Set-Up van Dev PC

Pagina: 1
Acties:

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-02 17:46
Hoe is de Set-Up van een Tweaker zijn DevPC?

Achtergrond info:
Ik heb een nieuwe loptop, die dienst moet doen om in .Net te programmeren. WebServicces, ASP, SQL, NHibernate,..... Kortom het hele .Net programmeer werk. Nu wil ik niet dat ik mijn pc overbodig vervuil met allerlijk services die als ik niet programmer (ja gebeurt ook) totaal overbodig zijn. Wat denken jullie hierover?

Concreet:
Ik ben wel geïnteresseerd in de complete set-up van een tweaker zijn pc. Meer bepaald: staat er een virtuele omgeving op?
Zo ja, wordt daar dan in geprogrammeerd? Of zijn het juist de services zoals sql, http, .... die hij in een virtuele omgeving draait. Nu is een virtuele omgeving niet meteen het meest resource-vriendelijk. Maar het vervuilt je pc niet als je (voor die weinige keren in het jaar), niet aan het programmeren zijn.

Of zetten jullie alles gewoon op de pc. En staat de sql-, web- server de ganse tijd te draaien. Wat soms misschien wat overkill is, maar natuurlijk wel het gemakkelijkst is. Misschien hebben jullie de overbodige services wel standaard uit staan.

Dus ik had graag geweten
- Wat er op de pc geïnstalleerd staan
- Wat er in een virtuele omgeeving geïnstalleerd staat
- Of de services altijd aan staan.

Ik zou graag een voorbeeld setup geven, maar dat is nu juist de bedoeling van deze post. Dus hier is wat ik in gedachten had.

Op de laptop:
Visual Studio
SqlServer Management Studio
Andere dev tools

Services zoals http, sql, maar deze uit zetten als ik ze niet nodig heb.

In een virtuele omgeving
Al het Beta en CT¨P spul zoals WPF, WCP, WWF

Of is het toch beter om alles in een virtuele omgeving te plaatsen.

Bedenkingen zijn heel welkom

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:08
Vedett. schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:09:
die hij in een virtuele omgeving draait. Nu is een virtuele omgeving niet meteen het meest resource-vriendelijk. Maar het vervuilt je pc niet als je (voor die weinige keren in het jaar), niet aan het programmeren zijn.
Als je de pc voornamelijk gebruikt om te devven, dan kan je dat toch moeilijk 'vervuilen' noemen ? Als je voornamelijk programmeert, en je ondervindt steeds hinder van een virtuele omgeving, dan is dat toch frustrerend ?

Ik heb enkel een virtuele omgeving om hier en daar eens wat te prutsen; da's alles (vmware). Misschien moet ik maar eens naar Virtual PC ofzo kijken.
Dus ik had graag geweten
- Wat er op de pc geïnstalleerd staan
- Wat er in een virtuele omgeeving geïnstalleerd staat
- Of de services altijd aan staan.
Bij mij staat alles hoofdzakelijk gewoon op de pc, en alle services die ik dagelijks nodig heb, draaien gewoon. Services die ik niet nodig heb, draaien niet.

Wat zou je als voordeel zien om alle tools die je dagelijks gebruikt in een virtuele omgeving te zetten ? Ik ben het er wel mee eens om beta en tech-preview dingen in een virtuele omgeving te zetten, maar alledaagse tools ? Daar zie ik het voordeel niet van in.

https://fgheysels.github.io/

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27

Robtimus

me Robtimus no like you

VS, Eclipse, Java SDK staan allemaal gewoon geinstalleerd. Ook losse C en C++ compilers.

Verder heb ik Apache met PHP en MySQL geinstalleerd, maar deze staan altijd uit. Als ik ze nodig heb zet ik ze aan dmv HostControl - ooit in het "Welke tools heb je zelf gemaakt" topic hiero gevonden. Er staan dus geen onnodige services aan.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik heb op m'n laptop (van de zaak, gebruik ik dus ook niet om niet-zakelijk bezig te zijn) ook gewoon alles geinstalleerd staan zonder virtuele omgevingen:

WSAD 5.1 en Eclipse 3 als IDE's: WSAD als primaire IDE, ben nu aan het kijken in hoeverre ik over kan stappen naar Eclipse.

UltraEdit als texteditor: toch wel handig voor het bewerken van tekst.

WebSphere TE (via WSAD), WebSphere 5.1, Tomcat 4.0.6, Tomcat 4.1.27: standaard allemaal uit, welke ik gebruik ligt aan het project waar ik aan werk, meestal gebruik ik een van m'n Tomcats als UT omgeving, ook wanneer AT en prod op WebSphere draaien.

Verschillende JVM's (Sun 1.3, IBM 1.3, verschillende Sun 1.4's): welke ik gebruik ligt aan de versie die het project waar ik aan werk gebruikt.

MS SQL Server, Postgres 7.4 via Cygwin, DB2: ook hiervoor geldt: ligt eraan aan welk project ik werk welke ik gebruik. Standaard draait MS SQL Server als service, Postgres moet ik even handmatig opstarten, DB2 heb ik standaard uit staan. Maar zeker met databases draai ik ze ook wel vaak op een aparte server: Oracle heb ik niet eens lokaal geinstalleerd staan, en bij Postgres werk ik voornamelijk nog met een 7.2 versie in een project, en aangezien het op zich wel handig is om te ontwikkelen op dezelfde omgeving maak ik daarbij ook gebruik van een Postgres versie op een server.

