Toon posts:

[SBS2003] Reboot spontaan*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Wij hebben de volgende server draaien:

INTEL pentium 4, 3GHZ;
RAID 5 HDD Array (Promise controller);
Windows SBS 2003;
Exchange (zit in SBS);
4 GB RAM;
Veritas backup software;
+- 18 GB aan Exchange data;
Alle updates (en servicepacks) geinstalleerd.

Het probleem
De server reboot spontaan ineens, zonder melding of aanleiding. In het eventlog lijkt het dat eerst de terminal services stoppen, dan de W3SVC services, de sharepoint services en dan vervolgens het systeem (want de volgende melding is een The server restarted. If this event was not planned event. Vroeger gebeurde dit alleen 's nachts waardoor de backup af en toe crashte. Nu gebeurd het ook overdag met alle problemen van dien.

Wat al geprobeerd
Virusscans natuurlijk meteen (McAffee en Trend Micro Housecall (online)). O.a. Sober en Baggle waren gevonden, maar met succes verwijderd. Spy en adware scans vinden niks. Servicepacks geinstalleerd omdat Exchange zonder SP2 een limiet had van 16GB terwijl er al 18GB aan exchange data was. Geen effect.

Veritas backup services stop gezet omdat we dachten dat dit een probleem zou zijn, geen oplossing. Offline defragmentation van de exchange store, ook geen oplossing.

Memory scan van de bios helemaal door laten lopen, geen fouten. Defragmentatie en de schijfcontrole zijn allemaal ok.

Systeem losgehaald van de UPS omdat we bang waren dat die misschien uit was gevallen, maar nee, ook dat geeft geen oplossing (ook haast niet verwacht omdat hij wel eerst enkele services stopt).

En nu
Nu hebben we dus echt geen idee meer en hopen we op een briljante ingeving van een mede-tweaker.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:38
Uhm
Niet heel toevallig automatic updates? - ja bij een default instelling kunnen die je server rebooten

Verwijderd

Ook rebooten bij een BSOD uitgezet zodat je kan zien of je een BSOD krijgt?

Verwijderd

Je hebt zeker niet het domein geconfigureerd?
Als je geen domein configureerd, dan reboot SBS automatisch (had ik ook)...

Verwijderd

Topicstarter
@nicodejong1980, hoe configureer je die? Deze tip geef ik wel erg veel kans :) Het is inderdaad zo dat dit in het begin misschien wel een beetje verkeerd is gegaan. Is er een "reconfig mijn domein" wizzard? Of iets anders dat ik kan doen om dit te corrigeren?

@wilhelmstroker, goede tip, tnx, ook dit ga ik morgen meteen even doen.

@razorhead, Auto updates staan wel aan, maar de update is nu echt ongeveer 3 keer per dag en een aantal keer per nacht. Zoveel keer zoekt hij niet naar updates (alleen elke avond om 12:00 een keer).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 21:01 ]

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 07:26
[quote]Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:57:
@nicodejong1980, hoe configureer je die? Deze tip geef ik wel erg veel kans :) Het is inderdaad zo dat dit in het begin misschien wel een beetje verkeerd is gegaan. Is er een "reconfig mijn domein" wizzard? Of iets anders dat ik kan doen om dit te corrigeren?

Yep:
Start --> Run
dcpromo

Ben benieuwd!

Verwijderd

Met SBS moet je dat via de wizard doen en niet met start->run->dcpromo anders gaan er dingen fout :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dus even samenvatten:

- Je hebt een server waar een paar dingen fout zijn gegaan tijdens de installatie
- De server reboot spontaan
- De server had virus infecties

En dan wil jij deze bak gaan opknappen? Tja.. tis maar wat voor ellende je op de hals wilt halen zeker :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou... ik denk eigenlijk dat als iemand weet hoe ik die wizard moet draaien omdat er met de dcpromo dingen fout gaan, het eigenlijk wel weer gaat werken. Verder werkt die server eigenlijk prima, het enige nadeel is dat hij af en toe reboot. Verder zijn er echt helemaal geen problemen mee.

Er zijn ook niet een paar dingen fout gegaan tijdens de installatie, maar in het event log zijn wel een paar meldingen m.b.t. domeinconfiguratie te zien (zal ik vanmiddag opzoeken en ook hier plaatsen). Ik dacht alleen altijd dat deze kwamen omdat hij niet direct aan een internetlijn hangt.

