Vastlopers zonder aanwijsbare oorzaak.

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden voor mijn ouders een simpel nieuw pc'tje gebouwd:

Asus Mobo P4s800 MX SE
Celeron-D 2,6ghz
512mb DDR400
300w Qtec voeding
40gb Maxtor
52x cdrom
Geforce FX5500 128mb

Er draait WinXP Pro op, Sp2.

Nu, het apparaat starte willekeurig opnieuw op. Soms als hij net aanstond, soms pas na 2 uur (dus koeling kan het al niet zijn). Na dat ik koeling had afgeschreven als oorzaak, was de voeding aan de beurt. Ik verving deze voor een 400watt model. Ook dit mocht niet baten.

Nu, je hoort de harde schijf daadwerkelijk 'uitklikken' en weer aanschieten, alsof ik op reset gedrukt zou hebben. Vervolgens heb ik bij de systeeminstellingen 'automatisch opnieuw opstarten' uitgezet. Dit resulteerde in blauwe schermen in plaats van opnieuw opstarten.

Ik concludeer hieruit dat het dus toch echt in de software moet zitten. Windows heeft het over een 'apparaatstuurprogramma' maar specificeert niet welke. Ik draai de nieuwste Forceware, up-to-date mobo drivers, geluid, lan, etc. Alles is up to date. Verder draait de machine ook vlekkeloos.

Ik heb geen flauw idee in welke richting ik nu moet zoeken. Heeft iemand misschien een idee?

Verwijderd

Een lastig probleem vind ik, ik had hetzelfde probleem namelijk zelf ook.
Bij mij zat het probleem niet in de onboard netwerkkaart.
Of het de driver was of de hardware zelf weet ik niet maar om de zoveel tijd startte de pc opnieuw op of gaf zoals jij ook al zei een blauw scherpje.

Weet niet of je ook al de nieuwst driver van je netwerkkaart hebt:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/SiSlan118.zip

Het is een andere dan bij mijn mobo dus het lijkt me vreemd al het probleem hem daar ook inzit maar het valt uiteraard te proberen.

Is het uitvallen bij een bepaalde toepassing of gewoon altijd?!
Misschien een DMA/IRQ conflict?

Edit:
Je zegt trouwens dat je die pc al een tijdje geleden hebt gebouwd, mag ik daaruit concluderen dat het probleem niet altijd heeft gespeeld en dus nieuw is? Heb je onlang nieuwe software (updates) of nieuwe drivers geinstalleerd of hardware toegevoegd of vervangen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 17:25 . Reden: Krijg een ingeving :-) ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De onboard netwerkkaart is uitgeschakeld, omdat er een aparte netwerkkaart ingezet is vanwege Zeelandnet (hun modem lijkt alleen te werken met de meegeleverde netwerkkaart) en het probleem heeft in principe vanaf het begin af aan al gespeeld. Het is alleen niet te repliceren, het gebeurt compleet at random en er valt geen pijl op te trekken waarom. Conflicten zou kunnen, maar het lijkt me sterk dat er een conflict is, er zit alleen maar een videokaart en een netwerkkaart in en (natuurlijk) niet naast elkaar in aangrenzende sloten.

Verwijderd

Ik zou ook eens kijken of die voeding wel stabiel is... Qtec komt me niet heel stabiel over.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tips en trucs om je probleem te tackelen.

Dit hoort overigens meer in PMG thuis dan in CSL dus een move :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schakel eens het automatisch herstarten bij een crash uit. Dan zul je een duidelijke BSOD krijgen :)
In de hierboven genoemde troubleshooter staat hoe je dat kunt doen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 12 april 2006 @ 09:34:
Schakel eens het automatisch herstarten bij een crash uit. Dan zul je een duidelijke BSOD krijgen :)
In de hierboven genoemde troubleshooter staat hoe je dat kunt doen.
Zoals in de startpost beschreven heb ik dat reeds gedaan ;)

En dat leid dus inderdaad tot BSOD's. Als het een hardwarefout zoals een zwakke voeding zou zijn, zou het systeem geen kans krijgen om in te grijpen. Bovendien, ik heb een zwaardere 400 watt voeding geprobeerd en dat hielp niet.

Een conflict lijkt mij vrijwel uitgesloten, gezien de gebruikte hardware en de plaatsing daarvan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Laat eens de voltages zien, tijdens niks doen en tijdens belasting?

Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dan 1 voor 1 alles opnieuw erin zetten?

Backup terugzetten of opnieuw installeren?

