" komt op bijvoorbeeld de 17", 19" (budget en snel) en 20" en groter TFT topics om maar een dwarsstraat te noemen. Imho voegt het nog best wat toe aan het subforum V&B, zowel qua algemene discussie als productgerelateerd en inhoudelijk.
• De FAQ is inderdaad al zo verouderd als de weg naar Rome :P Er staat niets in over PCI-Express bijvoorbeeld. Wikipedia biedt al een aardig opzetje, daarnaast is er in [rml][ Discussie] Het GeForce 7 Topic - Deel 11[/rml] of [rml][ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 37[/rml] een hele dikke inhoudelijke FAQ waarvan veel ook in de gewone FAQ kan bijvoorbeeld, voornamelijk ter vervanging van het tweede deel.
• Het welke videokaart moet ik kopen deel is an sich goed, daar moet toch wel wat mee gedaan kunnen worden door gebruikers :) Een ff wat fijnere layout in het sticky topic staat wel netjes though.
• Een TFT FAQ iets is wenselijk, maar aan de andere kant moet je daar eigenlijk geen producten in opnemen. Zodra je dat gaat doen zadel je jezelf op met een bak werk om het bij te houden waar je niet vrolijk van worden zal :) An sich wil ik best een stuk herschrijven over TFT"s, wat de mogelijkheden zijn etc, eventueel ism XiN.

Verder heb ik nog niet heel veel doorgelezen etc, ken de complete inhoud ook niet uit mn hoofd :P En nogmaals, ik ben best bereid ook een stukje te schrijven of te herzien, evt in samenwerking met andere users of Pollewob/dion_b.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

• een stukje over (het gebrek aan) invloed van meer video geheugen (een FX5200 256 is toch beter dan de 128, hij heeft het dubbele aan geheugen)
  • het is inderdaad een goed idee om het nVidia Pipe unlock gebeuren er in te doen.
  • het lijkt het mij ook een goed idee dat bij elke nieuwe generatie (als die goed en wel op de markt is) het FAQ weer uptodate te maken
  • wat TFT's betreft, daarin moet verwezen worden naar de TFT topic's zodat de FAQ niet verouderd maar er gewoon naar een uptodate startpost word verwezen...
    alleen is het een probleem dat er dan na verloop van tijd weer een nieuw deel is...
  • een mooi stuk over PCI-E ook moet het AGP fabeltje dat AGP8X veel sneller is dan 4X een de wereld uit, net als het verschil tussen PCI-E 8X en 16X ;)
mocht er hulp nodig zijn ben ik beschikbaar :>

[ Voor 48% gewijzigd door GoldenSample op 12-04-2006 12:36 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
J0YR1D3R schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:28:
Grappig dat je dat nu post, ik had het er laatst met Pollewob ook al een keertje over. En liep eigenlijk ook al een beetje met het idee rond om iets te posten erover :)

Anyway, mijn ideeën heb ik verder nog niet echt concreet :) Even kort kan ik wel wat ideetjes of meningen spuien:

• De welkom V&B is op zich een goede basis om te blijven gebruiken, daarin kun je mooi blijven verwijzen naar de topics die op dat moment lopen en een algemene richtlijn wat betreft het format van topics.
Idd, is nog goed bruikbaar.
Het tweede deel wat betreft ervaringen, ik weet ongeveer hoe je daar zelf tegenover staat, ik weet niet of er een algeheel "verbod" komt op bijvoorbeeld de 17", 19" (budget en snel) en 20" en groter TFT topics om maar een dwarsstraat te noemen. Imho voegt het nog best wat toe aan het subforum V&B, zowel qua algemene discussie als productgerelateerd en inhoudelijk.
Daarom dat ze nog open blijven als het niveau goed is en ze wat toevoegen :)

