Toon posts:

[XP[ Na windows xp professional opstart scherm, zwart beeld*

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik heb nogal een probleempje, windows bevroor inenkeer (de muiscursor bewoog niet en heel het beeld was bevroren) dus heb ik de computer herstart met de reset knop, en nu blijft na de windows opstart scherm (blauw balkje) hangen op een zwart scherm, hij laat niks meer zien, alle pc onderdelen draaien nog. maar ik blijf alleen een zwat scherm houden. Ik heb de bios al eens via de jumpers gereset, en heb ook geprobeerd windows opnieuw te installeren, maar nadat hij vraagt om de computer opnieuw op te starten zodat het aan de setup kan beginnen voor windows xp, blijft hij het zelfde probleem vertonen, dus ik kan nog neit eens windows xp opnieuw installeeren.

mijn pc configuratie is
  • DFI Lanparty NF4 SLI-DR
  • AMD64 X2 4400+
  • Mushkin 2x1GB HP3200@232 DDR SDRAM Dual pack
  • HDD1 (systeem) Western Digital 74GB (WD740GD, 10000RPM, 8MB, SATA)
  • HDD2 (opslag) Maxtor 200GB (DiamondMax Plus 10, 7200RPM, 8MB, SATAII)
  • XFX Nvidia 7800GTX Extreme 256MB DDR3 (PCI-E) + COD2 *475Mhz*
  • Enermax EG701AX-VE SFMA NoiseTaker 600W *SLI-ready*
  • 2 x Dell Ultrasharp 2405FPW 24-inch breedbeeld
hmm, nu schoot hij ineenkeer (na 30 minuten) over op de windows xp setup scherm. waarna hij vast blijft zitten (de animaties blijfen gewoon doorlopen, dus alle propoganda schermen van xp blijfen gewoon door sliden, dus het beeld hangt niet vast)

Kan iemand mij helpen met het vinden van de oorzaak van dit probleem?

Ik heb flink gezocht op dit forum maar ik heb weinig hulpvols kunnen vinden dat mij bijna zeker naar de oorzaak van het probleem kan leiden

Alvast bedankt

-Ivo

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Probeer eens op te starten in de veilige modus, en draai dan:
chkdsk c: /F

Of vanuit de herstelconsole:
chkdsk c: /R

(Waarom MS in godsnaam twee parameters heeft bedacht die exact hetzelfde doen is mij een raadsel, maar het moet zo...)

We are shaping the future

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Mijn systeem deed hetzelfde, als hij koud was, kwartiertje in de bios laten staan en hij liep als een zonnetje..
Later bleek ik opgeblazen ELCO's te hebben.

Actions speak louder than words

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 17:51

AzzKickah

06-CENSORED

Misschien is je videokaart brak

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft het zelfde probleem als ik opstart in veilige modus, dus ik kom nog neit eens in veilige modus, en ik heb mijn pc al een paar uur uit laten staan, en opnieuw geprobeerd (in de hoop dat het een eenmalig iets is door misschien overhitte componenten, maar helaas)

Verwijderd

lama, te laat

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb goed geled op de diagnostic LED's n ze geven alles correct volgens de manual aan.. dus het is geen probleem met elk het geheugen, cpu of vga, de computer start normaal op.. zou het aan de hardeschijf liggen? ik hooptoch niet dat me 3 maanden oude raptor nu al kaduuk is

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je een illegale versie van windows......... (heel vaak meegemaakt dat na het updates (bij een illegale windows) het scherm zwart werd tijdens het opstarten)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 00:42 ]

• won
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

won

check je ram es, dat bleek bij mij de reden te zijn. spontane uitval van 1 van mijn reepjes en daardoor ging het scherm net na het windows loading logo op zwart. veilge modus of niet maakte niks uit.

Verwijderd

Topicstarter
ram gaf niks fouts aan in de diagnostic leds, maar ik zal mrogen eens kijken met wat diagnostig boot cd's.. en ik kan je verzekeren dat ik geen illigale windows draai, ik heb hier het leuk koperachtig holografisch cdtje liggen..

Verwijderd

Topicstarter
ter extra informatie, hiervoor (tot dit probleem) heb ik de computer een tijdje niet kunnen afsluiten via de normale route. als ik dus windows afsluit, dan duurt het een eeuwigheid (heeft eens 2 dagen geduurt) voor het afsluiten. dus heb ik em aanlaten staan, of de power knop 5 sec ingehouden. (als ik dan een programma in de afsluid periode wil starten geeft ie aan dat hij de dll's niet kan initalizeren omdat windows aan het afsluiten is).

Ik heb windows al eens geprobeerd te herstellen, maar zonder success. ik kwam ook niet in veilige modus, zelfde probleem dat het een zwart beeld geeft na het xp startup scherm.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Heb je je ELCO's op het moederbord al gechecked?

