Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Als je overigens naar level 1 gaat vraagt Debian of je de normale bootstrap wilt hervatten, met CTRL+D. Misschien doet Gentoo dat ook.
Voor de volledigheid:
level 0 = shut down
level 1 of S = single user
level 2 t/m 5 = multiuser (distroafhankelijk, zie /etc/inittab)
level 6 = reboot
[edit]
Hmm, ik zie nu pas dat je niet bij je server zit. Als je dan via SSH naar init 1 gaat weet ik niet zeker of de SSH-sessie ook wordt afgesloten. Ik probeer 't hier lokaal wel even uit, hold on.
[ Voor 96% gewijzigd door Bergen op 11-04-2006 06:01 ]
Ik wil eigenlijk niet alles met met hand moeten stoppen en daarna opnieuw starten, omdat ik vrij veel services heb draaien...
Maar aan de andere kant ben ik bang dat als ik naar init 1 ga, m'n ssh verbinding weg zal vallen, en ik dus op afstand niks meer kan doen, helemaal als hij op een CTRL+D staat te wachten...
Ik ga eerst m'n /etc/init.d directory maar eens opschonen (er staan nog veel scripts in van programma's die ik niet draai en geeneens meer geïnstalleerd heb staan, zoals Apache versie 1. (Zowieso kan hij wel een schoonmaakbeurt gebruiken...) En daarna toch maar de verschillende services stoppen op sshd na (die is inmiddels al een keer herstart en draait al met de nieuwe versie) en dan met rc alles opnieuw starten (met rc worden alle draaiende services vergeleken met welke er in het actieve runlevel zouden horen te draaien en worden de missende gestart en overbodige gestopt)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je zou een S99 scriptje in /etc/rc1.d/ kunnen plaatsen wat init 3 aanroept, maar dat wordt dan gedraaid terwijl init zelf nog loopt. Ik probeer even of dat werkt...
[edit]
Nee werkt niet, hij komt toch bij de maintenance-password-login uit. Maar bij nader inzien is dat nogal logisch, want die login wordt door S20single aangeroepen:
Het is misschien een ranzige oplossing, maar die regel zou je door init 3 kunnen vervangen.exec init -t1 S
rc kent Debian trouwens niet. Tenminste, niet in de vorm zoals jij hem omschrijft. Volgens de omschrijving in de deb-repository is 't een shell:
Description: an implementation of the AT&T Plan 9 shell
rc is a command interpreter and programming language similar to sh(1). It is based on the AT&T Plan 9 shell of the same name. The shell offers a C-like syntax (much more so than the C shell), and a powerful mechanism for manipulating variables. It is reasonably small and reasonably fast, especially when compared to contemporary shells. Its use is intended to be interactive, but the language lends itself well to scripts.
[ Voor 138% gewijzigd door Bergen op 11-04-2006 06:32 ]
Ik zou natuurlijk kunnen doen wat DotHack omschrijft. M'n server is nu nog aan het kopiëren over het netwerk, want ik nog niet wil onderbreken, maar daarna zal ik het eens proberen.
Probleem opgelost, toch?
WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...
Ik ga op m'n gemak wel alles stoppen en dan met rc alles opnieuw starten.
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Daar gaat het juist om, dan moet ik elke service stuk voor stuk herstarten.
edit:
1
2
3
4
5
6
| # /etc/init.d/* restart
* Caching service dependencies ... [ ok ]
* ERROR: wrong args ( /etc/init.d/bootmisc )
* Usage: alsasound { start|stop|restart|pause|zap|save|restore }
* alsasound without arguments for full help |
werkt ook niet
[ Voor 51% gewijzigd door TrJ op 11-04-2006 18:35 ]
Het is niet een verschikkelijk lijst, er draaien zo'n 13 services die tijdens het opstarten gestart worden, en daarnaast nog een paar dependencies. sshd is al een keer herstart, en ik weet van dit script dat het z'n child processen niet kilt, zodat je door kan werken ook al is de daemon zelf gestopt. Je moet alleen wel zo helder blijven dan je niet je sessie sluit of in een time-out laat gaat, want dan is hij wel weg. Andere processen leveren opzich geen problemen op.
Het andere punt waarom ik het eigenlijk door Gentoo zelf wou laten doen, is dat het hele opstart proces een bepaalde volgorde heeft bepaald door de rangorde van een script. Om het zelf in de correcte volgorde te doen is nogal lastig en kan doordaar tot gevolg hebben dat het systeem niet helemaal lekker meer loopt. Gelukkig ontdekte ik via experimenten met ACPI op m'n laptop het rc script. Deze houdt wel netjes rekening met de opstart volgorde en volgens mij is dit script ook verantwoordelijk voor het init 3 proces tijdens het booten en afsluiten. Deze kan ik dus mooi gebruiken om al m'n services weer in de lucht te krijgen.
