Toon posts:

Multiroom AV

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met allerlei mogelijkheden om in iedere kamer van mijn huis alle media (muziek, (HD) video en foto's) te bekijken / beluisteren. Ik heb het volgende geprobeerd:
  • media center met xbox360, (teveel gedoe)
  • Media center met linksys extender (USA only, werkt dus niet)
  • Kiss vr558 als hoofdspeler met dp1500 als sub speler in iedere kamer (hou maar op over Kiss :'( )
En ik kom er telkens weer achter dat er altijd iets is dat niet werkt als je uitgaat van een systeem op PC onderdelen gaat laten draaien. mediacenters moeten updates binnenkrijgen, zijn teveel computer en te weinig dedicated mediaserver. ook mijn vriendin (niet heel onhandig met pc's moet ik zeggen) baalt ervan als het weer eens niet gewoon werkt maar onderhoud nodig heeft. de dvd speler doet het toch ook gewoon!? en daar heeft ze gelijk in, daarbij denk ik dat apparatuur opstarten alvorens het te kunnen gebruiken iets van het verleden moet zijn. "aan is gaan" zoals mijn opa altijd zei.

Nu ga ik er zeer binnenkort aan om een NAS draaiende met twonkyvision in de meterkast te plaatsen, en dan via mijn router in iedere kamer (we beginnen met één, eerst kijken of dit wel werkt) een via ethernet aangesloten DMA (Digital media Adapter)
Zijn er meer mensen die hiermee experimenteren? of is iedereen helemaal tevreden met zijn / haar Windows MCE /mediaportal /mythtv pc?

(ik vraag hier niet naar oplossingen om MCE wel naar je wensen te configureren want ik heb satelliet tv en dat gaat voorlopig niet goed werken (lang leve de dreambox) maar puur naar jullie idee over de beste manier om al je media op ieder punt in je huis toegankelijk te krijgen)

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik loop ook wel eens met hetzelfde idee te spelen.
Ik heb inderdaad ook naar twonkyvision lopen kijken, maar nooit mee geexpirimenteerd. (ik wilde het alleen voor mp3 gebruiken)

Ik zou in jou situatie een stapeltje oude xboxen kopen, ze omlaten bouwen laten modificeren en er vervolgens XBMC (X Box Media Center) op draaien. Aansluiten op het netwerk en voila, vanuit elke kamer waar een xbox staat kan de nas bereikt worden! Ik weet niet hoe de xbox omgaat met twonkyvision, maar ik weet wel dat xbmc echt super werkt. Je kan er alleen niet mee opnemen....

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Verwijderd

Topicstarter
Ik deel je mening qua werkbaarheid van XBMC, maar een xbox moet toch wel het allerlelijkste apparaat zijn dat je in je huis / slaap / whatever kamer kunt plaatsen. het enige formaat dat ik accepteer is HIFI formaat, daarnaast kan de xbox niet goed overweg met .ts bestanden (te traag) en dat is ook wel een eis aangezien ik niet zoveel zin heb om al die HD films om te gaan zetten met alle gevolgen van dien.
maar, ik moet toegeven, XBMC is een van de beste open source projecten ever. en ik kan je vertellen uit ervaring dat ook opnemen remote wel gaat mits je een pc gebruikt met mediaportal. (ja die praten leuk met elkaar)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zelf ben redelijk tevreden met mijn mythtv oplossing. Op een plek waar het niet uitmaakt een grote bak met veel schijfruimte en tuners en dergelijke. En in de kamers een uitgeklede frontend. Kan overal bij en alles op 1 plek beschikbaar: tv-gids, video's, mp3's, enz.

Heb inderdaad ook veel shit gehad met dat het niet werkte tijdens het opbouwen, maar nu het eenmaal op de rails staat, loopt het als een trein. :-)

Look behind you! A three headed monkey!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:49

Hertog

Aut bibat, aut abeat

De BESTE manier om volwaardig Multiroom in alle kamers te krijgen is nogal duur. Dan heb je het over systemen als van Opus of Crestron, geheel op je wensen af te stemmen en vaak op maat geïnstalleerd en alles. Dat zijn ook niet helemaal pc's, maar echte speciaal voor het doel ontworpen apparaten.

Maar je kunt Media Center-programmas, of dat nu MCE is of niet, toch wel aardig zo instellen dat ze alle media (mp3, foto, film) van het netwerk moeten halen? Servertje neerzetten ergens op zolder, in iedere ruimte waar je dat wilt een Media Center iets met de juiste netwerkpaden ingesteld, en klaar :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
..En in de kamers een uitgeklede frontend. Kan overal bij en alles op 1 plek beschikbaar: tv-gids, video's, mp3's, enz...
en de front end, is dat een pc of een DMA ? (ik wil namelijk onder geen beding een pc in mijn huiskamer (boottijden, het ziet er niet uit etc)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:49

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:04:
[...]

en de front end, is dat een pc of een DMA ? (ik wil namelijk onder geen beding een pc in mijn huiskamer (boottijden, het ziet er niet uit etc)
Kijk anders ook eens hier naar :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ze gezien inderdaad. lijkt me leuk spul. ze hebben ook een NAS die een hardware raid onboard heeft, wat de prestaties ten goede komt.

