[kast] centurion 5 / antec sonata II

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RayMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-01 20:25
Mijn keuze blijft nu tussen deze twee hangen. Hoewel ik de centurion erg mooi vind en het niet zo op deurtjes heb, hoop ik nog wat feedback te krijgen van mensen die ervaring hebben met deze twee kasten.

Ik zoek een goede kast die met name stil moet zijn. Het moet ruimte gaan bieden aan:
- Mobo: Asus A8N SE SLI
- CPU: AMD X2 3800+
- CPU koeler: Zalman CNPS7700-Cu
- Voeding: Zalman ZM460-APS PSU
- Video: Asus EN7900GT TOP 256MB
- Geheugen: 2GB Twinmos DDR
- Harddisk: WD250 SATA2
- rest

Uiteraard heb ik aan een mooie kast, die niet stil/practisch is nog niet veel.
De voor- en nadelen die ik hier tot nu toe heb kunnen vinden zijn:

Antec:
+ stil (op voeding na, maar die wordt toch vervangen tegen meerprijs)
- deurtje (maar die is wel te verwijderen)
- felle leds

Centrion
+ design
- veel stof door geperforeerde behuizing
- bevestiging HDD niet zo denderend door rails

Alle hulp is uiteraard welkom

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik heb zelf de Centurion 5 en heb helemaal 0,0 last van stof in me kast. Achter die geperforeerde openingen zit stof om stof op te vangen (snap je? :+ ). Zelfs na een half jaar ligt er nog geen eens een 'vinger stof' op me hardeschijf/ CPU-koeler... Moet er wel bij zeggen dat me kast op een meter hoogte staat. En die rails waar jij het over hebt werkt prima, maar je kan nogsteeds 2 schroefjes erin draaien :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Die Sonata is een ramp met koeling (zegt men in reviews)
Die airduct hinderd de airflow.

Heb zelf een Centrurion 5 gehad en die is heel goed koel te houden, is stil, goedkoop, genoeg ruimte en de HHD rails is ook goed, nooit problemen mee gehad. Heb inmiddels een Stacker omdat ik crossfire ben gaan draaien en ik 5 hardeschijven heb maar anders was mijn centurion 5 echt de perfecte kast.

EDIT: De koelers moet je wel vervangen! Voorin en op de zijkant zou ik een 80mm zalman zetten met weerstandje zodat hij op 1200 rpm blijft draaien. Achterin een 12cm ALU coolermaster fan. die verplaatst erg veel lucht en is zelfs op volle snelheid nog erg stil.
Of als je het helemaal goed wil doen, allemaal NEXUStek fans erin. Dan blijft hij helemaal stil!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 15:01 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Produceert de Centurion niet meer lawaai door de geperforeerde behuizing?
Voor de rest; Ik heb geen ervaring met beide kasten, maar zijn er niet genoeg reviews op internet te vinden om zo een keuze te maken?

Als je de antec neemt en het deurtje er afhaalt, ziet hij er dan niet erg raar uit?

Ik heb wel een Antec en ben erg te spreken over de kwaliteit ervan.

Verwijderd

sajoku schreef op maandag 10 april 2006 @ 15:02:
Produceert de Centurion niet meer lawaai door de geperforeerde behuizing?
Voor de rest; Ik heb geen ervaring met beide kasten, maar zijn er niet genoeg reviews op internet te vinden om zo een keuze te maken?

Als je de antec neemt en het deurtje er afhaalt, ziet hij er dan niet erg raar uit?

Ik heb wel een Antec en ben erg te spreken over de kwaliteit ervan.
De herrie valt erg mee, mede door de MESH bekleding die er achter de frontjes zit. Deze stof houdt ook wel wat geluid tegen.

• RayMan
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 15:04:
[...]

De herrie valt erg mee, mede door de MESH bekleding die er achter de frontjes zit. Deze stof houdt ook wel wat geluid tegen.
valt wel mee? :)
Is het nou zo dat er dus meer herrie uit de Centurion komt, dan uit de Sonata met exact dezelfde hardware en koelers?

De airduct ga ik misschien ook niet gebrukiken. Geen idee op dat past met die zalman koeler op mijn CPU. Ook wil ik waarschijnlijk later nog SLI gaan draaien

Verwijderd

RayMan schreef op maandag 10 april 2006 @ 15:23:
[...]

