CPU doorgebrand ja / nee

Pagina: 1
Acties:

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:25
Beste medetweakers, ik zit hier met een brandende vraag.

Eerst ga ik even de situatie uitleggen.

Gistermiddag starte m’n moeder haar computer op, deze draaide toen nog als een zonnetje. ’s Avonds wou ze nog even op internet en op MSN kijken, maar toen kreeg ze geen beeld, piep etc.
Ik dacht meteen dat het het moederbord was, dus hebben we vanochtend een nieuw bordje inclusief CPU. Het systeem draait op het moment weer zoals het hoort te draaien.

Uit pure nieuwschierigheid heb ik CPU uit het oude mobo gehaald, maar toen ik het koelblok aan de onderkant bekeek, zag ik dat deze de kleuren had van te heet geworden metaal.
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/9775/heatsink3lo.th.jpg

Ook de CPU zag er niet al te frisjes meer uit deze heeft ook ‘uitslag’
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/1525/cputop3ma.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/6360/cpubottom9uv.th.jpg

Nu is mijn vraag is deze CPU nou doorgebrand ja of nee, ikzelf zeg ja omdat de weerstandjes onderop de CPU ook een rare waas omzich heen hebben, maar weet het niet zeker.

[ik weet niet of ik in het goede forum zit, maar denk van wel, alle afbeeldingen clickable]

edit:

ben ik vergeten de specs erbij te vermelden

vorige setup:
Athlon XP1800+
ECS K7S6A mobo
ATI 9250 vid. kaart
Realtek netwerk
sound onboard
40 Gb maxtor HDD
DVD-speler
CD-brander

nieuwe setup
Athlon XP2800+ (mobile)
PCchips mobo
ATI 9250 vid. kaart
onboard netwerk
sound onboard
40 Gb Maxtor HDD
DVD-speler
CD-brander

[ Voor 12% gewijzigd door pin_point op 11-04-2006 13:46 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Ik zie op het eerste zicht niets mis aan die cpu, die "was" hangt er altijd op. Een doorgebrandde cpu ziet er een pakje slechter uit als dat. Ik heb hier een oude akasa silver mountain koeler liggen die er een pak slechter uitziet door warmte en oxidatieverschijnselen.

Dat wil echter niet zeggen dat hij niet stuk is, heb hier nog 10 kapotte XP's liggen van een falliete gegane webwinkel waar uiterlijk niets op aan te merken is.
Test hem eens op een ander mobo en zet hem dan op ebay als hij nog werkt :)

[ Voor 94% gewijzigd door FragileM64 op 11-04-2006 13:54 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ruik eens aan je proc, stinkt 'ie?

Je hoeft overigens niets aan de buitenkant van je cpu te zien als 'ie doorgebrand is.

[ Voor 60% gewijzigd door roan op 11-04-2006 13:50 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 16:44
Eens met de post boven mij, ook ik zie niks verkeerd aan deze cpu, hij kan er een beetje vreemd uitzien, maar hij is ook de jongste niet meer :) zo te zien is het een palomino, die worden altijd warm. beetje arctic silver ertussen en gaan met die banaan :)

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 16:43

BruT@LysT

Fear and Loathing

Dat ziet er echt prima uit, zelfs de stickertjes zijn nog gewoon goed. Bij mij waren die al helemaal zwart geworden. Op het eerste gezicht zou ik zeggen, totaal niets mis met die cpu... waarschijnlijk is het koelblok nogal van een apart materiaal (chroom laagje?) gemaakt waardoor deze al snel verkleurt als hij heet wordt. Je kan de cpu natuurlijk ook gewoon uittesten (dat zou ik gelijk doen)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
mij lijkt hij nog in orde te zijn ,de bruggen lijken mij niet doorgebrand, en das een goed teken

Out of the box? What box? There is no box.

• roan
  • Niet online
Erg knap dat sommige mensen aan een foto van een cpu kunnen zien of 'ie wel of niet is doorgebrand _/-\o_

• FragileM64
z03m schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:58:
Erg knap dat sommige mensen aan een foto van een cpu kunnen zien of 'ie wel of niet is doorgebrand _/-\o_
Je kan wel zien of er uiterlijke kenmerken zichtbaar zijn die wijzen op een defecte cpu. Als er iets intern schort kan je dat natuurlijk niet zien.

