[Python] Welke GUI-toolkit?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mede naar aanleiding van [rml][ alg] Welke scripting taal[/rml] ben ik nu een paar dagen wat aan het spelen met Python, en ben al bijna over ;).

Maar nu wilde ik dus ook weleens een leuke GUI voor m'n programma/script maken.

O.a. deze site heb ik doorgespit.
Ik zat zelf aan pyGTK te denken, had 'm al bijna gedownload maar begon toen toch weer te twijfelen.

Het gaat me er vooral om dat het er mooi uitziet en cross-platform is (Windows, Unix, Mac). pyGTK ziet er goed uit op de screenshots (http://www.pygtk.org/screenshots.html)

Hoe maken jullie je GUI's in Python, en waarom daarmee?

Bedankt alvast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 16:16

Gerco

Professional Newbie

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van Qt. Dat is weliswaar niet alleen een GUI toolkit, maar een complete applicatie toolkit. GTK is overigens ook behoorlijk meer dan een GUI toolkit volgens mij.

Of er ook bindings zijn voor Qt4 weet ik niet. Ik neem tenminste aan dat je onder Windows gaat werken en Qt4 is de eerste enige versie die voor Windows gratis is.

[edit]
Volgens de PyQT homepage, komt er deze maand een stable release van PyQt4. Development snapshots zijn nu ook al op te halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco op 12-04-2006 09:56 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
wxPython wordt volgens mij ook steeds bruikbaarder. Ik heb in ieder geval al wel wat mooie wxWindows applicaties gezien, in principe moet dat met wxPython net zo goed kunnen volgens mij. Alleen de documentatie was toen ik het probeerde nog niet echt super, maarja dat is alweer 2 jaar geleden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik ga denk ik eerst maar voor wxPython. Als de stable release van PyGt4 uit is zal ik daar ook eens naar kijken.

bedankt iig

[ Voor 62% gewijzigd door user109731 op 12-04-2006 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik ben naar aanleiding van datzelfde topic ook eens naar python gaan kijken. Ik kwam wxGlade tegen. Hier kan je heel snel een GUI in elkaar werken. Ik ben er nog niet zo handig in, maar het heeft veel mogelijkheden :P Het maakt gebruik van dezelfde wxWidgets/wxPython library die je door Bigs al werd aanbevolen.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Toevallig kwam ik net ook nog dit tegen. Ik zal het binnenkort eens allebei installeren, en kijken of het wat is. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

In principe maakt het niet zoveel uit, als je maar geen TkInter gebruikt. Veel te beperkt.

Een tijdje geleden was ik bezig met een Python programma met GUI, lukte niet in TkInter. Toen overgestapt naar PyGTK en binnen no-time deed het precies wat ik wou.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 15:15
Ik ben ook bezig met een grafische toolkit voor python te zoeken, maar wat ik vooral belangrijk vind, is de documentatie. Ik ben een noob op Python gebied, dus ik zou graag willen dat alles zo duidelijk mogelijk wordt uitgelegd.

Wat is hiervoor het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 11:50

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

yootje schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:30:
Ik ben een noob op Python gebied
Dan is het aan te raden eerst gewoon een aantal python tutorials te volgen. Als je eerder geprogrammeerd hebt, dan pak je python redelijk snel op. Maar voordat je je op toolkits stort is wat basis-kennis wel nodig. Rome wasn't build in one day. ;)

GTK+ en Qt kennen beide een enorm goede documentatie. Voor PyGTK en PyQT zijn op de project pagina's ook tutorials en documentatie te vinden. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 15:15
mOrPhie schreef op maandag 17 april 2006 @ 12:35:
[...]

Dan is het aan te raden eerst gewoon een aantal python tutorials te volgen. Als je eerder geprogrammeerd hebt, dan pak je python redelijk snel op. Maar voordat je je op toolkits stort is wat basis-kennis wel nodig. Rome wasn't build in one day. ;)

GTK+ en Qt kennen beide een enorm goede documentatie. Voor PyGTK en PyQT zijn op de project pagina's ook tutorials en documentatie te vinden. :)
Ik ben ook druk bezig met python, en ik kan aardig PHP'en, dus het is niet totaal nieuw voor me :)

[ Voor 3% gewijzigd door yootje op 17-04-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gerco schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 22:54:
Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van Qt. Dat is weliswaar niet alleen een GUI toolkit, maar een complete applicatie toolkit. GTK is overigens ook behoorlijk meer dan een GUI toolkit volgens mij.
Een belangrijk verschil tussen PyGTK en Qt is dat Qt GPL is en PyGTK lgpl. Dus als TS er non-OS applicaties mee wil maken en die verspreiden, is het gebruik van Qt niet zo handig dan wel vrij prijzig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Laatst online: 02-06 16:16

Gerco

Professional Newbie

eamelink schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:26:
Een belangrijk verschil tussen PyGTK en Qt is dat Qt GPL is en PyGTK lgpl. Dus als TS er non-OS applicaties mee wil maken en die verspreiden, is het gebruik van Qt niet zo handig dan wel vrij prijzig :)
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Als je met Qt een open source alpplicatie wilt maken, is het gratis. Wil je je applicatie uitgeven als closed-source, moet je een dure licentie kopen. Als je je applicatie voor jezelf wilt houden, maakt het niet uit.

Persoonlijk ben ik meer fan van Qt, omdat het gratis is voor OS en ik toch OS maak (prive). Bovendien heb ik met beide gewerkt en ik vind persoonlijk Qt prettiger werken. Ik heb ze overigens geen van beide gebruikt in een groot project, dus over schaalbaarheid en welke daar beter in is durf ik me niet uit te drukken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 12:02
Ik ontwikkel al een tijdje GUI apps met PyQt / PyKDE en ik moet zeggen dat ik er erg gecharmeerd van ben. Het schaalt in elk geval prima, en de nauwkeurig gemapte Qt API werkt erg pretty, vanwege het duidelijke design en de consistente naamgeving. De Python Qt bindings zijn aardig volwassen, dus meestal kun je ervan uitgaan dat als je fouten in je code tegenkomt, dat dat ook je eigen fouten zijn, en niet bugs in PyQT. (Wel mogelijk, uiteraard.)

Ik had een hele tijd geleden ook al eens wat gedaan met PyGTK, ik herinner het me als redelijk (icm glade), maar toch net niet zo lekker werkend als Qt. Event handling mechanismes in Qt zijn gewoon wat fijner te gebruiken (signal / slot architectuur), maar dat mag persoonlijke voorkeur zijn. Ook krijg je onder Linux/KDE een hoop mooie dingen erbij als je PyKDE gebruikt, KIO, standaardialogen, i18n, QtDesigner, om er maar een paar te noemen.

Als je proprietary apps wilt maken, heb vraag je het beste Phil Thompson van Riverbank naar licentievoorwaarden (vaak valt er wel wat te regelen afhankelijk van je budget). Ook een Qt licentie hoeft niet perse duur te zijn, ook met de sales mensen van Trolltech kun je over de prijs onderhandelen, vaak zijn ze erg open voor voorstellen.

Voor niet-proprietary apps (GPL) kun je onder Windows met Qt4 onder licentiekosten uit, voor Qt3 geldt dat helaas niet. Dan zit je aan non-Windows vast (ik weet niet zeker hoe het met Mac OS zit, maar valt natuurlijk te achterhalen).

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1