[HP UX] directory met veel files verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59
Bij het verwijderen van files op een operationeel systeem ben ik het volgende probleem tegen gekomen:

/directoryX/ bevat een zeer groot aantal kleine bestandjes. Zoveel dat ' ls ' ontzettend traag is (het commando loopt al vrij lang en heeft nog altijd geen resultaten weergegeven).

Het is de bedoeling dat al deze files verwijderd worden aangezien ze niet meer relevant zijn en de directory in het geheel neemt teveel plaats in op de harde schijf van het systeem.

rm *, rm -r leveren geen resultaat op, beide geven als foutmelding dat de directory listing te lang is.
Het gebruik van rmdir leverde ook niets op, aangezien de directory hiervoor leeg moet zijn.
Verder heb ik ook nog mv * > /dev/null geprobeerd, maar ook hier waren er problemen met het aantal bestanden.

De handleiding van HPUX geeft alleen deze mogelijkheden aan om bestanden te verwijderen.

Zelf heb ik nog zitten spelen met ls a* of ls 0* om de selectie te beperken, maar blijkbaar
zijn de listings dan nog te groot.

Is er nog een andere mogelijkheid om van deze bestanden af te geraken?

*edit* Het gaat trouwens over een HP UX 11 systeem. HP UX systeemnaam B.11.11 9000/800 (tc)
verschijnt er bij de log in.

[ Voor 7% gewijzigd door Kapoen op 11-04-2006 11:44 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

Ken het probleem. Ik heb het altijd opgelost met

cd ..
rm -rf /directoryX/
mkdir directoryX

• Kapoen
Helaas lijkt rm -rf ook gewoon vast te lopen op de hoeveelheid bestanden.
Ik heb het commando laten lopen en via een andere sessie op het systeem volg
ik de evolutie van de grootte van de directory. Deze blijft ongewijzigd.

Ik veronderstel dat het misloopt omdat al die commando's een soort van 'catalogus'
maken van de bestanden in de directory?

Om een idee te geven van het probleem: /directoryX/ bevat 179 megabytes aan gegevens
en de bestandjes zelf zijn maar enkele bytes groot. Hierna moet ik nog een vergelijkbare
directory leegmaken die grofweg 1 gigabyte groot is.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

heb je de beschikking over xargs? dan kan je iets doen als
code:
1
ls * | xargs rm

xargs zal dan rm voeren met de bestanden om te verwijderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Creepy op 11-04-2006 12:03 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat als ls faalt, ls * net zo zal falen. Je kunt find proberen, die heeft wellicht een -exec functie zodat je ze 1 voor 1 kunt verwijderen, en anders find in combinatie met xargs rm. Als je de naam van de bestandjes ongeveer weet, zou je rm aaaa* kunnen proberen, hoewel dat mogelijk ook mislukt.
Als het op een apart filesystem is (zal wel niet) kun je overwegen opnieuw te mkfs'en, dat is in een dergelijk geval soms het snelste, maar uiteraard alleen bruikbaar als er voor de rest niks op dat filesystem staat.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om het met find te doen? Iets als find . -print -exec rm {} \;

Verwijderd

Een andere mogelijk is om bijvoorbeeld met winscp naar de directory te browsen en daar vanuit de bestanden te verwijderen. Enkel moet het wel mogelijk zijn om een ssh verbinding te maken.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:59

Bud_s

Team Anticimex & Lock

wat mij ooit eens in een heel grijs verleden geholpen heeft op een motorola :

rm a*
rm b*

etc

Lezen is ook een vak ! zie ook blaataaps

[ Voor 20% gewijzigd door Bud_s op 11-04-2006 12:33 ]

• Kapoen
Ja met die patronen heb ik het ook geprobeerd, maar dat lukte dus niet
omdat de bestandjes blijkbaar niet met a..z of 0..9 beginnen.

Maar find geeft wel resultaten. Als ik gewoon find directoryX ingeef dan
krijg ik wel een listing van de bestanden. Dus ik zal dit combineren met de -exec
optie om het probleem op te lossen :)

Bedankt allemaal _/-\o_

Overigens vind ik het wel raar dat 'find' resultaten geeft en 'ls' niet, waar
zit het verschil tussen de 2 commando's?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Kapoen schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:09:
Ja met die patronen heb ik het ook geprobeerd, maar dat lukte dus niet
omdat de bestandjes blijkbaar niet met a..z of 0..9 beginnen.

