Verticale 'scan-strepen' verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:27
Hoi,

Me pa heeft 4 negatieven op hoge resolutie laten inscannen, deze fotos zijn op zich goed ingescant echter vallen er een soort van 'verticale' strepen in te zien, strepen die ik wel vaker tegenkom met gescand werk.

Hoe kan ik dezen simpel verwijderen/wegwerken?

En daaropvolgend een 2e vraag

Deze 4 fotos moeten een panorama worden, echter op 2 fotos wijkt het contrast/kleurwarmte af wat terug te zien valt in de panorama die ik met panorama-factory maken kan. Is er een programma'tje wat dat makkelijk recht kan trekken? Met psp kreeg ik het niet erg simpel voor elkaar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:41

Zoefff

❤ 

Die strepen, komen die in een regelmatig patroon terug of is het willekeurig? Zie je de strepen ook als je de scan op 100% bekijkt? Het gebeurt namelijk wel eens dat er rare patronen in een scan verschijnen als je deze niet op de volledige grootte bekijkt, vaak ligt dat aan de manier van drukken of scannen.

Als het willekeurige strepen zijn, zou ik proberen om ze weg te werken met de clone-brush of healing-brush in Photoshop. Zijn het regelmatige patronen, dan zou ik eerder even naar de manier van scannen kijken...

Voor het maken van panorama's ben ik altijd erg tevreden over PTgui, ook wat betreft het corrigeren van kleur en belichting (toevallig net weer 1 online gezet ;) ). Anders zal je met de hand de foto's eerst even moeten aanpassen in bijvoorbeeld Photoshop, met de levels en color-balance (onder het menu 'Image -> Adjustments'). Tip voor de volgende keer, lock je witbalans en belichting als je een panoramafoto gaat maken. Scheelt een hoop gedoe achteraf ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Zoefff schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 00:55:
Die strepen, komen die in een regelmatig patroon terug of is het willekeurig? Zie je de strepen ook als je de scan op 100% bekijkt? Het gebeurt namelijk wel eens dat er rare patronen in een scan verschijnen als je deze niet op de volledige grootte bekijkt, vaak ligt dat aan de manier van drukken of scannen.

Als het willekeurige strepen zijn, zou ik proberen om ze weg te werken met de clone-brush of healing-brush in Photoshop. Zijn het regelmatige patronen, dan zou ik eerder even naar de manier van scannen kijken...

Voor het maken van panorama's ben ik altijd erg tevreden over PTgui, ook wat betreft het corrigeren van kleur en belichting (toevallig net weer 1 online gezet ;) ). Anders zal je met de hand de foto's eerst even moeten aanpassen in bijvoorbeeld Photoshop, met de levels en color-balance (onder het menu 'Image -> Adjustments'). Tip voor de volgende keer, lock je witbalans en belichting als je een panoramafoto gaat maken. Scheelt een hoop gedoe achteraf ;)
Waarschijnlijk is er weinig te witbalansen met film ;)

Zou je eens een voorbeeld kunnen posten van zo'n negatief? Misschien kan ik je dan iets meer over die strepen vertellen.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
In Paint Shop Pro heb ik al geprobeerd om met 2 foto;s naast elkaar het in orde te krijgen maar dat is bijna niet te doen, er blijft wat kleurverschil inzitten.

Wat de strepen betreft, die zijn niet erg nadrukkelijk aanwezig maar ze zijn er wel en zitten over de hele foto, ook op volledige grote. Ik zal kijken of ze ook zichtbaar zijn als ikz e verklein en dan een voorbeeld posten (ze zijn nu in resolutie van 16000*nogwat met45mb per foto ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Zoefff schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 00:55:

dit programma kan niet overweg met de resolutie :( probleem wat ik de hele tijd tegenkom... en daarom is het in bvb psp ook niet leuk om ff de kleurbalans te veranderen.. het duurt een eeuwigheid.

de resolutie is 5340*3576 van 50mb per stuk (4 foto's), formaat is TIF.

Iemand nog suggesties om het simpel te kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afhankelijk van hoeveel het er zijn kun je de foto misschien 2x inscannen, de foto qua positie iets verplaatsen de 2e keer, en dan de strepen op de 1e foto vervangen met delen van de 2e foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Het opnieuw inscannen is geen optie, dit is door een fotozaak gedaan, ik kan helaas geen negatieven scannen hier.(er is helemaal geen scanner in huis te vinden zelfs ;))

Pagina: 1