[nieuws] Negatieve associatie met merk

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54
Zo open je hier nooit een topic, zo heb je er 2 :P.

Om te beginnen: ik zeg niet dat iemand dit *moet* aanpassen. Ik vraag me meer af of ik de enige ben. En als dat niet zo is, dan is het misschien verstandig als iemand het aan zou passen, maar dan hoeft het nog niet natuurlijk.
Een veertigjarige man werd tijdens de diefstal van zijn Apple PowerBook door de crimineel in de borst gestoken met een mes.
Wat gebeurd hier: om te beginnen staan er alleen maar feiten, niets aan te merken op dat gebied. Verder staat hier staat een bijzonder vervelende gebeurtenis, in combinatie met een merk en een product (Apple Powerbook) binnen dezelfde zin, terwijl het specifieke merk of product niets met het vervelende feit te maken heeft. Het is niet relevant voor de gebeurtenis die heeft plaatsgevonden: iemand is in de borst gestoken om z'n laptop.

Vooral het feit dat dit binnen 1 zin staat zorgt er volgens mij voor dat ik in mijn hoofd onmiddelijk een "slechte" associatie met Apple maakte. Nu lees ik dat zo, merk op dat ik in mijn hersenen deze onjuiste "connectie" maak, en nu zal ik het niet "onthouden". Ik kan me echter voorstellen dat veel mensen dit lezen, eroverheen lezen, en onbewust een negatieve associatie met Apple blijven behouden hierdoor.

Misschien zit ik er helemaal naast en doet niemand dat. Toch, op mij komt het negatief over. In het originele bericht staat het ook niet binnen 1 zin.

Mjah, gedachten hierover? Ben ik de enige? Maakt deze zin je gevoel bij "Apple" slechter?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Juist niet, mensen doen blijkbaar een moord voor een Apple.

Het hangt er een beetje van af hoe je het leest denk ik. :)

Ik moet zeggen dat dit onder sluikreclame valt, foei tweakers!!

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 10-04-2006 12:20 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

W3ird_N3rd schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:17:
(...) Mjah, gedachten hierover? Ben ik de enige? Maakt deze zin je gevoel bij "Apple" slechter?
Bij mij niet iniedergeval :) . In mijn ogen wordt de zin eerder 'opgefleurd', maar dat heeft zeker te maken met een voorkeur voor een bepaalde schrijfstijl. Aan de ene kant moeten risico's op dit soort associaties worden voorkomen, maar aan de andere kant moet je ook geen concessies aan je schrijfstijl gaan doen, in mijn ogen.

Ik vind het een beetje analoog aan opmerkingen die in dit soort topics langskomen: Computerkunst of ouderwetse technieken in het gedrang? . Vaak wordt er verzocht om termen die verwarring kunnen zaaien weg te laten, maar eerlijkgezegd denk ik dat als dat gebeurd taal een stuk minder levendig zal worden, en je als auteur van een gelezen stuk dus een zekere verantwoordelijkheid hebt. Daarnaast denk ik dat de eigen schrijfstijl van T.net mensen aanspreekt, mij iniedergeval. Het tovert vaak een glimlach op m'n gezicht :) .

En zo is het denk ik een beetje hetzelfde met het verlevendigen van zinnen met niet direct terzake doende feiten. Het kan zo zijn dat dat betekend dat er een onnodige negatieve dan wel positieve associatie wordt opgewekt bij een bepaalde zin(sconstructie), maar ik denk dat daar wel mee te leven valt :) .

DM!

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:14

Inge Janse

post-l33t

Met JHS. Zie het als verlevendiging van het bericht, alhoewel zoiets moeilijk te definiëren is of in regels is vast te leggen. Dat het een negatieve associatie teweegbrengt is onbedoeld; ik denk (zoals Gonadan al opmerkt) dat het omgekeerde net zo goed waar is (en in mijn associatie zo is; zo'n IBM Thinkpad ziet er in mijn ogen wat betreft uiterlijk niet echt aantrekkelijk uit en zal dus ook minder diefstalreflexen in mij activeren).

Enige tijd geleden werden er bijvoorbeeld regelmatig bezitters van iPods bestolen van hun mp3-speler vanwege de hoge bezitsidentificatiemogelijkheid met de witte oordoppen. Zoiets is zowel positief als negatief te interpreteren: gewild én gevaarlijk product. Welk associatie in jou wordt opgeroepen, lijkt me een geval optelsom nature en nurture.

Bedankt trouwens voor de toonzetting van je opmerking. Het is fijn om te lezen dat je opmerking in eigen ogen geen absolute waarheid is, maar een waarheid behelst die je zelf aannemelijk acht. Op mij komt zoiets heel vriendelijk over.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-03 16:28

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Dit deed mij gelijk denken aan de commotie over krantenberichten waarin de daders met hun etnische afkomst worden vermeldt.

Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee, maar ik kan het bezwaar wel begrijpen.

Ontopic; ik zelf zou er geen punt van maken, en met mij velen anderen. Maar wanneer je meer van zulke berichten krijgt die allemaal hetzelfde product vermelden zal er toch wel een belletje gaan rinkelen.

Ik koop iig geen powerbook meer :P

• Mentalist
Okay, duidelijk. Alles samengevat: ik bén de enige :+.

Ik begrijp de voor-argumenten ook wel. Maar idd, nature en nurture, voor mij is een product met (veel) hogere steelkans geen goed verkoopargument, dan heb ik liever een wat minder populair product :+.

Al is het dan wel gewild blijkbaar, en sja, als je erbij wil horen/trendy zijn..

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Met andere woorden: het feit dat Apple-computers gewild roofgoed zijn is voor jou een argument tegen aanschaf van zo'n ding?

Ben je dan niet blij dat we je daar even voor gewaarschuwd hebben? :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Mentalist
Rataplan schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:14:
Met andere woorden: het feit dat Apple-computers gewild roofgoed zijn is voor jou een argument tegen aanschaf van zo'n ding?

Ben je dan niet blij dat we je daar even voor gewaarschuwd hebben? :)
Zo kan je het ook bekijken :D.

Ja bedankt voor de waarschuwing ;) maar als ik daardoor géén Apple koop dan is de misgelopen winst van Apple dus jullie schuld, dat was m'n punt :+.

Toch bedankt hoor :+.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

W3ird_N3rd schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:20:
maar als ik daardoor géén Apple koop dan is de misgelopen winst van Apple dus jullie schuld, dat was m'n punt :+.
Steve Jobs can bite my shiny metal *ss :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Futurama Rules :P

Professioneel Hyves-weigeraar

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
* Robin wijst naar de quote in zijn sig

Dat rulez ook! :P

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
W3ird_N3rd schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:59:
Ik begrijp de voor-argumenten ook wel. Maar idd, nature en nurture, voor mij is een product met (veel) hogere steelkans geen goed verkoopargument, dan heb ik liever een wat minder populair product :+.
Daar ben ik het op zich wel weer mee eens.
Ik heb zelf een kogelnieuwe mobiel, en ben nu ineens als de dood dat hij gejat wordt.
Terwijl ik dat met m'n vorige typen niet had. :+

De stress is echter niet genoeg om de volgende keer voor een minder populair product te kiezen ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1