Maar find geeft wel resultaten. Als ik gewoon find directoryX ingeef dan
krijg ik wel een listing van de bestanden. Dus ik zal dit combineren met de -exec
optie om het probleem op te lossen :)

Bedankt allemaal _/-\o_

Overigens vind ik het wel raar dat 'find' resultaten geeft en 'ls' niet, waar
zit het verschil tussen de 2 commando's?
Find geeft tussentijdse resultaten per regel. ls wil eerst de complete lijst hebben en die mogelijk nog wat layouten (langste naam in een kolom bepaalt de breedte). Dus ls was nog gewoon bezig.

De reden dat 'rm' niet werkte met 'rm *' is dat je shell (bash of csh oid) dan een enorm lange regel te verwerken krijgt en dat 'ie dus uit de buffer loopt.
Zoals al eerder aangegeven kun je met xargs dus de input in stukjes hakken en voeren aan een programma.

Bijv
ls |xargs -n2 echo
zal de filenamen netjes per 2 printen.

Maar goed, die find zal wel werken, ook al duurt 'ie waarschijnlijk erg lang.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Kapoen
Find is inderdaad langzaam. Ik ben ook bezig met de xargs optie en dat werkt even goed :)
Weliswaar ook vrij langzaam, maar dat komt waarschijnlijk door de enorme hoeveelheid aan bestanden.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:59

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Beter langzaam dan helemaal niet :) Het voordeel is dat het apparaat het moet doen , en niet jij zelf :)

• Kapoen
Inderdaad ;)

De directory van 179 megabyte is in ieder geval leeg na een dik kwartiertje aan 10 files per rm.
Nu de directory van 1 gig nog.

Overigens ben ik wel van plan om de crontab aan te passen zodanig dat dit niet meer
voorvalt. Gewoon dagelijks om middernacht of zo de boel laten schoonmaken...

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik weet niet wat voor software je gebruikt, maar misschien handig om te kijken hoe die beter met bestanden kan omgaan?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Kapoen
Het pakket/systeem verantwoordelijk voor deze rommel is helaas vrij gesloten
waardoor ik weinig tot geen mogelijkheden heb om het probleem bij de bron aan te pakken.

• zomertje
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:17:
Ken het probleem. Ik heb het altijd opgelost met

cd ..
rm -rf /directoryX/
mkdir directoryX
Meestal deed ik dit ook, of inderdaad een scriptje met find bakken :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 21:54

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Is het niet mogelijk om een filesysteem te gebruiken dat wel met grote aantallen files overweg kan ?
Wij hebben hier ook zoiets gehad, maar na van ext2 op ext3 te zijn overgestapt was het een stuk minder problematisch.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• TD-er
  • Laatst online: 00:43
jvhaarst schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:36:
Is het niet mogelijk om een filesysteem te gebruiken dat wel met grote aantallen files overweg kan ?
Wij hebben hier ook zoiets gehad, maar na van ext2 op ext3 te zijn overgestapt was het een stuk minder problematisch.
Het enige verschil tussen ext2 en ext3 is toch alleen de toevoeging van journaling?
Oftewel dat is iets veiliger in het geval van crashes of het plots offline gaan van je filesysteem.
Qua performance zou dat dus geen winst moeten opleveren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Dat is niet altijd even makkelijk. Ik weet niet hoe het bij TS zit, maar als je over een productieserver praat is het waarschijnlijk een no-go :) Alleen als je helemaal aan het begin die kans krijgt, dan is het mogelijk natuurlijk :) Ofwel een workaround is gewoon veel makkelijker.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
anders miss dit proberen, als je 't andere te langzaam vind, dit is evt. sneller:

code:
1
for i in *; do rm -f $i; done

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Moet dat niet zijn:

code:
1
for i in $(ls *); do rm -f $i; done

:P

En als root op een hp-ux hoef je die -f zelden te gebruiken :)

[ Voor 30% gewijzigd door zomertje op 15-04-2006 08:40 ]

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
hangt er vanaf, ik weet iig dat onder bash, zsh en volgensmij ook csh for i in * gewoon genoeg is...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ext3 kan net zo slecht omgaan met directories met veel files als ext2 hoor :P
65535 is geloof ik de maximale hoeveelheid, reiser of XFS/JFS is dan wel een optie, die hebben dat probleem niet :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1