[2003] RAS en ip routing

Pagina: 1
Acties:

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Beetje naar aanleiding van dit topic: [rml][ Exchange 2003] `Gegevens van Exchange server...' melding[/rml] Ik heb inmiddels een goede router met firewall.

Ik heb een probleem met ip routering van RAS(pptp vpn) clients op een Windows2003 machine.

De situatie is als volgt:

internet -> Linksys router + firewall met portforward naar -> win2k3 machine met RAS actief.

Ik had altijd een software firewall draaien op de win2k3 machine. Die zorgde ervoor dat er alleen vanaf vertrouwde ipadressen een verbinding met de PPTP server gemaakt kon worden. Ik maakte vanaf thuis een vpn verbinding naar de server en kon vervolgens bij mijn hele netwerk. Nu heb ik de software firewall uitgeknald. Mijn Linksys router heeft de firewall functionaliteit overgenomen. Echter, als ik nu een vpn verbinding maak kan ik alleen nog maar bij mijn Win2K3 server. Ik kan geen enkele andere machine in mijn netwerk bereiken. Zo gauw ik de firewall op de win2k3 machine weer aanknal werkt het wel.

Ik ga er dus vanuit dat de firewall iets aan routing doet wat de RAS server zelf niet doet. Weet iemand zo wat ik in de RAS server in moet stellen om die routing voor elkaar te krijgen? Of heeft iemand een linkje naar een stukje duidelijk documentatie om een pptp vpn server onder win2k3 in te stellen? Ik heb alle settings in mijn RAS server doorgeploegd, maar niet echt kunnen vinden waar ik dit zou moeten regelen. Er zit een heel apart deel routing in, maar daar kan ik niet echt een koekje van bakken.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Niemand?

Ik ben zelf al weer een uur of wat aan het klooien geweest, maar nog niets zinnigs gevonden. Ik heb even wat screens van de RAS config gemaakt, misschien dat iemand iets ziet wat mist of verkeerd is? De server heeft ip 192.168.1.192 en 192.168.1.59. Dat laatste ip hangt niet aan de netwerkkaart, maar aan de RAS server. Als ik de RAS server uitzet is dat .59 ip weer weg uit de ipconfig.

screen 1
screen 2
screen 3
screen 4
screen 5
screen 6

Ik vermoed dat ik binnen het IP-Routering gedeelte ik dit zou moeten configureren, maar hoe?