Toon posts:

[Samba] Veranderingen pas zichtbaar na refresh

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een Gentoo servertje Samba 3.0.21b draaien. Werkt allemaal prima.

Probleem is alleen dat als ik bijvoorbeeld op een share een nieuwe map aanmaak via een Windows machine of een bestand verwijder of rename die verandering pas zichtbaar is als ik na de actie op refresh duw in explorer..?

Heel af en toe is het probleem heel even weg... Iemand een idee waar ik de fout moet zoeken?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik weet niet of dit op jou van toepassing is, maar ik krijg hetzelfde resultaat als ik in account A met account B (runas /user:mijnnaam@mijndomain) explorer draai.

Als je dan een nieuwe map of nieuw bestand maakt of hernoemt dan moet je eerst F5 doen voordat je de update ziet.

Mocht je dus met andere credentials je tests uitvoeren, dan ligt het misschien wel daaraan en niet Samba.

Bloed, zweet & koffie

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
en staat op je Windows XP? client "automatically search for network folders and printers aan?

(Explorer, folder options)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 17:04
Sorry, maar wat heeft dát ermee te maken? Dat dient XP alleen toch om gedeelde printers automatisch te installeren zodat ze bruikbaar zijn en snelkoppelingen te maken naar gedeelde mappen op het netwerk?

Ik ondervind hetzelfde probleem maar heb er nog geen oplossing voor gevonden.
(Ook niet hard gezocht overigens.)

[ Voor 6% gewijzigd door Z-Dragon op 11-04-2006 20:29 ]

^ Wat hij zegt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is dit wel een probleem? Volgens mij is exact dezelfde refresh benodigt indien een externe applicatie een wijziging op het filesysteem doorvoert? Zo onlogisch is dit trouwens ook niet; verwacht je dat Windows je filesysteem fulltime pollt :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:21
Dat niet, maar als ik een nieuwe folder aanmaak verwacht ik wel dat ik deze te zien krijg (met de mogelijkheid deze te hernoemen).

Ook als ik een bestand hernoem vind ik het wel fijn als ik zodra ik op enter druk de wijziging op het scherm ook is doorgevoerd.

Met die 1e mag ik dus op F5 drukken voordat "New folder" zichtbaar wordt, dan deze middels F2 (of op andere manier) hernoemen en vervolgens nogmaals F5-en.

Ik heb het probleem namelijk ook af en toe op mijn Samba-server :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je maakt hem ook aan vanaf de Windowsbak waarvandaan je hem vervolgens niet ziet verschijnen :? Dat is wel uitermate onlogisch inderdaad. Ik deed de aanname dat het hier om externe wijzigingen ging, die niet zichtbaar werden; indien bovenstaande echter het geval is het een stuk logischer dat het wel zou moeten werken :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Paul
Spider.007 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 22:13:
Je maakt hem ook aan vanaf de Windowsbak waarvandaan je hem vervolgens niet ziet verschijnen :?
Yup :)

Geen idee of het erin zit overigens, maar men zou een observer-achtig pattern kunnen implementeren in het protocol, zodat een verkenner-venster zijn huidige view zou kunnen registreren en automagisch worden geupdate zodra er iets veranderd wordt. Dan is het wel altijd up-to-date (ook bij externe wijzigingen) zonder dat je hoeft te pollen.

Maar goed, dat is meer iets voor een ander topic ofzo :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Z-Dragon
Misschien ís het juist dat je de map éigenlijk niet zelf aanmaakt. Als je een map aanmaakt op het lokale bestandssysteem doet hij het inderdaad zélf. Maar zodra je een map aanmaakt op een andere pc, geef je dan niet die andere pc de opdracht die map aan te maken? In dat geval klopt het dus dat je de map niet zelf aanmaakt en er dus niet gerefresht wordt. (Vergezocht?)

^ Wat hij zegt.

• Paul
Waarom werkt het meestal/normaal dan wel?

Probeer maar op een share een map aan te maken: dit zie je allemaal meteen op je scherm gebeuren :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Omdat er normaalgesproken dus WEL constant gepolld wordt of er updates zijn. Als jij verbonden bent met een share en iemand anders gooit er vanaf een andere computer een bestand in dan zie je dat vrijwel direct, zonder handmatige refresh. Probeer het maar.

/edit: uuuh... volgens mij heb ik zojuist een retorische vraag beantwoord :/

[ Voor 14% gewijzigd door CmdrKeen op 12-04-2006 13:52 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Heb het niet alleen op deze samba server.. tot nu toe 3 verschillende samba servertjes gehad, allemaal andere linux distro en allemaal andere samba versies. Allemaal zelfde probleem.

Met windows shares.. hmja heb maar 1 windows PC dus dat is lastig testen.

Vreemde is alleen dat een paar dagen terug opeens uit het niets alles wel goed ging... weet niet wat ik toen anders deed? Kga dalijk maar eens proberen of ik op mn xbox hetzelfde probleem heb in XBMC dan weet ik of XP het probleem is.

Het gaat voor de duidelijkheid natuurlijk over files en folders die ik zelf aanmaak maar pas zichtbaar zijn bij een refresh...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 16:19 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik zou eens iemand met een laptop met Windows vragen om te testen (aangezien je zelf geen tweede Windows-machine hebt). Dit lijkt mij namelijk een probleem van Windows en niet van Samba.

Bloed, zweet & koffie

• Z-Dragon
Probeer dit eens:
Automatically Refresh Explorer; Explorer Refresh Rate

Explorer doesn't always automatically refresh it's contents, you can modify the refresh rate of Explorer.

1. HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Update
2. Modify the 'UpdateMode' value from 01 to 00.

[ Voor 6% gewijzigd door Z-Dragon op 12-04-2006 16:37 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt niet...

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ondervind hier hetzelfde probleem.
Als ik vanaf computer1 een bestand op samba zet, ziet computer2 dat pas na een refresh.
Als ik vanaf computer1 een bestand op computer3 (win) zet, ziet computer2 dat direct, zonder refresh.

Het lijkt me dus toch een samba probleem, omdat het van windows->windows wel goed werkt.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Heb het probleem niet, werk met 2 verschillende Samba servers, beide op Gentoo.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Windows Clients >> Windows Servers en Software

[ Voor 89% gewijzigd door elevator op 23-04-2006 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
En dan de oplossing:

in smb.conf dit regeltje toevoegen: