Toon posts:

[Director] Database gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet in director een kleine multimediale encyclopedie maken. De informatie die gegeven wordt wil ik eigenlijk in een soort van kleine database hebben.
Nu ben ik bezig om alle informatie in een list te zetten. Maar is het ook mogelijk om daarin selecties te maken. Ik wil dan bijvoorbeeld alleen de records hebben die in een column een bepaalde waarde hebben. Is dit mogelijk?

En zo niet. Is er een database die jullie mij aan kunnen raden welke ik kan koppelen aan director?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom wordt dit topic verplaatst naar webdesign. Director is hoofdzakelijk een authoring programma. Dit wordt een cd-rom productie.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Webdesign, Markup & Clientside Scripting, CD-ROM is toch clientside ;)

Verwijderd

Topicstarter
haha, zo ken ik er nog wel een paar :p

Programming
Problemen met applicatieprogrammering of serversided scripting.

Het is toch een applicatie ;)

Maar goed, back on topic. Kan iemand mij advies geven?

Verwijderd

Er zijn wel database Xtras voor Director (check http://www.macromedia.com/support/director/xtras.html), maar als het om niet al te veel informatie gaat kun je het met lists ook af. In dat geval loop je gewoon door de list heen, op zoek naar bepaalde waarden. Gaat het om iets meer informatie dan kun je ook text members gebruiken.

Om hoeveel informatie gaat het?

Verwijderd

Topicstarter
Nou goed...het gaat om een encyclopedie. Dus er zullen zeker een aantal honderd records aanwezig zijn.

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 15:59

killswitch

killswitch+switch= death switc

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:56:
Nou goed...het gaat om een encyclopedie. Dus er zullen zeker een aantal honderd records aanwezig zijn.
mischien dat XML een optie is?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft xml voordeel boven lists?
Ik wil graag informatie op bijvoorbeeld een bepaalde categorie kunnen selecteren.

Verwijderd

In de tijd dat je nu zit na te denken over wat je gaat gebruiken, of de tijd die je nodig hebt om uit te vogelen hoe zo'n database Xtra of XML werkt in Director, had je het met lists al drie keer af kunnen hebben. Volgens mij is je vraag ook eigenlijk niet zozeer wát je moet gebruiken, maar meer hóe het moet.

Met lists zou je het zo kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
gDatabase = [[#categorie: "fruit", #waarde: "appels"], [#categorie: "groente", #waarde: "sla"]]

repeat with tRecord in gDatabase
if tRecord.categorie = "fruit" then
-- record laten zien
else
-- record overslaan
end if
end repeat

Dit is echter simpele en korte content. Als je grote teksten in de "database" wil stoppen, dan kun je overwegen met textmembers te werken, en die te doorlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Deze manier had ik zelf ook al bedacht. Maar ik denk dat deze methode heel onoverzichtelijk gaat worden als je temaken hebt met zo'n 500 items. Als je dit allemaal onder elkaar hebt staan in een script member.......weet ik niet hoe je een beetje het overzicht kunt houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 16:10 ]

Verwijderd

Daarom noemde ik castmembers, een script is niet bedoeld om grote aantallen data in te hardcoden. Kijk eens naar een castvenster - dat is in feite al een database op zich. Je kunt casts en castmembers op alle mogelijke manieren manipuleren; op naam, op nummer, op inhoud. Je kunt zoveel casts en castmembers maken als je wil. Als je dat slim indeelt blijft het zeker wel overzichtelijk.

En het hoeven niet eens meerdere castmembers te zijn, je kunt ook 1 textmember ontleden per regel en op scheidingstekens:
code:
1
2
3
1    fruit      appel
2    groente    sla
enz.

code:
1
2
3
4
5
6
the itemDelimiter = TAB
repeat with r = 1 to the number of lines in tekst
regel = line r of tekst
categorie = item 2 of regel
waarde = item 3 of regel
if categorie = "fruit" enz.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 16:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.
Ik ben op dit moment toch bezig om te kijken naar Arca Database Xtra. Het is echt een leuk pakket, alleen wel 200 dollar.

Persoonlijk denk ik wel dat het het waard is. Het wordt toch een redelijke grootte applicatie waarin verschillende categorieën en subcategorieën zitten, waar verschillende media gekoppeld moet worden aan een contentitem etc etc. Er moet ook een zoekfunctie inkomen, en via een SQL-query is dit natuurlijk wel een stuk simpeler en denk ook sneller.

Ik ga morgen overleggen met opdrachtgever. So.....we will see!

Thanks anyway

Verwijderd

Ik denk dat een database wel handig is zodra je wat meer info te verwerken hebt, al is het alleen maar omdat je die ook buiten director om kunt onderhouden. Bovendien veel beter schaalbaar.

Anyway, een tijd geleden (toen ik nog Director dingen deed) heb ik gewerkt met DataGrip (www.datagrip.com). Vanuit Director kun je dan gewoon met SQL met een access database aan de gang, je hebt functie waarmee je uit je recordset rows (lists? lang geleden) terugkrijgt. Werkte allemaal prima. :)

Zeker als de Database alleen een soort datacontainer is dan is Access wel een optie, op het moment dat veel verschillende gebruikers tegelijk schrijftoegang tot de DB moeten hebben kan het wellicht problematisch worden maar daar heb ik ook niet veel ervaring mee...