Is het nou zo dat er dus meer herrie uit de Centurion komt, dan uit de Sonata met exact dezelfde hardware en koelers?

De airduct ga ik misschien ook niet gebrukiken. Geen idee op dat past met die zalman koeler op mijn CPU. Ook wil ik waarschijnlijk later nog SLI gaan draaien
Als je SLI wil draaien dan zou ik als ik jou was geen Sonata nemen. Die Centurion heeft nog een geperforeerde (lekker woord :D) zijkant voor meer airflow. De airflow is in de Centurion beter dan in de Sonata. Als je zalmal koelers op je CPU en GPU zet dan hoor je ook in die Centurion helemaal niets. Natuurlijk altijd meer omdat je de Sonata kan sluiten aan de voorkant en geen fans heeft aan de zijkant. Maar als je stille hardeschijven hebt en goede koelers hoor je echt niets in die Centurion.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 15:31 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 11:18
[...]

[...]

Dat gaat gewoon passen met je CPU koeler, geen enkel probleem :) Nadeel van die fanduct is dat je de lucht die er doorheen trekt redelijk goed hoort suizen.

• Breaker
  • Laatst online: 14:12
Ik heb ervaring met beide :)

Antec Sonata
+ Meer ruimte met HDD aanslutingen (door de 45 graden gedraaide plaatsing)
+ Stil

Centurion (heb ik nu)
+ Klik systeem werkt prima :)
+ Stil
+ Stof vrij (front word wel smering, binnen helemaal niets :))
- Geen ruime kast... het is allemaal beetje behelpen

Tevens kan je de fanduct gewoon wegschroeven en zelfs vervangen door een ventilator :)
Mijn PC is voorzien van 3 harde schijven, 2 optical drives en een fancontroller. Draden zat dus :P
[...]

De centurion is in mijn geval iets stiller dan de antec. Maar dat kan helaas ook de voeding zijn (niet lang genoeg gehad om echt uit te zoeken).

De fanduct kan je gewoon laten zitten. Hij raakt de videokaarten of processorkoeler niet aan :)

[ Voor 41% gewijzigd door Breaker op 10-04-2006 18:29 ]

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

Ik heb de Centurion 5, en ik heb de intake fan maar op 5 volt draaien, deze maakt relatief veel herrie. Vervangen of modden dus.(IMHO)
De 12 cm outtake fan is lekker stil op 12 V. Verder een fijne kast, maar niet zo diep. als je je hdd eruit wilt halen moet je opletten dat je niks van je mobo sloopt. BIj mij resoneert de boel een beetje, maar dat kan aan mijn componenten liggen. Ik heb de fanduct eruit gesloopt ivm. Arctic Freezer 4 cpu fan.

eerst kijken dan zeiken

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
die centurion heeft echt geen last van stof en de HD bevestiging is heerlijk. Je hoeft geen rails op je hd te doen. Je schuift hem er in en je klikt hem vast

* 418O2 aait de centurion

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 10-04-2006 20:17 ]

• RayMan
thanx voor de reacties tot zover.
Ik neig tot steeds meer naar de centurion icm met de zalman voeding.

Die voorste fan zou ik dan kunnen vervangen door een Zalman ZM-F1 80mm (€ 2,74), aangezien de Papst Papst Case Fan 80X80 3Pin 8412GLE met € 14,91 toch wat aan de prijzige kant ligt voor een fannetje.

Het ruimtegebrek..tja...dat is idd wel een redelijk min-punt. Maar als alle onderdelen er eenmal inzitten, hoef je niet zo snel meer bij.

Kan je nog wel gewoon je HDD vervangen zonder overige componenten los te maken?

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:13

Bravo

Second Best

Dat hangt af van je moederbord en wat voor een ram je gebruikt. Als je van dat speciale hoge geheugen hebt, is er kan dat dit er eerst uit moet voordat je je harde schijf kan verwijderen.

Ik heb hier zelf de antec sonata I staan, en moet zeggen dat het deurtje niet lelijk is, maar ik gebruik de drives erachter ook bijna niet meer, dus het deurtje staat niet meer open. Wat betreft de helle leds, ik heb mijn powerled doorgetrokken naar de leds naast de frontbracket, dus deze zijn aardig gedimd.

Een vriend van mij heeft de Centurion 5 en vindt het lastig om de voorkant schoon te houden, er zit telkens een laagje stof op, en dat vindt ik niet zo mooi staan.