Actions speak louder than words

Verwijderd

Topicstarter
ik zal ze vanavond eens doornemen - ik zit nu op me werk - (in het gehele systeem, van mobo tot voeding). kijken of ze bolstaan of lekken

Verwijderd

Ik heb ook eens zoiets gehad, dat werd veroorzaakt doordat ik een hele tijd (2 maand) daarvoor de processor had overclockt om te proberen. Dat had ik niet teruggezet.
Na een schone installatie had ik de clocksnelheid bijgesteld, en na een poosje kon die het niet meer aan. |:( (Misschien net op het randje afgesteld.) Doen we dus ook niet weer. Ik weet niet of je er wat aan hebt, succes in ieder geval.

• Alex)
Start eens op vanaf je XP CD, en kies dan voor de herstelconsole (niet op F2 drukken voor Automatisch Systeemherstel, maar even later op de R drukken). Log vervolgens in op de administratoraccount (wordt om gevraagd), daarna kun je met "chkdsk /R" de schijf repareren. Misschien werkt "sfc /scannow" ook, dat weet ik niet zeker...

[ Voor 5% gewijzigd door Alex) op 11-04-2006 11:59 ]

Verwijderd

Dit lijkt verdacht veel op mijn topic dat een stukje verder staat.

Eerst stond windows vast, toen reboot, toen windows laden, een of 2 minuten zwart scherm, en dan het login scherm. Ook had ik toen last van heel traag afsluitende windows. Dit heb ik opgelost door auto shutdown oid in mn register op 1 te zetten. Het opstarten zelf heb ik ook nog geen oplossing voor. Is het bij jou ook zo dat alles blijft werken behalve je hdd die geen schijfactiviteit vertoond?

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
het probleem bij mij is dat windows dan ook echt helemaal niet meer opstart.. het grappige is dat mijn hdd lampje af en toe nog wel gewoon knippert

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03 09:34
Memtest maar eens draaien, lijkt verdacht veel op brak geheugen.

[url] htttp://www.memtest86.com [/url]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:06

Barrycade

Through the...

Alle Biossen up-to-date?
Ik zie namelijk een DiamondMax 10 staan en een Nforce Moederbord. Dan zegt GoT mij: veel problemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 14:57:
het probleem bij mij is dat windows dan ook echt helemaal niet meer opstart.. het grappige is dat mijn hdd lampje af en toe nog wel gewoon knippert
mmzz ik kom nog in windows lijkt veel op elkaar dan maar zal gok ik niet t zelfde zijn... k ga wel dit topic in de gaten houden en als ik iets weet over mijn fout roep ik dat wel ff hier, misschien dat je er wat aan hebt

Verwijderd

Topicstarter
Bios is up to date, de diamond max 10 werkt zonder problemen, deze wordt alleen gebruikt voor stoarage, en heb niks fout aan kunnne ontdekken, tenzei je 2e hardeschijf kan zorgen dat windows niet meer opstart (dan lijkt met mij toch eerder dat het probleem bij mijn raptor ligt) ik heb de 2 memmory sticks er al eens uitgehaald, en elk appart op single channel geplaatst en ze alle 2 eens samen, en tenzij ze allebij kapot zouden zijn starte mijn systeem nog steeds niet op verder dan het windows opstart scherm

En PimPee, harstikke bedankt! hou me op de hoogte, misschien heb jij anders nog iets aan dit probleem mits er een oplossing voor te vinden is ;)

Ik zal zodra ik thuis ben eens kijken of mijn WD Raptor kaduuk is, ik hoop het van niet, maar tot nu toe wijst alles in die richting. maarjah, anders is er niks aan te doen, toch garantie op - als ik nu nog maar dat garantie bewijs kan vinden :/ ;)

• Alex)
Probeer eens te booten met zo min mogelijk randapparatuur: tweede HDD eraf, een reepje geheugen eruit, etc. etc.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik zou die Maxtor er even loskoppelen en eventueel stap voor stap alle niet kritische apparaten op die manier "testen".

Ook alle kabels even langslopen en aandrukken. Misschien ergens iets schuin er in gedrukt?

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 23:19
Zou je eens kunnen proberen om VGA modus aan te zetten.

Dit vind je in het menutje voordat windows start. Waar je ook de keuze hebt om in Veilige modus te werken. (F8)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de maxtor eens los gekoppeld, en alles start netjes door naar de windows xp setup, wat hij hiervoor dus niet deed. Het schijnt dus aan de maxtor te liggen, de bios is geflasht naar de laatste versie die op de DFI website staat vermeld. de problemen van de maxtor diamondmax 10 zou toch wel verholpen zijn ondertussen denk je niet? Ik heb geen zin om strax die maxter weg te kunnen gooien omdat me mobo dat ding niet voldoende ondersteund

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Ik heb de maxtor sata 2 eens op de sata poortjes 5 tm 8 gezet (schijnbaar zijn dit de sata-II) poorten op de DFI mobo's dus DUH! en nu starte hij foutloos op naar het windows xp installatie scherm.. dus ik ben nu windows aan het installeren, eens kijken hoe het gaat..

