Toon posts:

Checklist onderhoud

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Structureel doe ik een onderhoudsrondje bij sommige van onze klanten (contract).
Ik ga dan langs en kijk naar zaken zoals antivirus, beveiliging, updates, vrije ruimte etc.
Graag wil ik hier een checklist voor maken welke ik per pc moet afwerken, dus echt een structuur.
Uiteraard ook voor de servers.

Welke zaken ga ik hierin vermelden? (so far)

LOGIN:
IP:
ANTIVIRUS geldig tot:
BACKUPS (periodiek?) / Hoe?
etc

Wat gebruiken jullie hiervoor? Nog ideeen om dit zo duidelijk mogelijk te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 09:20 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat je wel in de goede richting zit:
• Login
• IP
• Kijken voor foutieve driverkwesties
• Hardwarematige kwesties (niet goed geinstalleerde hardware etc.)
• Antivirus zaken
• Backup
• Vrije ruimte
• Alles up to date (denk aan service packs van bijvoorbeeld Windows en/of Service Release van Office. Het kan ook zijn dat ze een andere OS gebruiken en/of Officesuite)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reply
ik schakel de update van windows altijd uit, omdat medewerkers gaan zeuren dat het bij het afsluiten zolang duurt eer dat deze geinstalleerd zijn. Pas als er problemen zijn kijk ik of er patchs uit zijn die deze verhelpen. Niet goed denk je?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als er een erg belangrijke update zou zijn omdat er een grootschalig lek in Windows / Linux is, dan wil je natuurlijk wel ASAP die updates installeren. Dan ga je ook niet zomaar wachten ;) Je kan natuurlijk wel instellen dat je de updates na het werken gaat installeren ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
you got point

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:29:
bedankt voor de reply
ik schakel de update van windows altijd uit, omdat medewerkers gaan zeuren dat het bij het afsluiten zolang duurt eer dat deze geinstalleerd zijn. Pas als er problemen zijn kijk ik of er patchs uit zijn die deze verhelpen. Niet goed denk je?
Euh, ik zie het probleem niet? Ik neem aan dat de computer op de werkplek pas aan het eind van de werkdag wordt uitgezet? Dan is het gewoon een kwestie van op afsluiten drukken, monitor uit en naar huis? De computer red zichzelf wel.

Verwijderd

Topicstarter
ja stom maar ik w8 altijd netjes totdat ie helemaal netjes is afgesloten. Dat doen zij natuurlijk nooit :)
Bedankt

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vergeet het checken van de eventlog niet! Eventueel kun je dit centraliseren met bv Snare.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
oja da's ook een goeie, zijn dingen die je systematisch toch altijd wel doet, maar ik wil dit inderdaad allemaal ook op papier hebben voor mezelf. Anders ga ik aan mezelf twijfelen.

ben toch huiverig voor die win updates.
-Wel vaker meegemaakt dat een hotfix het systeem sloopt oid.
-De optie om de werknemer de updatelijst te bekijken en alleen de essentiele aan te vinken is er niet.
-Het downloaden van updates is het probleem niet, maar het installeren. Ik kan niet instellen dat ie dit alleen doet aan het einde van de dag bij het afsluiten? Wel een tijdstip, maar ze stoppen niet altijd op hetzelfde moment met werken..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 09:48 ]

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tijdelijke bestanden verwijderen, internet cache legen etc..

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 21:57
1x in de zoveel tijd even defragmenteren (eventueel automatisch met daarvoor bestemde software), backuplogs nakijken, testen of backups ook teruggezet kunnen worden... HEEL belangrijk...

Verwijderd

Topicstarter
Massiefje schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 10:02:
1x in de zoveel tijd even defragmenteren (eventueel automatisch met daarvoor bestemde software), backuplogs nakijken, testen of backups ook teruggezet kunnen worden... HEEL belangrijk...
inderdaad ook geen onaardige, alhoewel ik dit toch altijd ook check

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de situatie. Zo zou je printers nog even kunnen controleren op voldoende papier / toner (om zo op tijd bij te kunnen bestellen), scannen op spyware, printer-spool queue's nalopen op "zwevende" taken, geheugengebruik en cpu gebruik van de server (hangende processen e.d.), kijken of alle services nog (naar behoren) draaien, firewall instellingen, SNORT log's, proxy logs, SQL subscriptions, AD Master/Slave sync's, NAS/SAN, Tapes controleren (en drive regelmatig cleanen wanneer van toepassing!), S.M.A.R.T van HD's uitlezen, ventilatortjes van stof ontdoen, bankpasjes uit floppy-drives halen, aanpassingen van GPO's doorvoeren, mailboxen cleanen waar nodig en/of archiveren, enz. enz. enz. enz.

