Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hej

Ik heb als alles verloopt hoe het moet verlopen in augustus mijn MBO niveau 4 diploma gehaald, ik ben nou niet bepaald een schoolmens en leer gewoon veel van de praktijk, ik zit momenteel nog op stage bij een Gemeente waar ik op de helpdesk (3e lijns) /modulebouw/netwerkbeheer zit, persoonlijk vindt ik helpdesk 3e lijns leuk (pc's plaatsen, servers onderhouden, users adden, software installeren, printers plaatsen, remote mensen helpen binnen het domein, en overal een oplossing voor zoeken/vinden. Ook spreekt mij netwerkbeheer enorm aan (domain controller, proxy server, file server mail server etc beheren, servers installeren, monitoren, beveiligen, en hier en daar aan nieuwe projecten werken (sms, exchange etc..)). Aangezien ik niet bepaald toekomst zie op een helpdesk wil ik me toch meer gaan orrienteren richting netwerkbeheer maar mijn vraag is wat nou een cursus of kleine opleiding het beste zal zijn. Het mooiste zal zijn dat ik me in een bedrijf ontwikkel en intern hier en daar wat cursusen meepakken maar toch zit ik te denken aan een opleiding derbij.

Wat zijn nou leuke papiertjes om mee aan te komen op een sollicitatie gesprek waar ik ook nog wat aan heb.

Ik zat persoonlijk te denken aan Windows server 2003 MSCE of MSCA maar daar moet ik me nog wat over laten informeren.

Ik ben niet skilled op gebied van bepaalde CODE talen (.asp VB C++) , geen webappicaties etc.. maar daar ligt mijn intresse ook niet helemaal

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 12:32 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Cisco (CCNA) lijkt me een goede optie :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

qmagic.nl

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mijn ervaring is dat je nergens aan de bak komt met MBO nivo4.
Wat certificaatjes erbij kan wel in je voordeel zijn, maar ik zou je aanraden om HBO te gaan doen.
Aangezien je al MBO n4 hebt, kan je een stuk van de opleiding overslaan en zo effectief de tijd dat je op school zit verkorten.
Je kan ook gewoon voor een leren-en-werken traject kiezen. Dan werk je meer dan dat je theorieles krijgt, waardoor je lekker veel praktijkervaring opdoet.

Anyway, MBO ICT is in mijn ogen een peuleschil.
Heb het zelf gedaan en gehaald met vlag-en-wimpel en 2 vingers in mijn neus (1 van elke hand that is, typen met me tenen).
Dat het voor de echte ICT-ers onder ons zo simpel is, weten bedrijven ook. Die lachen je bij wijze van spreken uit, als je met je MBO diploma aan komt zetten. (Daarom heb ik dus ook nog geen ICT werk. Genoeg geprobeerd... Altijd het excuus dat ze iemand met meer kennis hebben, oftewel: HBO papieren)

De rest die MBO ICT niet haalt, is gewoon echt niet computerminded genoeg om als ICT-er aan de slag te gaan imho.

edit:
Qua certificaatjes zou ik doen wat Gonadan zegt: Cisco CCNA.
Das een hele aardige. Heb het zelf gedaan (kreeg het op school, maar geen examen er op :/ ).
Examen er voor kost geloof ik 150 euro en studie kan je in princiepe thuis doen met wat boeken en flashbased simulatorsoftware die je kan krijgen van Cisco's NetAcademy.

owjah, Microsoft Certificaatjes zijn duur... Dat zou ik persoonlijk proberen te regelen met het bedrijf waar ik zou werken. Uit eigen zak is dat echt niet te doen als net afgestudeerde MBO-er (ik praar hier over enkele duizenden euros per cursus).

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 10-04-2006 12:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

McKaamos schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:38:
Mijn ervaring is dat je nergens aan de bak komt met MBO nivo4.
Wat certificaatjes erbij kan wel in je voordeel zijn, maar ik zou je aanraden om HBO te gaan doen.
Aangezien je al MBO n4 hebt, kan je een stuk van de opleiding overslaan en zo effectief de tijd dat je op school zit verkorten.
Je kan ook gewoon voor een leren-en-werken traject kiezen. Dan werk je meer dan dat je theorieles krijgt, waardoor je lekker veel praktijkervaring opdoet.

