Toon posts:

2 Spinpoints, 1 Partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik krijg eerdaags mijn tweede Spinpoint 2504C en vroeg me af of ik van die 2 schijven 1 partitie kon maken. Dus je hebt 2x 250 in je pc zitten, maar windows herkent dit als 1x 500.

Ik heb al gezocht naar raid configs, maar daar zag ik het ook niet echt bij staan. Hier op GoT kon ik ook niks nuttigs gebruiken.

Cya

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Als jij op raid configs hebt gezocht, ben je ook raid-0 tegen gekomen. hiermee maak je met 2 hardeschijven als het ware 1 (met zoveel partities als je maar wilt). Echter is de data niet veilig bij uitval van een schijf, en is regelmatig backuppen wel vereist.

Hier staat tekst

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
raid-0 of je zet alles in een dynamische partitie

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:17:
Dus je hebt 2x 250 in je pc zitten, maar windows herkent dit als 1x 500.
Met raid-0 krijg je dan 1x 250. Alleen is het stukje sneller. Of begrijp ik het dan verkeerd?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-02 20:17

IEF

Why so serious?

http://www.acnc.com/raid.html

Als je goed leest zie je dat Raid 0 betekent, je houdt dezelfde ruimte, grotere snelheid,
maar grotere kans op failure (als 1 schijf uitvalt, ben je je hele array kwijt)

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 07:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

nee met raid-1 krijg je 1x 250 (en meestal net iets langzamer als 1 schijf), maar met extra veiligheid voor je data. met raid-0 krijg je 2x 250 = 500 (en bijna dubbel je snelheid)

[ Voor 27% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 10-04-2006 20:24 ]

Hier staat tekst

Verwijderd

met raid1 krijg je 1X250
met raid0 krijg je 1X500
en er zijn nog veel meer raidcombo's

je zou ook Murcielago's dynamische partitie kunnen doen

of een Jbod (meestal goedkoper) ,
maar omdat je 2 identieke schijven hebt, zou ik raid0 doen

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:21:
[...]

Met raid-0 krijg je dan 1x 250. Alleen is het stukje sneller. Of begrijp ik het dan verkeerd?
RAID 0 is wat ze noemen striping. Dan verdeel je de data over de 2 schijven. Windows ziet 1 schijf van 500GB, bestaande uit je 2 x 250GB schijven. Ideaal als je veel ruimte nodig hebt. Nadeel is dus dat als 1 van de 2 schijven de geest geeft, je alle data, van beide schijven kwijt bent.
RAID1 is wat jij omschrijft, waarbij XP 1 schijf van 250GB ziet. Er wordt dan op beide schijven exact dezelfde data weggeschreven. Ideaal als je je data veilig wilt stellen.

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Lees eerst eens wat over RAID-levels. Wikipedia is daar een goede bron van informatie voor.

Als je een RAID-controller hebt op je moederbord, kan je windows hierop installeren. Anders zal je ofwel nog een aparte schijf moeten kopen om windows op te installeren, OFWEL gaat je plan niet door.
Je kan wel een JBOD-array maken van partities (Just a Bunch Of Disks). Je maakt één partitie met Windows op, en daarna nog een partitie van 200Gb. Je maakt dan een array van 200Gb op HD1 en 250Gb op HD2.

Mijn advies is overigens om het simpel te houden. Gewoon twee schijven van 250Gb. Met RAID haal je je meer problemen op de hals dan het waard is om dat kleine ongemak van data sorteren te overkomen.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het is me al helemaal duidelijk. Alleen heb ik dan liever 2 icoontjes bij Deze Computer dan het risico om alles kwijt te raken. Ik ga er nog even over nadenken.

Ty
Parasietje schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:25:
Mijn advies is overigens om het simpel te houden. Gewoon twee schijven van 250Gb. Met RAID haal je je meer problemen op de hals dan het waard is om dat kleine ongemak van data sorteren te overkomen.
^^

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 20:27 ]

Verwijderd

BredeP schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:25:
[...]

RAID 0 is wat ze noemen striping. Dan verdeel je de data over de 2 schijven. Windows ziet 1 schijf van 500GB, bestaande uit je 2 x 250GB schijven. Ideaal als je veel ruimte nodig hebt. Nadeel is dus dat als 1 van de 2 schijven de geest geeft, je alle data, van beide schijven kwijt bent.
RAID1 is wat jij omschrijft, waarbij XP 1 schijf van 250GB ziet. Er wordt dan op beide schijven exact dezelfde data weggeschreven. Ideaal als je je data veilig wilt stellen.
Dit geldt niet specifiek voor Raid0 : Al heb je maar 1 schijf met evt. partities en die geeft de geest, dan heb je dus hetzelfde probleem. Is in mijn optiek dus geen reden om van Raid0 af te zien.
Je gegevens backuppen is een gouden regel voor iedere pc gebruiker.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Gaat niet helemaal op DarthVeder; wanneer je losse schijven hebt en er gaat er één kapot, ben je alleen de data op die schijf kwijt. Wanneer je in RAID0 draait en er gaat 1 schijf kapot, ben je _al_ je data kwijt. Oftewel: de kans dat je je belangrijke data verliest is bij RAID0 groter.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » RAID FAQ

Suggestie: RAID0 of JBOD. Dit kan ook gewoon vanuit Windows :)

FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.