Er zijn 1001 dingen die je kunt controleren. Maar nogmaals: dat weet je alleen zelf. Wat is er (op die locatie) van toepassing? Wat is er belangrijk?

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 11-04-2006 10:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, welke van toepassing zijn is voor elk bedrijf anders.
Wel heb je natuurlijk de vaste controles voor de werkstations en servers.
Dit was eigenlijk mijn doel, de basis.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 10:28:
Daar heb je gelijk in, welke van toepassing zijn is voor elk bedrijf anders.
Wel heb je natuurlijk de vaste controles voor de werkstations en servers.
Dit was eigenlijk mijn doel, de basis.
Dan hou je vanaf nu komende 4 weken bij al je "controles" je checklist-in-wording bij je werkzaamheden en schrijf je er nieuwe dingen die je bedenkt er bij :?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat je van ons verwacht. Er is niet zoiets als een "standaard checklist" (op de heel basic dingen na misschien, en die zijn hier wel aardig genoemd ondertussen). Iedere situatie is anders. Zo zijn voor een bedrijf met domme terminals heel andere checks van toepassing dan voor een bedrijf waar pc's, mac's en pda's door elkaar in het netwerk worden gebruikt. Zo zijn voor een bedrijf waar 2 pc's aan een SoHo switch hangen heel andere checks nodig dan een bedrijf waar je 24 core-routers hebt staan die over 156 switches het spul verdelen naar verschillende VLan's enz. enz.

You get my drift.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 11-04-2006 10:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
okok you're the man.
standaard controle zoals de updates, antivirus bedoelde ik eigenlijk. Dat geldt toch voor elk systeem..

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 10:40 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 10:39:
okok you're the man.
standaard controle zoals de updates, antivirus bedoelde ik eigenlijk. Dat geldt toch voor elk systeem..
Als je écht zo'n simpel lijstje wil, dan vraag ik me af waarom je het niet gewoon even googled :? De eerste -tig hits zijn al raak.
Zit er wel dik in dat je dan juist de dingen die voor een bepaalde klant belangrijk zijn over het hoofd ziet, omdat ze niet op je "standaard lijstje" staan... Zelf weten ;)

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 11-04-2006 10:54 ]

Over mij

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:20:
Structureel doe ik een onderhoudsrondje bij sommige van onze klanten (contract).
Waarom vraag je de accountmanager niet welke controles/werkzaamheden afgesproken zijn in het contract? Stel je voor dat je bij een klant komt met een 'klein' contract. Ga je daar dan ook dezelfde werkzaamheden uitvoeren als voor een klant die een groter contract heeft (en dus meer betaald).

Als hier nog geen afspraken over gemaakt zijn, of het contract is niet duidelijk hierin, dan is het een klusje voor de accountmanager.... Hij is degene die de dienst verkocht heeft. Hij zal dan (evt. in samenwerking met jou) betere afspraken met de verschillende klanten moeten maken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:58:
[...]
Waarom vraag je de accountmanager niet welke controles/werkzaamheden afgesproken zijn in het contract? Stel je voor dat je bij een klant komt met een 'klein' contract. Ga je daar dan ook dezelfde werkzaamheden uitvoeren als voor een klant die een groter contract heeft (en dus meer betaald).

Als hier nog geen afspraken over gemaakt zijn, of het contract is niet duidelijk hierin, dan is het een klusje voor de accountmanager.... Hij is degene die de dienst verkocht heeft. Hij zal dan (evt. in samenwerking met jou) betere afspraken met de verschillende klanten moeten maken.
inderdaad heb je hier helemaal gelijk in.
ga dit inderdaad met mijn manager bespreken
:)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mja, zo'n opsomtopic is nou niet echt iets voor SN.
als je al zoiets wilt bespreken stel ik voor dat je dat in NT of SG doet.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.