Ik hoop je weer wat verder te hebben geholpen ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Verwijderd

Met een sw*ff*r doekje (maak geen reclame O-) ) kan je het stof zo van de voorkant afvegen.

Verwijderd

Ik heb ook een antec sonata II.
Daarin een DFI-lanparty UT NF4 sli-dr Expert, 3800+ X2, 1Gig Ram, 1 250GB WD, en 1 7900GT Extreme edition.
Dit alles gewoon op de standaard voeding, welke ik trouwens echt geen herrie vind maken. De fans in de voeding zijn namelijk temperatuur geregeld.
Vooraan een 120MM fan intake, achteraan een 120mm Fan outtake, CPU-koeler is Freezer 64 pro.
Temps (Nog stock speeds) idle:
CPU: 23
GPU: 39
HDD: 40
MOBO: 37

De HDD ophangen is trouwens ook superhandig, zo ook de cd-drive enzo, zitten allemaal aan een schuifmechanisme vast die je vervolgens in de kast schuift. Als ik de voorste fan uitzet, dan hoor je em bijna niet, mobo regelt namelijk automatisch de fanspeed van de cpu en de achterste fan.
Heb echter nog geen ervaring met de andere kast.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Interessant topic voor mij omdat ik dezelfde 2 kasten overweeg. Ik merk hier bij op dat de Centurion 5 ongeveer de helft van de Sonata II kost! Heb je overigens de product surveys op de frontpage al gelezen: http://tweakers.net/productsurvey/99134

Waar ik mij zelf meer zorgen over maak ik de lengte van de kast. De centurion is namelijk vrij kort, een opmerking die je in elke review weer tegen komt.

Een kleine waarschuwing voor de mensen met een DFI Nforce-4 bordje. De Audio Module kan niet worden gemonteerd omdat de 120mm outtake fan in de weg zit (las ik in een van de product surveys hier op t.net).

[ Voor 75% gewijzigd door Bor op 11-04-2006 11:30 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Vandread
  • Laatst online: 15:40
Ik vind dit appels met peren vergelijken.... de Antec is veel meer een kwaliteitskast en voeding dan de Coolermaster.
12cm fan van antec op laagste stand en hij's prima stil, fanduct is best handig met het juiste koelblok, een zalman 7700 zuigt echt lucht aan via dit systeem.

• Bor

Bor

Ik vind dat eigenlijk helemaal geen appels met peren vergelijken. Beide kasten zijn te koop zonder voeding zodat je er zelf een goed model in kan stoppen. Als we het nu over andere hardware hadden kon ik misschien in je stelling mee gaan maar iets passiefs als een kast: die zijn prima te vergelijken.

Misschien is het handig wanneer je aangeeft waarom jij de Antec meer kwaliteit vind bieden? Waar is het verschil duidelijk in te zien (naast de voeding gezien ik er van uit ga dat je de Centurion ook zonder voeding zult kopen).

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 11-04-2006 12:46 ]

• Breaker
Vandread schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:33:
Ik vind dit appels met peren vergelijken.... de Antec is veel meer een kwaliteitskast en voeding dan de Coolermaster.
12cm fan van antec op laagste stand en hij's prima stil, fanduct is best handig met het juiste koelblok, een zalman 7700 zuigt echt lucht aan via dit systeem.
Antec meer een kwaliteitskast? Ik heb ze beide in handen gehad en ik vind de Coolermater echt niet ondergeschikt aan de antec hoor, Integendeel ik vind persoonlijk de Coolermaster mooier, stiller en zeker niet minder stevig! Ben er zo tevreden over dat ik er ook 1 voor mijn server gekocht heb :)

En de voeding is geen punt hier aangezien de topicstarter toch de voeding wil vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Breaker op 11-04-2006 12:46 ]

Verwijderd

Centurion 5 ubergeile kast!!! :9
Niet duur en superstil. De 12cm fan achter hoor je niet. De 8cm voor zal ik zeker vervangen. Heb ik nu op 5 volt draaien geloof ik. Voeding is een Coolermaster Real Power 450, enigste nadeel is dat het metertje dat je bij de voeding krijgt te 'ondiep' is om in een 3 1/2" gat te schroeven. Wat betref het stofprobleem, gewoon 1 keer in de zoveel tijd ff met de stofzuiger erlangs. Dat het lelijk staat? Tsja so what? Of een stoffige voorkant of je kast vol met stof.
Verder als cpu-koeler een CNPS6000-Cu en voor de gpu een VF700-Cu welke beide door Speedfan worden aangestuurd. De CNPS6000-Cu is wat lawaaierig als hij op toeren komt, maar dat is vaak maar een korte tijd, is natuurlijk alweer een wat oudere koeler.
(alleen de handleiding is een beetje mager van de Centurion)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 12:48 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Vandread schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:33:
lol? Grapjes :) Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet, misschien is zelfs de Coolermaster nog wat steviger ook (dikker metaal).

