[Debian/ALSA] Desktop bevriest random bij geluidsweergave

Pagina: 1
Acties:

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo,

Sinds ongeveer een week ben ik een serieuze poging aan het doen Debian op m'n AMD Athlon64 X2 4200+ systeem. Alles werkt prima, maar er blijft zich 1 probleem voordoen:
Op onregelmatige momenten, tijdens het afspelen van geluid, bevriest de hele computer. Niets doet het meer, X wil zich niet aflsuiten, SSH verbinding is geen optie. Slechts een harde reset zorgt er voor dat ik weer iets kan doen.

Ik denk dat het door het geluid komt, omdat het vastlopen zich bijna alleen voordoet als er net ongeveer 1 seconde geleden een nieuwe geluid is begonnen met afspelen. Bijvoorbeeld als er net een nieuw nummer begint in XMMS, of als KMess een geluid geeft omdat iemand iets tegen me zegt over MSN. Daarnaast heeft de computer afgelopen nacht aangestaan en is hij niet vastgelopen, terwijl ie bij het afspelen van muziek binnen de vijf minuten vast zit.

Ik begon met kernel 2.6.15-1-amd64-k8-smp, en draai nu 2.6.16.2, wat geen verschil maakt. Ik heb de opties van ALSA al 100x doorgelopen en de kernel opnieuw gecompiled, niets maakt uit. Teruggaan naar OSS lijkt me geen optie.

Nadat bleek dat het om het geluid ging heb ik mijn onboard AC97 geluid uitgeschakeld en het opnieuw geprobeerd met een SB Live! 5.1 Digital die ik nog had liggen, omdat het misschien aan brakke drivers kon liggen of iets dergelijks, maar helaas; het probleem blijft bestaan.

Geen enkel log geeft foutmeldingen, nergens is iets terug te zien van het vastlopen. Heeft er iemand enig idee waar ik zelfs zou kunnen beginnen met het opsporen van de fout?

Hier enige systeeminformatie, als er meer nodig is hoor ik dat graag.
aadebug.out
dmesg.out
lspci.out
config-2.6.16.2

Bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Norckon op 10-04-2006 21:14 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13

BoAC

Memento mori

Geen smp kernel gebruiken?
Of is er een mogelijkheid om in je bios in te stellen dat je maar 1 core wilt gebruiken :)

• Norckon
De 2.6.15 kernel werd door de installatie-DVD er op gegooid, ik ging er vanuit dat dat een juist keuze was. Begrijp ook niet helemaal wat de toevoeging betekend eerlijk gezegd.
Short for Symmetric Multiprocessing, a computer architecture that provides fast performance by making multiple CPUs available to complete individual processes simultaneously (multiprocessing). Unlike asymmetrical processing, any idle processor can be assigned any task, and additional CPUs can be added to improve performance and handle increased loads. A variety of specialized operating systems and hardware arrangements are available to support SMP. Specific applications can benefit from SMP if the code allows multithreading.
Dit lijkt me toch juist gewenst?

Anyway, de 2.6.16 kernel met hetzelfde probleem heeft geen rare toevoegingen, deze komt van kernel.org en heb ik al met verschillende configuraties geprobeerd.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als je toch met kernels bezig bent

mischien apt-get install linux-image-2.6.16-1-k7

debian patched de kernels van kernel.org

anders mischien in #debian vragen in irc.freenode.org

[ Voor 61% gewijzigd door daft_dutch op 10-04-2006 19:20 ]

>.< >.< >.< >.<

• Norckon
#debian is niet echt de plek als je met een vraag zit volgens mij, veel antwoord krijg je niet.

enige linux-image die ik met apt-get kan installeren van de 2.6.16 is linux-image-2.6.16.2, en die is al de nieuwste versie omdat dat mijn huidige kernel is :) verder geen images..
Daarnaast; misschien worden debian kernels gepatched, maar de normale moeten het toch ook gewoon doen, mits goed geconfigureerd? Daarbij komt dat ook een out-of-the-box kernel het probleem heeft.

Iemand nog suggesties? Ik draai nu al de hele dag met het soundsystem uitgeschakeld en dat gaat prima.. 't is dus echt een ALSA probleem :(

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Probeer eens te achterhalen welke panic melding je krijgt.

Hoe je die precies vangt weet ik ook nog niet, wellicht een tijdje je pc in consolemodus laten staan en geluidjes af zitten spelen (bplay).

