Kapotte videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:46
Ik zit met het volgende:
Ergens in de afgelopen dagen is er een koelblokje van een van m'n geheugen blokjes afgevallen. Met als gevolg dat dat betreffende stukje geheugen dus niet goed gekoeld werd. Nu kreeg ik daar pas na een tijdje spelen last van. Namelijk met oblivion. Het begon met heel weinig, beetje dingetjes wat wel een beetje op artifacts leek, totdat ik dus het vermoeden kreeg dat er ergens iets niet klopte. Dus heb ik het snel getest op een zooi andere spellen zoals Doom3, en Tactical ops. Daar kreeg ik tot mijn schrik ook artifacts bij. Ook zonder overklokken. Het duurde wel eens waar een heel stuk langer dan in oblivion, maar na een uurtje spelen kwamen ze uiteindelijk toch.
Ik vermoed dat ik zo'n week of 2 heb gespeeld zonder dat koelblokje, aan de hoeveelheid stof die er op het geheugen zit te zien.
Nu is mijn vraag. Is m'n kaart nu finaal naar de kloten? Want voor zover ik weet moet alles nog goed zijn, omdat ik in het begin van het spelen nergens last van heb. Pas na een tijdje komen er artifacts.
Is er dan toch schade die pas merkbaar is als de kaart een stukje warmer word?

Hallo met Tim

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Wat gebeurt er als je het koelblokje netjes terugzet (dus eerst afkuisen, verse koelpasta erop, en terugplaatsen)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pkunk
naftebakje schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:13:
Wat gebeurt er als je het koelblokje netjes terugzet (dus eerst afkuisen, verse koelpasta erop, en terugplaatsen)?
Ja dat heb ik dus gedaan, en ik blijf dan dus artifacts houden. Er veranderd niets.
Overigens bijzonder detail: atitool geeft geen artifacts.. Maar bij oblivion is het dus na een paar minuten al raak.

[ Voor 16% gewijzigd door Pkunk op 10-04-2006 20:16 ]

Hallo met Tim

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

nee dan is er nog niks aan de hand.
n kaart gaat artifacts vertonen op t moment dat ie te warm word of beschadigd is. Omdat hij dat in jouw geval pas na een tijdje doet word hij gewoon te warm.
waarschijnlijk zul je gewoon een nieuw koelrib of fan moeten monteren en je kunt weer vrolijk doorgamen

ik heb dit zelf eens gehad met een tnt2 m64. ik had de kaart overclocked waarna de lijm of waarmee t koelrib vastzat te warm werd en losliet. ik heb zelf ervoor gekozen toen om een koelrib met fan te monteren omdat ik toch nog wou kunnen ocen. je kunt zoiets al voor n paar euro krijgen.
t kaartje functioneert nog steeds goed :), al gebruik ik m niet meer voor te gamen

[ Voor 8% gewijzigd door dude123 op 10-04-2006 20:18 ]

Meneer 1000 has spoken......

• Pkunk
dude123 schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:17:
nee dan is er nog niks aan de hand.
n kaart gaat artifacts vertonen op t moment dat ie te warm word of beschadigd is. Omdat hij dat in jouw geval pas na een tijdje doet word hij gewoon te warm.
waarschijnlijk zul je gewoon een nieuw koelrib of fan moeten monteren en je kunt weer vrolijk doorgamen

ik heb dit zelf eens gehad met een tnt2 m64. ik had de kaart overclocked waarna de lijm of waarmee t koelrib vastzat te warm werd en losliet. ik heb zelf ervoor gekozen toen om een koelrib met fan te monteren omdat ik toch nog wou kunnen ocen. je kunt zoiets al voor n paar euro krijgen.
t kaartje functioneert nog steeds goed :), al gebruik ik m niet meer voor te gamen
Waarom een nieuw koelrib? Ik heb dus de oude er weer op gezet, en die plakte na een beetje terpentine nog prima. Waarom zou die niet meer voldoen dan?

Hallo met Tim

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Timlog schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:14:
[...]

Ja dat heb ik dus gedaan, en ik blijf dan dus artifacts houden. Er veranderd niets.
Overigens bijzonder detail: atitool geeft geen artifacts.. Maar bij oblivion is het dus na een paar minuten al raak.
probeer eens andere spellen, mocht ie dit alleen bij oblivion doen, kan dit een driver probleempje zijn.

Meneer 1000 has spoken......

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Er zijn maar weinig kaarten waarbij geheugen koeling noodzakelijk is :) K denk niet dat de artifacts komen door te weinig mem koeling :)

Pas als je systeem specs verteld en hoeveel airflow je hebt kunnen we je verder helpen ;)

• naftebakje
Tsja, het kan wel dat dat chipje net warm genoeg heeft gekregen om beschadigd te geraken, maar niet warm genoeg om helemaal kapot te zijn. Daardoor zal ie langzaamaan fouten geven, tijdens zware belasting (gamen).