Als we hem op kunnen knappen zou dat mooi zijn, anders wordt het dit weekend volledig herinstalleren en dat kost veel tijd... terwijl als het probleem in de hardware zit er dan nog niks is opgelost. Ik wil dus het liefste proberen om eerst te kijken of het in de config / software op te lossen is en denk dus dat we met die domeinconfiguratie een hele goede kans maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 06:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze 2 eventlogs geven mij het gevoel dat er iets mis kon zijn met de domeinconfig:

The DNS server was unable to complete directory service enumeration of zone hetbedrijf.local. This DNS server is configured to use information obtained from Active Directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and repeat enumeration of the zone. The extended error debug information (which may be empty) is "". The event data contains the error.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

En:

The DNS server has encountered a critical error from the Active Directory. Check that the Active Directory is functioning properly. The extended error debug information (which may be empty) is "". The event data contains the error.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Deze meldingen komen overigens bijna nooit meer voor

Er hangt overigens ook nog een PopBeamer aan die nogal eens wat fouten geeft in het eventlog, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat die ineens voor spontane reboots zou gaan zorgen.

Verwijderd

Rechtermuisknop op My Computer >> Properties >> Tabblad Advanced >> Klik bij Startup and Recovery op Settings >> Vink daar onder System Failure Automatically Restart uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.alexnolan.net/articles/startup.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
??? Dat vinkje stond inderdaad aangevinkt. Kan het dan ook voorkomen dat het systeem denkt dat er iets is gecrashed waardoor hij met dit vinkje onterecht gaat rebooten? Anders staat het vinkje terecht aan, als het hele systeem BSOD'ed dan heb ik liever een reboot. Maar... dit is inderdaad een goede, ik heb hem meteen uitgezet. Als hij dan BSOD'ed kunnen we nu dan misschien zien waarom.

Ik ga meteen ook die minidump straks eens bekijken.

Tnx! (ook aan wilhemstroker).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:06:
??? Dat vinkje stond inderdaad aangevinkt. Kan het dan ook voorkomen dat het systeem denkt dat er iets is gecrashed waardoor hij met dit vinkje onterecht gaat rebooten? Anders staat het vinkje terecht aan, als het hele systeem BSOD'ed dan heb ik liever een reboot.
Mijn server reboote ook telkens, maar waarom wist ik niet. Ik heb dat vinkje "uitgeschakeld", en ik heb nooit meer last van een reboot o.i.d. :)

Als de pc nu BSOD'ed kun je zien waarom.... en kan je op zoek naar een oplossing...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 11:47 ]

Verwijderd

Ik vind het nog steeds irritant dat MS default dat vinkje aan heeft staan bij 2003/XP. Het moet gewoon uitstaan, dan weet je tenminste wat er aan de hand is :)

Verwijderd

Topicstarter
Aaaaaaargh. Ik probeer die server nu remote over te nemen, maar hij is helemaal dood. Volgens mij staat hij gewoon leuk met een BSOD te wachten totdat iemand hem reset. Ik wordt echt helemaal gestoord van dat ding. Met nog iets meer pech heeft hij gewoon een zwart scherm en is er gewoon helemaal niks op dat ding te zien. Ik ga straks erheen, hopelijk heeft iemand dan nog een idee.

Toevallig niemand die weet hoe je die domein configuratie wizard op kan starten?

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik snap die tip van het draaien van DCPROMO niet? Moet hij dan zijn AD gaan verwijderen? Een andere optie krijg je niet volgens mij.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Flyduck
Overigens zal het geen BSOD zijn, want de TS geeft aan dat eerst bepaalde services afsluiten en daarna de server pas gaat rebooten. Een hardwarematig of driver probleem kan je dan wel uitsluiten.

Wat wel kan is bv de LSASS service die crashed, waarna je dat schermpje krijgt dat de computer over 30 seconden gaat rebooten. Dat zou dan nog steeds een virus kunnen zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

elevator schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:25:
Dus even samenvatten:

- Je hebt een server waar een paar dingen fout zijn gegaan tijdens de installatie
- De server reboot spontaan
- De server had virus infecties

En dan wil jij deze bak gaan opknappen? Tja.. tis maar wat voor ellende je op de hals wilt halen zeker :P
Ik denk dat TS zelf geen enkel idee heeft
1) waar hij mee bezig is
2) waar hij aan gaat beginnen
3) waar hij z'n troubleshooting moet beginnen

Sorry, maar dit is typisch een geval van : haal externe expertise in huis.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Externe expertise is in huis gehaald, die kwamen tot precies dezelfde conclussies. Volgens mij hebben we zo'n beetje alles uitgevoerd. Ik zat nu nog te denken dat de BIOS misschien denkt dat het systeem te heet wordt ofzo en daardoor alles maar uitramt. Helaas draaien alle fans goed en als ik gewoon kijk dan zijn de temparatuur indicatoren binnen normaal bereik.

