Inleiding:
Ik ben na 3 jaar procedureel programmeren er nu helemaal klaar mee. Ik moet en zal OOP, patterns, overloading, inheritance, public, private and static etc methods leren en toepassen.
Ik heb ondertussen een aantal websites in elkaar gedraait, maar elke keer verlies ik door onkunde het overzicht. En daar heb ik nu genoeg van.
Wat wil ik:?
Lekker mee hypen
Ik wil ook met AJAX aan de slag, ik wil ook MVC patterns toepassen, en ik wil ook een snufje enterprise aan m'n apps toepassen... Serieus, ik wil goed onderhoudbare websites bouwen, die gebruik maken van de 'best practices in webdevelopment'. Bij gebrek aan een betere bewoording
wat heb ik gedaan
Phppatterns.org / com bezocht
Sitepoint articles gelezen
Java docs gelezen
MVC articles bekeken
CakePHP framework bekeken en de tutorials gemaakt
Zend Framework installed
Wrox Professional PHP 5 gekocht en gelezen
Gekeken naar Prototype icm scriptaculous voor AJAX
1000 weblogs met artikelen bekeken
Wat wil je van ons dan
Hulp bij de eerste stapjes
Het probleem wat ik ondervind bij de meeste tutorials is het volgende:
Men bouwt een blog en men kan de basic CRUD activiteiten uitvoeren en dan houdt het meestal wel op. En daar heb ik niet genoeg aan. Ik krijg het maar niet in m'n hoofd om het voorbeeld toe te passen op ideeen die ik zelf heb.
Geef is een voorbeeld
De website www.yes2mms.nl is 1 van de eerste websites die ik heb gemaakt in PHP. Als ik nu naar de code kijk is het echt om te huilen.
Het doel van de website is om iedereen een gratis fotoalbum te geven. Uploaden gebeurt door een email met attachments te sturen naar een bepaald adres.
Foto's kunnen worden gemarkeerd als public of private. Ook kan men simpele handelingen uitvoeren op de foto's zoals roteren.
Mijn doel is om deze website opnieuw te maken / schrijven op een goede en gestructureerde manier.
Back to MVC
Het eerste waar ik tegen aanloop is het volgende:
In bovenstaand voorbeeld zie je de indexAction(). Hier gaan we dingen aanroepen die gedaan moeten worden zodra index.php wordt aangeroepen.
Wat ik nu van jullie wil weten is:
Ga ik indexAction() helemaal volgooien met:
Bovenstaande lijkt me niet de bedoeling. Maar hoe het wel moet, ik kom er niet uit.
Waar ga ik die tpl files includen en 'voeden'?
Dan zit je nog met ACL en DB Sessions en waar ga je dat dan weer allemaal regelen.
En je database settings, waar zet je die en hoe worden die door alle files gevonden en gebruikt.
Wie duwt mij in de goeie richting?
Ik ben na 3 jaar procedureel programmeren er nu helemaal klaar mee. Ik moet en zal OOP, patterns, overloading, inheritance, public, private and static etc methods leren en toepassen.
Ik heb ondertussen een aantal websites in elkaar gedraait, maar elke keer verlies ik door onkunde het overzicht. En daar heb ik nu genoeg van.
Wat wil ik:?
Lekker mee hypen
wat heb ik gedaan
Phppatterns.org / com bezocht
Sitepoint articles gelezen
Java docs gelezen
MVC articles bekeken
CakePHP framework bekeken en de tutorials gemaakt
Zend Framework installed
Wrox Professional PHP 5 gekocht en gelezen
Gekeken naar Prototype icm scriptaculous voor AJAX
1000 weblogs met artikelen bekeken
Wat wil je van ons dan
Hulp bij de eerste stapjes
Men bouwt een blog en men kan de basic CRUD activiteiten uitvoeren en dan houdt het meestal wel op. En daar heb ik niet genoeg aan. Ik krijg het maar niet in m'n hoofd om het voorbeeld toe te passen op ideeen die ik zelf heb.
Geef is een voorbeeld
De website www.yes2mms.nl is 1 van de eerste websites die ik heb gemaakt in PHP. Als ik nu naar de code kijk is het echt om te huilen.
Het doel van de website is om iedereen een gratis fotoalbum te geven. Uploaden gebeurt door een email met attachments te sturen naar een bepaald adres.
Foto's kunnen worden gemarkeerd als public of private. Ook kan men simpele handelingen uitvoeren op de foto's zoals roteren.
Mijn doel is om deze website opnieuw te maken / schrijven op een goede en gestructureerde manier.
Back to MVC
Het eerste waar ik tegen aanloop is het volgende:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| <?php require_once 'Zend/Controller/Action.php'; class IndexController extends Zend_Controller_Action { public function indexAction() { echo 'Hello from IndexController'; } public function noRouteAction() { $this->_redirect('/'); } } ?> |
In bovenstaand voorbeeld zie je de indexAction(). Hier gaan we dingen aanroepen die gedaan moeten worden zodra index.php wordt aangeroepen.
Wat ik nu van jullie wil weten is:
Ga ik indexAction() helemaal volgooien met:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| public function indexAction() { include "header.tpl"; setTitle(); // titel include "meta.tpl"; setMetaTags(); // metatags include "loginBox.tpl" checkLogin(); // zetten we de status van login box op logged in of niet en zetten additionele parameters include "reactBox.tpl"; showLatestReactions(); include "latestPics.tpl"; showLatestTenPics(); include "mainContentBox.tpl"; setContentBox("lange string hier / text uit DB / kan van alles zijn"); } |
Bovenstaande lijkt me niet de bedoeling. Maar hoe het wel moet, ik kom er niet uit.
Waar ga ik die tpl files includen en 'voeden'?
Dan zit je nog met ACL en DB Sessions en waar ga je dat dan weer allemaal regelen.
En je database settings, waar zet je die en hoe worden die door alle files gevonden en gebruikt.
Wie duwt mij in de goeie richting?
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!