Linux draaien op een MacBook

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Ik zit er over te denken om een MacBook Pro te kopen (of een Intel iBook, als die een beetje opschieten), maar ik wil daar graag zowel OS X, Linux als Windows op kunnen draaien. Met BootCamp kun je wel Windows draaien, maar kan ik er ook drie OS'en op zetten ipv twee?

Eventueel wil ik Windows ook wel in een VM draaien als het niet anders kan, dat er dan native OS X en Linux op staan. Op mijn huidige laptop draait het ook prima in VM en ik heb het toch maar 1 of twee keer pere week nodig. Het gaat me ook om de driversupport, zijn er een beetje redelijke Linux drivers voor de hardware in een MacBook Pro/Intel iBook? (Van de iBook is het ws nog niet bekend, maar vragen kan geen kwaad).

Of ik nog Linux wil draaien als ik OS X geprobeerd heb weet ik eigenlijk niet, maar ik zou wel graag de mogelijkheid willen hebben. Ik kan altijd nog KDE onder MacOS draaien als ik dat graag zou willen :D

[edit]
Eigenlijk is het ook heel belangrijk dat ik OOo (of een ander OpenDocument office pakket) onder MacOS X kan draaien aangezien ik daar zeer regelmatig gebruik van maak. OOo heeft nog geen stabiele OS X build vziw, weet iemand daar een alternatief voor?

[ Voor 21% gewijzigd door Gerco op 11-04-2006 10:15 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Over die triple boot kan je hier meer info vinden http://wiki.onmac.net/index.php/Triple_Boot_via_BootCamp

Over driver support in Linux kan ik niet veel zeggen.

Hope this helps.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 10:05 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De drivers die meegeleverd zijn bij Boot Camp zijn Windows only, verder denk ik niet dat er drivers zijn voor diezelfde hardware onder windows. Je moet je inderdaad maar afvragen of je het uberhaubt wil, aangezien MacOSX op zich zelf al een redelijk unix/linux achtige feel heeft.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Probeer NeoOffice. Dit is op basis van OOo, maar dan zonder X11. :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
NeoOffice is gebaseerd op OOo 1.x; volgens mij heeft die nog geen (volledige) opendocument support?
Sowieso vind ik NeoOffice niet echt snel op m'n Mac mini (maar dat kan ook door de G4-processor komen).
Ik geloof dat Linux inmiddels wel op de Intel-Macs draait, maar ik zou wel rekening houden met wat aanloop probleempjes.. ik denk dat over een paar maanden pas echt goede Linux-ondersteuning zal zijn zonder kinderziektes. Ik heb zelf de neiging om ook Linux op m'n Mac mini te zetten. Hoewel OS X goed werkt en zeker op bepaalde punten voordeel heeft boven Linux, zijn er toch zeker ook nadelen imho. Zoals een verouderde OOo-pakket, matige snelheid in the Gimp en nog wat andere ongemakkelijkheden... ik zie er echter een beetje tegen op om ook Mac OS X weer opnieuw te installeren en zo :P

• Gerco
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Ik moet toch ook eerst budget verzamelen en mijn vrouw ervan overtuigen dat ik echt niet 1 van die goedkope Wintel laptopjes kan (en wil) gebruiken. Misschien moet ik haar eens meesleuren naar een apple-store, het design heeft een bepaalde overtuigende waarde.

Tegen die tijd is de intel iBook ook wel uit en hopelijk wat goedkoper dan de MacBook Pro (ik vind €2600+ toch wat prijzig). Dan is het ook makkelijker overtuigen neem ik aan. Die paar maanden ga ik wel wachten en dan hoop ik dat er betere drivers zijn (misschien zelfs met wat hulp van Apple?).

[ Voor 14% gewijzigd door Gerco op 11-04-2006 11:55 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Bigs
  • Niet online
OpenOffice/X11 is gewoon 2.x en draait net zo stabiel op de Mac als in Linux (tis namelijk dezelfde versie). Het enige nadeel is dat hij niet helemaal native is, maar gelukkig is hij niet meer zo lelijk als 1.x op de Mac.

[ Voor 14% gewijzigd door Bigs op 15-04-2006 21:00 ]

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 19:28
ik las zonet dat parallels beter is om te dubbel booten
onder win en linux kan je dan de ctrl+klik gebruiken. En er is dan meer compabiliteit met de hardware
Pagina: 1