slechte gigabit verbinding

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden 2 gigabit kaartjes gekocht om 2 pc's aan elkaar te knopen waarop vaak grote bestanden als dvd's en iso's heen en weer gegooid worden.

PC1= AMD1700/gig ram/asus mob kt333/losse 100mbit nic/losse gigabit nic
PC2= zie sig/onboard 100mbit nic/losse gigabit nic

Nu wil ik dus de 100mbit nics gebruiken voor i-net acces (1 zit direct in het modem, andere in een 4p switch) en de 2 gigabit nics voor overdracht van grote bestanden op de shares.

Dus ik laat de 100mb op dhcp staan (krijgen 10.0.0.x adres) en zet de 1000mb's op vast ip (192.168.1.1/2), zet ze beide in verschillende werkgroepen en hang er een cat5E kabel tussen.

Als ik nu bij de status van de 2 netwerken kijk, zie ik netjes packets binnen komen bij de 100mb's als ik het internet op ga en bij het overgooien van bestanden via xp shares zie ik ze netjes via de 1000mb's lopen. Maar het probleem is dat de 1000mb's niet op volle snelheid gaan.. ze schommelen telkens tussen de 9/10% van de capaciteit van de gigabot verbinding.Wat dus neerkomt op de 100mb...

kabel is al dubbel gechecked, antivirus (NOD32) uitgegooid, andere netwerken uit gezet etc, maar niks helpt, heeft iemand enig id wat ik fout doe?? Ik heb al beetje forums af lopen zoeken maar met de oplossingen daar kom ik niet echt verder..

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

Als ik jou goed begrijp, heb je niet door dat 1000Mb en en 1000MB verschillend is. 1000MB is Mega Byte, 1000Mb is Mega Bit. Je NIC werkt op 1000Mb (BIT), en zal dus maximaal 125MB halen. Deze snelheid is echter bijna niet te halen, aangezien er altijd overhead is, en snelheid afhankelijk is van de drukte op de kabel, kwaliteit, snelheid van schijven, activiteit van je OS, enz. Ga er dus niet van uit dat je de 1Gb ook zal halen, dat gaat je nooit lukken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04 13:34

job

Met alleen die gigabit kaartjes gaat het wel goed? dat kan ik namelijk niet helemaal uit je verhaal opmaken.
Heb je jumbo frames aanstaan?
heb je de beschikking over cat6? (moet niet nodig zijn)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mischien stomme vraag maar hoe heb je het voor elkaar gekregen dat windows internet via de 100Mbit kaartjes en files pc<-->pc overblaast via 1000Mbit kaartjes?

´k wil namelijk ook zoiets maar dan ipv de 1000Mbit kaartjes een firewire 400 verbinding. hoe kan ik aangeven dat internet via UTP moet en files overblazen van pc naar pc via firewire?
Dit omdat de pc´s dan 2 verbindingen tussen elkaar hebben, utp via router en firewire.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 11-04-2006 23:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-04 15:19

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan de gigabit netwerkkaarten direct verbinden met een cross of straight kabel zonder switch.
bartgrefte schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:20:
mischien stomme vraag maar hoe heb je het voor elkaar gekregen dat windows internet via de 100Mbit kaartjes en files pc<-->pc overblaast via 1000Mbit kaartjes?

´k wil namelijk ook zoiets maar dan ipv de 1000Mbit kaartjes een firewire 400 verbinding. hoe kan ik aangeven dat internet via UTP moet en files overblazen van pc naar pc via firewire?
Dit omdat de pc´s dan 2 verbindingen tussen elkaar hebben, utp via router en firewire.
Het is mogelijk om een firewire netwerk te maken maar hoe je dan regelt welke verbinding wat doet weet ik niet...Misschien gewoon tijdelijk de ene verbinding uitzetten...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mr_gadget schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:24:
Je kan de gigabit netwerkkaarten direct verbinden met een cross of straight kabel zonder switch.

[...]

Het is mogelijk om een firewire netwerk te maken maar hoe je dan regelt welke verbinding wat doet weet ik niet...Misschien gewoon tijdelijk de ene verbinding uitzetten...
dat wilde ik nou helaas niet hebben als oplossing....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Route's

Heb je al gezocht ? kan me herinneren dat ik daar wel meer topics over gezien heb, allen met hetzelfde "probleem"

* aZuL2001 moet beter lezen 8)7
Maar dan nog staat me hier wel wat over bij. Is vaker langs gekomen.

[ Voor 35% gewijzigd door aZuL2001 op 11-04-2006 23:54 ]

Abort, Retry, Quake ???

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 11:47

gjs

Scoobydoobydoo

Zet op je 100mbit kaartjes de microsoft client en file en print sharing uit.
Een crosskabel voor gigabit kaarten is een andere dan een crosskabel voor 100mbit, zie ook FAQ - Netwerken Bij een gigabit crosskabel zijn alle paren gecrossed, bij een standaard crosskabel zijn er maar 2 paren gecrossed.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gjs schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:58:
Zet op je 100mbit kaartjes de microsoft client en file en print sharing uit.
Een crosskabel voor gigabit kaarten is een andere dan een crosskabel voor 100mbit, zie ook FAQ - Netwerken Bij een gigabit crosskabel zijn alle paren gecrossed, bij een standaard crosskabel zijn er maar 2 paren gecrossed.
en bij de firewire verbinding aan, zou dat werken?
waar dient die microsoft client eigenlijk voor? (zal search nog ff proberen)

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 12-04-2006 00:12 ]

Oscar Wilde

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ahh dat van die kabel zou misschien wel kunnen, heb die kabel op m'n werk even snel in elkaar geknepen maar was er niet van op de hoogte dat er verschillende cross varianten waren..

En ik ben er wel van op de hoogte dat MB iets anders is dan Mb maar dat wil niet zeggen dat een gigabit netwerk continu op 10% (100Mbit) blijft steken..

En wat betreft het verkeer schakelen tussen de 100 en 1000mbit kaartjes; je kunt het verkeer met een routetabel mooi heen en weer gooien, maar met een beetje gekloot komt xp er zelf ook wel uit.
Ik heb het als volgt ingesteld:

100Mbit nic: 10.0.0.x 255.0.0.0
1000Mbit nic: 192.168.1.x 255.255.255.0

En dan allebei in een andere werkgroep gooien, moest sommige dingen even paar x opnieuw doen voordat het goed werkte maar zie nu mooi m'n pakketjes over de juiste verbinding gaan zonder uberhaupt cmd open te hebben gehad :P :9

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Pagina: 1