[NCQ] NCQ aanzetten op DFI Ultra-D Nforce4

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Sinds kort heb ik ter vervanging van mijn Asus A8N-E moederbord een nieuw plankje in mijn systeem: de mooie DFI Ultra-D.

Toen ik het Asus plankje nog gebruikte draaide ik op Raid 0 en kon ik gebruik maken van NCQ. Ik heb echter besloten van Raid 0 af te stappen omdat ik temperaturen van de harddisks graag wil kunnen meten, iets wat via de raid controller niet mogelijk is.

Na het moederbord vervangen te hebben heb ik een complete herinstall gedaan van het systeem. Ik heb de nvidia drivers geinstalleerd met uitzondering van de ide drivers en de firewall (NAM) gezien de vele verhalen over instabiliteit met het gebruik van deze drivers.

Helaas biedt de huidige Windows driver me op de controller waarop mijn NCQ ondersteunende harddisks zijn aangesloten geen optie om NCQ in te stellen.

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden dus ik zal aan de hand van enkele screenshots het probleem illustreren:

Het overzicht van controllers zoals deze in Windows te vinden is:

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/5084/controlleroverzicht6lq.jpg

De details van de driver zoals ik deze krijg te zien wanneer ik de properties wil bekijken van de bovenste "standard dual channel" controller.

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/7461/driverdetails2ut.jpg

De driver details zoals ik deze krijg te zien bij de properties van de onderste 2 controllers:

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/2815/driverdetails25la.jpg

Hierop is de NCQ instelling duidelijk te zien. Dat alles greyed out is klopt: er hangen geen schijven aan die controller.

Tenslotte nog een detail overzicht van de drivers die op die controller worden gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/9880/driverversies7gk.jpg

De disks zijn aangeloten op SATA slot 1 en 2 op het moederbord. Het gaat hier om Hitatchi schijven:

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/6838/harddiskoverzicht1pi.jpg

Hoe zorg ik ervoor dat ik het uitgebreidere instelscherm ook op de eerste dual channel ide controller krijg?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bor

Bor

Topicstarter
Inmiddels ben ik een stap dichterbij misschien. De MS driver die word gebruikt op de controllers die het uitgebreide scherm laten zien is versie 5.1.2600.1106. De driver die word gebruikt op de controller welke het uitgebreide scherm niet laat zien is 5.1.2600.2180 , ofwel een andere en nieuwere versie?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03
1106 is de sp1 driver, 2180 is de sp2.

• Bor

Bor

Topicstarter
Hoe kan het dat ik 2 verschillende versies drivers heb dan? SP2 is natuurlijk gewoon geinstalleerd evenals alle patches etc. Is er een mogelijkheid dit recht te trekken?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03
Ja die devices die 1106 gebruiken uninstallen, daarna wordt het opnieuw installed na detectie door Windows, en normaal gesproken moet dan wel die sp2 driver gebruikt worden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zie dat je een Hitachi drive hebt. NCQ kan dan alleen maar ingeschakeld worden als je de NForce opslag/IDE-SW drivers installeerd. Bij sommige drives blijkt namelijk dat het wel in Windows kan (weet niet of het met NForce4 mogelijk is helaas), maar bij mijn Hitachi's kon het ook niet zonder de drivers te installeren (heb verhalen gehoord van Seagates waar het in de firmware zit :|). Maar ik zou het maar uitlaten, is vaak net zo snel of zelfs sneller en ik zou er geen stabiliteit voor willen inleveren (je kent de NVidia drivers ;) ).

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik heb nu driver 2180 er weer op staan en inderdaad: het instellingen scherm die nodig is om NCQ aan te zetten is weer weg. Wegens de aanhoudende verhalen over instabiliteit met de huidige Nvidia IDE driver (waar blijft de nieuwe versie) heb ik besloten deze niet te installeren en het voorlopig zonder NCQ te doen.

Is de nvidia driver ook voor 3GB/s mode nodig?

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Is het feit dat Windows aangeeft "standard dual channel .." niet eng?
Betekent dit niet dat hij hem niet specifiek herkent en dus erg low-level aanstuurt?
Heb je je chipsetdrivers geinstalleerd? Moet dat uberhaupt? (Ik heb nog nooit nforce bordjes gezien)

Actions speak louder than words

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik heb de chipset drivers inderdaad geinstalleerd behalve de bekende buggy Nvidia ide drivers. Ik zal morgen eens benchen om te kijken of ik een normale score haal.

Wat geeft ie bij anderen aan met een Nforce 4 bordje zonder de IDE drivers?

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 10-04-2006 22:58 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Een hdtach benchmark: zou ik inderdaad niet meer moeten halen?

Afbeeldingslocatie: http://img383.imageshack.us/img383/1668/hdtach14zn.jpg

HDtune:

HD Tune: HDT722525DLA380 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 31.4 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 64.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 52.8 MB/sec
Access Time : 12.7 ms
Burst Rate : 117.7 MB/sec
CPU Usage : 2.6%

[ Voor 62% gewijzigd door Bor op 10-04-2006 23:32 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Owkee schijnbaar word leef ik echt onder een steen dan :S
instabiele nForce4 IDE driver :? ik draai die drivers al 14 maanden zonder enige vorm van instabiliteit....zonder NCQ dat wel omdat ik geen schijven heb die het ondersteunen, maar toch gewoon alles stabiel hoor.

Gabriël AM5

• Bor

Bor

Topicstarter
sapphire schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 08:58:
Owkee schijnbaar word leef ik echt onder een steen dan :S
instabiele nForce4 IDE driver :? ik draai die drivers al 14 maanden zonder enige vorm van instabiliteit....zonder NCQ dat wel omdat ik geen schijven heb die het ondersteunen, maar toch gewoon alles stabiel hoor.
Zoek hier maar eens op GoT en / of op het nvidia forum of welk ander technisch forum. Je zult echt gigantisch veel problemen met die drivers tegenkomen. Op het nvidia forum is het standaard advies om de drivers niet te installeren.

Verwijderd

NCQ kan toch met Hitachi schijven d.m.v. hun tool aangezet worden? (net als de SATAI/SATAII, acoustic management etc.)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
NCQ kun je níét met de tool aanzetten, alleen de accoustic mode en de overdrachtssnelheid. Je kunt daar dus SATA 3GB/s instellen en daar zijn verder ook geen drivers voor nodig, het werkt direct. En sommige mensen hebben problemen met die drivers, anderen weer niet :). Verder is die HD Tach score prima, haal soortgelijke score met mijn Hitachi :) (heb zowel de 160GB en zoals jij de 250GB, halen bijna dezelfde score :) ).
Pagina: 1