Anyway, MBO ICT is in mijn ogen een peuleschil.
Heb het zelf gedaan en gehaald met vlag-en-wimpel en 2 vingers in mijn neus (1 van elke hand that is, typen met me tenen).
Dat het voor de echte ICT-ers onder ons zo simpel is, weten bedrijven ook. Die lachen je bij wijze van spreken uit, als je met je MBO diploma aan komt zetten.

De rest die MBO ICT niet haalt, is gewoon echt niet computerminded genoeg om als ICT-er aan de slag te gaan imho.
Jij durft ;)

Als je overgaat naar HBO kost het je in ieder geval nog 3 jaar.
Korter kan je vergeten.
McKaamos heeft wel een punt, ik ben nu aan het afstuderen (Technische Informatica) op HBO en verwacht daarmee wel een baan te krijgen. Als ik kijk naar m'n broertje (HBO4 systeembeheer ofzo).
Ik vond dat hij erg weinig kon met computers, een beetje toetsenborden aansluiten en windows installeren (niet neerbuigend bedoeld).
Nu is hij applicatiebouw erachteraan gaan doen. Dat is maar één jaar, dus ik ben benieuwd of dat veel inhoud heeft.

Met je MBO krijg je heus wel een baan, maar je zal dan op een klein bedrijfje systeembeheerder worden ofzo. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:38:
Die lachen je bij wijze van spreken uit, als je met je MBO diploma aan komt zetten. (Daarom heb ik dus ook nog geen ICT werk. Genoeg geprobeerd... Altijd het excuus dat ze iemand met meer kennis hebben, oftewel: HBO papieren)
Totale bullshit.
Er zijn zat banen waarvoor een niveau 4 MBOer uitermate geschikt is, en ook aangenomen zou worden. Ieder bedrijf heeft een systeem beheerder nodig, iemand die rondloopt en enthousiast mensen helpt met het oplossen van problemen. Dat is simpelweg geen werk voor iemand met HBO informatica, maar voor iemand met een MBO sysadmin opleiding. De HBO ICT opleidingen zijn andere opleidingen dan de ICT opleidingen op MBO niveau, het zijn niet dezelfde opleidingen 'maar dan wat moeilijker'.

Mensen als jouw zorgen ervoor dat het MBO-ICT diploma steeds minder waard gaat worden. Als iedereen eroverheen pist druipt die reputatie ook wel door binnen het bedrijfsleven, maar het blijft bullshit.

🌞🍃

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Datafeest schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:57:
[...]

Totale bullshit.
Er zijn zat banen waarvoor een niveau 4 MBOer uitermate geschikt is, en ook aangenomen zou worden. Ieder bedrijf heeft een systeem beheerder nodig, iemand die rondloopt en enthousiast mensen helpt met het oplossen van problemen. Dat is simpelweg geen werk voor iemand met HBO informatica, maar voor iemand met een MBO sysadmin opleiding. De HBO ICT opleidingen zijn andere opleidingen dan de ICT opleidingen op MBO niveau, het zijn niet dezelfde opleidingen 'maar dan wat moeilijker'.
Correct. Voor mijn gevoel is MBO meer gericht op het beheren van netwerken/software en HBO meer op het ontwikkelen ervan.

Alleen in het geval van bijvoorbeeld software ontwikkeling kan je zeggen dat HBO een 'moeilijkere versie' is.
En dan heb ook nog de universiteit. Al vind ik persoonlijk dat voor een software ontwikkelaar die stap geen enkele meerwaarde heeft. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja qmagic.nl heb ik dus ook al als tip van me vader gekregen, het is een (gratis) opleiding met een baangarantie van 90% opzich netjes, ik ben totaal geen schoolmens, zit met 9 uur hoofdpijn per dag en leer het meest uit de praktijk, boeken lezen kan ik wel maar duurt in mijn geval te lang omdat ik me niet kan concentreren.

CCNA lijkt me opzich intressant, ik heb dat ook op mijn MBO gehad alleen het eerste jaar en omdat ik een onvoldoende had geen Cisco certificaat, misschien kan ik dit alsnog maken via mijn school.