Maar het kan net zogoed zijn dat het koelblokje geen contact genoeg geeft ofzo, laat er eens een fan serieus op blazen, terwijl je kast openstaat (zodat ie zeker maximaal gekoeld wordt). Als je dan nog artifacts krijgt, is ie kapot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pkunk
dude123 schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:19:
[...]
probeer eens andere spellen, mocht ie dit alleen bij oblivion doen, kan dit een driver probleempje zijn.
Dat verhaal van in de startpost, is nadat ik het koelblokje terug heb gezet. Dus ik krijg nu na een tijdje in doom3 en tactical ops artifacts.

En zijn geheugen artifacts overigens niet puntjes? itt gekke vervormingen bij de core?
TrIsTaN_tDb15 schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:19:
Er zijn maar weinig kaarten waarbij geheugen koeling noodzakelijk is :) K denk niet dat de artifacts komen door te weinig mem koeling :)

Pas als je systeem specs verteld en hoeveel airflow je hebt kunnen we je verder helpen ;)
Specs staan in m'n sig ;)
Maar het gaat om een Geforce V9999GE met een zalman VF700AlCu. M'n airflow is prima, zootje papst fans en een fancontroller.

//edit: hmz.. na een kleine 30 minuten geeft atitool toch wel artifacts op stock snelheden. Toch vreemd dat dat zo lang duurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Pkunk op 10-04-2006 20:37 ]

Hallo met Tim

• Pkunk
Nou ik heb eens gekeken hoe warm het geheugen word zonder koelblokjes om te kijken of ze aan de 125graden komen. Warm genoeg om het silicium te verkloten, maar het werd niet warmer dan 75graden. Toen kreeg ik ernstige artifacts. Lijkt me sterk dus dat ene blokje zo warm is geworden. Dus kan je silicium chips permanent beschadigen door electronen migratie? En kan die chip sowiso permanent beschadigd zijn?

Hallo met Tim

Verwijderd

Hoe heb je die koelrib dr opnieuw opgezet? Niet per ongeluk een of andere foute lijm gebruikt waardoor de boel gewoon geisoleert word in plaats van gekoeld?

• Pkunk
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:07:
Hoe heb je die koelrib dr opnieuw opgezet? Niet per ongeluk een of andere foute lijm gebruikt waardoor de boel gewoon geisoleert word in plaats van gekoeld?
Geheugen schoongepoetst met terpentine. En de plakbandpasta van het koelribje ook met terpentine schoon gemaakt. En het plakte weer hardstikke goed. Zit nog goed vast nu. Denk ik... zit op school nu :P

Hallo met Tim

• Pkunk
Nouja.. stiekem hoop ik nog dat iemand me gaat vertellen dat het onmogelijk is dat een geheugenblokje door een beetje warmtje finaal naar de knoppen kan gaat. Maar ik vrees dat ik maar een nieuwe videokaart ga halen :'(

Hallo met Tim

• naftebakje
Timlog schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:18:
Nouja.. stiekem hoop ik nog dat iemand me gaat vertellen dat het onmogelijk is dat een geheugenblokje door een beetje warmtje finaal naar de knoppen kan gaat. Maar ik vrees dat ik maar een nieuwe videokaart ga halen :'(
Probeer dan toch nog eerst eens om die plakker er af te halen, en met wat koelpasta te werken (dat blijft vanzelf wel zitten als je niet te ruw bent), ik heb niet veel vertrouwen in die plakkers, vooral als ze al eens los zijn geweest (dan zit er een lading lucht tussen, en dat isoleert goed).

En in het kader van "zout in de wonde strooien", 90% van de schade is door de warmte, de rest is electronenmigratie en dergerlijke rare effecten. Dus tis helemaal jou schuld :+
* naftebakje gooit lege familieverpakking zout weg

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 11-04-2006 22:30 ]

• Pkunk
naftebakje schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 22:28:
[...]

Probeer dan toch nog eerst eens om die plakker er af te halen, en met wat koelpasta te werken (dat blijft vanzelf wel zitten als je niet te ruw bent), ik heb niet veel vertrouwen in die plakkers, vooral als ze al eens los zijn geweest (dan zit er een lading lucht tussen, en dat isoleert goed).

En in het kader van "zout in de wonde strooien", 90% van de schade is door de warmte, de rest is electronenmigratie en dergerlijke rare effecten. Dus tis helemaal jou schuld :+
* naftebakje gooit lege familieverpakking zout weg
Niet! Het is allemaal de schuld van zalman omdat hun pasta niet plakt. :Y)

Maar ik ga morgen even wat artic halen en kijken of het daarmee blijft plakken. En anders zet ik m'n pc op z'n kop. M'n zalman pasta is zoek. Op hoop van zegen..