Als de LSASS service crashed dan had ik dat in het eventlog verwacht, daar is alleen helemaal niks van terug te vinden. McAffee en TrendMicro vinden ook helemaal niets, McAffee is ook volledig up to date. Het zou nog een virus kunnen zijn, maar dan is het wel een knappe.

DCPromo of een wizard om een eventuele domein configuratie te configureren begrijp ik ook nog niet, als iemand daar nog een tip voor heeft dan hoor ik het heel graag.

Er wordt geen minidump weggeschreven terwijl deze optie wel aanstaat (daarom begon in aan een BIOS shutdown te denken). Vanmiddag gaan we het geheugen en de voeding vervangen, beide misschien kanshebbers al blijft het een gok, maar het is hardware dat we gewoon kunnen vervangen zonder problemen, dus waarom niet proberen.

@BackSlash32, jij nog wel enig idee in dit geval dan? Het enige logische lijkt nu nog een herinstallatie, maarja, dat kost ook een hoop tijd en als je niet 100% zeker weet dat het software gerelateerd is schiet je daar dus nog steeds niets mee op.

• elevator
  • Niet online

elevator

Je PC herstart met de services die netjes down gaan en een melding dat de shutdown niet geplanned was. Feitelijk betekent dit dat er (oude) software is die een clean shutdown uitvoert, oftewel iets op jouw PC initieert die reboot.

Omdat je Exchange draait moet je ook wel een domain draaien, ik ga er dus van uit dat dit ook de enige server (/dc) in je SBS domain is - dus hier kan het ook niet aan liggen gok ik :)

Heb je enige regelmaat in dit probleem bijvoorbeeld? (elk uur, elke 12 uur?)
Heeft de PC bv. een internet connectie (indirect danwel direct?)? Wat gebeurt er als je die volledig loskoppelt? Wat doet de server in safemodus? (dat is wat lastiger te testen gok ik) :)

Verwijderd

Misschien is dit wat je nodig hebt, de limit van je Exchange database is na het installeren van je exchange service pack verhoogd naar 18 GB die je ook alweer gebruikt hebt.
Deze limiet kun je met een register key verhogen naar 75 GB.
Zie hier [url] http://support.microsoft.com/?kbid=912375&SD=tech [url]

Mischien dat daarom eerst netjes alle services worden afgesloten en daarna opnieuw opgestart ?

• Gé Brander
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 09:32:
Misschien is dit wat je nodig hebt, de limit van je Exchange database is na het installeren van je exchange service pack verhoogd naar 18 GB die je ook alweer gebruikt hebt.
Deze limiet kun je met een register key verhogen naar 75 GB.
Zie hier [url] http://support.microsoft.com/?kbid=912375&SD=tech [url]

Mischien dat daarom eerst netjes alle services worden afgesloten en daarna opnieuw opgestart ?
Dat is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht na het zien van de 18Gb exchange store. Wellicht dat je gebruikers kan overreden om mail te archiveren naar pst bestanden. Ik weet namelijk niet of het vergroten van de max-size supported is. Oftewel, houdt je recht op support als je dat doet. Dat de mogelijkheid staat in een KB artikel, wil namelijk niet zeggen dat het supported is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Dat de mogelijkheid staat in een KB artikel, wil namelijk niet zeggen dat het supported is.
Da's natuurlijk grote onzin, de feature is speciaal toegevoegd in sp2, en als er een kb artikel van is, is het natuurlijk supported, anders zou het kb artikel niet eens gepubliceerd worden. Of er zou duidelijk bij staan dat het unsupported is. Bovendien krijg je meldingen in je event log hierover en daar zie ik TS niks over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 10:55 ]

Verwijderd

Hele stomme vraag.
Heb je ook heel toevallig apc software op de server staan?
Vernieuw deze dan eens naar de nieuwste versie.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeuh .. ik heb het eerder aan de fiets gehad met een server. Niks aan de hand met de software hoor (draaide btw geen SBS).. was puur de voeding. Voeding vervangen.. en voila! Soms viel de 12v naar blijkbaar een laag kritieke waarde of fluctueerde deze te veel..