ze claimen zelfs HD Transport streams te kunnen streamen over cat5..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb in de woonkamer een Media Center PC staan en in de toekomst wil ik ook nog wel een betaalbare MCE extender in de slaapkamer. In de woonkamer en slaapkamer heb ik ook nog Philips Streamiums staan die hun content van m'n router af halen waar een stille 2,5" harddisk aan hangt en de Twonkyvision media server op draait. In de praktijk gebruik ik voor muziek de Streamiums het meest :) MCE vooral voor video opnemen/spelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
ik ben volgens mij de enige in nederland die helemaal afgeknapt is op windows MCE.
Eigenlijk op het hele concept van een computer als mediaspeler / pvr. Wat mij betreft is het voorlopig nog de verkeerde weg. een computer is een computer en voor hifi/av gebruik je wat anders. mijn vriendin, kinderen. ouders etc moeten er ook net als bij een dvd speler probleemloos gebruik van kunnen maken..

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:31:
ik ben volgens mij de enige in nederland die helemaal afgeknapt is op windows MCE.
Nope, je bent iig niet de enige in NL. Me too! ;)

Ik heb nu een Showcenter van Pinnacle, en die bevalt prima. De server s/w draait nu gewoon op de "studeerkamer-pc". Het is idd de wens een dedicated mediaserver op zolder te zetten. Ik ben aan het kijken naar MythTV daarvoor, bij voorkeur op Linux. TV kaartje erin, en hoppa. MythTV heeft volgens mij een webinterface, dus programmeren vanaf de laptop op de bank in de huiskamer. En dat kan ik de vrouw des huizes ook wel aangeleerd krijgen.

Ik weet alleen nog niet wat voor mediaserver software daarbij moet, want MythTV doet alleen uPNP en het showcenter weer niet. En voor multiroomAV (want in ons geval alleen de slaapkamer is...), komt er dan gewoon een tweede Showcenter, of whatever tegen die tijd interessant is.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:31:
Eigenlijk op het hele concept van een computer als mediaspeler / pvr.
Wat is het probleem dan? Ik heb een muisstil MCE systeem gebouwd dat alleen voor dat doel wordt gebruikt en alleen maar via de afstansbediening wordt bediend. Het is dus gewoon hetzelfde als elk ander zelfstandig apparaat. En als videorecorder/fotobrowser/muziekspeler is het een puik systeem :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:51:
[...]

Wat is het probleem dan? Ik heb een muisstil MCE systeem gebouwd dat alleen voor dat doel wordt gebruikt en alleen maar via de afstansbediening wordt bediend. Het is dus gewoon hetzelfde als elk ander zelfstandig apparaat. En als videorecorder/fotobrowser/muziekspeler is het een puik systeem :)
het probleem is dat het een computer is. hij moet opstarten, verbruikt veel te veel energie om 24/7 aan te laten, en als videorecorder heb ik er niets aan want ik heb satelliet. Daar had ik dus een dreambox voor aangeschaft en ben sinds vorige week over op een DG station relook 400S. een heel erg mooie ontvanger. mijn idee over mediadistributie door het huis ligt gewoon niet bij het idee computer.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 10:10:
het probleem is dat het een computer is. hij moet opstarten
Je kunt 'm toch in standby mode zetten? En moderne systemen kunnen allemaal op een gezette tijd (MCE stelt die in als je iets wil laten opnemen) opstarten.
, verbruikt veel te veel energie om 24/7 aan te laten
Dat is een vooroordeel. Een gemiddeld CE-apparaat barst tegenwoordig van de computertechniek omdat de grenzen steeds meer vervagen. Een PC systeem dat het grootste deel van de dag idle staat te draaien verbruikt helemaal niet zoveel. Als ik je zeg dat een beetje luxe Pioneer harddisk/DVD-recorder 62W verbruikt....

Al met al kan een goed uitgekiend PC systeempje (een nee, je moet er idd geen loeihete P4 in zetten met dito videokaart) veel voordelen hebben boven een traditioneler CE rapparaat. Net zo stil en net zo zuinig, maar wel een stuk meer functionaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
het is duidelijk dat je heel blij bent met je MCE Systeem, gelukkig maar. Mij kon het echter niet bekoren. ( ik had ook geen p4, maar een klein slank MCE systeempje op basis van van athlon 3200+ muisstil ook)

vandaar ook deze zin in de startpost
(ik vraag hier niet naar oplossingen om MCE wel naar je wensen te configureren want ik heb satelliet tv en dat gaat voorlopig niet goed werken (lang leve de dreambox) maar puur naar jullie idee over de beste manier om al je media op ieder punt in je huis toegankelijk te krijgen)
affijn, ik ben dus weer wat verder, ik heb zojuist besteld: een Buffalo terrastation homeserver, :9~ en ik kan een buffalo linktheatre lenen om te kijken of dat wel wat is... het belangrijkste, speelt die handel .ts bestanden af over het netwerk.. we zullen zien...
Pagina: 1