Audio laten lopen via CAT5/RJ45

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08-2025
Ik heb thuis een heleboel wall outlets voor RJ45's, die allemaal keurig op een patch paneel samenkomen (I know, goed geregeld 8) ) en nu hebben wij binnenkort een feest hier. Aangezien audio in feite ook niets anders is dan 2 koperkabels (tulip, maar oké) dacht ik dat het wellicht mogelijk was om de audio via de RJ45's te laten lopen. Als ik zelf een beetje pruts (of als ik iemand kan laten prutsen) om een ader om te laten zetten kan ik een kabel maken met aan de ene kant een RJ45 en aan de andere kant een audio jack output.

Als ik dan de kabels juist patch (niet via een switch) kan ik met één laptop àlle wall outlets van dezelfde audio voorzien en dat is voor een feest natuurlijk wel prettig. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er zulke kabels in de handel te koop? Zijn de CAT5 kabels überhaupt dik genoeg om het audio signaal door te vervoeren (tulip en die kleine dingen zijn heel wat dikker nl.).

Verwijderd

Zolang je er onversterkt signaal door laat lopen moet dat prima gaan. Het twisted zijn van de kabels zorgt er zelfs nog voor dat de invloed van storingen beperkt blijft...

Sterker nog... je kan als je alles correct bedraad hebt zelfs stekkers maken met ethernet en audio tegelijk :)
Pin 1, 2 en 3, 6 voor ethernet, zoals gebruikelijk en de overige 2 twisted pairs voor je audio. Natuurlijk wel aan de kant van de switch ook afsplitsen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
De er zit geen afscherming op je netwerkkabels (storing wordt vermeden door twisted pair te gebruiken), terwijl dit voor audio wel nodig is; dus er zal denk ik een stevige 50Hz brom op je geluid zitten (netspanning straalt uit). Je kan proberen om alle draden die je niet gebruikt als massa te gebruiken, maar of dat voldoende zal zijn :?
Verder kan je je geluidsbron niet onbeperkt belasten, let daar ook mee op. Waar komt/komen de versterker(s)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08-2025
Het idee is dat ik een laptop gebruik als muziek zender, dus dat ik vanuit daar alle MP3's netjes in de queue kan hangen en het dan over een virtuele ringleiding gestuurd wordt. Ik weet niet of dat onversterkt geluid is? Ik zou dan de PC speakersets kunnen gebruiken, volgens mij hebben die een versterker aan boord.

Ik heb ook geprobeerd om via de pc's een shoutcast op te zetten en dat werkt ook goed, het nadeel is alleen dat je nooit exàct dezelfde miliseconde aan geluid hebt door de streaming (zelfs niet als je de buffers nagenoeg uit zet) en je hebt dan altijd een PC nodig die niet altijd aanwezig is op de wall outlets (die heb ik meer dan pc's).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

naftebakje schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:40:
De er zit geen afscherming op je netwerkkabels (storing wordt vermeden door twisted pair te gebruiken), terwijl dit voor audio wel nodig is; dus er zal denk ik een stevige 50Hz brom op je geluid zitten (netspanning straalt uit). Je kan proberen om alle draden die je niet gebruikt als massa te gebruiken, maar of dat voldoende zal zijn :?
Verder kan je je geluidsbron niet onbeperkt belasten, let daar ook mee op. Waar komt/komen de versterker(s)?
Ik heb dit in een studentenhuis prima werkend gezien (iets met eigen muziek in de douche enzo). Omversterkt werkt het prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Kan je niet een paar laptops van vrienden lenen en in elke kamer één laptop zetten? Dan een shoutcast servertje opzetten: probleem ook opgelost ;-).

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Pagina: 1