Willen de modjes dit topic eventjes open laten tot dat ik bijna 100% zeker weet dat dit het probleem heeft opgelost. Ik laat het weten als het probleem is verholpen hiermee, waarna jullie het op slot mogen zetten.

(kruist vingers)

Alvast hartelijk bedankt voor de input van iedereen!

-Ivo

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 00:41:
Waarschijnlijk heb je een illegale versie van windows......... (heel vaak meegemaakt dat na het updates (bij een illegale windows) het scherm zwart werd tijdens het opstarten)
Fairy Tale mode on ?

Verwijderd

Topicstarter
Correctie, Ik dacht dat dit het probleem had verholpen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, ik heb de sata schijnbaar gewoon naar een andere poort gezet waardoor het niet gedetecteerd werd. ik heb niet eerst de bios nagelopen of hij wel werd gedetecteerd en gedacht dat dit het pobleem had verholpen, maar na het opmerken van het ontbreken van de 2e hardeschijf, bleek het gewoon niet gedetecteerd te worden, dus.. windows xp start nu wel gewoon op .. nog een beetje slow voor een fresh install, maarjah, dat al dan wel aan de maxtor diamondmax 10 liggen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens een "Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 10, 7200RPM, 16MB, SATAII)" en niet dus de hardeschijf in de startpost staat vermeld

edit: Widows XP doet het dus voor geen meter, geen taskbar, niks doet et

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 23:56 ]

Verwijderd

Joh, draai ff die memtest. Ik begrijp dat windows nog steeds moeilijk doet na een frisse install. Bad sectors?

Verwijderd

Topicstarter
windows doet alleen moeilijke met die maxtor ingeschakeld, ik heb het proberen te flashen maar dan krijg ik een error, de bios blijft em wel gewoon herkennen.
Compatibiliteit (Maxtor): alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline) hebben compatibiliteitsproblemen met vroege exemplaren van de ICH5(R) southbridge. In veel gevallen volstaat een BIOS update van het moederbord. Anders moet je even het bord RMA'en voor een nieuwere revisie of een ander bord met een andere/nieuwere merk/type chipset nemen.

Alle Maxtor DiamondMax10 SATA schijven hebben ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA controller van nVidia nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers, zie ook dit topic: Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4. Er zijn diverse oplossingen mogelijk:

* Firmware upgrade: je hebt minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 SATA-I nodig. Download: 1B70 (740KB). Voor de SATA-II versie van de DiamondMax10 heb je minimaal de firmware versie 6V3 nodig. Download: 6V3 (1,42MB). De huidige firmwareversie van je schijf kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
* SATA-I/II jumper: naast de SATA connector achterop een DiamondMax10 SATA-II schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.
* BIOS instellingen: daarnaast moet je in sommige gevallen ook in de BIOS de Enhanced SATA Mode instelling uitschakelen om Windows op de Maxtor schijf te kunnen installeren. Ook wil het wel helpen om de NCQ-feature te uitschakelen in de BIOS danwel via apparaatbeheer in Windows.
* Draadje solderen: in extreme gevallen moet je een draadje aan de pin 11 van de SATA connector solderen en doorlussen naar een andere ground pin of zelfs de behuizing.

Tot slot hebben ook nog alle Maxtor ATA133 schijven compatibiliteitsproblemen met SATA-PATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). Je moet het boeltje op UDMA5 (ATA100) forceren in plaats van UDMA6 (ATA133) om het werkend te krijgen. Zie ook o.a. dit topic: Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133. Of haal anders een converter met een andere bridge (Abit converter, etc).
Elke hardeschijf test geeft me rare errors als de maxtor staat ingeschakeld

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 01:31 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 01:29:
windows doet alleen moeilijke met die maxtor ingeschakeld, ik heb het proberen te flashen maar dan krijg ik een error, de bios blijft em wel gewoon herkennen.

[...]

Elke hardeschijf test geeft me rare errors als de maxtor staat ingeschakeld
Heb je dit geprobeerd?
* SATA-I/II jumper: naast de SATA connector achterop een DiamondMax10 SATA-II schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.
Dit lost je problemen waarschijnlijk in een keer op.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
yup, helaas geeft ie dan een bluescreen, en moet ik me systeem herstarten

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar heb je nu je Maxtor geflashed naar een nieuwere BIOS? Je hebt wel het stukje in de FAQ gevonden maar geeft een nieuwe HD-Bios resultaat?

Verwijderd

Topicstarter
nee, hij wilt helemaal niet flashen, ik krijg een error, ik zal het vanavond nog eens proberen. eens zoeken op tweakers wat dfie error kan betekenen, gister te moe/lui voor geweest :P

Verwijderd

Topicstarter
hmm, krijg nog steeds een error met die flash prog
Error Code:
DMC_DRV_ERR_CODE_COMPAT_BUFF
Pagina: 1