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb dit ook nog eens voor gehad, en de oplossing was echt te onozel om dood te doen. De vorige systeembeheerder had ingesteld dat terminal server users de server mochten rebooten/afsluiten. Iedere keer als er een bepaalde gebruiker zijn terminal server sessie afsluite sloot de server af. Toevallig ook niet zoiets bij jou?

• Flyduck
Brecht Laitem schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:46:
Ik heb dit ook nog eens voor gehad, en de oplossing was echt te onozel om dood te doen. De vorige systeembeheerder had ingesteld dat terminal server users de server mochten rebooten/afsluiten. Iedere keer als er een bepaalde gebruiker zijn terminal server sessie afsluite sloot de server af. Toevallig ook niet zoiets bij jou?
Lol! Dat was dan niet zo een goeie systeembeheerder :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 06:13:
Aaaaaaargh. Ik probeer die server nu remote over te nemen, maar hij is helemaal dood. Volgens mij staat hij gewoon leuk met een BSOD te wachten totdat iemand hem reset.
Klopt als een bus ;) De server reboot nu niet meer, maar je moet dit handmatig doen omdat hij nu een BSOD weergeeft, met de foutcode.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 19:04:
Klopt als een bus ;) De server reboot nu niet meer, maar je moet dit handmatig doen omdat hij nu een BSOD weergeeft, met de foutcode.
Lang leve iLO.
Oh, dat zat er niet op terwijl die server fysiek niet zo makkelijk bereikbaar is? Hmm..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de reacties weer. De server heeft helaas geen blue, maar een black screen. Er is helemaal niks meer te zien en hij reboot niet meer vanzelf. Wat we wel hebben ontdekt hierdoor is dat de start / stop service meldingen komen bij het opstarten (waarschijnlijk een alert). Het idee dat hij netjes afsluit is dus ook verdwenen.

De exchange store hebben we al naar het maximum vergroot. Ook zijn nu de voeding en het geheugen vervangen, maar het probleem blijft helaas nog steeds. Terminal server sessies worden alleen door ons gebruikt en zelfs wij mogen hem niet remote uit zetten.

Ik zie wel dat het sbsrcexe.exe proces draait. Als ik op google zoek dan wil deze de server rebooten als hij denkt dat het geen PDC is. Blijkbaar moet SBS als PDC staan. Er draait inderdaad ook exchange op, maar mijn grootste twijfel is nu dus nog steeds of hier alles wel goed zit. Als iemand dus nog een idee heeft om dat te fixen...

APC Software hebben we al verwijderd.

Opvallend waren nog wel de volgende event ID's:
1005: The DSRestore Filter failed to connect to local SAM server. Error returned is <id:997>.
Dit hebben we opgezocht en met een registry key gefixed

5603: A provider, PerfProv, has been registered in the WMI namespace, ROOT\CIMV2\MicrosoftHealthMonitor\PerfMon, but did not specify the HostingModel property. This provider will be run using the LocalSystem account.
Volgens mij kan deze geen kwaad, ik kan alleen ook geen oplossing vinden voor een fix.

1030: Windows cannot query for the list of Group Policy objects. Check the event log for possible messages previously logged by the policy engine that describes the reason for this.
Workaround beschikbaar: DFSUtil /PurgeMupCache (uit de support tools in 'opstarten' gezet)

1058: Windows cannot access the file gpt.ini for GPO CN={31B2F340-016D-11D2-945F-00C04FB984F9},CN=Policies,CN=System,DC=,DC=local. The file must be present at the location <\\local\sysvol\.local\Policies\{31B2F340-016D-11D2-945F-00C04FB984F9}\gpt.ini>. (Configuration information could not be read from the domain controller, either because the machine is unavailable, or access has been denied. ). Group Policy processing aborted.
Workaround beschikbaar: DFSUtil /PurgeMupCache (uit de support tools in 'opstarten' gezet)

6: (popbeamer) Error: Unable to convert hostname to IP address ( no answer from name server ) [3]
Komt wel vaker voor, kan volgens mij geen kwaad.