• pin_point
bedankt voor deze geruststellende replies ^^... ik heb helaas geen socket A plank meer liggen (wel eentje maar daar zit nu dus die 2800+ in en die laat ik nu ook met rust)

proc stinkt niet, die vier voetjes waar de heatsink op rusten zijn wel een beetje gesmolten maar dat komt omdat dat beestje een keer een week zonder ventilator gedraait heeft (70 graden met alleen de heatsink. vergeten kabeltje op het mobo te prikken |:( .

nu een anderevraag met betrekking tot dit systeem, hoe kan ik zien (ruiken doet ie niet) of het mobo ook naar de hardware hemel is?

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 16:43

BruT@LysT

Fear and Loathing

z03m schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:58:
als je erg veel van deze cpu's hebt gezien, en weet hoe ze eruit zien als ze zijn doorgebrand, ook al is het een minder aggresieve vorm, dan kan vaak nogsteeds wel een klein mankementje ontdekken op de print rondom de core. Hoewel ik moet toegeven dat er wel eens cpu's zijn gesneuveld waaraan echt niets te zien was.

• roan
  • Niet online
nu een anderevraag met betrekking tot dit systeem, hoe kan ik zien (ruiken doet ie niet) of het mobo ook naar de hardware hemel is?
Als er een condensator is gespleten aan de bovenkant en er eventueel prut uit is komen zetten.

Ronde dingen links zijn condensatoren: Afbeeldingslocatie: http://img158.imageshack.us/img158/7434/insidecondensator3lc.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door roan op 11-04-2006 14:12 ]

• pin_point
nee geen condensatoren die hebben gelekt of lekken. wel een heleboel stof ^^

btw. de northbridge heatsink zit erop gelijmt(?) kan ik deze er zonder dat de northbridge met de ene helft nog op het moederbord zit en met de andere helft nog op de heatsink zit, eraf halen?

offtopic:
ik wist wat condensatoren zijn ^^ heb elektro techniek gedaan, en ja daar krijg je met de iets grotere varianten te maken :) ma maakt niet uit

• roan
  • Niet online
pin_point schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 14:25:
nee geen condensatoren die hebben gelekt of lekken. wel een heleboel stof ^^

btw. de northbridge heatsink zit erop gelijmt(?) kan ik deze er zonder dat de northbridge met de ene helft nog op het moederbord zit en met de andere helft nog op de heatsink zit, eraf halen?

offtopic:
ik wist wat condensatoren zijn ^^ heb elektro techniek gedaan, en ja daar krijg je met de iets grotere varianten te maken :) ma maakt niet uit
Lichtelijk bol staan kan trouwens ook nog een probleem zijn.. Hoeven niet perse gespleten te zijn oid

• pin_point
voor zover ik kan zien (en weet) staan er geen condensatoren bol op het moederbord, ik heb dan ook nog nooit te maken gehad met condensatoren die bol zijn gaan staan.

• Dabien
  • Laatst online: 03-11-2025
Als je vergelijkingsmateriaal zoekt om te zien of je CPU is doorgebrand, moet je eens kijken op www.twistedhardware.tk (werkt niet goed in FireFox).

Maar ik ben het met z03m eens dat je niet altijd aan de buitenkant kan zien of hij is doorgebrand. De schade kan ook subtieler zijn dan dat.

• FragileM64
Het komt erop neer dat de TS best de hardware test in een ander systeem om te kijken wat er nog werkt en wat niet. Als er fysiek niets waar te nemen valt, dan ben je nog geen stap verder.

• pin_point
FragileM64 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 14:48:
Het komt erop neer dat de TS best de hardware test in een ander systeem om te kijken wat er nog werkt en wat niet. Als er fysiek niets waar te nemen valt, dan ben je nog geen stap verder.
dan zal ik aankomend weekend de proc en mobo meenemen naar mijn vader, en kijken wat het nog doet en wat niet

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
En hopen dat een kapotte cpu niet je moederbord vern**kt :o .

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Gewoon in een ander mobotje testen dat ding, je moederbord kon ook nog wel is dood zijn, aangezien het een ECS bordje is (pc chips is trouwens de budget lijn van ECS)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Pagina: 1