Misschien niet de meest snelle setup op deze manier (MS SQL Server kan eigenlijk wel uit besef ik nu), maar ik werk aan vrij veel verschillende projecten en ik heb wel gemerkt dat het erg praktisch is om je ontwikkelomgeving zoveel mogelijk hetzelfde te hebben als de uiteindelijke doelomgeving (write once... run everywhere... not). Nou moet ik wel zeggen dat ik de afgelopen 6 maanden vaker m'n Word en Excel open heb staan dan m'n IDE, maar goed, het maken van ontwerpen en het bijhouden van planningen hoort imho ook gewoon bij sotware developement.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 03:31

Gerco

Professional Newbie

Op mijn werklaptop:

IDEs:
- Eclipse
- Stylus Studio Integration Edition
- Sonic Workbench (Eclipse based)
- Visual C# Express

Services:
- Webdevelopment (MySQL, Apache & Tomcat)
- MSDE (SQL Server)
- Sonic 6 services (7 stuks)
- Sonic 7 services (7 stuks)
- Eclipse profiling agent controller

Alle services staan standaard uit en voor elke groep hierboven heb ik een batchfile met een stapeltje "net start <service>" en "net stop <service>" commands erin. Afhankelijk van de te ondernemen activiteit kan ik dus de betreffende groep services starten en stoppen.

Die Sonic 6 en Sonic 7 dingen kunnen ook niet tegelijk draaien, ze zitten elkaar in de weg dus ik moest zowiezo wel een wisselfunctie hebben. Dat het resources scheelt is wel zo prettig.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco op 12-04-2006 16:40 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-02 17:46
@WhoamI

Het is zeker waar dat het frustrerend is als je development omgeving trager is. Maar het is ook lastig als je pc veel trager wordt van al die services e.d. Een virtuele omgeving is veel sneller gerestored naar bijvoorbeeld de initele omgeving.

Maar ik denk dat ik het zoals gerko ga aanpakken. Scripts maken om de nodige services te starten.

Alvast bedankt

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Waarom met batch files doen terwijl HostControl het voor je kan? Je kan elke service / command line tool zelf opgeven als optie, en het zit in je system tray. Rechtsklik, klik op je service / command en het wordt gestart / gestopt. Van twee ervan kun je zelfs de status in je tray zien.

More than meets the eye
system specs

• Gerco
  • Laatst online: 20-02 03:31

Gerco

Professional Newbie

Omdat Hostcontrol nog niet bestond toen ik dit ging doen en msschien ook wel omdat dit geen enkele moeite kost :) De batchfiles staan in een directory die ik aan mijn taskbar heb toegevoegd, dus het is nu twee keer klikken om een set services te starten/stoppen, waar ik ook mee bezig ben.

ps. Kan hostcontrol ook 7 services tegelijk starten? Of moet ik dan 7x klikken?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

tja, volgens mij heeft dit niet zo veel nut om dit van iedereen te vragen. Het hangt er maar van af hoe vaak je het gebruikt.
Als je bepaalde omgevingen niet zo vaak gebruikt, gooi je het in een virtuele omgeving (hetzelfde met beta software), anders installeer je de meuk gewoon.
Als je services niet zo vaak gebruikt, zet je ze standaard uit. Anders laat je ze aan.

Sim-pel!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Gerco schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:20:
ps. Kan hostcontrol ook 7 services tegelijk starten? Of moet ik dan 7x klikken?
Hmmm, volgens mij win jij ;)

More than meets the eye
system specs

• PhoneTech
  • Laatst online: 19:42
Heb een leuk development park hier liggen.

Heb beschikking over een cluster van 5 linux bakken die simulatie bomen afloopt, een double opteron test server, 2 VNC sessies naar de applicatie & database server en 1 tje naar de cluster master.

Verder staat er ook een virtueel cluster op de cluster doormiddel van VMWare waarmee ik de boel eerst virtueel test en uiteindelijk native op de bakken laat draaien. Al deze computers draaien op Red Hat ES 3 of 4. De hoofdserver draait op Red Hat ES 4.

Voor software op mijn dev bak draai ik:
WinXP
Eclipse 3.1 + JBoss plugins
Eclipse 3.1.2 + PMD Plugins
Eclipse 3.1.2 + voor prototyping
Local Jboss installatie (soms wel handig voor debuggen)
TortoiseCVS
JProfiler

Vooral VNC vind ik erg waardevol, omdat je dan op andere platformen de boel goed in de gaten kan houden.

De reden dat ik meerdere eclipsen heb draaien is vooral omdat sommige plugins de boel wel eens onnodig traag willen maken. Ik kan alle resources heel goed gebruiken met een complete build. Hiervoor moet ik zelfs het geheugen flink opschroeven anders krijg ik Perm Gen fouten in eclipse. Veel RAM is dan ook echt aan te raden!
Pagina: 1