Toon posts:

[Exchange 2000 Std.] Restoren/stand-by op andere server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een bestaande Exchange 2000/SP3 omgeving te restoren/stand-by te hebben op een andere server, met een andere NETBIOS-naam in geval van calamiteiten?

Waarom willen we dit? De situatie is als volgt op de hoofdvestiging:
- 1x W2K Std. SP4 DC (Files/Printers/DNS)
- 1x W2K Std. SP4 DC met Exchange 2000/SP3
- 2x Win2003 Std. met Citrix MF XPa

Op de uitwijklocatie, welke via VPN aan elkaar is geknoopt staat het volgende:
- 1x Win2003 Std. met Citrix MF XPa, welke lid is van de AD (hoofdlocatie) ivm de Citrix licenties
- 1x W2K Std. SP4 DC, welke lid is van de AD (hoofdlocatie)
- x aantal werkstations

De DC die hier staat repliceerd via VERITAS Replication Exec 3.1 de data-bestanden vanaf de hoofdlocatie.

Omdat de server DC is staan natuurlijk ook alle useraccounts op deze uitwijklocatie, maar wel met z'n eigen DNS en DHCP/WINS stand-by.

Nu willen we ook graag Exchange 2000 stand-by hebben draaien op de uitwijklocatie. Hierdoor stuiten wij toch op een paar onmogelijkheden denken wij ??? t.w.
- er is geen W2K Advanced Server om gebruik te maken van Cluster Service icm Exchange 2000
- je kan geen Exchange 2000 disaster recovery install uitvoeren omdat de hoofdserver gewoon draait en bovendien je dezelfde NETBIOS-naam moet hanteren
- je kan geen 2de mailbox store aanmaken omdat het niet de enterprise editie is

Hoe dan wel?
- de uitwijkserver uit het AD halen van de hoofdlocatie en configureren als geheel nieuwe AD domeincontroller bijv. UITWIJK met de hele ratteplan (DNS, DHCP, WINS etc)
- Exchange 2000 vervolgens installeren met een eigen organisatienaam etc
- 10 (uitwijk)gebruikers aanmaken + mailbox

In geval van een calamiteit staat de data keurig gerepliceerd via Replication Exec op de uitwijklocatie.
Vervolgens voor de belangrijkste personen (max. 10-15 pers.) hun mailboxen restoren naar de (uitwijk)gebruiker.

Nadeel hieraan is dat niet alle gebruikers zijn overgenomen van de AD vanaf de hoofdlocatie. De rechten op data moet je dus ook apart aflopen.

Dit moet toch op enige manier mogelijk zijn? Een fail-over van bijv. Legato Replistor is leuk, maar wil je niet over je VPN tunnel laten draaien met zo'n 40 users.

Suggesties zijn van harte welkom.

Verwijderd

In ieder geval is Exchange geen OS dus ga ik je topic even verplaatsen naar SA :)

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een interessant probleem waar ik binnenkort ook over moet gaan nadenken, op dit moment weet ik in ieder geval al dat:
  • DoubleTake (www.nsisoftware.com) heeft hier in ieder geval mogelijkheden voor, maar aangezien je al ReplicationExec hebt is het niet iets wat je er eventjes bijkoopt denk ik :)
  • Je zou kunnen kijken of dialtone recovery een mogelijkheid voor je is, je blijft dan echter met het probleem zitten dat je server dezelfde naam moet hebben.
  • Ik heb in mijn zoektocht ooit de link http://www.cemaphore.com/ van iemand doorgekregen, maar heb er geen ervaring mee en weet niet eens of het product bestaat :P

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je niet simpel alleen de information store restoren op een andere server?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rolfie schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:42:
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je niet simpel alleen de information store restoren op een andere server?
euh..

Nee. Niet zonder meer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

wat voor een verbinding ligt tusen de locaties?
als dit een redelijke verbinding is zou je eventueel als je backup echt nodig is een cluster gaan maken over de verbinding heen een exchange in een cluster zetten dus op de hoofd locatie een node en op de backup locatie een node en door middel van een san een mirror maken over de verbinding zodat je een shared storrige hebt over een wan verbinding.

zo heb je altijd een backup realtime op de backup locatie.

ow sorry heb het verhaal niet helemaal goed gelezen je hebt geen Adv server.
dus je kan het verhaal vergeten wat hier boven staat.

[ Voor 13% gewijzigd door gerhald op 17-04-2006 20:14 ]

Pagina: 1