2x PCIe x16 kaarten op SLI board. Moeten identiek zijn?

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:57
Voor een tripple monitor setup wilde ik graag 2 maal een PCIx-16 kaart in een SLI board (nforce4 sli) zetten die dus over 2 PCIe x16 sloten beschikken. Aangezien ik de kaarten niet in SLI mode wil gaan draaien maar gewoon losse schermen op wil aan sluiten voor mijn desktop, vroeg ik me af of dit nu ook indentieke kaarten dienen te zijn.

'vroeger' met PCI kon je gewoon elk type en merk naast elkaar zetten en dat was nooit een probleem. Geldt dit ook voor PCIe ?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang je op het moederbord of in het BIOS niet aangeeft dat je SLI wilt draaien, kun je gewoon een heel andere PCI-e videokaart bijsteken.

Zelfs een ATi naast een nVidia. :)

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 11-04-2006 22:53 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• flowerp
Prutz0r schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 22:52:
Zolang je op het moederbord of in het BIOS niet aangeeft dat je SLI wilt draaien, kun je gewoon een heel andere PCI-e videokaart bijsteken.

Zelfs een ATi naast een nVidia. :)
Super! Bedankt voor de info. :)

Zijn er hier nog mensen die een tripple of quad monitor opstelling in de praktijk hebben gedaan met PCIe x16 kaarten?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

4 monitors voor 1 PC is nogal veel niet? wat zou je er aan hebben. 2 is meer dan genoeg.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:15:
4 monitors voor 1 PC is nogal veel niet? wat zou je er aan hebben. 2 is meer dan genoeg.
wie o wie heeft om jouw mening gevraagd?

als TS dat nu eenmaal wil, dan is dat natuurlijk prima.

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 20:12
Theoretisch zou het nog steeds moeten werken..

Maar als je klaar bent, post es een piccie?

Old school gamer

Verwijderd

flowerp schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:40:
Voor een tripple monitor setup wilde ik graag 2 maal een PCIx-16 kaart in een SLI board (nforce4 sli) zetten die dus over 2 PCIe x16 sloten beschikken. Aangezien ik de kaarten niet in SLI mode wil gaan draaien maar gewoon losse schermen op wil aan sluiten voor mijn desktop, vroeg ik me af of dit nu ook indentieke kaarten dienen te zijn.

'vroeger' met PCI kon je gewoon elk type en merk naast elkaar zetten en dat was nooit een probleem. Geldt dit ook voor PCIe ?
Nee die moeten niet identiek zijn, zelfs als je ze wel in SLi wil draaien moeten ze niet identiek zijn.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dan moeten ze wel over de zelfde core architectuur beschikken (dus een 6600GT en een 6800 gaat niet)
maar de hoeveelheid geheugen en de snelheid daarvan is niet van belang (word aangepast naar de 'slechtste')

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Merk maakt niet uit meer meende ik alleen het type gpu tegenwoordig...en btw ik dacht dat een 2 monitor opstelling met sli niet kon...mss zit ik er naast hoor...

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:15:
* iH8 staart naar z'n quad-monitor setup... wablief?

})

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

RSD1982 schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:45:
Merk maakt niet uit meer meende ik alleen het type gpu tegenwoordig...en btw ik dacht dat een 2 monitor opstelling met sli niet kon...mss zit ik er naast hoor...
Hoewel ik het niet geprobeerd heb met PCIe (heb zelf aleen AGP en PCI), heb ik het wel zien staan in de revieuws over SLI borden. Dwz, dat je dus iniedergeval in non-SLI mode gewoon 2 grafische kaarten hebt waarop je 4 monitors kunt aansluiten. Geen idee of dit ook identieke moeten zijn.

slightly offtopic:

Een quad opstelling is kwa balancering mischien niet ideaal, maar een tripple werkt echt super! Ik ben een developper en werk bijna overal met een tripple opstelling. Source-code middenin, alle toolbars en info venstertjes van mijn IDE links en de applicatie die ik aan het developpen ben rechts (in debug mode) of de documentatie rechts (in develop mode).

Met de platte LCD schemen van tegenwoordig hoef je het kwa ruimte zeker niet te laten op je bureau en voor het geld hoef je het (zakelijk) ook niet te laten. Een 17" LCD'tje heb je al voor 200,-. Zet een goede in het midden (bv een 20" voor 500,-) en je hebt voor zo'n 900,- een grote productiviteits steiging bij je technisch personeel.

Bij ons is dit iniedergeval zeker de moeite waard en ik laat alle developpers dan ook tripple werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 20:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:55:
Hoewel ik het niet geprobeerd heb met PCIe (heb zelf aleen AGP en PCI), heb ik het wel zien staan in de revieuws over SLI borden. Dwz, dat je dus iniedergeval in non-SLI mode gewoon 2 grafische kaarten hebt waarop je 4 monitors kunt aansluiten. Geen idee of dit ook identieke moeten zijn.
Mischien dat ik dit eigenlijk ook wel wil gaan proberen. Heeft al iemand dit in de praktijk gedaan, of blijft het theorie dat het kan?