CCNA schijnt ook via microsoft test centre te doen, als je zelf de boeken hebt dan kan je ook toetsen voor 150 euro maar eerst eens aan die boeken zien te komen, kijk als ik echt wat moet leren dan doe ik het ook echt want het is toch echt voor de toekomst, want in feitte is MBO ict gewoon kansloos, weinig tot geen ervaring en nooit echt diep op bepaalde onderwerpen ingegaan.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Datafeest schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:57:
[...]

Totale bullshit.

Mensen als jouw zorgen ervoor dat het MBO-ICT diploma steeds minder waard gaat worden. Als iedereen eroverheen pist druipt die reputatie ook wel door binnen het bedrijfsleven, maar het blijft bullshit.
Ahum, mensen als ik?
Het zijn de bedrijven die er overheen pissen, niet ik.
Ik dacht aan de bak te kunnen met MBO ICT nivo 4, maar dat blijkt gewoon totaal niet het geval.
De visie van de bedrijven is mij daardoor duidelijk geworden, ook door wat gesprekken met wat mensen die gewoon geen MBO-ers meer aannemen, puur omdat ze vinden dat het niks voorsteld.
en ik geef toe dat het ook redelijk simpel is. heb de opleiding zonder veel moeite gehaald

Das behoorlijk kut, maar imho zit er niks anders op dan gewoon HBO te gaan doen.
Als je een specifieke kant op wil, zoals de TS, kan je op het HBO gewoon Netwerkbeheer gaan doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je kan als mbo'er heus wel werk vinden.

Puur het feit dat er genoeg mensen zonder opleiding die baan kunnen vinden, moet je toch wel aan het denken zetten. Onze hele Development and IT afdeling bestaat uit mensen die hun HBO of MBO niet afgemaakt hebben.

Wel is het zo dat HBO'ers de voorkeur genieten, maar een MBO'er met relevante kennis kan ook een eind komen. Net zoals mensen met veel praktijkkennis en geen diploma alsnog die baan pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 10-04-2006 13:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk ik was net eens op qmagic aan het kijken en dan komt dit natuurlijk erg leuk uit,

http://www.qmagic.nl/html/qip/vac_helpdesk.asp

Opleiding is daar te volgen, tis dan wel door heel het land maar zoiets heeft leuke doorgroei mogelijkheden en dat is het natuurlijk wel waard, ik ben net begonnen met me rijbewijs dus als het goed is heb ik me rijbewijs als ik kan gaan solliciteren wat ook wel meetelt voor een ja of een nee op een baan

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Kijk eens in dit topic, ik weet niet of Qmagic er nu zo goed uitkomt.......

Elect a clown, expect a circus.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
Zelf ben ik ook een Hbo uitval, en merk dat je in een dergelijke situatie gewoon zooi van je moet laten zien. Zelf hobbel ik nu (onder contract) rond in een productiehal sinds 2 weken, was vandaag computerstoring, iedereen handen in het haar, ik had de oplossing en sindsdien steven ik af op een eigen development afdeling.

Verwijderd

Topicstarter
Slasher schreef op maandag 10 april 2006 @ 14:03:
Kijk eens in dit topic, ik weet niet of Qmagic er nu zo goed uitkomt.......
aj dat is idd niet super, ik had het er net met een collega van me over en die waarschuwde me ook al heel leuk wat van die opleidingen maar je zit dan vaak wel dat je bijvoorbeeld de eerste paar jaar moet tekenen dat je daar blijft werken, lijkt me opzich logisch want ze steken geld in je, maar als je hier en daar negatieve reacties hoort dat mensen het flink tegenvallen vinden vallen worden het wel hele lange jaren..

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 12:51
Ik begrijp dat je op dit moment werk hebt wat je best bevalt. Kijk eens of de hogeschool bij je in de buurt ook duale/deeltijd HBO opleidingen heeft. Dit is een mooie mix van werken en leren.

Uiteraard moet je huidige werkgever daar ook akkoord mee gaan maar zie het als een investering voor beide partijen. :)
Pagina: 1