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
ik heb de voorste fan van die centurion gewoon niet aangesloten.
de WD250 (hebbik ook) heb ik nog niet horen klagen over de warmte.
heb er een coolermaster voeding in gestopt met 12 cm fan.

alles lekker koel & stil. :P

• Vandread
Antec zonder voeding te krijgen? Volgens mij niet hor :)
Qua stevigheid amper verschil gemerkt, als een kast in elkaar staat en hij is goed heb je niet veel aan "dikker metaal" (heb ze alleen in elkaar gebouwd voor mensen niet voor mezelf) qua layout/design vind ik de antec prettiger werken. Schroefjes heb ik niks op tegen dus klik systeempjes zullen me aan me reet roesten :+
Qua prijs/prestatie kwaliteit ging ik wel erg van de voeding uit trouwens.

Als ik zo de voorkeur van de TS lees en de ervaringen van de gebruikers met de CMC5 zou ik als ik hem was wel voor de CM gaan wat gewoon logisch lijkt.

• Bor

Bor

Vandread schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:03:
Antec zonder voeding te krijgen? Volgens mij niet hor :)
Je hebt gelijk. Ik was even in de war met een andere kast. Overigens vind ik het niet verkrijgbaar zijn zonder voeding eigenlijk alleen maar een nadeel.

• Vandread
Nog een pluspuntje voor de CM voor de TS :+

• Bor

Bor

Jammer overigens dat er geen 120mm fan in het side panel van de CM past zonder te modden.

• Breaker
Bor de Wollef schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:51:
Jammer overigens dat er geen 120mm fan in het side panel van de CM past zonder te modden.
Ook nergens voor nodig :) Heb er zelf een stille 80mm inzitten en alles ook nog eens op 5 volt. Kast word meer dan voldoende gekoeld :)

• Bor

Bor

Een 120mm is over het algemeen nog stiller omdat deze bij een lagere rotatiesnelheid meer lucht kan verplaatsen.

• RayMan
Allemaal super bedankt voor de replies.
Momenteel heb ik mijn bestelling bij pczaak (die nog wel ff open blijft staan, aangezien de 7900GT nog ff op zich laat wachten) aangepast.

Heb nu besteld:
- Centurion 5
- Tagan 480W Black Dual Fan U22

De Zalman voeding die ik eerst in gedachte had, heb ik na het lezen van topics laten zitten.
Hoop dat deze Tagan een goede en ook stille keuze is.

Welke 80mm fan is aan te raden om voorin de kast te plaatsen (ter vervanging van de oude)?
Voldoet de Zalman ZM-F1 80mm?

Verder wil ik de NB van de A8N laten koelen door de passieve Zalman NB47-J
Ik wil dus echt een zo stil mogelijk systeem hebben.
Alleen de 7900GT is nog even afwachten wat hij doet qua lawaai.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:57
Case
Ik heb ook getwijfeld tussen de CM Centurion 5 en de Sonata 2

Ik heb inmiddels de CM Centurion 5 besteld.

Hier een leuke/handige Videoreview by 3dGameMan!! Deze review was een groot beslispunt.

Voeding
Verder heb ik ook getwijfeld tussen de Tagan 480W U22 en de U15.

Hier heb ik van verschillende kanten [tweakers.net en hardware.info] te horen gekregen dat ik beter de U15 kon kopen. Deze heeft 1 fan maar wel een 12cm ;)

Fans
De achterste fan van de CM Centuion 5 is muisstil en volgens vele reviews meer dan voldoende.
Uit verschillende reviews lees ik echter wel klachten over de voorste 8cm fan. SOMMIGE vonden deze te veel lawaai maken.Ik ga uit van mijzelf [de een vind hem lawaairig en de ander wellicht helemaal niet, het licht er ook aan waar je je kast hebt staan, op je bureau of eronder] en wacht daarom met het aanschaffen van een andere fan.
Wanneer ik hem ook te luid vind koop ik tegen die tijd wel een andere.

