[Apache] Genereren PHP-pagina's abnormaal langzaam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sinds enige dagen ben ik erachter gekomen dat op mijn thuisserver php pagina's erg langzaam tevoorschijn komen/opgebouwd worden, wanneer er gebruik wordt gemaakt van een link met MySQL.

Ik maak gebruik van een microtimertje om de generation time te bekijken, normaal gesproken wordt een pagina in enkele tienden van een seconde opgebouwd. Nu duurt het opvragen van zo'n pagina ineens 5-25 seconden.

Al geprobeerd de server te rebooten, virusscanner eraf te gooien, en zoveel mogelijk services te stoppen. De pagina met het script doet het wel snel op een andere (externe) server. Binnen het lan maakt het niet uit vanaf welke pc de pagina wordt opgevraagd, ook vanaf de webserver zelf maakt het niet uit.

De configuratie van de server is als volgt: P4 1.7GHz, 1024MB, 160 gig harddisk, met Windows Server 2003 Standard Edition als OS. PHP versie 4.2.2, Apache2, Mysql 4.0.17. Verder draait er een active directory op. CPU-load is tijdens het laden van de pagina 3-5%.

Wat kan ik proberen om het serveren van webpagina's weer op normale snelheid te krijgen? Voorheen werkte het op exact dezelfde hardware wel snel :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:24

mulder

ik spuug op het trottoir

Binnen het lan maakt het niet uit vanaf welke pc de pagina wordt opgevraagd, ook vanaf de webserver zelf maakt het niet uit.
Daar is het wel of niet snel?

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Gebruik een profiler class ( php, valt wel te vinden via google ) om eens te kijken welke stukken code precies het probleem zijn ( bepaalde queries bijvoorbeeld ).

Dan kan je in ieder geval het probleem wat specifieker benaderen.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
spone schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:14:
Sinds enige dagen ben ik erachter gekomen dat op mijn thuisserver php pagina's erg langzaam tevoorschijn komen/opgebouwd worden, wanneer er gebruik wordt gemaakt van een link met MySQL.

Ik maak gebruik van een microtimertje om de generation time te bekijken, normaal gesproken wordt een pagina in enkele tienden van een seconde opgebouwd. Nu duurt het opvragen van zo'n pagina ineens 5-25 seconden.

Al geprobeerd de server te rebooten, virusscanner eraf te gooien, en zoveel mogelijk services te stoppen. De pagina met het script doet het wel snel op een andere (externe) server. Binnen het lan maakt het niet uit vanaf welke pc de pagina wordt opgevraagd, ook vanaf de webserver zelf maakt het niet uit.

De configuratie van de server is als volgt: P4 1.7GHz, 1024MB, 160 gig harddisk, met Windows Server 2003 Standard Edition als OS. PHP versie 4.2.2, Apache2, Mysql 4.0.17. Verder draait er een active directory op. CPU-load is tijdens het laden van de pagina 3-5%.

Wat kan ik proberen om het serveren van webpagina's weer op normale snelheid te krijgen? Voorheen werkte het op exact dezelfde hardware wel snel :)
Maakt het uit wat voor link naar mySQL je gebruikt?
Of is een database openen al genoeg om hem traag te maken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zet output_buffering eens aan in je php.ini en herstart dan je webserver eens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Don Facundo schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:15:
[...]

Daar is het wel of niet snel?
Niet snel :'(
UltimateB schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:15:
Gebruik een profiler class ( php, valt wel te vinden via google ) om eens te kijken welke stukken code precies het probleem zijn ( bepaalde queries bijvoorbeeld ).

Dan kan je in ieder geval het probleem wat specifieker benaderen.
Het lijkt me niet dat het probleem em in de code zit. Als ik de pagina namelijk upload naar een "professionele hoster" dan heb ik nergens last van en gaat het bloedsnel, net als dat het voorheen ook ging lokaal.
elevator schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:18:
Zet output_buffering eens aan in je php.ini en herstart dan je webserver eens? :)
Voor de betreffende pagina stond OB al aan (ivm cookies, sessions enzo) maar met die instelling (die in php.ini op 4096 stond) verandert helemaal niks aan de snelheid of werking.
Gonadan schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:16:
[...]

Maakt het uit wat voor link naar mySQL je gebruikt?
Of is een database openen al genoeg om hem traag te maken?
Ik maak enkel gebruik van non-persistent links (als je dat bedoelt) ;). Voor zover ik beoordelen kan, is de server op pagina's met veel queries, meerdere result sets, en het joinen van 3 of meer tabellen langzaam, en op relatief 'eenvoudige' queries (zoals "select a from b,c where b.a = c.a and c.id=$id") snel.

[ Voor 21% gewijzigd door spone op 11-04-2006 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Heb je indexen op je tabellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Skaah schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:27:
Heb je indexen op je tabellen?
Nee :)

Probleem is voor zover ik het nu kan beoordelen opgelost. Heb Windows opnieuw geinstalleerd, apache service opnieuw geinstalleerd, mysql aan de gang geholpen en nu draait het weer als een trein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Nog wel. Wanneer je indexes op je tabellen gaat zetten voorkom je dat je in de toekomst deze problemen weer gaat krijgen, deze ontstaan namelijk wanneer je tabellen vollopen met gegevens...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Alex schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 01:24:
Nog wel. Wanneer je indexes op je tabellen gaat zetten voorkom je dat je in de toekomst deze problemen weer gaat krijgen, deze ontstaan namelijk wanneer je tabellen vollopen met gegevens...
Ik denk niet dat de indexen het probleem zijn. Heb namelijk het systeem opnieuw geinstalleerd, maar mysql gewoon zo gelaten als ie is (dus niet met lege databases begonnen, maar gewoon de bin en data-files laten staan ;))

Desalniettemin zou het inderdaad geen kwaad kunnen eens stil te staan bij indexen :)

Pagina: 1