• flowerp
Het valt op dat er op internet erg weinig te vinden is over de 2x PCIe met verschillende kaarten. Zelfs in de beroemde multi monitor database staat geen enkele config met 2 verschillende PCIe kaarten (en dat voor een DB waar super exotische dingen voorkomen als een 8-way monitor opstelling onder Linux).

Ik ben al een tijdje aan het zoeken op Google, maar kan ook daar niet iets vinden wat het nu bevestigd dat je verschillende kaarten kunt gebruiken. Heeft iemand een linkje?

• flowerp
Even een kleine update:

Het werkt! :)

Waarschijnlijk ben ik de allereerste ter wereld die dit ooit in de praktijk heeft uitgeprobeerd, maar het werkt :) Het is uiteindelijk een 6600 en een 6800 geworden op een Asus A8N SLI board. Na het opstarten van Windows XP (nog zonder NVidea drivers) stonden de beide kaarten wel in device manager, maar wilde er 1 niet werken. Na het installeren van de forceware drivers stonden beide kaarten zonder problemen in device manager en kon ik bij de standaard display settings gewoon alle heads activeren.

Windows loopt nu dus op 4 schermen 8). Als enigste probleem had ik dat ik na het activeren van de extra heads niet meer bij het nvidia control panel kan komen. Krijg een foutmelding die suggereerd dat ik "full acceleration" wellicht moet aanzetten, maar die staat al op full. Toen ik nog maar 1 head geactiveerd had kon ik er wel gewoon heen.

Nog geen 3D dingen geprobeerd of games, maar daar is deze machine ook absoluut niet voor bedoeld.

Anyway, 2 verschillende PCI express kaarten werkt dus voor een multi-head opstelling op een SLI board.

Verwijderd

flowerp schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 21:33:
Windows loopt nu dus op 4 schermen 8). Als enigste probleem had ik dat ik na het activeren van de extra heads niet meer bij het nvidia control panel kan komen. Krijg een foutmelding die suggereerd dat ik "full acceleration" wellicht moet aanzetten, maar die staat al op full. Toen ik nog maar 1 head geactiveerd had kon ik er wel gewoon heen.
Of het bij PCIe ook zo is weet ik niet, maar bij multi-head met een AGP en PCI kaart heb ik dat ook eens gehad. Dit gebeurd als voor 1 van de kaarten full acceleration uit staat en voor een andere aan. Die andere was bij mij de AGP kaart waarmee het systeem opstarten. Ook al selecteerde ik de PCI kaart in Display Properties -> Settings, dan nog kreeg ik de full acceleration te zien van de AGP kaart. De truuk is om de ene kaart even helemaal te deactiveren (extend my windows desktop onto this monitor vinkje weghalen van alle heads van die ene kaart).

Als je nu naar die advanced -> troubleshoot sectie gaat zou je bijna zeker full acceleration aan moeten kunnen zetten. Hierna kun je de andere heads weer activeren en zal het nvidia display panel weer werken.

Verwijderd

iH8 schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:49:
[...]

* iH8 staart naar z'n quad-monitor setup... wablief?

})
4x50" Plasma schermpjes ?? }:O :Y)

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:32:
[...]
Als je nu naar die advanced -> troubleshoot sectie gaat zou je bijna zeker full acceleration aan moeten kunnen zetten. Hierna kun je de andere heads weer activeren en zal het nvidia display panel weer werken.
Hey super joh! Dat was het inderdaad. Het werkt nu helemaal perfect. Ook 3D getest (snel via dxdiag) en dat ziet er ook ok uit.

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 09:19
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 23:07:
[...]

4x50" Plasma schermpjes ?? }:O :Y)
Koeitje loeit! ;)

Verwijderd

De echte vraag is natuurlijk; worden die 4x 50" schermen ook door verschillende PCIe kaarten aangestuurd? :+

Verwijderd

Kleine verbetering
Als je 2 videokaarten in je A8N-SLI hebt gezet, draaien ze allebei op pci-e x8 niet dat dat uitmaakt qua snelheid ofzo, maar toch.
Als je dat kaartje tussen die sloten hebt omgedraaid that is, anders draait de ene op pci-e x16 en de andere op pci-e x1.

Oja, hoe meer monitoren, hoe beter, ik heb er nu 2, en ik heb af en toe ook nog ruimtetekort.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
meer dan x1 pci-e heb je toch niet nodig voor 2D toepassingen, dunkt me. en 3D toepassingen draaien toch niet lekker via multimonitor setups via meerdere kaarten...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

MeMoRy schreef op donderdag 27 april 2006 @ 01:44:
meer dan x1 pci-e heb je toch niet nodig voor 2D toepassingen, dunkt me. en 3D toepassingen draaien toch niet lekker via multimonitor setups via meerdere kaarten...
Nog niet, maar als ik 2007 alle 3 de mainstream operating systemen hun desktop via OpenGl/D3D renderen, dan worden deze dingen wellicht weer wel belangrijker. (maar goed, dat is nog ongeveer een jaar van nu)
Pagina: 1