Toon posts:

Hoe waterdicht is e-mail?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een simpele vraag...( hopelijk even simpel antwoord :)
Als een verzonden e-mail niet retour komt met een foutmelding bij de ontvanger , is deze dan gegarandeerd aangekomen bij de geadresseerde?( Als er geen spamfilter is bij de geadresseerde)
Indien niet, waar blijft die mail zweven dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 21:42 ]

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 23:20
Nee, er is helaas geen enkele garantie dat je email is aangekomen.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 15:09

SeatRider

Hips don't lie

Mail komt niet gegarandeerd aan. Mail wordt vaak gewoon 'gedropt' als ie undeliverable blijkt of enkele malen bounced.

Dat is ook wat je wil, zolang afzenders niet per definitie te achterhalen zijn. Anders zou spam tot in lengte van jaren ergens blijven liggen, danwel heen en weer getennist worden tussen servers.

[ Voor 48% gewijzigd door SeatRider op 10-04-2006 21:45 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dit is wel leuk om te lezen: nieuws: iPing: veel vertragingen bij e-mail
622 e-mails van de verstuurde 2,5 miljoen is niet aangekomen of teruggestuurd. :)

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:47:
Dit is wel leuk om te lezen: nieuws: iPing: veel vertragingen bij e-mail
622 e-mails van de verstuurde 2,5 miljoen is niet aangekomen of teruggestuurd. :)
Da's idd vreemd Maar relatief eigenlijk ook wel erg weinig , wat weg raakt he..?
Hoeveel % is dat?
Kan niet zo goed rekenen.. hehhe
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 22:33 ]

Verwijderd

622 / 2.500.000 = 0,0002488% :)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

IceStorm

This place is GoT-like!!!

0,02488 % :)

Maar idd, mail 'hoort' alleen aan te komen of iig te bouncen.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Als ze zeker wilt weten dat iemand je mail gelezen heeft, vraag dan om een reactie, of met sommige mail clients kun je vragen of de ontvangen even "mail gelezen" aan wil klikken. Dat is echter ook niet waterdicht, dus een reactie is het beste.

laat :)
Je moet het wel x100% doen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Nik op 10-04-2006 22:36 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
Rekenen kan je ook niet ;)
622 / 2.500.000 * 100 = 0,02488%

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
als iemand inbox vol is kan het mailtje niet afgeleverd worden... verder kan ik geen enkele reden bedenken waarom een mail niet gewoon aankomt.
Ervan uitgaande dat het emailadres werkelijk bestaat en niet op non-actief is gezet.

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Je kunt toch ook laten aangeven dat hij bezorgt is, krijg ook wel eens een leesbevestigings vraag en doe dat zelf nooit! Vind het niet nodig!

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Jazco2nd schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:37:
als iemand inbox vol is kan het mailtje niet afgeleverd worden... verder kan ik geen enkele reden bedenken waarom een mail niet gewoon aankomt.
Ervan uitgaande dat het emailadres werkelijk bestaat en niet op non-actief is gezet.
Packet-loss? Servers die plat gaan? Ik kan zat redenen bedenken hoor!

Verwijderd

Jimster schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:36:
[...]

Rekenen kan je ook niet ;)
622 / 2.500.000 * 100 = 0,02488%
Het is al laat O-)

/me moet beter op de details letten, gaat mij punten kosten op het examen :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 22:44 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 17:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jazco2nd schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:37:
Er kunnen ook nog servers overbelast, stuk, brak etc.. zijn, dus het is echt niet alleen een kwestie van volle mailboxen. verder kunnen te agressieve spamfilters ook roet in het eten gooien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties..
Ik laat een spamfiletr zoals gemeld even buiten beschouwing
Maar mijn 'hamvraag 'is eigenlijk of je altijd een foutmelding retour ontvangt als mail niet aankomt bij server van de geadresseerde?
Ik was daar altijd van overtuigd nl.
Kortom: 'geen bericht is goed bericht'?
Wat hier genoemd wordt, brakke servers, mailbox vol etc, dan krijg je als verzender altijd van de server melding toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 22:56 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Zoals ik al zei, in principe komt mail altijd aan of je krijgt een bericht dat het niet gelukt is (mailadres onbekend, box vol, virus geattached). Maar internet/mail heeft zo heel af en toe ook wel eens zijn nukken en het kan (not likely maar toch) zijn dat mail echt verdwijnt.

@Home was daar vroeger bijv. best wel goed in kan ik uit ervaring zeggen :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Waar je ook steeds vaker mee te maken krijgt zijn catch-all domeinen, dus je mailtje komt dan wel aan ook al bestaat de mailbox niet. Ik heb ook een aantal domeinen en catch-all lijkt leuk, maar voor het email-systeem in het algemeen is het beter dat er geen catch-all's bestaan omdat mail _altijd_ aankomt.

Als ik een persoonlijk mailtje stuur en type per ongeluk het emailadres verkeerd, dan zou ik die mail graag gebounced zien ipv dat het via de catch-all bij de admin terechtkomt.

• DDX
  • Nu online

DDX

tja of je mailtje komt ergens in een mailq op een server die daarna crasht
dag mailtje....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

(jarig!)
PAcket loss is onwaarschijnlijk dat een mailtje daardoor verdwijnt. Er gaat maar heel zelden data verloren gedurende transport wat niet wordt opgemerkt door de bovenliggende protocollen.
Behalve bij mijn Dell laptop met een brakke WIFI driver. Die verpeste pakketten bij het reassembelen

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-09-2025
Veel mailservers "droppen" mail als de ontvanger niet bestaad. Dit wordt gedaan om het gokken van email adressen moeilijker te maken teneinde een eind te maken aan de oneindige lading spam.

Je krijg in zo'n geval dus geen enkele bevestiging nog afkeuring van je mail. Zeker grote bedrijven maken gebruik van zo'n "drop" constructie om de lijn een beetje te beschermen.

Verwijderd

En daar hebben we de RFC's 821 en 822 (+ 2881 en 2882) voor...
In het kort komt het er op neer dat mailservers geacht worden mail
af te leveren als ze een 200 melding na de datafase hebben gestuurd.
oftewel, als je mail weg is gestuurd via smtp zal een goede mailserver (en goed ingesteld)
altijd ervoor zorgen dat de mail in de mailbox van de ontvanger terecht komt of een
delivery failure notification sturen.
Een crashende mailserver is geen reden om mail te droppen. De meeste server software
zorgt er ook voor dat tijdens een crash geen mail verloren gaat (door alles regelmatig op
disk te saven.)
Zie documentatie van Sendmail en Postfix bijvoorbeeld

• DDX
  • Nu online

DDX

c7bcf20fdd4b35a; leuk maar als die disk kapot is, is je mailq ook weg

je gaat mij toch niet zeggen dat jouw smtp servers cluster's zijn ed ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Maar daar ging het ook niet over in de genoemde RFC's... Natuurlijk kan er altijd wat misgaan met de hardware, maar je mag als ISP/Groot bedrijf zijnde best wel wat redundantie inbouwen.
Hetgeen wat ik beschreef was meer op de software gericht. De software dient er voor te zorgen dat
bij stroomuitval of crashende software mail niet verloren mag gaan. Daarom wordt ook vaak afgeraden om je mailqueue op een RAM disk te zetten. Het daat dan wel lekker snel, maar een keer stroom weg en je hebt kwijtgeraakte mail...
Pagina: 1