[ Voor 4% gewijzigd door Pkunk op 11-04-2006 22:58 ]

Hallo met Tim

• Pkunk
Helaas pindacheese.. Het geheugen is gewoon stuk. Ik het het even vast geplakt zonder die standaard tape en met artic. Het blijft er wel duidelijk een stuk koeler door, maar het maakt niks uit. Ik blijf gewoon die artifacts houden. Maar ik blijf het vreemd vinden dat het pas na een tijdje gebeurt..

Hallo met Tim

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-07 20:16

Bejit

Svenska Faderland

Wat voor artifacts, ik heb namelijks sinds een paar weken ook "verschijnselen" die verdacht veel lijken op artifacts.

(Witte) blokjes die af en toe heel snel verschijnen en begin me er behoorlijk aan te irriteren.(Maar voor 2 seconden en dan weer weg)

Als je precies kan beschrijven hoe de artifacts bij jou eruit zien kan ik misschien heb ik dan meer zekerheid.(En kan ik waarschijnlijk ook me videokaart afschrijven)

P.s.
Rivatuner geeft ook met remote temperature steeds 41 aan en dan heel even 132 :X

Voeding is het niet want die heb ik net vervangen door een A-Merk(Chieftec 450 watt)

Videokaart: 6800GT :|

Systeempje

Verwijderd

die puntjes die je ziet,dat eerder denken aan een hitte probleem,als je geen knipperde plakken, textures hebt,hoef je denk ik geen zorgen te maken.

Zorg wel voor voldoende koeling,die 6800 gt wil wel heet worden van een potje flink gamen

• Blackloch
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-04-2025
Bah zelfde probleem hier lijkt het sinds gisteravond. Begon met lichte plekjes op scherm tijdens spelen (World of Warcraft) daarna grote artifacts tot systeem foutmelding gaf (iets met nv4)...hoopte eerst op driver probleem (alhoewel ik laatste versie alweer 3 weken ofzo draai), maar nope...

Zelfs bij opstarten heel even paar rare tekens in de bios...na tijdje ging het weer, ook in windows, tot ik een spel ging opstarten, paar pixels raar, meer...dan grafisch feest. Bij alt F4 kwam beeld weer beetje terug met nog rare rode gloed :(

Heb een Leadtek 6800GT 256MB. In begin klein beetje problemen mee gehad (ook puntjes) maar was na paar uur opgelost. Hoop dat gebrekkige voeding (Antec 350W op zich prima) oorzaak is, koop vanavond een 450W ofzo denk ik, moet er niet denken dat ik kaart moet opsturen voor reperatie/vervangen zucht. Denk dan nog eerder eraan om een 7900 te kopen (maar die 6800 is nog maar 1 jaar oud)...Balen!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 21:55

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

(maar die 6800 is nog maar 1 jaar oud)...Balen!
Garantie :? Veel leveranciers geven er twee jaar op. Heb mijn vorige 6600GT onlangs teruggebracht (zelfde probleem als wat jij nu beschrijft), probleem aan Alternate verteld en zonder testen zo een nieuwe mee gekregen... _/-\o_

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Pkunk
Bejit schreef op donderdag 13 april 2006 @ 00:23:

Als je precies kan beschrijven hoe de artifacts bij jou eruit zien kan ik misschien heb ik dan meer zekerheid.(En kan ik waarschijnlijk ook me videokaart afschrijven)
Het begint met kleine witte stipjes idd. Maar waarschijnlijk ook andere kleuren, maar die zie je gewoon een hee stuk minder snel. Kort daarna al vervormingen von de polygonen en vreemde textures.

Hallo met Tim

• Blackloch
Azerty heeft een RMA nummer gegeven, stuur hem dus maar op als een betere voeding niet helpt. Maar dan kaart wel een tijd kwijt dus ga dan denk ik alsnog shoppen voor een 7900GT, en verkoop de 6800GT na reperatie door :|

• Pkunk
Blackloch schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:33:
Azerty heeft een RMA nummer gegeven, stuur hem dus maar op als een betere voeding niet helpt. Maar dan kaart wel een tijd kwijt dus ga dan denk ik alsnog shoppen voor een 7900GT, en verkoop de 6800GT na reperatie door :|
Denk je er dan wel even aan dat de 7900GT PCI-e is ;)
* Pkunk heeft al een 7800GS besteld

[ Voor 6% gewijzigd door Pkunk op 13-04-2006 14:57 ]

Hallo met Tim

• Blackloch
Senks, gelukkig een pci-e MB hehe :)

Maaruh :'( een betere voeding gekocht en nog steeds zelfde storing...dus morgen maar opsturen en wachten op een winkel die een 7900 GT verkoopt. Bah zometeen heeft vriendin ook nog wat aan me, kan voorlopig niet meer gamen! 8)7
Pagina: 1