Tikken harde schijf, of stroom niet goed (of kabel) of harde schijf is kapot aan het gaan, dus andere schijf proberen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En dat leid dus inderdaad tot BSOD's.
Maar, welke BSOD's dan? 8)7 In de troubleshooter staat dus een link naar een BSOD Guide, waarmee je aan de hand van de foutcode/melding de oorzaak van het probleem tot een zekere hoogte kunt localiseren :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 12 april 2006 @ 15:31:
[...]
Maar, welke BSOD's dan? 8)7 In de troubleshooter staat dus een link naar een BSOD Guide, waarmee je aan de hand van de foutcode/melding de oorzaak van het probleem tot een zekere hoogte kunt localiseren :)
Windows houdt het erbij dat de fout is veroorzaakt door een 'apparaatstuurprogramma' en geeft verder nul komma nul info, helaas. Er is als hij opnieuw opstart wel een foutenrapport maar daar kan ik niks mee en ook de windows site geeft aan dat het een 'apparaatstuurprogramma' is.

Zelfs een Biosupdate mocht niet baten :{

Ik ga binnenkort weer terug naar Zeeland (daar wonen ze) om weer een poging te doen het ding stabiel te laten werken ~:-|

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 13:00
Je zegt dat windows nul komma nul info geeft.. Ik denk dat het toch verstandig is om die nul komma nul info even over te nemen. Wellicht dat je met de BSOD guide het een en ander kunt vertalen.

Ook de netwerk kaart (en andere overbodige hardware) er uit halen en een dagje laten draaien kan wat boeiende informatie opleveren.

Dat je een BSOD krijgt wil overigens niets zeggen of het probleem hardwarematig of softwarematig is, het kan namelijk allebei.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Racemol schreef op woensdag 12 april 2006 @ 16:44:
Je zegt dat windows nul komma nul info geeft.. Ik denk dat het toch verstandig is om die nul komma nul info even over te nemen. Wellicht dat je met de BSOD guide het een en ander kunt vertalen.

Ook de netwerk kaart (en andere overbodige hardware) er uit halen en een dagje laten draaien kan wat boeiende informatie opleveren.

Dat je een BSOD krijgt wil overigens niets zeggen of het probleem hardwarematig of softwarematig is, het kan namelijk allebei.
Nou mijn beredenatie was als volgt:

Als het de voeding is, en dus een hardwarematige reset/reboot, dan krijgt het systeem daar geen feedback over en start spontaan opnieuw op, zonder tussenkomst van de software. Echter, ik kreeg wel BSOD's zodra ik de 'reboot na fout' optie uitschakelde. Ik maakte daaruit op dat het niet de voeding is. Was het het geheugen, dan zou ik schrijf/lees/data fouten tegenkomen, geen reboots. Was het de harde schijf, idem dito. Was het de videokaart, dan zou ik het alleen tegen moeten komen tijdens grafische belasting (games) en niet onder windows.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je je geheugen al weleens getest? Bijvoorbeeld met memtest of met Windiag?? Het kan best zijn dat je geheugenmodule(s) gewoon brak zijn. Ook al beredeneer jij dat dit niet zo is...

Meten is weten :Y) .

[ Voor 10% gewijzigd door Borizz op 12-05-2006 20:44 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 12 april 2006 @ 16:55:
[...]

Nou mijn beredenatie was als volgt:

Als het de voeding is, en dus een hardwarematige reset/reboot, dan krijgt het systeem daar geen feedback over en start spontaan opnieuw op, zonder tussenkomst van de software. Echter, ik kreeg wel BSOD's zodra ik de 'reboot na fout' optie uitschakelde. Ik maakte daaruit op dat het niet de voeding is. Was het het geheugen, dan zou ik schrijf/lees/data fouten tegenkomen, geen reboots. Was het de harde schijf, idem dito. Was het de videokaart, dan zou ik het alleen tegen moeten komen tijdens grafische belasting (games) en niet onder windows.
Mijn pc viel ook uit met gewoon internetten, games was al helemaal onmogelijk net als office/excel.
Kreeg ook geen BSOD's, maar na 2 maanden aankloten kreeg ik er eindelijk wel 1.
Ati2dvag.dll lag het bij mij aan. Nou heb jij(je ouders) geen Ati kaartje erin maar proberen kun je het misschien wel.
Dit was bij mij de oplossing:http://www.techspot.com/v...93-Infinite-Loop-Fix.html. Pc loopt sindsdien als een zonnetje, kan weer gewoon gamen,internetten en al.

Hoop dat het werkt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nogal oude topic Borizz, graag oude }:O }:O in de sloot laten :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.