10016: The application-specific permission settings do not grant Local Launch permission for the COM Server application with CLSID
{9DA0E106-86CE-11D1-8699-00C04FB98036}
to the user NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.
Moet ik nog uitzoeken... is wel raar, want lijkt alleen betrekking te kunnen hebben op Windows XP 64 bits systemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 14:26 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Kijk eens in je "Active Directory Users and Computers", rechtsklik eens op je domainname (bedrijf.local), FSMO Roles, tabje "PDC" en welke server is de PDC ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door elevator op 14-04-2006 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
@elevator, nee, daar klopt hij gewoon. De SBS server staat daar in de rol van PDC.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 09:52:
Hele stomme vraag.
Heb je ook heel toevallig apc software op de server staan?
Vernieuw deze dan eens naar de nieuwste versie.
De APC software (zeker oudere) zitten zeker fouten in. Dit is dus echt alles behalve een domme vraag. En een goede opmerking, waarom vervang je de voeding niet. Je zal toch een beetje moeten proberen (of installeer een monitor progje van je temps en voltages).

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 09:49:
[...]

Da's natuurlijk grote onzin, de feature is speciaal toegevoegd in sp2, en als er een kb artikel van is, is het natuurlijk supported, anders zou het kb artikel niet eens gepubliceerd worden. Of er zou duidelijk bij staan dat het unsupported is. Bovendien krijg je meldingen in je event log hierover en daar zie ik TS niks over zeggen.
Toch zou ik nog maar eens proberen de mailstore te verkleinen. Het KB artikel verwijst naar het product Exchange en niet naar het product Exchange in combinatie met SBS zoals de TS dus heeft. Wellicht dat je dat zonder problemen kan doen voor een Exchange op een Windows server, maar dat SBS daar toch net even anders mee omgaat. Dus oude mail (misschien dan wel tijdelijk) in pst mappen gooien, mailstore verkleinen en nog eens checken of het probleem nu weg is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb ook eens meegemaakt dat de licentie niet in orde was op een of andere wijze, dat de server daarom steeds een reboot deed, of zelfs uit. Geen meldingen etc, na een herinstallatie was het probleem er niet meer. Het had te maken met het feit dat ik Windows 2003 standaard had geinstalleerd, en daarna pas begon met de SBS cd's. Tijdens de installatie en eerste paar dagen (is het niet 31 dagen voor je moet registreren?) ging alles goed, maar opeens ging de SBS server rebooten of uit, welke weet ik niet meer.

Is het hier op een zelfde wijze geinstalleerd soms?

Verwijderd

Topicstarter
@Sharkys: APC is volledig ge de-installeerd. Voeding & geheugen is al vervangen. Helaas helpt het niet.

@c70070540: SBS geeft wel aan dat de store nu 74 GB is en dat er maar 17 wordt gebruikt. In elk geval gaan we komend weekend een offline defragmentation uitvoeren en een hoop archiveren.

SBS2003 is hier direct met SBS2003 cd's geinstalleerd. De server heeft ook al meer dan 2 jaar probleemloos gedraaid totdat die met dit fenomeen kwam.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik hoop, voor de oorzaak van het probleem vinden, dat je alleen de Exchange actie uitvoert, en dan kijkt of het opgelost is, in plaats van diverse acties uitvoert, want dan weet je nog niet waar het door gekomen is.

Verwijderd

Topicstarter
@v70070540, Nee, dit weekend moet het opgelost zijn. Zaterdag gaan we die exchange acties doorvoeren en nog enkele andere ideen proberen (dcpromo runnen). Reboot hij dan voor zondagochtend nog een keer dan is het einde server + een complete reinstall. Blijkt dat maandag nog niet te werken dan komt er een nieuwe server en gaat deze naar de schroothoop.

We moeten z.s.m. weer een stabiele situatie regelen voor deze klant. Helaas geen tijd (en geld) om nog rustig verder te troubleshooten.

• cyspoz
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Je kan het hardware probleem simpel proberen te checken door je server te laten draaien met bijvoorbeeld knoppix ofzo? Dan sluit je al je huidige software uit. Reboot de machine, dan weet je dat je het in de hardware sfeer moet zoeken.

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Heb je automatic-updates aanstaan en toevallig een Sp geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Knoppix? Goeie tip...