Misschien is wat meer regie wel handig (bij TFT valt het mee, maar om moment dat voor iedere LE, GT en GS versie van een videokaart weer een topic geopend wordt gaat heel veel dubbel gepost worden). Eén topic per serie per merk (nVidia 7xxx, ATi X1xxx etc) lijkt me in de meeste gevallen zat, zeker omdat zaken die voor de ene model opgaan meestal ook voor de anderen geldig zijn.
• De FAQ is inderdaad al zo verouderd als de weg naar Rome :P Er staat niets in over PCI-Express bijvoorbeeld. Wikipedia biedt al een aardig opzetje, daarnaast is er in [rml][ Discussie] Het GeForce 7 Topic - Deel 11[/rml] of [rml][ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 37[/rml] een hele dikke inhoudelijke FAQ waarvan veel ook in de gewone FAQ kan bijvoorbeeld, voornamelijk ter vervanging van het tweede deel.
Idd. Ik ga zelf naast wat ik al hierboven genoemd heb stukken schrijven over:
• Wat drivers zijn, wat ze doen en hoe de rollen tussen mobo chipset, VGA en monitordriver verdeeld zijn
• Slots (grote copy/paste actie vanuit PMG FAQ wat betreft AGP), dus legacy (ISA, VLB en consorten), PCI, AGP en PCIe, plus zijspoortje naar PC-Card en USB
• Connectoren uitgelegd (alles van DB9, HD15 en BNC via DFP en DVI naar HDMI en consorten)
• Het welke videokaart moet ik kopen deel is an sich goed, daar moet toch wel wat mee gedaan kunnen worden door gebruikers :) Een ff wat fijnere layout in het sticky topic staat wel netjes though.
An sich leek het goed, maar gezien hoe idioot veel topics er nog steeds over komen is het toch volledig op de schop. Ik heb afgelopen week een monster van een guide in elkaar geknutseld. Het is inhoudelijk af, maar moet vooral nog wat werk qua navigatie krijgen, want in huidige vorm moet je van Goethe of Tolstoi houden wil je de aandacht erbij kunnen houden tot het eind >:)
• Een TFT FAQ iets is wenselijk, maar aan de andere kant moet je daar eigenlijk geen producten in opnemen. Zodra je dat gaat doen zadel je jezelf op met een bak werk om het bij te houden waar je niet vrolijk van worden zal :) An sich wil ik best een stuk herschrijven over TFT"s, wat de mogelijkheden zijn etc, eventueel ism XiN.
Dat is een aanbod waar ik misschien wel heel erg op in wil spelen, vooral omdat jullie kennis daarover zeker de mijne overstijgt (ik lees de TFT topics als ik iets wil weten ;) ), dus aangezien we het beste in de FAQ willen hebben...

Sowieso wil ik *nergens* in de FAQ producten noemen, of het moet in een apart, makkelijk te updaten stukje zijn, want iedere vermelding van een product is op moment van publiceren al gedateerd.
Verder heb ik nog niet heel veel doorgelezen etc, ken de complete inhoud ook niet uit mn hoofd :P En nogmaals, ik ben best bereid ook een stukje te schrijven of te herzien, evt in samenwerking met andere users of Pollewob/dion_b.
\o/
GoldenSample schreef op woensdag 12 april 2006 @ 12:32:
[list]
• een stukje over (het gebrek aan) invloed van meer video geheugen (een FX5200 256 is toch beter dan de 128, hij heeft het dubbele aan geheugen)
Goed idee. Ik blijf me iedere keer weer verbazen dat de MB-myth (vgl MHz myth bij CPUs) nog steeds aanhang heeft. Ik heb het hier en daar zijdelings aangehaald in de nieuwe "Welke kaart moet ik kopen?" stuk, maar een volwaardig, kort en duidelijk stuk in de hoofd-FAQ is iets makkelijks en nuttigs. Ik zal het proberen komende week af te hebben.
• het is inderdaad een goed idee om het nVidia Pipe unlock gebeuren er in te doen.
Mwoeah, dat is ook zo aan verandering onderhevig, eerder een algemeen stukje met een link naar uitleg.
• het lijkt het mij ook een goed idee dat bij elke nieuwe generatie (als die goed en wel op de markt is) het FAQ weer uptodate te maken
Regelmatige updates zijn allerminst overbodige luxe, maar op moment dat je FAQ bij elke generatie cores geupdate moet worden, doe je echt iets verkeerd :o

Een FAQ moet abstract genoeg zijn om even goed voor een TNT2 als voor een 7900GT als voor wat dan ook in de toekomst gaat verschijnen op te gaan.
• wat TFT's betreft, daarin moet verwezen worden naar de TFT topic's zodat de FAQ niet verouderd maar er gewoon naar een uptodate startpost word verwezen...
alleen is het een probleem dat er dan na verloop van tijd weer een nieuw deel is...
Precies de reden om niet letterlijk te copy/pasten maar om abstract te werken. In de FAQ moet achtergrondinfo staan en waar je aan moet denken. Die specifieke zaken bij individuele apparaten opzoeken is iets wat we toch echt mogen verwachten van een GoTer.
• een mooi stuk over PCI-E ook moet het AGP fabeltje dat AGP8X veel sneller is dan 4X een de wereld uit, net als het verschil tussen PCI-E 8X en 16X ;)
[/list]
yup, komt erin :)
mocht er hulp nodig zijn ben ik beschikbaar :>
Tnx, wie weet wordt je daaraan gehouden >:)

Oslik blyat! Oslik!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:49

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Eindelijk :)
* Outerspace heeft vroeger ook wel eens overwogen om een stukje te schrijven, maar mijn inhoudelijke kennis over Beelschermen is erg beperkt. Over videokaarten kan ik nog wel wat bedenken.

Wat ik iig graag wou zien zijn de linkjes naar de pricewatch voor de monitoren en kaarten. Daarnaast een paar vergelijkende grafiekjes van kaarten om het tekstverhaal een beetje te onderbreken (een lap tekst is niet mooi).