Nog succes met het maken van je keuze en veel plezier ermee ;)

EDIT:
Ik zie dat je de Asus 7900GT TOP wilt bestellen? Wanneer je dit nog niet gedaan hebt kun je ook eens kijken naar de XFX 7900GT Extreme Edition [de snelle variant, draait op 550/1,63] Scheelt bij sommige games tot wel 30%

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 11-04-2006 23:26 ]

Verwijderd

RayMan schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:12:
Allemaal super bedankt voor de replies.
Momenteel heb ik mijn bestelling bij pczaak (die nog wel ff open blijft staan, aangezien de 7900GT nog ff op zich laat wachten) aangepast.

Heb nu besteld:
- Centurion 5
- Tagan 480W Black Dual Fan U22

De Zalman voeding die ik eerst in gedachte had, heb ik na het lezen van topics laten zitten.
Hoop dat deze Tagan een goede en ook stille keuze is.

Welke 80mm fan is aan te raden om voorin de kast te plaatsen (ter vervanging van de oude)?
Voldoet de Zalman ZM-F1 80mm?

Verder wil ik de NB van de A8N laten koelen door de passieve Zalman NB47-J
Ik wil dus echt een zo stil mogelijk systeem hebben.
Alleen de 7900GT is nog even afwachten wat hij doet qua lawaai.
De 80mm heb ik vervangen door de Zalman die je noemt, draait nu op 5 volt dmv het meegeleverde weerstandje. Mijn hd's komen max op 35 graden uit. De NB-koeler is ook een leuk ding, werkt goed. Alleen heb ik het voordeel dat mijn ZalmanCPU-koeler de NB-koeler meekoelt. Heb dan ook een NF7-S bordje dus wat anders dan wat jij hebt.

• RayMan
Maar ik neem aan dat die Zalman CPU koeler die ik neem icm de A8N ook de NB koelt?

Verwijderd

RayMan schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:06:
Maar ik neem aan dat die Zalman CPU koeler die ik neem icm de A8N ook de NB koelt?
Is het dit bordje? Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/310/images/products/789/789_l.jpg
De NB zit erg ver van de cpu af. Je hebt dus niet het gelijk dat de cpu-koeler de nb meekoelt.

Ik heb dit bordje. Zoals je ziet ligt de nb vlak naast de cpu. Maar oke dit is een 'oud' socket A bord. Niet te vergelijken misschien.
Afbeeldingslocatie: http://www.abit.com.tw/upload/products/NF7-S_pic6.jpg

Je moet even kijken naar reviews hoe warm de nb eventueel word en hoe je met je airflow in de kast zit. Vraag me trouwens af of de Zalman nb-koeler op jouw bord niet in de weg gaat zitten mbt je harde schijven. Nu zul je niet echt een buil vallen aan die paar euro die dat ding kost mocht het niet passen.

offtopic: wat is dat fucking irritant tegenwoordig dat als je een review zoekt je altijd bij die kut-kelkoo en andere verkoop-sites terechtkomt :(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 12:27 ]

• RayMan
hij zit er idd erg ver vanaf...stom, had ik eigenlijk ook wel kunnen achterhalen :)
Maar misschien geeft de voorste fan van de kast genoeg flow op die hoogte.
ff afwachten dus totdat ik mijn systeem krijg.

Voorlopig heeft de kast, de voeding en de videokaart een levertijd van zo'n 2 weken :(

en die kelko-shit-resultaten...daar errug ik mee ook vaak aan ;(

• Bor

Bor

Heb je het systeem inmiddels al binnen? Welke kast is het uiteindelijk geworden en hoe bevalt hij?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:11:
Met een sw*ff*r doekje (maak geen reclame O-) ) kan je het stof zo van de voorkant afvegen.
Ik zet gewoon de stofzuiger er ff op 1 keer in de week (hehehe vaker dan ik me huis stofzuig :P)

• Breaker
Dit is het moederbord van de TS:

Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00208864.jpg

Hier zie je de NB lager zitten. Ik heb zelf de A8N-E, met de NB koeler op zelfde plek, en een zalman blokje en wordt prima gekoeld door de centurion kast :)

[ Voor 14% gewijzigd door Breaker op 22-04-2006 15:11 ]

Pagina: 1