Toon posts:

Bestanden op NTFS partitie verminkt na reparatie chkdsk

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Western Digital Caviar 160G IDE schijf
Asus A7n8X-E Deluxe moederbord
Win XP Pro
Partities t/m G (mix van ntfs en fat32 (ook ext2, maar niet zichtbaar)

Ik heb net een hele hell achter de rug :( . Tijdens een partitie opdracht met PM 8 onder DOS (vanaf boot-CD) is de opdracht blijven hangen bij 18% en hier begon de ellende....

Het gaat om mijn backup partitie(NTFS). Ik heb gelukkig grotendeels op DVD staan, maar mijn verse .doc files etc. ben ik nu helaas kwijt. :'(
Na de crash moest ik de pc resetten. Na boot in XP was de hele G-schijf weg.
Na moeizame recovery raakte ik mijn XP kwijt en tot overmaat van ramp raakte ik ook mijn MBR op de C:\ kwijt! Gelukkig had ik een goede image klaarliggen en van daaruit kon ik weet mijn multi-boot zien. XP broken link in multiboot menu gefixed, XP start weer op :Y)

Nadat ik XP weer had opgestart, zag hij nieuwe hardware, ik vermoed dat hij de G-partitie weer had gezien. Toen weer gereboot. tijdens boot zag XP de G schijf en wilde die controleren met chkdsk. Dat heb ik gedaan (tot mijn grote spijt). Hij heeft toen verschrikkelijk veel (denk bijna alles) "gerepareerd".
Eenmaal in XP aangekomen stond de G-schijf er weer, maar pdf/rar/exe/doc/etc. files waren niet meer te openen. Winrar opent ze niet eens meer (voor fix) Word laat breischrift zien, etc.

Het is duidelijk dat de HD door de PM 8 crash is getroffen. Hij was bezig om enkele gigs van de bu partitie naar een andere te plakken. Ik vermoed dat er iets aan de hand is met de clusterindeling van de partitie aangezien tijdens repair de tekst over MTF over het scherm vloog.
In het begin kon XP niet bepalen welk file system het was (voor de reparatie) Rechtermuisknop - eigenschappen stonden en bij bestandssysteem alleen maar blokjes. Later vreemd genoeg wel weer.
Het valt me ook op dat bij stap 4 van de 5 (files scannen) hij erg traag is. Trager dan anders.

Ik wil jullie er alvast op wijzen dat ik niet op zoek ben naar tooltjes om files te undeleten.Ze zijn namelijk al zichtbaar. Ook ga ik deze partitie nog niet formateren omdat ik eerst de data wil redden (voor zover mogelijk met jullie hulp graag _/-\o_ ) Geheugenprobleem kan het ook niet zijn aangezien het tijdens de PM 8 crash is gebeurd.
Lees aub mijn "wat heb ik al geprobeerd" lijst, scheeld weer lukrake "gebruik fdisk /mbr" kreten (met alle respect of course ;) )

Wat heb ik geprobeerd:
* fdisk /mbr (geen resultaat)
* chkdsk /f /x /r (zowel in windows als onder DOS) (alles "goed" volgens XP na die grote reparatie)
* Forum Tweakers doorgespit en de linkjes doorgespit, helaas niets wat bij mijn probleem past.
* Google gezocht, kwam nog uit bij www.ntfs.com
* Getdataback for ntfs (bestaande file (test) opnieuw gerecovered, resultaat nul, blijft broken.
* bestand gekopieerd naar FAT32 partitie en vanuit win98 proberen te benaderen, nadaa...
* PM 8 ziet de schijf wel goed
* hdtune gedraaid voor bad sectors, zijn er niet. SMART state zegt OK.
* Data Lifeguard tool WD gedraaid (extended test) , niets aan de hand volgens test.
* Via ERD Commander 2005 proberen te rescuen, geen resultaat.
* IDE kabel gecontroleerd en opnieuw aan moederbord en HD gekoppeld, geen resultaat.
* log files XP laten alleen zien dat de G schijf fouten heeft en hersteld moet worden.

Ik krijg een beetje het kansloze gevoel bij dit probleem.
Is er een mogelijkheid om met een disk editor de clusters te fixen? Iemand een linkje hoe dat precies kan? Of een andere oplossing? :? Zou jullie erg dankbaar zijn :*)

Alvast zwaar bedankt vor de geboden hulp! O-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In feite heb je een software-probleem, aangezien er niks mis met de hardware lijkt te zijn :)
Opslagmedia & I/O Controllers » Software Algemeen

Mijn inbreng: sja, je hebt al vrij veel geprobeerd, er blijft weinig meer over. Maar ik suggereer toch om andere datarecoverytooltjes dan GDB te proberen. Je weet maar nooit :) In de OM FAQ staan wat linkjes naar diverse datarecoverytooltjes waarmee goede ervaringen zijn gemeld.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 07:43:
In feite heb je een software-probleem, aangezien er niks mis met de hardware lijkt te zijn :)
Opslagmedia & I/O Controllers » Software Algemeen

Mijn inbreng: sja, je hebt al vrij veel geprobeerd, er blijft weinig meer over. Maar ik suggereer toch om andere datarecoverytooltjes dan GDB te proberen. Je weet maar nooit :) In de OM FAQ staan wat linkjes naar diverse datarecoverytooltjes waarmee goede ervaringen zijn gemeld.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb al een paar geprobeerd, aar het gaat hier niet meer om onbereikbare data, maar verminkte data.
Enkele goede datatooltjes (zie wat ik al geprobeerd heb) heb ik al geprobeerd.
Ik trof nog op microsoft site een tip om alles te verplaatsen partitie te formateren en weer terug te plaatsen. Zal dat nog maar proberen.....

Zijn er ook disk-editor experts in de zaal aanwezig? Andere tips ook graag welkom.