Daarnaast zou ik graag het uiterlijk willen zien van de PMG FAQ aangezien die erg mooi is :9

Wauw, een sig!

• Outerspace

Outerspace

Admin General Chat

Kick.

Wat ook erg belangrijk zou zijn, is het uitleggen wat wel in VB kan en wat niet in VB kan zoals over Beeldkanonnen. Wat voor beeldkanonnen kunnen er in VB en welke niet. Televisies zijn beelkannonen maar die horen nu in AHTV (dus gewone tv's, plasma, LCD). Daarnaast is het ook nog een vraag (die minder vaak voorkomt); waar horen de beamers? Beamers voor presentaties of beamers voor je home cinema set.

Dus een duidelijke richtlijn met punten zou erg handig zijn :)

Wauw, een sig!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 12 april 2006 @ 14:14:
Eindelijk :)
* Outerspace heeft vroeger ook wel eens overwogen om een stukje te schrijven, maar mijn inhoudelijke kennis over Beelschermen is erg beperkt. Over videokaarten kan ik nog wel wat bedenken.

Wat ik iig graag wou zien zijn de linkjes naar de pricewatch voor de monitoren en kaarten.
Goed idee :)
Daarnaast een paar vergelijkende grafiekjes van kaarten om het tekstverhaal een beetje te onderbreken (een lap tekst is niet mooi).
Pics komen zeker hier en daar erin (denk bijvoorbeeld alleen maar aan al die connectoren en slots enzo :z ), maar vergelijkende benchmarks lijken me een erg slecht idee, die zijn verouderd zodra je ze post, veel beter is om een paar links naar goede review sites (niets gaat boven de VGA-charts van THG wat mij betreft :) ) op te nemen, dan kunnen mensen steeds de meest recente benches bekijken.
Daarnaast zou ik graag het uiterlijk willen zien van de PMG FAQ aangezien die erg mooi is :9
* dion_b is een luie zak :z

* dion_b ziet een goede mogelijkheid tot copy/pasten :P
Outerspace schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:16:
Kick.

Wat ook erg belangrijk zou zijn, is het uitleggen wat wel in VB kan en wat niet in VB kan zoals over Beeldkanonnen. Wat voor beeldkanonnen kunnen er in VB en welke niet. Televisies zijn beelkannonen maar die horen nu in AHTV (dus gewone tv's, plasma, LCD). Daarnaast is het ook nog een vraag (die minder vaak voorkomt); waar horen de beamers? Beamers voor presentaties of beamers voor je home cinema set.

Dus een duidelijke richtlijn met punten zou erg handig zijn :)
Volgens mij staat in AV al eea daarover, goed idee iig om het hier ook duidelijk te plaatsen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13
Zoals ik al zei in een oud topic van me:
[rml][ V&B FAQ] Het begrip geheugenbus toevoegen[/rml]
Het begrip geheugenbus is nergens te vinden op het moment, terwijl dat juist een van de belangrijkste eigenschappen van een videokaart is.

Edit:
Hulde dat jullie dit gaan aanpakken. Zal wel veel tijd en moeite kosten, maar dan kunnen we weer voorlopig vooruit! Ga zo door :D

[ Voor 22% gewijzigd door Zeus op 20-04-2006 16:56 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Linkjes naar de VGA charts van Toms Hardware Guide vind ik ook wel onmisbaar. Verwijs mensen daar eigenlijk altijd naar voor vergelijkingen. http://www.tomshardware.com/site/vgacharts/index.html

• Outerspace

Outerspace

Admin General Chat

Misschien is dit ook een handige link voor degene die niet weten hoe ze hun temperatuur moeten aflezen op hun 6600(XX): http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=2379

Wauw, een sig!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

In ieder geval een idee, een lijstje met websites waar mensen (betrouwbare) reviews kunnen vinden over van alles en nog wat...

Te denken aan:

Tomshardware
Xbitlabs
Anandtech
Tweakers.net ( 8) )
Firingsquad

etc.

To be continued

• Soultaker
  • Laatst online: 10-07 18:31
Ik schop dit topic nog eens, omdat ik dus een van de weinigen was die eens in de FAQ keek, en het inhoudelijke deel is behoorlijk verouderd. Los van het ontbreken van een heleboel kaarten die in de laatste drie jaar geïntroduceerd zijn, wordt er ook op allerlei aan data gerefereerd (zo van: "in oktober wordt kaart X gereleast") die nodig bijgewerkt moeten worden, omdat die datum inmiddels gepasseerd is of soms compleet onduidelijk is over welk jaar het gaat.

Zijn er nog plannen om die FAQ te updaten? Ik kan er zelf helaas niet zoveel aan bijdragen want ik heb me er niet meer in verdiept sinds de laatste keer dat ik mijn videokaart kocht en dat is een jaar of vijf geleden.
Pagina: 1