Alle SP's en updates zijn geinstalleerd. Automatic updates staat inderdaad wel aan, maar de reboots zijn volkomen random.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Ik begrijp dat er een virus op stond, virussen kunnen bestanden beschadigen. Na het verwijderen van virussen hoeft niet alle schade ongedaan gemaakt te zijn. Herinstalleren is hier een goede optie!! Verder vraag ik me af hoe die virussen ooit binnen zijn geraakt, het lijkt me verstandig dat te onderzoeken en verder te voorkomen (los van internet, hardware firewall, geen gedeelde shares etc)

Edit:

Trek eens alle USB apparaten los, in wind 2k hielp dat.

[ Voor 8% gewijzigd door barfieldmv op 14-04-2006 17:09 ]

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Bepaalde services kunnen volgens mij zorgen dat een computer zich zelf rebooten als ze meerdere keren op hun gat gaan. Zou het kunnen zijn dat dit ook jou situatie is ???

Je kunt dit checken bij services en daar de eigenschappen van op te vragen ...

In ieder geval suc6 met je situatie.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 09:03:
Opvallend waren nog wel de volgende event ID's:

1030: Windows cannot query for the list of Group Policy objects. Check the event log for possible messages previously logged by the policy engine that describes the reason for this.

1058: Windows cannot access the file gpt.ini for GPO CN={31B2F340-016D-11D2-945F-00C04FB984F9},CN=Policies,CN=System,DC=,DC=local. The file must be present at the location <\\local\sysvol\.local\Policies\{31B2F340-016D-11D2-945F-00C04FB984F9}\gpt.ini>. (Configuration information could not be read from the domain controller, either because the machine is unavailable, or access has been denied. ). Group Policy processing aborted.
Das een niet-frisse AD. Hij is z'n Default Domain Controller GPO kwijt.
Tel dat op bij de andere DC-gerelateerde errors en kom eveneens tot de conclusie dat hier een configfout in zit.
Niet toevallig met de Security settings op domain of DC nivo of zelfs local GPO zitten werken?
SMB Signing instellingen verkeerd wijzigen kan eveneens dit soort vervelende bijwerkingen geven.

DFSutil is dan een workaround, geen fix.

DCGPOFIX al naar gekeken? Permissies gecontroleerd op SYSVOL en NETLOGON?
Kun je daarin op de doos zelve?
6: (popbeamer) Error: Unable to convert hostname to IP address ( no answer from name server ) [3]
Komt wel vaker voor, kan volgens mij geen kwaad.
Nameserver is je eigen DNS server, als die niet reageert (ook niet met roothints) is dat dodelijk.

Als je server zichzelf dan ook nog eens niet goed registreert in DNS dan weet Active Directory op SBS wel een passend antwoord: de paniekshutdown, omdat ie ook daardoor de _msdcs zones niet goed kan resolven en daar staan je roles ook in.

Gooi anders je DNS zone eens eruit en maak 'm opnieuw aan, geef de netlogon service een slinger en ga met netdiag en dcdiag de boel controleren.

[edit]
Nog even over virussen en andere shit op deze server: reinstall is sowieso in dat geval een aanrader, maar als je de kans hebt om het tijdelijk te fixen door goed te controleren op TCP/IP LSP hooks (waardoor je DNS resolving over de pis kan gaan) is dat aan te raden.

Werkt het dan weer kan je eventueel een Swing migration proberen.

Exchange overzetten op nieuwe server SBS2003

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 14-04-2006 18:14 ]

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 13:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

henkleerssen schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:17:
eeuh .. ik heb het eerder aan de fiets gehad met een server. Niks aan de hand met de software hoor (draaide btw geen SBS).. was puur de voeding. Voeding vervangen.. en voila! Soms viel de 12v naar blijkbaar een laag kritieke waarde of fluctueerde deze te veel..
Als de voeding brak is, dan gaat ie hard neer, niet netjes... denk niet dat het dat is.

Je server heeft veel problemen gehad bij installatie, domein, virus, enz..
Waarom maak je geen backup van je data, start je opnieuw? Dan weet je zeker dat alles netjes wordt gedaan (mits je het netjes doet natuurlijk) en kun je een stabiel systeem bouwen.
Nu ben je aan het freubelen, leuk voor thuis... maar als je stabiliteit wil, moet je basis goed zijn.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat na twee jaar er inmiddels wel een oplossing is gevonden ;)

Pagina: 1