Uiteraard niet, dat wordt geëxpandeerd naar:TrJ schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:26:
code:
1 2 3 4 5 6# /etc/init.d/* restart * Caching service dependencies ... [ ok ] * ERROR: wrong args ( /etc/init.d/bootmisc ) * Usage: alsasound { start|stop|restart|pause|zap|save|restore } * alsasound without arguments for full help
werkt ook niet
1
| /etc/init.d/alsasound /etc/init.d/bootmisc /etc/init.d/foo /etc/init.d/foobar ... restart |
Alle scripts worden dus argumenten voor het eerste script.
Dit zal beter werken:
1
2
3
4
| # for i in /etc/init.d/* do $i restart done |
Alhoewel het mij ook niet een goeie oplossing lijkt: alle services die momenteel niet gestart zijn, ga je hiermee wel ook opstarten. Bovendien houd je geen rekening met eventueel afhankelijkheden die van belang zijn voor de opstartvolgorde.
Dan moet de inhoud van /var/lib/init.d/started worden genomenFreggy schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:58:
[...]
Uiteraard niet, dat wordt geëxpandeerd naar:
code:
1 /etc/init.d/alsasound /etc/init.d/bootmisc /etc/init.d/foo /etc/init.d/foobar ... restart
Alle scripts worden dus argumenten voor het eerste script.
Dit zal beter werken:
code:
1 2 3 4 # for i in /etc/init.d/* do $i restart done
Alhoewel het mij ook niet een goeie oplossing lijkt: alle services die momenteel niet gestart zijn, ga je hiermee wel ook opstarten. Bovendien houd je geen rekening met eventueel afhankelijkheden die van belang zijn voor de opstartvolgorde.
Letten op de tijd van de aangemaakte symlink is dan handig zodat je niet een service voor de 2e keer herstart door evt. afhankelijkheden
[ Voor 10% gewijzigd door BoAC op 11-04-2006 20:02 ]
als je het veranderd in hetvolgende:Freggy schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:58:
Dit zal beter werken:
code:
1 2 3 4 # for i in /etc/init.d/* do $i restart done
1
2
3
4
5
| # for i in /etc/init.d/* do $i stop done rc |
hiermee worden eerst alle services gestopt en met 'rc' worden alle services gestart/gestopt die moeten draaien voor dit runlevel.
Ik heb het niet getest ofzo maar zou het wel even in een screen draaien.
Mistakes are proof that you are trying...
Die kun je alleen uitvoeren als je het systeem reboot.
Mijn inziens kun je het best gewoon iemand vragen standby te zijn voor als het fout gaat tijdens de reboot die je uit gaat voeren...
Uptime? Jammer dan. Ik heb wel eens een uptime van 365 dag gehad en gereboot. Je moet dingen functioneel bekijken en niet 'om de kick'
[ Voor 32% gewijzigd door decramy op 12-04-2006 10:59 ]
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
En die uptime kan me normaal gesproken gestolen worden, het is leuk dat hij nu zo hoog is, maar meer ook niet. Ik heb alleen niet iemand in de buurt van dat ding die even snel linux kan trouble shooten. Dus zolang de kernel stabiel draait, blijft hij ook mooi draaien. Ik zit alleen met een partij geupdate software (onder andere gehercompileerd met GCC 3.4.5) die ik graag wil herstarten om fouten te voorkomen.
(en uptime is alleen maar stoer als het minimaal 2 jaar is voor een productieserver met 100 databases
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Hoge uptimes zijn uit, lage uptimes zijn de nieuwe rage.zomertje schreef op woensdag 12 april 2006 @ 19:40:
(en uptime is alleen maar stoer als het minimaal 2 jaar is voor een productieserver met 100 databases![]()
)
[ Voor 58% gewijzigd door Bergen op 12-04-2006 23:44 ]
klopt helemaal, ze zijn ook herstart door ze met de hand te stoppen.
Het duurde alleen wat langer in verband met het redden van een FAT32 schijf, wat ondertussen ook op de machine draaide. Dat moest eerst afgerond zijn.
Het was ook nooit m'n bedoeling dat dit topic zo lang zou worden... Ik zocht eigenlijk alleen een opdracht om geheel runlevel 3 te herstarten, maar dat bestaat blijkbaar niet.
In iedergeval, het is herstart, tips zijn nog wel welkom, maar ik zal ze niet meer gebruiken.
niet reboten vanwege de uptime is zoiezo vreemd. Je gaat je pc toch ook niet overklokken omdat het leuk staat, je doet het omdat ie er sneller van wordt.
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Maar ging gentoo al niet een deel van die services zelf restarten als ze een update haddeng ekregen of was dat debian óO *twijfel*
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
@Jimbolino
Sinds m'n vorige server ben ik huiverig om hem zomaar opnieuw op te starten. Deze machine heeft niet echt exotische hardware, maar ik ben toch erg voorzichtig met m'n server.
Maar goed, alles is al weer in orde.