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Norckon
Ok.. een paar dagen verder en gedaan wat Seven of Nine voorstelde; X afgesloten en in console 5 WAVjes tegelijk afspelen met bplay.
Resultaat: een mooie foutmelding, ongeveer vijf seconden geen nieuwe prompt en daarna een crash zoals ook in X voorkomt. De gegeven foutmelding:
ata1: command 0x35 timeout, stat 0x50 host_stat 0x1
Omdat de melding ata bevat dacht ik in eerste instantie aan m'n schijven en heb ik geprobeerd m'm 200GB SATA schijf in non-raid te laten draaien, wat onder Windows prima werkt. Helaas herkent Linux de schijf dan niet meer, zowel de draaiende versie als de installatie-DVD. Daarom heb ik de instelling in het BIOS weer teruggezet naar RAID-modus en ben ik verder gaan kijken.

Na enig rondzoeken met Google kwam ik tot de conclusie, onder andere naar aanleiding van dit logitem en andere bronnen, dat de melding te maken heeft met een incorrecte ACPI/APIC/DSDT implementatie van mijn moederbord (ASRock K8 Combo-Z). Als oplossing werd gegeven de DSDT tabel up te daten, wat geen optie is omdat een nieuwe tabel niet beschikbaar is, of Local APIC in de kernel uit te zetten.
Bij het configureren van de kernel kom ik de op bovenstaande site genoemde optie "Local APIC Support On Uni Processors" niet tegen, dus ik geef nu aan de kernel "noapic nolapic acpi=off" mee.

Tijdens booten geeft de kernel inderdaad aan local APIC etc. uit te zetten, maar helaas heeft dit alles nog steeds niet geholpen... Ook geprobeerd met zowel de onboard AC97 als SB Live, zelfde resultaat. Op GoT kan ik verder niets vinden mbt deze foutmelding. Wie helpt mij verder? :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Norckon op 13-04-2006 13:36 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Norckon schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:32:
Ok.. een paar dagen verder en gedaan wat Seven of Nine voorstelde; X afgesloten en in console 5 WAVjes tegelijk afspelen met bplay.
Resultaat: een mooie foutmelding, ongeveer vijf seconden geen nieuwe prompt en daarna een crash zoals ook in X voorkomt. De gegeven foutmelding:

[...]

Omdat de melding ata bevat dacht ik in eerste instantie aan m'n schijven en heb ik geprobeerd m'm 200GB SATA schijf in non-raid te laten draaien, wat onder Windows prima werkt. Helaas herkent Linux de schijf dan niet meer, zowel de draaiende versie als de installatie-DVD. Daarom heb ik de instelling in het BIOS weer teruggezet naar RAID-modus en ben ik verder gaan kijken.

Na enig rondzoeken met Google kwam ik tot de conclusie, onder andere naar aanleiding van dit logitem en andere bronnen, dat de melding te maken heeft met een incorrecte ACPI/APIC/DSDT implementatie van mijn moederbord (ASRock K8 Combo-Z). Als oplossing werd gegeven de DSDT tabel up te daten, wat geen optie is omdat een nieuwe tabel niet beschikbaar is, of Local APIC in de kernel uit te zetten.
Bij het configureren van de kernel kom ik de op bovenstaande site genoemde optie "Local APIC Support On Uni Processors" niet tegen, dus ik geef nu aan de kernel "noapic nolapic acpi=off" mee.

Tijdens booten geeft de kernel inderdaad aan local APIC etc. uit te zetten, maar helaas heeft dit alles nog steeds niet geholpen... Ook geprobeerd met zowel de onboard AC97 als SB Live, zelfde resultaat. Op GoT kan ik verder niets vinden mbt deze foutmelding. Wie helpt mij verder? :'(
Forceer eens een disk check, voor de zekerheid. Als root
# touch /forcefsck
Dan rebooten en afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 13-04-2006 15:33 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Norckon
Dit heeft ie zelf ook al een aantal keer gedaan, na 30x mounten geloof ik. Nu nogmaals geforceerd, maar dit geeft geen resultaat.

• Norckon
*schop*

Is er niemand meer die mij met een geniale ingeving verder kan helpen?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

een wanhopige oplossing
probeer eens een knoppix cd en kijk of het daar ook gebeurt

>.< >.< >.< >.<

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
daft_dutch schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:16:
anders mischien in #debian vragen in irc.freenode.org
ow die krijg je wel zeker... gewoon roepen dat debian 't gewoonweg niet kan...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Pagina: 1