Verwijderd

Topicstarter
Ben datagrip inderdaad ook tegengekomen. Dit pakket is 50 dollar duurder dan Arca Database. Tevens weet ik niet of Datagrip ook multi-platform gebruikt kan worden. Arca kan namelijk Windows en Mac. Wel zo prettig natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Na een hele tijd zoeken op Google en Director tutorial sites heb ik nog geen oplossing kunnen vinden voor het volgende:

Ik heb een "Acra Database Xtra" gekoppeld aan mijn director project. Hierin staan een aantal categorieën en subcategorieën (waar ook weer subcategorieën in kunnen zitten) welke op de stage getoont moeten worden.

Je krijgt eerst de root categorieën te zien, als je dan op een categorie klikt krijg je in een nieuw scherm waar de subcategorieën staan etc etc.

De categorieën staan in lists. Nu weet ik niet hoe ik ervoor kan zorgen dat categorieën onder elkaar komen te staan, als buttons bijvoorbeeld, op de stage. En dat als er op deze buttons geklikt wordt dat je naar een nieuw scherm gaat waar de subcategorieën staan.

Dit moet dus dynamische zijn, dat als ik in de database een categorie toevoeg die ook op de stage verschijnt.

Kunnen jullie mijn advies geven hoe ik dit moet aanpakken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 18:33 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02

André

Analytics dude

Ik heb even je nieuwe topic samengevoegd met deze, want het gaat nog steeds over Director + DB ;)

Verwijderd

Ik heb destijds geen studie gemaakt wat het beste pakket zou zijn. Dat DataGrip was er namelijk al vanuit eerdere projecten.

Met die dynamische vervolgpagina's. Ik heb toen erg veel zitten programmeren: In de overzichtspagina je knoppen dynamisch neerzetten (afhankelijk van categorieen). Op alle knoppen een behaviour waarmee je eerst een global variabele zet op het categorie-id waarna je naar het detail-frame wordt gestuurd. Daar bouw je vervolgens weer de inhoud op afhankelijk van de eerder gezette global 'chosenId' of iets dergelijks.

Alles in grote lijnen en op basis van behoorlijk ver weggezakte Director-kennis. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.....maar zover wat ik ook, hehe!

Het gaat er mij om hoe ik het pratisch aan moet pakken. Hoe krijg ik buttons (van de categorieën) automatich onder elkaar.

Zelf zat ik nu te denken om de data die ik uit de database haal vanuit director door te geven aan een flash (met setVariable) welke er een menu van maakt. Op die manier kan ik dat op redelijk eenvoudige wijze voor elkaar krijgen. Flash heeft denk ik ook als voordeel dat als er meer categorieën zijn dan op je scherm passen je ze eenvoudig kan laten scrollen.
Is dit een goede methode?

Verwijderd

Nee joh, geen Flash in Director gaan gebruiken omdat je niet weet hoe het in Director moet. Da's hetzelfde als een tekening maken in Paint en die importeren in Photoshop, omdat je niet weet hoe het in Photoshop moet.

Het is een beetje moeilijk om je te helpen aangezien wat je wil op zoveel manieren kan. Begrijp ik goed dat je voor de categorieën aparte buttons wil, oftewel voor elke categorie een sprite?

Wat je kan doen is een reeks standaard sprites neerzetten, en die laten vullen door een script. Op die manier kun je ze ook makkelijk laten scrollen. Bijvoorbeeld, standaard vul je de sprites met categorie 1 t/m 10, klikt men op een "scroll down" button dan vul je ze met 2 t/m 11, enz.

Wat je ook kunt doen is een scrolling text member gebruiken, en daarin de regels clickable maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag zeg maar een aantal verschillende buttons omdat het een leuk fancy geheel moeten worden aangezien het voor kinderen is.

Zelf had ik ook al gedacht om een vast aantal sprites op de stage te zetten en die te vullen met de categorieën uit de database. Alleen ik ben bang dat het een beetje onoverzichtelijk gaat worden als je gaat scrollen dat de teksten op de buttons alleen maar een button opschuift. Graag zou ik in de buttons een soort van transitie willen hebben zodat het duidelijk is dat je aan het scrollen bent. Is dit ook mogelijk in director?

Verwijderd

ALLES is mogelijk in Director.

Je kunt animaties vooraf bouwen door de sprites te tweenen in de score, of je kunt de sprites animeren met lingo, d.m.v. sprite(x).locV en dergelijke. In dit geval zou ik voor de eerste optie gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb je niet echt iets van masks in director, of wel? Want ik wil eigenlijk maar een klein frame hebben (binnen de stage) waar de categorieën binnen srcollen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 13:09 ]

Verwijderd

Makkelijkst is dan om er gewoon een sprite met een gedeelte van de achtergrond overheen te zetten, dan maak je in feite zelf een mask.

Verwijderd

Topicstarter
oke true.

Als ik bijvoorbeeld 10 buttons op een pagina wil hebben en ik wil ze onder elkaar hebben staan. Hoe moet ik dat dan aanpakken met scrollen. Moet ik dan bijvoorbeeld 11 sprites vast neerzetten (1 buiten het zichtbare gedeelte) en als ik dan scroll, dat hij de sprites naar beneden animeert. En zodra de button een plaats naar beneden is geschoven de de button posities weer naar begin stand zet je en je de buttontekst een button doorschuift. Zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 13:44 ]

Pagina: 1